Politik i relationer

Det bästa är att vi får tycka olika du och jag ;)

Frågan i tråden var skillnaden i politisk åsikt i relationer, och ja jag skrev deras syn på varför han och min bror röstar på SD. Nej, deras hjärtefråga är den samma , arbetsmarknaden. Skillnaden är att det bara är en person som befinner sig där, det är knappast invandringens fel som gjort att min släkting saknar utbildning och jobb trots att det gått 10 sen han slutade årskurs 9. Jag förstår inte riktigt med på varför du skrev sista stycket eftersom det inte är jag som röstat på SD? :confused:
Det är inte invandringen som gör att din sambo är utan jobb heller. Det är om man nu ska skylla på något är det EU politiken med öppna gränser. De polska arbetare som "tar" din sambos jobb är inte invandrade till sverige, de är EU-medborgare, med de rättigheter det innebär att vara EU-medborgare. Det är inget man kommer åt med Sverigedemokraternas politik. Din sambo har skjutit bredvid målet.

Det är inte invandringen som gör att din sambo är utan jobb heller. Det är om man nu ska skylla på något är det EU politiken med öppna gränser. De polska arbetare som "tar" din sambos jobb är inte invandrade till sverige, de är EU-medborgare, med de rättigheter det innebär att vara EU-medborgare. Det är inget man kommer åt med Sverigedemokraternas politik. Din sambo har skjutit bredvid målet.

Jag trodde förvisso att SD var för ett utträde från EU så helt fel är sambon inte..

Jag trodde förvisso att SD var för ett utträde från EU så helt fel är sambon inte..

Skönt med isolationistisk politik, som att kissa i byxan - det blir intressant att se hur den inhemska efterfrågan ska öka så enormt när exporten försvinner när vi säger upp internationella samarbeten.

Skönt med isolationistisk politik, som att kissa i byxan - det blir intressant att se hur den inhemska efterfrågan ska öka så enormt när exporten försvinner när vi säger upp internationella samarbeten.

Nu va inte det frågan i tråden ! Den frågan vill nog både TS och moderatorerna i såna fall att du startar en egen tråd för.
Men ville bara rätta faktafelet med att sambon visst va på rätt parti vad gäller EUfrågan.

Nu va inte det frågan i tråden ! Den frågan vill nog både TS och moderatorerna i såna fall att du startar en egen tråd för.
Men ville bara rätta faktafelet med att sambon visst va på rätt parti vad gäller EUfrågan.

Jag kommenterade bara hur fiffigt det vore med EU-utträde för sambons jobb-problem.

Att det handlar om missnöjesröster tror jag också. Många har skrivit bra om det de senaste dagarna, t ex Åsa Lindeborg i Aftonbladet. Klyftorna i Sverige har ökat, många anser sig missgynnade och det är när man är missgynnad som man faller för SD:s locktoner. Har man det bra behöver man inte SD.

Instämmer, men tycker mig också se en annan grupp, motsatsen. Personer som har det bra, alltid har haft det bra, som vill att allt ska vara som det alltid varit och som inte alls kan sätta sig in i hur det är att vara mindre privilegierad eller inte kunna påverka sin situation. Där det på något vis handlar om någon abstrakt maktkänsla tror jag, en skön känsla av att kunna rösta på "det dåliga partiet" och se vad som händer för man vet att man själv är helt safe och aldrig riskerar hotas av deras hat och inskränkthet.

Om man nu vill ha ett stopp för vad man anser är orättvisa regler för arbete inom EU så är kanske inte en folkomröstning om EU-medlemskapet det första alternativet? Man kan ju lika gärna påverka EUs regler inifrån EU som vänstern bla skriver om i sitt valmanifest som att bara gå ur samarbetet.

Det bästa är att vi får tycka olika du och jag ;)

Frågan i tråden var skillnaden i politisk åsikt i relationer, och ja jag skrev deras syn på varför han och min bror röstar på SD. Nej, deras hjärtefråga är den samma , arbetsmarknaden. Skillnaden är att det bara är en person som befinner sig där, det är knappast invandringens fel som gjort att min släkting saknar utbildning och jobb trots att det gått 10 sen han slutade årskurs 9. Jag förstår inte riktigt med på varför du skrev sista stycket eftersom det inte är jag som röstat på SD? :confused:
Jag skrev det sista för att göra tydligt att det skulle inte hjälpa om SD lovade strida för mina viktiga frågor, rasismen fäller dem ändå - eftersom du köper resonemanget om hjärtefrågor när det gäller din sambo.

Och nu argumenterar du ju inte alls för din inställning, du bara upprepar den en gång till och konstaterar att du får ha just den inställningen. Jaha.

Det 75% här inne (uppskattad siffra, kan va högre) skulle göra slut med sina respektive om de "helt plötsligt" skulle rösta på SD ist för nåt annat parti ?

Vajjert om 4 år blir det många singlar över till mej =)

Jag som uppenbarligen är lite mer "öppen" i min åsiktsfrihet (ALLA får tycka olika, inte bara några) skulle aldrig dumpa för hur en person röstar... Men håller dock med om att några värderingar som jag värdesätter har jag, men om de är specilellt politiskt bundna vill jag nog inte påstå. Just politik är speciellt värde, mina grunder i mina värderingar finns inte bara i ETT parti, mitt parti som jag står 100% bakom finns inte. Går jag igenom alla (och då menar jag ALLA) så kan jag hitta både fördelar och nackdelar i ALLA...
Liksom även i personer... Även om jag älskar någon så har de självklart egenskaper som jag inte gillar.
Personer jag INTE gillar har egenskaper jag kan tycka om... För mej är världen inte lika enfärgad helt enkelt.

Men att det ska vara så svårt att förstå...? Det handlar inte om "åsiktsfrihet", det handlar om att t ex jag då ständigt hade gått runt med en klump i magen om min vänliga, öppna och genomgodhjärtade sambo helt plötsligt började uttrycka sig om människor så som de gör (som jag träffat) som röstar SD. Jag hade inte grejat det, helt enkelt, det hade ätit upp mig inifrån och mina känslor hade stendött. Och det är ju superdumt att vara tillsammans med någon man inte älskar.

Det 75% här inne (uppskattad siffra, kan va högre) skulle göra slut med sina respektive om de "helt plötsligt" skulle rösta på SD ist för nåt annat parti ?

Vajjert om 4 år blir det många singlar över till mej =)

Jag som uppenbarligen är lite mer "öppen" i min åsiktsfrihet (ALLA får tycka olika, inte bara några) skulle aldrig dumpa för hur en person röstar... Men håller dock med om att några värderingar som jag värdesätter har jag, men om de är specilellt politiskt bundna vill jag nog inte påstå. Just politik är speciellt värde, mina grunder i mina värderingar finns inte bara i ETT parti, mitt parti som jag står 100% bakom finns inte. Går jag igenom alla (och då menar jag ALLA) så kan jag hitta både fördelar och nackdelar i ALLA...
Liksom även i personer... Även om jag älskar någon så har de självklart egenskaper som jag inte gillar.
Personer jag INTE gillar har egenskaper jag kan tycka om... För mej är världen inte lika enfärgad helt enkelt.

Skulle min man, pappan till mina barn, rösta på SD skulle jag på allvar bli orolig. Jag skulle misstänka sjukdom/skada och be honom söka hjälp hos sjukvården. På allvar. Det skulle handla om en så drastisk förändring. Jag har svårt att se att vi skulle kunna fortsätta leva tillsammans. Leva med en person som för över främlingsfientliga värderingar på mina barn? Nej.

Skulle min man, pappan till mina barn, rösta på SD skulle jag på allvar bli orolig. Jag skulle misstänka sjukdom/skada och be honom söka hjälp hos sjukvården. På allvar. Det skulle handla om en så drastisk förändring. Jag har svårt att se att vi skulle kunna fortsätta leva tillsammans. Leva med en person som för över främlingsfientliga värderingar på mina barn? Nej.

Och även om det mot förmodan inte handlade om värderingar, utan om att personen röstar på SD enbart baserat på vissa sakfrågor så skulle jag bli oerhört skrämd över att någon som jag lever med kan vara så aningslös. Jag menar, skulle inte min partner begripa att ett stöd för ett parti baserat på deras sakfrågor (även om det inte handlar om något mindre laddat som skolan) samtidigt innebär ett stöd för partiets värderingar?

Här hemma är vi helt olika politiskt sätt, jag håller på rött och sambon håller på SD. Hans erfarenhet av invandring är billig och utländsk arbetskraft som fler gånger gjort honom arbetslös inom byggbranschen. I den byggbransch som han befann sig så var man anställd efter arbetsprojektets tid, och sen arbetslös om man inte fick följa med på nya projekt. Det har varit många gånger som han trott att han ska gå vidare på ett projekt när ett samtal kommit om att XX förlorat uppdraget till en polsk firma. Han är absolut en åtråvärd arbetare då det ringer än idag, trots att han slutade för snart 1,5 år sen, om att de vill ha just honom i projektet. Han började sommarjobba som 15 åring, blev lärling direkt efter gymnasiet och har sedan dess varit arbetslös ett fåtal gånger. Och endast vid de tillfällen som jag nämnt ovan.

Jag är för invandringspolitik, så vi har bestämt att inte prata så mycket politik här hemma. Jag anser att i dessa åsikter är han totalt iq-befriad och ja, han anser samma om mig. Att ha samma politiska värderingar är inte den viktigaste för mig. Jag har dock mer avsky för min lillebror än för min sambo. Han röstade på SD för att "alla blattar kommer och stjäl våra jobb". Sanningen är att min bror inte ens gick ur årskurs 9 med gymnasiebehörighet. Nu 10 år senare så har han ännu inte lyft sin röv för att få utbildning eller jobb. Hans inkomst idagsläget är inte populärt hos polisen :meh: . Behöver jag ens tillägga vad jag anser om honom och hans åsikter ? :rage:
Rätta mig om jag har fel men är det inte just detta flera partier vill lösa genom att kräva lika löner även för utländska arbetare? Eller gällde det bara chaufförer kanske?

Jag har lite funderingar kring politik i relationer.

Har du och din partner lika synsätt på politiken?
Hur skulle du reagera om din partner har åsikter som du inte gillar?

Ex. Min partner ska tydligen rösta på ett speciellt parti som jag kraftigt tar avstånd ifrån.

Skulle tro att min sambo har ganska många åsikter jag inte gillar och det finns garanterat grejer vi inte alls kommer överens om. Jag reagerar inget speciellt på det, vi måste inte tycka lika.

Politiskt sett är jag inte så insatt och jag uppskattar mer att vi tycker olika. Helt ärligt så är jag så fördomsfull att jag inte haft något problem alls med att min sambo hade röstat på SD, andra som röstar på SD blir jag däremot lite rädd för/tycker de är lite elaka.

Min sambo kan alltid redogöra för vad han tycker och jag accepterar hans åsikter, även om jag ibland tokmycket inte alls håller med.

Jag är inte så politiskt engagerad, mer än var 4e år då typ, när det är dags och rösta. Det skulle nog vara jobbigare för mig om min partner var starkt engagerad oavsett parti än att han var på samma nivå som mig, men la sin röst på "fel" parti. Sen kan ju många politiska åsikter lysa igenom på värderingar i övrigt som kan påverka samlivet och avgöra en fortsatt eller inledande relation, precis som övriga värderingar gör.

Nuvarande partner bor i ett annat land, så då är det svårt att jämföra politik rakt av, men jag hade nog haft svårt om han sympatiserade starkt med sitt lands ledande politiker. Hade han gjort det hade det nog genomsyrat ganska mycket på andra plan och sannolikheten att vi skulle inlett ett förhållande då känns inte särskild hög.

Jag har lite funderingar kring politik i relationer.

Har du och din partner lika synsätt på politiken?
Hur skulle du reagera om din partner har åsikter som du inte gillar?

Ex. Min partner ska tydligen rösta på ett speciellt parti som jag kraftigt tar avstånd ifrån.

Man måste ju inte tycka lika tycker jag, vad man rötar på kan man hålla förs sig själv och de behöver inte ens partner ens veta.
Det är en sak som står mellan mig och mig så att säga.

Så läng man inte är aktiv i politiken vill säga, jag röstar och sedan glömmer jag all form av politik.. totalt intresserad.

Så skulle inte kunna ha en kille som var aktiv oavsett vilket parti de än må vara.

Jag och sambon röstar hittills iallafall inom samma block. Jag har en nära vän som röstar på ett annat block, det gnisslar ibland men vi får enas om att vi inte är överens i en del frågor.

Ja jag pratar aldrig politik med familj eller vänner.. de kan verkligen skapa bråk

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 024
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 983
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar