Nosaktivering (lat/ointresserad vovve?åldern? Förväntar jag mig för mycket?)

Jollanlollan

Trådstartare
Hej,
Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt gärna vilja köra specialsök eller nosework med honom men känner att jag vet inte om intresset riktigt finns där eller så kanske det är jag som inte inspirerat han tillräckligt eller kanske åldern har något med saken att göra samt mina förväntningar. Hittills har vi kört mest godissök hemma och även korta godissök i skog.

Saken är den att han är väldigt duktig med nosen men jag upplever att han tappar intresset så fort? han tycker det kanske är kul i 5-10 min sen vill han bara leka eller hitta på något annat. Han vill även ha mycket ”vägledning” om han inte hittar det ”tillräckligt” fort och då står han och stirrar på mig till dess att jag visar han vilket ”område” som godisen kan befinna sig i. Jag har försökt stå och bara vänta istället för att visa honom men då går han istället iväg och leker.

Vi testade på ett ”prova på” pass med noserwork, han lärde sig det väldigt fort och fattade vad det han skulle börja markera efter. Men även det passet som var då på 1,5 h så blev han så jobbig efter 30 min och började leka med kopplet. Försöka ta sig till de andra hundarna osv. Så har inte vågat anmäla mig till en kurs pga det.

Är det så helt enkelt att jag ska acceptera att han inte tycker det är så kul? Finns det något jag kan göra för att han ska finna mer intresse och glädje för det? Vad tror ni det beror på, gör jag något fel? Har aldrig gjort detta med en hund innan så kan mycket väl vara något jag gör! ☺️

Ps, vill även nämna att vi kör rallylydnad och där beter han sig inte så. Där kan han fokusera 1-1,5h utan problem!

Jag tänker att hunden är i en riktigt "knepig" ålder då tusen saker händer i kroppen och knoppen och skulle sänka mina förväntningar och krav ett tag. Blir han uttråkad efter tio minuter kulle jag bara köra fem, till exempel. Låt honom lyckas varje gång ett tag, backa och gör det enkelt och kul!

Rally känner jag är annorlunda, där händer det ju olika saker hela tiden. Det kräver en annan typ av koncentration och handlar mer om att samarbeta med föraren som vägledning istället för självständigt tänk. :)

Nar det galler nosework ar det viktigt att INTE hjalpa hunden for mycket. Inte peka, inte visa var nagonstans det ar. Helt enkelt att inte vara en "helikopter matte/husse" :p

Eftersom han inte har problem med rally tror jag att han inte forstar vad du vill han ska gora. HAN vet var dofterna ar ... du vet inte mer an var du gomde, men vagen dit ar inte nodvandigtvis den vag du visar.

Jag skulle se till att hunden ar hungrig och anvanda nagot han tycket ar supergott ... gomma det skicka ivag honom pa ett relativt enkelt sok, inte lagga mig i vad han gor innan han hittar kallan, men mycket berom da. Sedan inget mer just da. Det skulle jag upprepa ett par ganger om dagen i nagon vecka innan jag gjorde uppgiften svarare.

Och inte oppet titta pa honom sa han kan bli sittande stirrande pa dig och be om hjalp.

• Gilla
Reactions: Sel
Lag mig fortsatta med att du behover ga en kurs, lasa bocker/artiklar om "scent discrimination" som ar nagot helt annat an att gomma godis. Att gomma godis ar bra, det far valpen att "starta" nasan, men att leta efter en speciell scent (lukt) ar nagot helt annat.

Sjalv kastar jag ut godis pa grasmattan och later valpen leta sa mycket hon vill, jag satter ocksa ett ord till det (find) men inte det ord som kommer att anvandas till scent discrimination. Dar anvander jag search, och det enda sattet att fa godis (eller leksak) ar att hitta kallan pa lukten. Nagot helt annat an att leta efter godis.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 389
Senast: Viva
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka