Politik i relationer

Alltså just i den frågan tror jag att det inte skulle räcka för mig att vi hade samma grundsyn ("jämställdhet är bra") om min sambo var en av alla dem som tycker jämställdhet är super men inte vill att vi ska göra nåt för att komma dit.
Att han inte tycker det ska lagstiftas om helt delad föräldraförsäkring betyder ju inte per automatik att han "inte vill att vi ska göra något".

Att han inte tycker det ska lagstiftas om helt delad föräldraförsäkring betyder ju inte per automatik att han "inte vill att vi ska göra något".
Nej, jag menar inte att din sambo tycker si eller så. Jag bara högg en mening och spann vidare för att visa var det för mig inte räcker att vi har samma grundsyn. Det var allt.

Alltså - jag kan inte begripa hur det skulle gå till att jag inte fick reda på någons politiska åsikter.
jag är intresserad av politik och samhällsfrågor och pratar gärna och ofta om det. Samt om alla mina andra hjärtefrågor.

Så om han ska undvika att tala politik får han nog vara rejält tystlåten av sig :D

Jag befinner mig i chock efter helgen som gick, insåg vem som står för vad i min gemenskap.
För att det ska få ett sammanhang så kan jag berätta att min ena sida av släkten där är i princip 99.9% Jehovas Vittnen. Är dåligt insatt mer än de vanliga grejerna så som att inte fira högtider, födelsedagar osv.
På min Facebook har jag 14 st JV eftersom jag försökt hålla en balans mellan att respektera var och en och just för att de är..släkt. Men jag fick precis en lång utskällning om min uppmuntran till att rösta även om man som religion helst avvek just för att valet kändes viktigare än någonsin. Vi började prata om flera saker när hon säger:
"Vi JV accepterar inte homosexuella i vår organisation, de kategoriseras som tex med tjuvar dvs det är en synd. En synd man måste lägga av med för att få vara en av oss"

Förutom de 14 personerna insåg jag att jag även hade 5 personer som ville sätta SD till makten. Känner mig så frustrerad och ledsen.

Vad gäller mig och min sambo så har vi bara konstaterat för varandra att vi inte röstar för SD, vi har många lika grunder även om det skiljer sig, på det stora hela har vi faktiskt undvikt att diskutera politik med all drama det varit i år

Mvh/chockad

Jag kräver inte att min pojkvän sympatiserar med just mitt parti, även om de tre senaste jag dejtat eller varit tillsammans med har gjort precis det, men han måste dela mina grundvärderingar.

Skulle min pojkvän mot all förmodan, rimlighet och vett och sans göra en helomvändning och ta ställning för något som gick emot allt jag trodde på, typ F!, V eller SvP, hade jag dock avslutat den relationen. Jag bryr mig inte om vilka ideologiska hemmavister mina vänner har - några av mina närmaste vänner är MP, V och partipolitiskt obunden kommunist, medan jag är aktiv i SD - men för en partner är det avgörande för om jag ens ska kunna utveckla ett intresse för honom.

Här hemma är vi helt olika politiskt sätt, jag håller på rött och sambon håller på SD. Hans erfarenhet av invandring är billig och utländsk arbetskraft som fler gånger gjort honom arbetslös inom byggbranschen. I den byggbransch som han befann sig så var man anställd efter arbetsprojektets tid, och sen arbetslös om man inte fick följa med på nya projekt. Det har varit många gånger som han trott att han ska gå vidare på ett projekt när ett samtal kommit om att XX förlorat uppdraget till en polsk firma. Han är absolut en åtråvärd arbetare då det ringer än idag, trots att han slutade för snart 1,5 år sen, om att de vill ha just honom i projektet. Han började sommarjobba som 15 åring, blev lärling direkt efter gymnasiet och har sedan dess varit arbetslös ett fåtal gånger. Och endast vid de tillfällen som jag nämnt ovan.

Jag är för invandringspolitik, så vi har bestämt att inte prata så mycket politik här hemma. Jag anser att i dessa åsikter är han totalt iq-befriad och ja, han anser samma om mig. Att ha samma politiska värderingar är inte den viktigaste för mig. Jag har dock mer avsky för min lillebror än för min sambo. Han röstade på SD för att "alla blattar kommer och stjäl våra jobb". Sanningen är att min bror inte ens gick ur årskurs 9 med gymnasiebehörighet. Nu 10 år senare så har han ännu inte lyft sin röv för att få utbildning eller jobb. Hans inkomst idagsläget är inte populärt hos polisen :meh: . Behöver jag ens tillägga vad jag anser om honom och hans åsikter ? :rage:

Här hemma är vi helt olika politiskt sätt, jag håller på rött och sambon håller på SD. Hans erfarenhet av invandring är billig och utländsk arbetskraft som fler gånger gjort honom arbetslös inom byggbranschen. I den byggbransch som han befann sig så var man anställd efter arbetsprojektets tid, och sen arbetslös om man inte fick följa med på nya projekt. Det har varit många gånger som han trott att han ska gå vidare på ett projekt när ett samtal kommit om att XX förlorat uppdraget till en polsk firma. Han är absolut en åtråvärd arbetare då det ringer än idag, trots att han slutade för snart 1,5 år sen, om att de vill ha just honom i projektet. Han började sommarjobba som 15 åring, blev lärling direkt efter gymnasiet och har sedan dess varit arbetslös ett fåtal gånger. Och endast vid de tillfällen som jag nämnt ovan.

Jag är för invandringspolitik, så vi har bestämt att inte prata så mycket politik här hemma. Jag anser att i dessa åsikter är han totalt iq-befriad och ja, han anser samma om mig. Att ha samma politiska värderingar är inte den viktigaste för mig. Jag har dock mer avsky för min lillebror än för min sambo. Han röstade på SD för att "alla blattar kommer och stjäl våra jobb". Sanningen är att min bror inte ens gick ur årskurs 9 med gymnasiebehörighet. Nu 10 år senare så har han ännu inte lyft sin röv för att få utbildning eller jobb. Hans inkomst idagsläget är inte populärt hos polisen :meh: . Behöver jag ens tillägga vad jag anser om honom och hans åsikter ? :rage:

Jag ser nog inte riktigt kopplingen mellan t ex SD:s hets mot muslimer och polska byggfirmor. Utländska företag som dumpar priserna i en bransch kommer man väl inte åt med minskad invandring, SD:s paradfråga?

Jag ser nog ingen direkt avgrundsstor skillnad mellan din sambos resonemang och din brors. Det låter lite som att du tycker att sambon har mer rätt att resonera så för att han alltid jobbat hårt.

Om t ex individualiserad föräldraförsäkring var min hjärtefråga kunde SD lova det så mycket de orkade, deras inställning frågorna kring invandring skulle ändå göra att jag aldrig i livet skulle rösta på dem.

Jag ser nog inte riktigt kopplingen mellan t ex SD:s hets mot muslimer och polska byggfirmor. Utländska företag som dumpar priserna i en bransch kommer man väl inte åt med minskad invandring, SD:s paradfråga?

Jag ser nog ingen direkt avgrundsstor skillnad mellan din sambos resonemang och din brors. Det låter lite som att du tycker att sambon har mer rätt att resonera så för att han alltid jobbat hårt.

Om t ex individualiserad föräldraförsäkring var min hjärtefråga kunde SD lova det så mycket de orkade, deras inställning frågorna kring invandring skulle ändå göra att jag aldrig i livet skulle rösta på dem.

Som boende ute på landsbygden där centern länge har varit den allrådande enda accepterande röstval (;)) så har det blivit en bygd där SD har vuxit starkt. I och med att jag gillar att diskutera så har jag frågat varför till många olika och ingen vill riktigt säga att de har röstat på SD men de kan förstå varför andra gör det. Och deras resonemang brukar gå ut på ungefär:
Landsbygdsfrågor, inget annat parti har pratat om landsbygden
Invandringen, SD är de enda som vill ändra, för något måste göras när det kommer många invandrare och de inte får lära sig svenska och bara får bidrag (jag vet att det inte riktigt ser så ut men det är svårt att nå fram) De som jobbar och är driftiga får gärna stanna.
Äldrevården; SD säger det "alla" vill, att de äldre ska få det bättre.
Skolan är sällan något problem på landsbygden, jo att kommunen vill lägga ner byskolan och flytta in eleverna till stan, men i övrigt så har alla byskolorna i kommunen högre resultat än skolorna i stan, och det skylls givetvis på tada invandringen, alltså måste SD vara rätt val...

De flesta ser inte längre än till sin egen näsa, herregud många fattar ju inte ens skillnaden mellan Kommun, riksdag och landsting och tror att de måste rösta lika i alla tre. En del ser ut som om att jag skojar när jag säger att jag röstade på tre olika partier i de olika valen.

Jag tror att vi måste se det stora röststödet för SD som missnöjes röster och de övriga partierna måste ta på sig ansvaret, att det nu dessutom blir en enda röra utan någon majoritets regering kommer antagligen göra att SD ökar ännu mer, de kommer att se ut som det enda parti som håller fast vid det de har sagt och det är de andra partierna som är dumma som inte låter de vara med.

Sen finns det problem med integrationen, det finns bostadsområden som det är stora problem med och det måste upp på en riksdagsnivå, att tro att kommunerna själva ska kunna reda ut problemen känns lite naivt.

Som boende ute på landsbygden där centern länge har varit den allrådande enda accepterande röstval (;)) så har det blivit en bygd där SD har vuxit starkt. I och med att jag gillar att diskutera så har jag frågat varför till många olika och ingen vill riktigt säga att de har röstat på SD men de kan förstå varför andra gör det. Och deras resonemang brukar gå ut på ungefär:
Invandringen, SD är de enda som vill ändra, för något måste göras när det kommer många invandrare och de inte får lära sig svenska och bara får bidrag (jag vet att det inte riktigt ser så ut men det är svårt att nå fram) De som jobbar och är driftiga får gärna stanna.
Skolan är sällan något problem på landsbygden, jo att kommunen vill lägga ner byskolan och flytta in eleverna till stan, men i övrigt så har alla byskolorna i kommunen högre resultat än skolorna i stan, och det skylls givetvis på tada invandringen, alltså måste SD vara rätt val...

De flesta ser inte längre än till sin egen näsa, herregud många fattar ju inte ens skillnaden mellan Kommun, riksdag och landsting och tror att de måste rösta lika i alla tre. En del ser ut som om att jag skojar när jag säger att jag röstade på tre olika partier i de olika valen.

Jag tror att vi måste se det stora röststödet för SD som missnöjes röster och de övriga partierna måste ta på sig ansvaret, att det nu dessutom blir en enda röra utan någon majoritets regering kommer antagligen göra att SD ökar ännu mer, de kommer att se ut som det enda parti som håller fast vid det de har sagt och det är de andra partierna som är dumma som inte låter de vara med.

Sen finns det problem med integrationen, det finns bostadsområden som det är stora problem med och det måste upp på en riksdagsnivå, att tro att kommunerna själva ska kunna reda ut problemen känns lite naivt.

Hehe, jag röstade också på tre olika :D Det är skrämmande som du säger att det verkar vara så dålig kunskap om hur valet går till :crazy: Jag förstår inte den dåliga kunskapen, det gnuggades tämligen rejält när jag gick i skolan. Läroplanen kan ju inte ha ändrat sig SÅ mycket! :cautious:

Hehe, jag röstade också på tre olika :D Det är skrämmande som du säger att det verkar vara så dålig kunskap om hur valet går till :crazy: Jag förstår inte den dåliga kunskapen, det gnuggades tämligen rejält när jag gick i skolan. Läroplanen kan ju inte ha ändrat sig SÅ mycket! :cautious:
Jag tror att det är sån där kunskap som många inte har förstått finns en användning av i det praktiska livet ;) Ungefär som det periodiska systemet, man lär sig det i skolan och sen kan man släppa det liksom... ;)
Överlag verkar många dåliga på föreningskunskap och i förlängningen så är ju politiken en typ av förening fast lite mer avancerad ;) men grunden är den samma, alla har rätt att komma med motioner, det ska röstas osv.

Smart att du har frågat. Men hopplöst när man då får svar som handlar som svenskakunskaper och bidrag, det är så jävla grunt! Och ofta vet folk som pratar i sådana termer inte ett skit om vilka bidrag det handlar om.

Att det handlar om missnöjesröster tror jag också. Många har skrivit bra om det de senaste dagarna, t ex Åsa Lindeborg i Aftonbladet. Klyftorna i Sverige har ökat, många anser sig missgynnade och det är när man är missgynnad som man faller för SD:s locktoner. Har man det bra behöver man inte SD.

Smart att du har frågat. Men hopplöst när man då får svar som handlar som svenskakunskaper och bidrag, det är så jävla grunt! Och ofta vet folk som pratar i sådana termer inte ett skit om vilka bidrag det handlar om.

Att det handlar om missnöjesröster tror jag också. Många har skrivit bra om det de senaste dagarna, t ex Åsa Lindeborg i Aftonbladet. Klyftorna i Sverige har ökat, många anser sig missgynnade och det är när man är missgynnad som man faller för SD:s locktoner. Har man det bra behöver man inte SD.

Nej folk har inte en aning överhuvudtaget... Jag har lite svårt att fortsätta diskussionen när argumentet: "Om invandringen minskar så blir det mer pengar till äldreomsorgen och till sjukvården" kommer upp. Vad svara man på det liksom? Jag brukar kontra med att om invandringen minskar så har vi inga som vill jobba, och då är det helt plötsligt bra att det är så många invandrar som vill jobba inom äldreomsorgen...
Men visst argumentet att bra svenska undervisning borde vara obligatoriskt när man jobbar som undersköterska, ja det kan jag köpa för det är svårt för tex svärmor som är nästan döv och dement att förstå de som bryter kraftigt som jobbar på hennes avdelning. Men det är en integrations istället för invandringsfråga.

Nej folk har inte en aning överhuvudtaget... Jag har lite svårt att fortsätta diskussionen när argumentet: "Om invandringen minskar så blir det mer pengar till äldreomsorgen och till sjukvården" kommer upp. Vad svara man på det liksom? Jag brukar kontra med att om invandringen minskar så har vi inga som vill jobba, och då är det helt plötsligt bra att det är så många invandrar som vill jobba inom äldreomsorgen...
Men visst argumentet att bra svenska undervisning borde vara obligatoriskt när man jobbar som undersköterska, ja det kan jag köpa för det är svårt för tex svärmor som är nästan döv och dement att förstå de som bryter kraftigt som jobbar på hennes avdelning. Men det är en integrations istället för invandringsfråga.

Ja, det är väl en viktig integrationsfråga. Precis som du säger så är det något annat än invandring. Och SD har ju för övrigt inte integration på sitt program, de har assimilering. Vilket innebär att de som kommer hit ska anpassa sig fullt ut medan vi som redan är här inte behöver lyfta ett lillfinger för att vi alla ska funka ihop.

Det 75% här inne (uppskattad siffra, kan va högre) skulle göra slut med sina respektive om de "helt plötsligt" skulle rösta på SD ist för nåt annat parti ?

Vajjert om 4 år blir det många singlar över till mej =)

Jag som uppenbarligen är lite mer "öppen" i min åsiktsfrihet (ALLA får tycka olika, inte bara några) skulle aldrig dumpa för hur en person röstar... Men håller dock med om att några värderingar som jag värdesätter har jag, men om de är specilellt politiskt bundna vill jag nog inte påstå. Just politik är speciellt värde, mina grunder i mina värderingar finns inte bara i ETT parti, mitt parti som jag står 100% bakom finns inte. Går jag igenom alla (och då menar jag ALLA) så kan jag hitta både fördelar och nackdelar i ALLA...
Liksom även i personer... Även om jag älskar någon så har de självklart egenskaper som jag inte gillar.
Personer jag INTE gillar har egenskaper jag kan tycka om... För mej är världen inte lika enfärgad helt enkelt.

Jag kan också hitta för- och nackdelar med det mesta, men blir min partner främlingsfientlig, rasist, knackar homosexuella på fritiden eller kallar mig fula saker så är det kört. En sån person kan jag inte leva med. Skulle det vara en otrohetshistoria av det simpla standardstuket skulle jag lättare förstå och kunna resonera med min partner och kanske förstå varför, och kunna fortsätta relationen.

Oh no! Otrohetskortet!:eek:

Det 75% här inne (uppskattad siffra, kan va högre) skulle göra slut med sina respektive om de "helt plötsligt" skulle rösta på SD ist för nåt annat parti ?

Alltså, om min partner helt plötsligt skulle rösta på SD skulle jag tro att han fått hjärnblödning eller någon annan hjärnskada. Innan jag dumpade, skulle jag se till att han kom under vård. Det är inte ett skämt. Det vore en total personlighetsförändring hos min sambo - och då dessutom plötslig!

Jag struntar egentligen rätt mycket i vilket parti min partner röstar på, men jag struntar bannemej inte i om han plötsligt vill stänga landets gränser för flyktingar, får för sig att män som Åkesson och Ekeroth är lämpliga att leda landet, eller börjar gnälla över islamisering. Sd tycker tex att miljöpolitiken ska ta sin utgångspunkt i hembygden - redan den till synes harmlösa idén visar ju att de är både korkade och okunniga. Om min begåvade, allmänbildade och allmänt generösa och öppna partner plötsligt blev korkad, okunnig och främlingsfientlig - tycker du verkligen att det är rimligt att vi bara skulle fortsätta som förut då?

Dessutom skulle han ju inte vilja vara med mig. Om han genomgick en sådan förändring, skulle han ju rimligtvis bli vansinnigt trött på mig samtidigt. Ingen vill väl vara med någon som tycker att man är korkad och okunnig?

Vajjert om 4 år blir det många singlar över till mej =)

Jag som uppenbarligen är lite mer "öppen" i min åsiktsfrihet (ALLA får tycka olika, inte bara några) skulle aldrig dumpa för hur en person röstar... Men håller dock med om att några värderingar som jag värdesätter har jag, men om de är specilellt politiskt bundna vill jag nog inte påstå. Just politik är speciellt värde, mina grunder i mina värderingar finns inte bara i ETT parti, mitt parti som jag står 100% bakom finns inte. Går jag igenom alla (och då menar jag ALLA) så kan jag hitta både fördelar och nackdelar i ALLA...
Liksom även i personer... Även om jag älskar någon så har de självklart egenskaper som jag inte gillar.
Personer jag INTE gillar har egenskaper jag kan tycka om... För mej är världen inte lika enfärgad helt enkelt.
Om min partner gick från att vara den trevliga person han är i dag till att bli en främlingsfientlig syndabocksletare med en föråldrad syn på kvinnor och sexualitet så skulle jag absolut utan omsvep lämna den relationen.

Det bästa är att vi får tycka olika du och jag ;)

Frågan i tråden var skillnaden i politisk åsikt i relationer, och ja jag skrev deras syn på varför han och min bror röstar på SD. Nej, deras hjärtefråga är den samma , arbetsmarknaden. Skillnaden är att det bara är en person som befinner sig där, det är knappast invandringens fel som gjort att min släkting saknar utbildning och jobb trots att det gått 10 sen han slutade årskurs 9. Jag förstår inte riktigt med på varför du skrev sista stycket eftersom det inte är jag som röstat på SD? :confused:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 024
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 983
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar