Politik i relationer

Fast man kan tycka att miljö är superviktigt men dra heltbandra slutsatser vad gäller ekologiska märkningar, transporter och vattenanvändning. Eller just de områdenas viktighet i förhållande till annat.

Jag tycker till exempel att utveckling av ny kärnkraft är en extremt avgörande miljöfråga. På en helt annan nivå än ekologisk produktion och snålduschar.

Om det håller inte alla med, men det behöver inte vara olika prio för miljön som skiljer sig.

@sjoberga Det är klart man kan. Precis som att en kan vara ateist och den andra pingstvän och vara lika vältaliga båda två i sin livsåskådning. Men för min del är det inte den bästa grunden för ett förhållande. Jag trivs bättre om man är hyfsat överens om hur man praktiskt ska konkretisera de värderingar man tror på inom förhållandet.

Jag måste säga att jag är lite tveksam till detta med att ha olika åsikter men samma värderingar (?) i ett förhållande. För mig faller värderingarna lite platt om man inte har ungefär samma åsikter om vilka praktiska konsekvenser som är rimliga, i alla fall när man lever i ett förhållande. Bor man ihop så trivs jag definitivt bäst om man har en liknande inställning till miljö, jämställdhet, ekonomi, mm. Att båda tycker att det är viktigt med miljön, exempelvis, känns rätt meningslöst om den ena vill köpa ekologiskt, resa med tåg och snålduscha och den andra inte. Politik är nog rätt mycket en praktisk handling för mig.
Håller med dig. Politik är väldigt mycket "vad gör vi här och nu med det vi har?". Vägen till målet är nog än viktigare än själva målet, tycker jag.

"Samma värderingar" är för mig att vara socialliberal, feminist, humanist och positiv till demokrati. Det är absolut minimumnivå åsiktsmässigt för att klaffa med mig (om vi pratar nära relationer). Det är utöver det (på den grunden, inom den ramen) som det blir intressant. Jag är liksom inte intresserad av att diskutera om samhället ska vara jämlikt utan hur vi ska få det dit.

Jag och min partner är båda intresserade av samhälle och politik (dock ej partipolitik) och jag tror att vi båda tycker att det är helt avgörande att vi ligger nära varandra åsiktsmässigt.

Fast man kan tycka att miljö är superviktigt men dra heltbandra slutsatser vad gäller ekologiska märkningar, transporter och vattenanvändning. Eller just de områdenas viktighet i förhållande till annat.

Jag tycker till exempel att utveckling av ny kärnkraft är en extremt avgörande miljöfråga. På en helt annan nivå än ekologisk produktion och snålduschar.

Om det håller inte alla med, men det behöver inte vara olika prio för miljön som skiljer sig.
Fast det blir ju lite som att de flesta vill att samhället ska vara demokratiskt och att medborgarna "ska ha det bra". En väldigt lös och odefinierad gemensam värdegrund.

@sjoberga Det är klart man kan. Precis som att en kan vara ateist och den andra pingstvän och vara lika vältaliga båda två i sin livsåskådning. Men för min del är det inte den bästa grunden för ett förhållande. Jag trivs bättre om man är hyfsat överens om hur man praktiskt ska konkretisera de värderingar man tror på inom förhållandet.

Det är klart att jag skulle kunna tycka att en partners snålduschande från egen brunn skulle vara fånigt, samtidigt som det finns poänger att sätta vanor hos alla. Är man överens om att klimatet är viktigt, verkar det petigt om man också måste dra exakt samma slutsatser om vägen dit. Så länge det finns goda argument för flera vägar.

Jag har svårt för det här med en sanning som ska gälla flera individer.

Fast det blir ju lite som att de flesta vill att samhället ska vara demokratiskt och att medborgarna "ska ha det bra". En väldigt lös och odefinierad gemensam värdegrund.

Nej, det var inte så jag menade. Man kan ha flera vägar som är högst lika tydliga och konkreta och väl underbyggda.

Min familj, inte partner men familj är synnerligen blandad, allt från mörkblå affärsjurister och bankchefer till samhällsplanerare som är vegetarian och bor på Södermalm och danslärare på söder. Jag kan bli galen på min pappa som kom hit som urfattigt efterkrigsbarn med en mamma som jobbade i Västerås inom Teko industrin och min pappa tog sig up genom begåvning, hårt arbete och gratis universitet (Handels) studielån och ett samhälle som sa att han var precis lika mycket värd som en Östermalmsunge. Och nu sitter han och kritiserar invandring, uh, du är invandrare själv och kom hit pga ekonomiska skäl. Men jag vet att han inte röstar SD utan 'rätt' block ;) eftersom han alltid gjort det.

Den roligaste av familjen är min brorson som är med i SSU men ska rösta höger, eftersom han gillar Löven och S men är höger. Tydligen är han dessutom otroligt jobbig hemma (18 år och röstar första gången) och ska prata politik hela tiden (han mamma jämför honom med Anders Borg och Olof Palme). Hans föräldrar är ganska trötta på honom. De har bestämt att de ska sammregera hemma, Reinfelt och Löven i skönt samförstånd.

Har sagt till alla i familjen att det är okej hur man röstar så länge det inte är SD eller SvP (eller inte röstar alls) för då säger jag upp bekantskapen :p

Både jag och min partner är vänsterpartister sen måååånga år och jag skulle nog inte kunna vara ihop med någon annan, möjligen en vänstersosse eller miljöpartist kanske. När jag var ung var jag tillsammans med en folkpartistisk pojke men det gick inte så bra. Jag och min partner är ofta osams politiskt men det viktiga är de gemensamma grundvärderingarna. Politik är asviktigt för mig så en partner måste definitivt tycka det också.
Däremot har jag familjemedlemmar som är aktiva inom moderaterna och vi undviker gärna diskussioner men vi gillar ju varandra ändå, trots våra totalt olika politiska grundsyn. Hade de däremot röstat eller sympatiserat med SD då hade jag sagt upp kontakten.

Min respektive o jag har olika syn på vad som skulle behövas göras för jämställdheten t ex, men lika synsätt på hur det "borde vara" - jag är mer för politisk styrning i den frågan och han för mer individuella val.
Alltså just i den frågan tror jag att det inte skulle räcka för mig att vi hade samma grundsyn ("jämställdhet är bra") om min sambo var en av alla dem som tycker jämställdhet är super men inte vill att vi ska göra nåt för att komma dit.

Nej, det var inte så jag menade. Man kan ha flera vägar som är högst lika tydliga och konkreta och väl underbyggda.
Ja, och det är hur de vägarna överensstämmer som är det betydelsefulla. Att t ex tycka att miljön är viktig är liksom på den nivån att det är en självklarhet. Kärnkraftens vara eller icke vara är en betydligt mer relevant och brännande fråga.

Jag har svårt att föreställa mig att jag skulle ens ha några djupare politiska samtal med någon som tycker att miljöfrågor är oviktiga eller ointressanta.

Ja, och det är hur de vägarna överensstämmer som är det betydelsefulla. Att t ex tycka att miljön är viktig är liksom på den nivån att det är en självklarhet. Kärnkraftens vara eller icke vara är en betydligt mer relevant och brännande fråga.

Jag har svårt att föreställa mig att jag skulle ens ha några djupare politiska samtal med någon som tycker att miljöfrågor är oviktiga eller ointressanta.

Jag menar ju att teknikutveckling inom energi är långt viktigare än de miljömässigt tveksamma metoderna inom sk ekologisk produktion. För miljön. För framtiden.

Jag menar ju att teknikutveckling inom energi är långt viktigare än de miljömässigt tveksamma metoderna inom sk ekologisk produktion. För miljön. För framtiden.
Och vi hade ju då inte klaffat särskilt bra som partners. Trots att vi båda anser att miljöfrågan är väldigt viktig. ;)

Jag hade ju klarat att ta det, att man resonerar annorlunda med goda argument.
Om det var enda meningsskiljaktigheten och du var typ Adonis i övrigt så kanske... Men jag har svårt att föreställa ett åsiktsläge där det bara var den punkten som skiljde. Högst troligen bottnar våra olika åsikter om kärnkraft i att vi står på olika grunder. Som lär komma i dager i andra frågor också.

Vi röstar olika och har alltid gjort, tycker inte det har varit ett problem. Nu är vi båda i första hand liberala och sen kommer lite olika tänk kring det. Så egentligen har vi samma grundsyn, men det tar sig olika uttyck.

Hade vi stått väldigt långt ifrån varandra politsiskt hade det förmodligen skapat konflikter i vardagen också.

Jag skulle nog inte bry mig nämnvärt om min partner stod långt ifrån mig politiskt då jag inte anser att det har särskilt mycket med grundläggande värderingar att göra ö.h.t. Nästan alla människor vill ju ha ett samhälle där alla trivs och mår bra, det räcker för mig. Om jag får göra en matlagningsanalogi (:D): Säg att min partner vill ha andra ingredienser eller kryddor i en maträtt än vad jag vill, då skulle jag fortfarande tänka att hans/hennes "grundläggande värdering" är att maträtten ska bli så bra som möjligt och inte att han/hon har värderingen att vi förtjänar att äta äcklig mat. Personligen så har jag haft åsikter från att nationsgränser bör rivas ned så snabbt som möjligt och att invandra dit man vill i princip är en rättighet, till att förespråka en mycket restriktivare invandring än vad vi har idag. Men känner inte att mina grundläggande värderingar har förändrats direkt. Gränsen för mig skulle väl vara då om t.ex min partner inte tyckte människor av en viss hudfärg skulle ha rätt att bo i Sverige.

För mig är det väldigt viktigt att partner och vänner delar mina grundläggande värderingar. Det skiljer sig dock lite grann då han står mer till vänster än jag, men vi har samma syn på politik dock med olika intresseområden. Jag hade aldrig någonsin haft kvar en Sverigedemokrat i min bekantskapskrets. Sen tror jag inte att folk som är höger överlag hade tyckt att mitt umgänge var så roligt ändå då de flesta är väldigt långt åt vänster.

För mig är det väldigt viktigt att partner och vänner delar mina grundläggande värderingar. Det skiljer sig dock lite grann då han står mer till vänster än jag, men vi har samma syn på politik dock med olika intresseområden. Jag hade aldrig någonsin haft kvar en Sverigedemokrat i min bekantskapskrets. Sen tror jag inte att folk som är höger överlag hade tyckt att mitt umgänge var så roligt ändå då de flesta är väldigt långt åt vänster.

Jag tror att det istället är farligt med ett homogent umgänge, det är där världsfrånvändheten och extremismen frodas. Jag tror på breda politiska samtal och uppskattar samtal med alla engagerade människor. Även de som röstar svartbrunt i valet.

Sedan förstår jag ändå att det finns gränser i ett nära förhållande för hur mycket oense man orkar vara.

Har aldrig pratat politik med någon partner, möjligen i förbigående, men det är ju inte hennes politiska inställning jag är tillsammans med. ;)

Om jag får göra en matlagningsanalogi (:D): Säg att min partner vill ha andra ingredienser eller kryddor i en maträtt än vad jag vill, då skulle jag fortfarande tänka att hans/hennes "grundläggande värdering" är att maträtten ska bli så bra som möjligt och inte att han/hon har värderingen att vi förtjänar att äta äcklig mat.
Tja, jag skulle inte vilja dela hushåll med någon som propsar på att servera aphjärna en gång i veckan. Oavsett hur gott och nyttigt den personen tyckte att det var. :D

Men visst, det är bara lite omständligt att äta olika mat, och man behöver ju heller inte bo ihop.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 020
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar