Skulle aldrig i livet låta hundarna åka rulltrappa. Enorm risk för att klor/tassar/svans fastnar med stora skador som följd.Jag tycker hela diskussionen varfor en liten hund behover baras ar orelevant.
Och jag larde mina tva rottisar hur man gar/star i rulltrappor nar jag tog dem till Sverige och vi bodde i Stockholm i nagon manad. Och de var stora nog att ingen rakade stiga pa dem hur trangt det an var, plus att jag ju fick halla koll och se till att de inte kom i vagen.
Ingen av mina hundar har behovt baras i trappor, de gick sjalva upp och ner aven som valpar och det tog inte lang tid att lara dem att ta det lungt och ga ordentligt.
Jag bar overhuvudtaget inte en hund pa 45 kilo sa det ar bra att vi aldrig behovt ... nu ar jag ju mycket sallan/aldrig ute i sa olandig terang dar det inte finns telefonforbindelse och man ar helt last utan att kunna fa hjalp ... visst forstar jag att andra kan tycka att det ar smidigt med en hund man kan bara i vissa situationer. For MIG personligen ar det dock ett daligt argument for att en liten hund skulle passa battre i mitt liv.
Nar mina hundar (som den nuvariga 11-ariga rottisen) blir aldre eller har skadat sig och inte bor hoppa upp och ner i bilar finns ramper i manga olika utforanden att kopa och anvanda. Nar det galler for en gammal hund att ga i trappor sa far man helt enkelt ta det saktare och stanna och vila da och da. En sele med handtag sa man kan avlasta en hund med skadat ben fungerar ocksa mycket bra. Jag har haft oturen att vara tvungen att prova.
Mina hundar behöver inte heller bäras. Förutom när dom skadat sig.