Perfekt storlek på hund?

Jag tror personligen man många gånger är tryggare med en riktig högljudd liten larmhund om man är rädd för överfall och liknande.

Jag har själv inte hund i något som helst syfte att hunden ska skydda mig aldrig tänkt i dom banorna.

Skulle jag vara rädd för överfall skulle jag inte känna mig tryggare med stor hund såvida hunden inte var en utbildad och godkänd skyddshund alternativt av ras avlad på att ta saken i egna tassar men hur kul skulle jag ha med en sån hund i övrigt - ungefär noll kul.

Jag gillar socialt trevliga hundar.
Jag vet inte riktigt om du menar som att jag vill ha en hund därför eller att jag är rädd för över fall eller nåt men så är det iallafall INTE! Utan jag bara skrev det för att jag kom och tänka på det när enannan skrev om dens hunds skall i för hållande till storleken. Och JAG tycker det är lite kul att min hund LÅTER som värsta vakt hunden fast han inte är det!

Jag gillar också socialt trevliga hundar som domflesta retriever är 😍

Ja jag tycker det är betydligt enklare att lyfta in hunden än att släpa med sig en ramp särskilt då jag har liten bil :)
Ja och jag är så van att an passa alltmöjligt efter som att jag har rullstol så förmig är det liksom inte jobbigt om jag skulle be höva an passa nånting för att jag inte kan lyfta min hund 🙂 Men på andra sidan så är ju det en för del också för jag KAN ha min hund i knät hur långt somhelst om han fick hjälp att komma upp ifall han var skadad eller nåt.

Ja och jag är så van att an passa alltmöjligt efter som att jag har rullstol så förmig är det liksom inte jobbigt om jag skulle be höva an passa nånting för att jag inte kan lyfta min hund 🙂 Men på andra sidan så är ju det en för del också för jag KAN ha min hund i knät hur långt somhelst om han fick hjälp att komma upp ifall han var skadad eller nåt.
En anpassning om man sitter i rullstol är antagligen att man inte bor i en lägenhet där det bara finns trappor. Så där har ju redan anpassningen gjorts. Jag kan inte anpassa bort tre trappor hur mycket jag än skulle vilja.

En anpassning om man sitter i rullstol är antagligen att man inte bor i en lägenhet där det bara finns trappor. Så där har ju redan anpassningen gjorts. Jag kan inte anpassa bort tre trappor hur mycket jag än skulle vilja.
Ja såklart att just med trappor så skulle det an tagligen vara enklare förmig! Men jag menade även annat som att ha en bil ramp tillexempel.

Okej, nu har vi hört alla fördelar med liten hund och jag absolut förstå att man kan tycka att det är smidigare med en liten hund jämfört med stor hund i många lägen men i många lägen finns det fördelar med en större hund.
Jag kan säga att när vi hade potentiella inbrottstjuvar som rekade på tomten och när min dotter på 17 år är ute och promenerar själv på kvällen så är jag rätt glad att det är den här tjuvarna möter i dörren och som dottern har i kopplet istället för en chihuahua eller dyl. på några ynka kilo.

Visa bifogad fil 139904
Tycker att dom är så himla vackra!

Jag tror personligen man många gånger är tryggare med en riktig högljudd liten larmhund om man är rädd för överfall och liknande.
Det är ju den "nytta" de allra flesta hundar klarar att göra i sammanhanget - att larma och varna för inkräktare. Ytterst få hundar tror jag klarar att på riktigt axla vakthundsmanteln och faktiskt försvara hem och gård.

Jag har själv inte hund i något som helst syfte att hunden ska skydda mig aldrig tänkt i dom banorna.
Det tror jag inte att någon här menade heller? Det var jag som skrev att vår hund förhoppningsvis har ett avskräckande skall, dvs att han skäller kan kanske få eventuella inkräktare att ge sig av pga rädsla för att bli upptäckta.

Skulle jag vara rädd för överfall skulle jag inte känna mig tryggare med stor hund såvida hunden inte var en utbildad och godkänd skyddshund alternativt av ras avlad på att ta saken i egna tassar men hur kul skulle jag ha med en sån hund i övrigt - ungefär noll kul.

Jag gillar socialt trevliga hundar.
Vi hade en riesenschnauzer när jag var i tonåren. Han var inte utbildad på något annat sätt än "vanliga" kurser på den lokala brukshundsklubben, men han hade utan att tveka skyddat sin familj, det är jag helt övertygad om. Dessutom var han ju pga sin storlek och sitt utseende ganska avskräckande, tror jag. Kände mig alltid säker när jag var ute med honom, även sena nätter. Jag hade inte haft samma känsla med en chihuahua. Och han var hur socialt trevlig som helst!

Jag vet inte riktigt om du menar som att jag vill ha en hund därför eller att jag är rädd för över fall eller nåt men så är det iallafall INTE! Utan jag bara skrev det för att jag kom och tänka på det när enannan skrev om dens hunds skall i för hållande till storleken. Och JAG tycker det är lite kul att min hund LÅTER som värsta vakt hunden fast han inte är det!

Jag gillar också socialt trevliga hundar som domflesta retriever är 😍
Ja sociala hundar är trevliga :)
Jag föredrar också en hund som är enkel att ha med sig överallt framför en hund som är reserverad och misstänksam:)

Ytterligare en sak man tycker olika om :)

Jag föredrar också en hund som är enkel att ha med sig överallt framför en hund som är reserverad och misstänksam:)

Ja vissa vill ju tillexempel ha hundar som är lite mera att dom vill ha av stånd till o kända och så och då är det ju bra att det finns såna raser också 👍
Jag kan ju säga att min flatcoated retriever är MYCKET enklare att ha med sig överallt även fast han bara är en ung hund motför våran papillon som bor hemma med mamma och pappa. Även fast han är VÄLDIGT mycket mindre och såklart lättare att bära och sånt så är han ändå mycket svårare att ha bland andra hundar och o kända människor och så!

Okej, nu har vi hört alla fördelar med liten hund och jag absolut förstå att man kan tycka att det är smidigare med en liten hund jämfört med stor hund i många lägen men i många lägen finns det fördelar med en större hund.
Jag kan säga att när vi hade potentiella inbrottstjuvar som rekade på tomten och när min dotter på 17 år är ute och promenerar själv på kvällen så är jag rätt glad att det är den här tjuvarna möter i dörren och som dottern har i kopplet istället för en chihuahua eller dyl. på några ynka kilo.

Visa bifogad fil 139904
Det är väl ingen tävling i vad som är bäst storlek på hund? Folk berättar väl vilken storlek som passar just dem bara.

Hunden kan vara social och trevlig även om den skulle skydda sin förare ;) Den är kanske inte labbeglad men steget därifrån till reserverad och misstänksam är rätt långt.

Det finns absolut nackdelar och svårigheter med att ha en sån hund men de behöver inte automatiskt vara svåra att ha med sig pga den biten.

Nej, det gör de inte. Var meningen med tråden att kritisera andra hundtyper än den egna?
Jag har en bichon, senaste igår så stod hon och skällde på ”ingenting ” och ibland undrar jag om jon ställer sig mitt i trädgården och skäller för att hon tycker det är kul. Sedan är kanske ”hela tiden” lite hårt uttryckt

Hunden kan vara social och trevlig även om den skulle skydda sin förare ;) Den är kanske inte labbeglad men steget därifrån till reserverad och misstänksam är rätt långt.

Det finns absolut nackdelar och svårigheter med att ha en sån hund men de behöver inte automatiskt vara svåra att ha med sig pga den biten.
Håller helt med dig! Våran riesenschnauzer var mycket enkel att ha med sig, han var supernöjd av att få sitta/ligga vid mammas fötter (han hade bestämt att hon var hans människa :)) och det var verkligen inte så att han på något sätt uppträdde hotfullt eller misstänksamt - visst hade han koll på omgivningen men på ett lugnt och avspänt sätt.

Ja vissa vill ju tillexempel ha hundar som är lite mera att dom vill ha av stånd till o kända och så och då är det ju bra att det finns såna raser också 👍
Jag kan ju säga att min flatcoated retriever är MYCKET enklare att ha med sig överallt även fast han bara är en ung hund motför våran papillon som bor hemma med mamma och pappa. Även fast han är VÄLDIGT mycket mindre och såklart lättare att bära och sånt så är han ändå mycket svårare att ha bland andra hundar och o kända människor och så!
Ja, för det mesta är det nog helt andra egenskaper än storlek som avgör om en hund är lätt att ha med sig!

På tal om olika storlekar - visst platsar väl den här bilden här? Ett härligt hundgäng i olika storlekar! Mina två är de minsta, de två gårdisarna längst fram. Jag gillar mina småhundar, det är en storlek jag trivs väldigt bra med oss som passar perfekt i det liv jag lever. Men jag tycker även att kompisarnas stora hundar är superhärliga! Och det här gänget har fantastiskt roligt tillsammans.
_20210508_182446.webp

Det är väl ingen tävling i vad som är bäst storlek på hund? Folk berättar väl vilken storlek som passar just dem bara.
Nej, det var inte menat som en tråd om vilken storlek på hund som är bäst. Vad man gillar är ju helt individuellt :)

Sen behöver man ju inte ha en rimlig anledning heller, känner många som föredrar stora hundar mest för att de är stora hundar. Helt ärligt tycker jag små hundar är så jäkla SÖTA med sina proportionerligt stora ögon, det är del av varför jag föredrar dem… 😅:love:

Jag har en bichon, senaste igår så stod hon och skällde på ”ingenting ” och ibland undrar jag om jon ställer sig mitt i trädgården och skäller för att hon tycker det är kul. Sedan är kanske ”hela tiden” lite hårt uttryckt
Hela tiden är väldigt hårt uttryckt, ja. Jag har en skällig hund men hon skäller verkligen inte hela tiden. Det finns alltid en orsak när hon skäller och jag försöker träna bort det jag kan.

Hela tiden är väldigt hårt uttryckt, ja. Jag har en skällig hund men hon skäller verkligen inte hela tiden. Det finns alltid en orsak när hon skäller och jag försöker träna bort det jag kan.
Jag jobbar också med att träna bort det så mycket jag kan. Och jag märker ju att jag har mycket lättare att stoppa henne än vad folk som bara säger ”hen är sådan” har. Men det finns väldigt många småhundar vars ägare inte har jobbat med det. Det här var i kontexten av ”bra vid inbrott/överfall”. Om jag skulle reagera varje gång jag hör en larmande småhund i området så skulle jag inte kunna göra något annat än att springa runt och kolla så det inte sker några inbrott/överfall 🤷‍♀️

Jag skrev bara vad jag tyckte alltså min högst personliga åsikt och jag tycker det är betydligt enklare att ha med sig en harmlös hund än en hund som söker av omgivningen konstant.

Har haft båda delar 🤗

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 987
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 002
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar