Sv: Ovtjarka.

Vore det inte battre att krava att alla (ALLA) med ny valp gar valpkurs an att begransa hundraser?
Samtidigt kan man ju forsoka salla ut olampliga potentsiella foraldrar, "Din attityd passar inte som foralder, dej kastrerar vi"... :p

Utan att kommentera din kommentar om tvångssterilisering, hur ska man göra då?
Några förespråkar att alla raser ska få finnas, och att alla problem försvinner om bara RÄTT ägare köper rätt ras. Jo, det låter ju fint, men fungerar inte i verkligheten eftersom rätt ägare inte köper rätt ras. I många frågor saknar många människor självinsikt, och tar beslut som inte är de smartaste.
Vägrar man tex att inse vad man har i kopplet och kallar en KO för en lurvig schäfer så kommer man inte att klara av de problem man sedan utsätts för.
Den ÄR ingen lurvig schäfer, en enorm skillnad är att schäfern är en förig hund vars liv kretsar runt att göra det du säger åt den.

Problemet löses enligt vissa genom att enbart lämpliga uppfödare säljer lämpliga valpar åt lämpliga köpare, men vi får inte införa förbud mot blandrasavel, tvång på utbildning för uppfödare och hundkörkort?
Hur uppnår man annars ovanstående?

Kan du utveckla vad du menar med detta? Varför "förtjänar" den att anpassas?

Det skrivs ju nästan uteslutande negativt om denna rasen men det finns ju såå många härliga individer och de har väl rätt att finnas de oxå. Alla levande varelser har väl rätt att leva och då måste de ju få sin chans att visa att de fungerar under rätta förutsättningar i rätta händer. (många rätt;))

Men är inte detta ett problem som bl.a. skrivits om i tidningen Hundsport - att vi plockar in till Sverige urgamla arbetande raser, oftast då självständigt arbetande Herdehundar med enormt mycket vakt, och försöker anpassa dem/förändra dem till att bli tillgängliga, snälla, sociala och ofarliga "vanliga" hundar som ska smälta in fint i vårt samhälle, med människor och djur.
Raser som sedan urminnes tid avlats på att vara misstänksamma, reserverade, extremt vaktiga och ytterst självständiga - vad har vi i Sverige för behov av att göra om en sådan hund till något HELT annat? Och VARFÖR? Då har man ju dessutom förlorat den speciella hund den egentligen är och kan med andra ord precis lika gärna köpa sig en annan lurvig, stor, respektingivande hundras. Varför försöka göra om något som är så urgammalt och en så oskiljaktig del av hundens personlighet? Det skulle bli en lång och fruktansvärt svår process, med massor av missöden och tragedier. Och det vore fullständigt onödigt! Lite som att försöka göra om Grizzlybjörnen till nåt slags husdjur, för att "ge den en chans".
Din hund, TS, är säkert underbar, men hon är inte hela rasen med alla dess individer. Dessutom är hon bara 2 år än och knappt mer än valp.

Det skrivs ju nästan uteslutande negativt om denna rasen men det finns ju såå många härliga individer och de har väl rätt att finnas de oxå. Alla levande varelser har väl rätt att leva och då måste de ju få sin chans att visa att de fungerar under rätta förutsättningar i rätta händer. (många rätt;))
Dom trivs utmärkt i sina ursprungländer, där de oxå fyller en viktig uppgift, finns ingen anledning att via avel snuttiefiera dem. Såsom skett med t ex OES

Men är inte detta ett problem som bl.a. skrivits om i tidningen Hundsport - att vi plockar in till Sverige urgamla arbetande raser, oftast då självständigt arbetande Herdehundar med enormt mycket vakt, och försöker anpassa dem/förändra dem till att bli tillgängliga, snälla, sociala och ofarliga "vanliga" hundar som ska smälta in fint i vårt samhälle, med människor och djur.
Raser som sedan urminnes tid avlats på att vara misstänksamma, reserverade, extremt vaktiga och ytterst självständiga - vad har vi i Sverige för behov av att göra om en sådan hund till något HELT annat? Och VARFÖR? Då har man ju dessutom förlorat den speciella hund den egentligen är och kan med andra ord precis lika gärna köpa sig en annan lurvig, stor, respektingivande hundras. Varför försöka göra om något som är så urgammalt och en så oskiljaktig del av hundens personlighet? Det skulle bli en lång och fruktansvärt svår process, med massor av missöden och tragedier. Och det vore fullständigt onödigt! Lite som att försöka göra om Grizzlybjörnen till nåt slags husdjur, för att "ge den en chans".
Din hund, TS, är säkert underbar, men hon är inte hela rasen med alla dess individer. Dessutom är hon bara 2 år än och knappt mer än valp.

Tack, du satte ord på det jag tänkte.

KL

Jag tycker isf att vi ska sluta avla på andra raser oxå. Flera schäfrar jag hade i en valpkurs blev avlivade innan 3 års ålder pga. mentalitetsproblem.
Vi hade även en St Bernhard i den gruppen som oxå fick tas bort senare.
Grannen har fått ta bort två hoffar som det slagit slint för.
För att inte tala om JR Terriers som jag vet har fått tas bort pga aggressivitet.
Två golden här i närområdet avlivades för att de bitit två barn.

Osv.. osv...

Jag tror att man måste se sina begränsningar som ägare, inte lägga skulden på hunden.
Det finns flera fall där vänner tagit över "mördarmaskiner" som idag är de löjligaste o trevligaste hundarna man kan stöta på.
Vissa hundar är dock mer präglade till vissa saker, men då vet man förhoppningsvis det INNAN man skaffar hunden.

Men är inte detta ett problem som bl.a. skrivits om i tidningen Hundsport - att vi plockar in till Sverige urgamla arbetande raser

försöker anpassa dem/förändra dem till att bli tillgängliga, snälla, sociala och ofarliga "vanliga" hundar som ska smälta in fint i vårt samhälle, med människor och djur.

vad har vi i Sverige för behov av att göra om en sådan hund till något HELT annat?Och VARFÖR? Då har man ju dessutom förlorat den speciella hund den egentligen är

För att "vi" svenskar vet mycket bättre än hemländerna vad hundarna ska/kan göra och hur de ska avlas såklart :idea:

Ser samma fenomen inom andra grupper av hundar tyvärr.. Hemländerna kan och vet ingenting om sitt lands hundar, hälsa, avel osv. och svenskarna kan och vet minsann allt, så vips är inriktningen både exteriört och egenskapsmässigt inne på en helt annan väg än i hemlandet, för vi kan ju allt...

Idiotiskt
enligt mig att fastna för en ras ursprungsegenskaper/utseende, importera och sedan avla totalt tvärtemot för att anpassa och få den till något annat än den ursprungligen var :cool:

KL

Jag tycker isf att vi ska sluta avla på andra raser oxå. Flera schäfrar jag hade i en valpkurs blev avlivade innan 3 års ålder pga. mentalitetsproblem.
För att inte tala om JR Terriers som jag vet har fått tas bort pga aggressivitet.

Osv.. osv...

Jag tror att man måste se sina begränsningar som ägare, inte lägga skulden på hunden.
Det finns flera fall där vänner tagit över "mördarmaskiner" som idag är de löjligaste o trevligaste hundarna man kan stöta på.
Vissa hundar är dock mer präglade till vissa saker, men då vet man förhoppningsvis det INNAN man skaffar hunden.

Då skulle jag vilja inflika att det är MÄNNISKOR som avlat fram dessa egenskaper hos rasen i århundraden, hundarna ploppade liksom inte bara upp ur marken en dag och sa "at your service" utan ett uråldrigt tungt avelsarbete ligger bakom. Tänk på att hundar i sig är väldigt flockbundna djur som ofta mår dåligt av att inte ha en flock och jämför KOn med dessa hundar. Den är en total motsats, den behöver inte det sällskapet! Bara en sån egenskap tar evigheter att avla fram och göra homogen. Det GÅR inte att göra en rastypisk kaukasisk ovcharka till en gosenalle.

Att du haft enstaka goldens och schäfrar mm på dina kurser som varit mentala vrak är som att jämföra äpplen med bananer. Det står ingenstans i golden retrieverns eller schäferns rasstandard att de ska ha brister i mentaliteten, så jag tycker inte att det var mer än rätt att dessa individer du råkade på avlivades. De kunde dessutom inte representera sin ras, eftersom att de var otypiska.

Att du tar upp hundar med brister i mentalitet säger också att du inte förstår vad diskussionen handlar om. En KO som vaktar och angriper de som kliver in dess revir har inte fel i sin mentalitet. Tvärtom gör de precis de var framavlade för. De gör sitt jobb och är goda rasrepresentanter! Du kan med andra ord inte jämföra en schäfer som det slagit slint i huvudet på med en KO som är avlad för att jobba på ett visst vis.

Saxat från SKK, schäferns rasstandard:

En schäfer skall ha ett jämnt humör och goda nerver, vara självsäker
och frimodig och fullständigt godlynt (utom i retningsläge)och därtill skall den vara uppmärksam och följsam. Den måste
besitta mod, kamplust och hårdhet för att vara lämplig som
sällskaps-, vakt, skydds-, tjänste- och vallhund.

Kaukasisk ovcharkas rasstandard:

Rasen är till sin natur skarp och misstänksam med väl utvecklad
försvarslust. Den skall vara harmonisk och lugn.

Förstår du skillnaden då? För övrigt håller jag med Lena.

Då skulle jag vilja inflika att det är MÄNNISKOR som avlat fram dessa egenskaper hos rasen i århundraden, hundarna ploppade liksom inte bara upp ur marken en dag och sa "at your service" utan ett uråldrigt tungt avelsarbete ligger bakom.

Klart som tusan inte hundarna har ploppat upp!!! Jag har collie! Dom vallar inte, TROTS att de är avlade att göra det. Det är VÄLDIGT få raser som idag används till ursprungsområdet. Shipperke ser man aldrig på båtar tex.

Tänk på att hundar i sig är väldigt flockbundna djur som ofta mår dåligt av att inte ha en flock och jämför KOn med dessa hundar. Den är en total motsats, den behöver inte det sällskapet! Bara en sån egenskap tar evigheter att avla fram och göra homogen. Det GÅR inte att göra en rastypisk kaukasisk ovcharka till en gosenalle.

Vem har sagt att det ska vara en gosenalle? Då är ju folk inte inlästa på rasen om de skaffar en KO för att få den till en liten gosing.

Att du haft enstaka goldens och schäfrar mm på dina kurser som varit mentala vrak är som att jämföra äpplen med bananer. Det står ingenstans i golden retrieverns eller schäferns rasstandard att de ska ha brister i mentaliteten, så jag tycker inte att det var mer än rätt att dessa individer du råkade på avlivades. De kunde dessutom inte representera sin ras, eftersom att de var otypiska.

Visst var det rätt. Men det står ju inte heller att KO ska ha brister i mentaliteten. Den är skarp och misstänksam. Det är förtjyven en vakthund.

Att du tar upp hundar med brister i mentalitet säger också att du inte förstår vad diskussionen handlar om.

Förstår mkt väl!

En KO som vaktar och angriper de som kliver in dess revir har inte fel i sin mentalitet. Tvärtom gör de precis de var framavlade för. De gör sitt jobb och är goda rasrepresentanter!

Exakt!

Du kan med andra ord inte jämföra en schäfer som det slagit slint i huvudet på med en KO som är avlad för att jobba på ett visst vis.

Jag jämförde INTE deras mentalitet, jag jämförde aggressiviteten. Jag vill inte möta en galen schäfer men inte heller en KO som vaktar.
Men liksom schäfern är inte alla KO blodtörstiga bestar.

Saxat från SKK, schäferns rasstandard:

En schäfer skall ha ett jämnt humör och goda nerver, vara självsäker
och frimodig och fullständigt godlynt (utom i retningsläge)och därtill skall den vara uppmärksam och följsam. Den måste
besitta mod, kamplust och hårdhet för att vara lämplig som
sällskaps-, vakt, skydds-, tjänste- och vallhund.

Kaukasisk ovcharkas rasstandard:

Rasen är till sin natur skarp och misstänksam med väl utvecklad
försvarslust. Den skall vara harmonisk och lugn.

Förstår du skillnaden då? För övrigt håller jag med Lena.

Jag har förstått skillnaden länge!!

Låt den som vill ha en KO ha det! Det blir deras problem om något händer. Sköt ditt, så sköter jag mitt är ett bra motto!!

:bow: :bow: :bow:

Skönt när flera personer är inne på samma linje!

Köper jag en ras som är ny i Sverige så bör man - i min värld - vara för att man uppskattar den rasen för dess ursprungliga egenskaper och för att man kan erbjuda den individen ett liv lämpat för dessa egenskaper!

INTE med målsättning att göra om den till något annat...

För i fallet med KO så har vi redan raser som är "försvenskade"/ "anpassade till ett väst europeiskt liv" - ex. pyrre, maremma, kuvacz.

/Swat

Låt den som vill ha en KO ha det! Det blir deras problem om något händer. Sköt ditt, så sköter jag mitt är ett bra motto!!

En sanning med modifikation, hamnar du ivägen för en vaktande KO, så kan vi nog säga att det faktiskt är ett ganska stort problem även för dig och utgången kan bli ett långvarigt problem för dig..

Ja, blir folk/djur tuggade på när dessa hundar går ur hand på sina förare så kvittar det liksom. Lite svinn får man väl räkna med:idea:

Sköt ditt så sköter jag mitt är måhända ett übersvenskt motto, men fy vad jag är allergisk mot det.:crazy:

Jag jämförde INTE deras mentalitet, jag jämförde aggressiviteten. Jag vill inte möta en galen schäfer men inte heller en KO som vaktar.
Men liksom schäfern är inte alla KO blodtörstiga bestar.

Det beror på hur man definierar "blodtörstig best". En KO kan i viss mån stämma in i den bilden.

Hela attityden att alla andra vet best vilken ras av hund man kan ha ar helt otrolig... Ska man resonera sa har de flesta med "working dogs" fel ras. Bara tanken att jag som Tant skaffade rottis... Faktum ar dock att vissa av oss vaxer med hunden. Tack och lov att det inte finns en lag om vilken hund man har ratt att skaffa...

Fast oj vad det skulle behövas en sån lag!! Drömmen hade ju varit att man fick "köra upp" inför den rasen man vill ha, man får kanske 2 försök att svara på frågor och gärna nått praktiskt, klarar man det inte efter dom 2 försöken så är man ju uppenbarligen inte lämplig för en sån hund! Då kanske människor äntligen hade satt sig ner o funderat lite mer på vilken ras man bör ha och hur mycket kunskap man har om den! (Vill man verkligen ha en ras så hade man ju pluggat som bara den för att klara det och förmodligen lärt sig en hel del om rasen innan man köper)

Och även om du skaffade en rottis som är en otroligt skarp hund (häromdagen fick en skjutas för att den inte ville släppa taget om ansiktet på en 5:åring, dom fick bända upp käkarna och flickan ligger på intensiven :crazy:) så är det ändå en hund som passar in i vårt samhälle som arbetshund till ex polis, det gör inte KO!

(Så rottis är heller ingen hund man ska ha som hemmagosenalle)

Senast ändrad:

KL

.

Fast skillnaden är att en schäfer när den funkar är en av de mest flexibla och hårdast jobbande hundraserna i världen som polis, militär, hemvärn, tll osv har stor nytta av.
Golden är en apporterande fågelhund, JR en jakthund osv.

En KO är ÄVEN OM ALLT stämmer fortfarande en egensinnig extremt vaktande hund. Det handlar alltså inte om enstaka individer som blivit "knäppa" utom om hundar som gör vad de är avlade till. Enorm skillnad.

Det blir VERKLIGEN inte deras problem!!!!! Det blir dens problem som råkar ut för hunden!

Jag skriver verkligen under på det. Nu kom inte min hund i vägen för en KO, men väl för en anatolisk herdehund (mitt i Stockholms innerstad) som slet sig när vi passerade hundens hus. Det blev verkligen mitt problem i form av en mycket svårt skadad hund med krossad bröstkorg och hål i lungsäcken.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka