Sv: Ovtjarka.
Då jag hann ställa denna fråga innan jag läste den första tråden, där de flesta verkade idiotförklara de som tyckte positivt om Ovtjarkan, så tyckte jag att det lika gärna kunde kvitta att fortsätta. Men eftersom en del verkar intresserade så.....
En 2-årig KO som är alldeles underbar. Jättekelig och snäll. Visst vaktar hon hemma och talar om näör det kommer någon. Men inte mer än vissa andra kan göra. Inga problem att ha främmande bara okända får hälsa ordentligt.
Är naturligtvis inte ute när ingen är hemma. Ska väl ingen vara...Har henne heller inte lös just pga rasen . Vill ingen ska kunna klaga på att hon ränner runt. Men grannarna har iofs inga problem att det är just en ovtjarka.
Har hållt på sen hon var liten att gå på kurser mm. Heller inga problem.
Har heller inga problem att ge order. De fullföljs alltid. Har vart på en del utställningar med.
Tillbringar hemma tiden för det mesta ute och söker av omgivningen, när hon inte sover. ÄLSKAR att vara ute.
Bor inte på någon värsting gård långt ute på vischan utan lagomt med hus runt omkring. Hon fullkomligt älskar den andra tiken, som fö är 11 år gammal
och aldrig gjort en fluga förnär. Tvärtom.
Jag hade aldrig hört talas om ovtjarka öht när gubben började prata om det. Han visste sen gammalt om denna hund. Men blev mycket" research" och prata med uppfödare osv.Har även tät kontakt med uppfödaren och Ovtjarkaklubben, som vi fö var på en vårträff med nu i april.
Alla hundar skötte sig absolut inte sämre än någon annan ras.
Och ja, det finns 3 sorters ovtjarkor, KO, "sydrysk och centralasiatisk.
Alla framtagna för samma syfte.
I öststaterna använder man dom till vakt av både vanliga gårdar och bondgårdar, de tränar/arbetar även skydd/vakt med dom och även som vakt åt boskapshjordar ute på slätten. Under 2.a världskriget var just ovtjarkan flitigt använd som vakt och polishund och även fram tills Berlin murens fall.
Väldigt många ställer ut sina hundar, för det är deras sätt att marknadsföra sig.
Och ja, ingen var otrevlig eller så mot mig, men kunde läsa mellan raderna vad folk tycker, å hade ingen lust att sitta och argumentera mot.
Var och en får ju tycka precis vad de vill.
Kan ju säga jag blerv lite lessen när nå´n tyckte till att vadå, de har ju pittis-rottis så då ,är det väl häftigare med en KO. Kan ju säga att inga hundar inskaffas bara för att det är "häftigt".
Men om jag missuppfattade så ber jag om ursäkt.