Sv: Ovtjarka.

Du menar nog åxå Ruski. Min gör verkligen inte som hon vill. ..
Är gla´ å go´ mot familjen. Även syskonens familjer å hundar.
För å inte prata om "mormor".:laugh:

Fast om kvinnan som berättade det kände den uppätna så! :)

Då skulle det dels ha rapporterats om händelsen i media och dels också finnas uppgifter om händelsen hos myndigheterna.

Sverige har haft väldigt få dödsfall orsakade av hund. Under åren 1969 - 2003 hade vi 6 stycken totalt. Nu har jag inga exakta siffror i huvudet men väldigt få av dessa rör fall där en hund bitit ihjäl en människa. Att någon skulle bitas ihjäl av sina hundar skulle uppmärksammas, inte minst av myndigheterna.

Håller med men likväl skulle jag vilja veta mer om TSbehov av en riktig vakthund o typen av lås o stängsel.
PL

+ 1 på den.

Jag undrar varför man anser att man kan erbjuda en så pass extrem hund ett bra liv på en villagård? Det är ju inte riktigt det de är avlade för och bryr man sig om sina djur så vill man väl ge dem ett så bra liv som möjligt?

De flesta som är någorlunda hundkunniga vet tex. att man inte skaffar sig en Border om man bara vill ha en promenadkompis.

kl

Om man har tex lantbruk med djur och bor i Sveriges rovdjurstätaste område som här så förstår jag varför man skaffar rasen. De är mkt effektiva väktare mot rovdjur.

Rider ofta förbi en bonde med 2 sådana hundar och de har inte fått ett enda djur taget av varg och björn sen de kom. De är på fäboden på sommaren som är turistmål men vet inte om de gå lösa med alla djur eller i hägn. Men man borde hört om de bitit någon

Sen som vakthundar hos proffs är en sak men varför en "svensson" ska skaffa en fattar jag inte.

Hela attityden att alla andra vet best vilken ras av hund man kan ha ar helt otrolig... Ska man resonera sa har de flesta med "working dogs" fel ras. Bara tanken att jag som Tant skaffade rottis... Faktum ar dock att vissa av oss vaxer med hunden. Tack och lov att det inte finns en lag om vilken hund man har ratt att skaffa...

Låter som en skröna..

Lite OT,då är min ras också människomördare..har under mina 30 år som riesenägare fått höra flertal gånger..att dom dresserades till att bita judarna i strupen..

ÄR det DET Viktor tänker när han envisas med att ligga med sin haka på min hals när jag ska sova! :devil:

Hur många djur revs innan hundarna?
Har väl enorm betydelse om hundarna går lösa eller inanför vakthundsstängsel.
PL

Runt 20 djur tror jag han sa per säsong eller år minns jag inte.

Något vakthundsstaket finns inte utan vanligt fårelstängsel eller viltstängsel på 110cm (är det som man får hjälp av länsstyrelsen). Vet att innan hundarna så gick bara hästarna i hage och resten av djuren lösa dagtid på fäboden men har inte varit dit sedan hundarna kom så vet inte hur det funkar där nu. Gården som de bor på resterande del av året ligger nära här så passerar ganska ofta. Gården ligger inte ensligt till utan har ganska många grannar och trafikerad asfaltsvägen delar markerna.

Första gången man red på vägen (kanske 10m från hagen) så visade de vad de kan men andra gången så visste dom att man inte var något hot och har inte gjort något utan legat kvar och tittat.

Kan du utveckla det ovan? *nyfiken* Har eg ingenting med rasen att göra, men undrar hur du menar, då det spontant i mina öron låter som att ha en ouppfostrad hund, typ en hund som inte kommer på inkallning etc, utan den kommer när den har lust, gör som man säger när den har lust etc. Men det var väl inte så du menade? *nyfiken*
Jo nog har det lite med rasen att göra. Ovtjarkan är ju van att arbeta "solo" och därav fatta sina egna beslut. Tror att det är, som hos andra raser, ganska individuellt om hur man kan fostra dem. Jag har gått valp och unghundskurs med henne så direkt ouppfostrad är hon inte mer smått egensinnig! :)

Sen som vakthundar hos proffs är en sak men varför en "svensson" ska skaffa en fattar jag inte.
Jo när man bor på landet och man har huset larmat och låst enligt konstens alla regler och ÄNDÅ har två inbrott - då säger man upp larmet, sätter ett HÖGT stakett runt hela tomten och köper en utmärkt vakthund. Sedan kan man sova lugnt och komma hem och känna den tryggheten man har rätt till i sitt hem!!

Vet inte om du menar mig eller Ruski. Men våran flicka har vi inga problem med att ta grejer ifrån. Varken matskål, sopor, tuggben eller att det står en stor påse färs precis bredvid. Hon stjäl aldrig heller för den delen. Även om hon lägger hakan på bänken, för att inte prata på bordet....:)
Vi kan ta ALLT från Ruski också och hon är inte någon tjuv hon heller, bara med blicken och ja då smälter man ju...
:angel:

Fast vad är det som du anser gör just KO till ett mer lämpligt alternativ för "tomt vaktande" än låt säga en pyrre tex?

Fortfarande en "ursprunglig herdehund", men betydligt mer anpassad för ett västerländskt liv och med fler generationer i Sverige som kunnat utvärderas både hälsomässigt OCH mentalt.

/Swat

Det är nog inget särskilt och det hade säkert gått bra med en pyreneer el liknande men slumpen gjorde att det blev denna ras och det blev lyckat.
Även denna ras förtjänar att anpassas till vårt "västerländska leverne" och kommer förhoppningsvis om ett antal generationer visa sig vara stabila mentalt och hälsomässigt.

*delvis kl*

Jag kan räkna upp ganska många hundraser som jag tycker vi borde vara restriktiva med i landet, tex vissa japanska raser och även utpräglade herdehundar, tex KO.

För bara några veckor sen nämnde min farbror att han skulle skaffa en ny hund. En Kai. Alltså en japansk typ av spets som används som jakthund i hemlandet. Som hundrasnörd visste jag direkt vad han menade, men tyckte att det kanske var lite mycket hund...? "Hunden blir vad man gör den till" möttes jag då av...
Visst, då ska vi ändå tänka att min farbror är över 60 och har haft hund hela livet, labbar, duktiga och bra labbar. För 5-6 år sen tröttnade han och skaffade en spaniel/wachtel och tycker egentligen att henns attityd är lite jobbig, dvs att hon inte har så mycket will-to-please som han är van vid.
Men han skulle ha en Kai...

Nu finns det ju typ inga i landet, som tur är, men att en hund skulle vara för mycket, den tanken slog inte ens honom. Det viktiga är ju att den kan jaga gris, inte att den inte tycker om främlingar...
Det är väl det tänket som oroar mig mest, när det gäller alla hundar egentligen. Att folk inte vill inse sina begränsningar och tycker att de kan hantera en Akita, Kai eller KO.

Jag hade själv en KO/schäfer i valpkurs för 5 år sen, den hunden finns inte idag och tyvärr kunde vi förutspå det redan första kurstillfället när ägaren beskrev hunden som "en söt familjehund, typ som schäfer fast lite mer päls". Hunden var förvisso inte renrasig, men jag har aldrig mött en hund som funkar som den gjorde, förutom en koko Akita...

<snip>
Det är väl det tänket som oroar mig mest, när det gäller alla hundar egentligen. Att folk inte vill inse sina begränsningar och tycker att de kan hantera en Akita, Kai eller KO.
<snip>

Vore det inte battre att krava att alla (ALLA) med ny valp gar valpkurs an att begransa hundraser?
Samtidigt kan man ju forsoka salla ut olampliga potentsiella foraldrar, "Din attityd passar inte som foralder, dej kastrerar vi"... :p

Vore det inte battre att krava att alla (ALLA) med ny valp gar valpkurs an att begransa hundraser?
Samtidigt kan man ju forsoka salla ut olampliga potentsiella foraldrar, "Din attityd passar inte som foralder, dej kastrerar vi"... :p

jag fattar att du var sarkastisk men det vore ju önskvärt att kunna stoppa vissa hund ägare (och föräldrar) från att skaffa hund (eller barn)
när man ser och läser om hund attacker, om hundar som blir vanvårdade, och om dog shelters med hundra tals hundar som kommer in varje dag för att folk inte klarar av dom! en valpkurs efter att man har skaffat hunden hjälper nog inte, en valpkurs INNAN man skaffar valp, som man måste på godkänt på i så fall borde hjälpa.

samma med barn som blir våldtagna av sina föräldrar, slagna och givna droger vid ung ålder av sina föräldrar! vissa personer klarar inte av ansvaret och borde helt enkelt inte ha hund eller barn!

Det borde kontrolleras men tyvärr kommer vi väll aldrig se det hända!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka