Sv: Ovtjarka.

*kl*

"Träffade" en ovtjarka igår och de ser verkligen snälla ut.

Det känns lite extra farligt om det skulle bli en vanlig ras, just att de ser ut som snälla nalle björnar.

Precis, de ser jättegosiga ut! Dessutom är det många som inte fattar hur farlig en stor hund faktiskt kan bli, eftersom majoriteten av hundar i Sverige är snälla. Man tror att bara man har dem från valpben och fostrar dem snällt blir de snälla...

Precis som så många andra här har jag ingen personlig erfarenhet (mer än att jag hälsat på ett par valpar) men vad jag har hört av vissa som enligt egen utsago är mer bevandrade i rasen så skall det tydligen vara korsningar som blir de mest opålitliga?!

Vill också ställa mig frågande inför varför någon individ överhuvudtaget vill skaffa en KO för att ha till sällskapshund? Det finns så många andra lurviga "isbjörnar" man kan välja om man vill ha en söt och gosig hund. Tyvärr tror jag att det ligger lite wow-faktor i det och att folk vill bevisa "att det minsann visst blir bra hundar av dem också, bara de får rätt uppfostran".

Delvis KL

Jag förstår det helt, men tycker du att någon ras ska få bo hos vilka muppar som helst :crazy:

Det jag skriver och tycker om raser jag uttrycker mig om är ju självklart baserat på att ägaren är bra och att hunden får den stimulans, närvaro, kärlek och uppgift den behöver.

Jag tycker inte att fel människa bör ha en KO, precis som att jag inte tycker att fel människa borde ha hund över huvud taget.

Men som samhället i sverige ser ut idag; finns det någon som egentligen kan tillhandahålla de förhållanden som exempelvis en vuxen KO kräver?

Undrar om det finns någon mer här på Buke som är en stolt
ägare av Ovtjarka? :laugh:
Inga påhopp, tack!. Vet precis vad det är för hundras vi har.......

Har ingen egen men grannen har tre stycken och det enda dom gör är skäller:)

Jag har stor respekt för dessa hundar och skulle inte ge mig på att skaffa en själv, men tycker det är vackra hundar och är säkert bra hundar om rätt ägare finns vid deras sida.!!!!

Har hört mycket om dessa hundar både bra och dåliga saker men det negativa har vägt upp för det mesta:( .
Det är som med allt och även här, människor tror på det mesta, på rykten såsom runt denna hund, allt som skrivs är inte sant och allt som sägs är inte sant.:)

Visst, jättevackra hundar, jag skulle dock inte vilja möta en ute. Låt dessa hundar göra det dom är avlade för.

Saxat ur rasstandarden: "Allvarliga FEL : Skygg hund, starkt präglad likgiltighet, BRIST på aggressivitet."
Det säger enligt mig väldigt mycket.
Sen får folk tycka att en hund blir vad man gör den till, snacka om att leva i en drömvärld.

kl

Hade jag fått bestämma hade inte en enda hund av den rasen fått komma in och/eller avlas på i Sverige. Jag ser absolut inget som kan försvara att man skaffar en sådan best. Jag skulle absolut aldrig kunna umgås på något sätt med någon som har den rasen, just för att jag är rädd inte bara om mitt utan även om min familjs och -vänners liv. Det är där jag tror det ligger folk förstår inte att det faktiskt kan gälla liv eller död. En sådan hund har absolut INGET att göra i Sverige, jag förstår inte ens att folk kan försöka argumentera för det.

Det finns så många andra raser som är utmärkta till vakt såsom vi använder vakthundar i Sverige som dessutom inte har denna skärpan. Vill du ha en skarp vakthund skaffa en skarpare vakthund men varför skaffa ett sådant djur som uppenbarligen inte fungerar i samhället vi bor i.

En sak jag VERKLIGEN inte kan förstå är hur SKK kan välja att registrera en sådan ras i Sverige. Det finns andra raser som är mycket mer LÄMPLIGA och mycket svårare att få så pass farliga som KO som ex APT som man valt att inte registrera. Nej jag förstår inte överhuvudtaget...

Kl.

Intressant tråd!

Min morbror har en KO som används bara som vakthund. Han har haft den i många år, den är alltid ute på gården. När jag skulle hälsa på den sa han att jag skulle backa mot den så att den fick komma fram till mig, "annars kan hon hugga", sa han. Hon var jättego när jag träffa henne, men hon är inte helt lätt. Har bitit några som hon inte gillat. Även bitit min morbror, ganska hårt, blev sjukhuset. Åker man bil för nära finns risk att hon river loss den där metalbiten som sitter bakom bilen (kommer inte ihåg vad den heter).

Absolut ingen ras för mig, men de är jättesöta verkligen men svåra att ha att göra med och man vet aldrig när de "tänder till".

Måste jag ha missat - jag kanske läste tidningen slarvigt. Vet inte om jag skulle vilja vara "spöke" och gå emot en KO förståss... men bra att man försöker göra en genomgång i alla fall.

Sidan 124 i hundsport nr 5/2010. (Puh, vilket jobb att försöka hitta när man inte vet vilket nr som är det senaste och alla tidningar ligger på olika ställen...)
Gäller alla ovtjarkor.

*kl*

"Träffade" en ovtjarka igår och de ser verkligen snälla ut.

Det känns lite extra farligt om det skulle bli en vanlig ras, just att de ser ut som snälla nalle björnar.

Har också tänkt på det.

Vad händer den dagen ett 3- årigt barn sticker in handen i staketet för att icke hundkunniga föräldrar tror den är ofarlig eftersom den är så söt.

Eller som någon annan skrev. En 10- åring som skall sälja jultidningar.
En Rottis eller schäfer kanske ett barn håller sig på avstånd från. Men en lurvig nallebjörnshund vill de bara krama för de ser så gosiga ut.

Har också tänkt på det.

Vad händer den dagen ett 3- årigt barn sticker in handen i staketet för att icke hundkunniga föräldrar tror den är ofarlig eftersom den är så söt.

Eller som någon annan skrev. En 10- åring som skall sälja jultidningar.
En Rottis eller schäfer kanske ett barn håller sig på avstånd från. Men en lurvig nallebjörnshund vill de bara krama för de ser så gosiga ut.

Nästan så jag ville krama och gosa..

Nog förstår jag om hunden högg med tanke på ägaren, men varför attackerade ägaren flickan? :angel:
vk skrev:
Hunden hade smitit ut från huset när ägaren tillfälligt var ute och attackerade flickan när hon lekte på framsidan av huset.

Hahaha :rofl:

Jag älskar såna! Vad heter det... *hjärnsläpp*

Väldigt OT, men en favorit från skoltiden är:

Hon fick en ros av sin man som hon hängde upp och torkade i fönstret

:D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka