Sv: Ovtjarka.

Har också tänkt på det.

Vad händer den dagen ett 3- årigt barn sticker in handen i staketet för att icke hundkunniga föräldrar tror den är ofarlig eftersom den är så söt.

Eller som någon annan skrev. En 10- åring som skall sälja jultidningar.
En Rottis eller schäfer kanske ett barn håller sig på avstånd från. Men en lurvig nallebjörnshund vill de bara krama för de ser så gosiga ut.

Ska raser enbart få besitta aggressivitet, skärpa eller annat farligt - på villkor att den måste SE farlig ut? Och vem bedömer vad som ser gosigt ut?
Jag finner inte pälshundar tilltalande alls, utöver några få raser, så jag anser att en korthårig är bra mycket sötare.
Ska det behöva gå så långt, att hundens utseende ska bestämma hur den "ska" vara, för annars kan minsann barn tro något annat?

Då tycker jag att föräldrarna får göra ett bra mycket hårdare jobb istället och lära sina barn att ALLA hundar kan vara farliga o olika situationer, och att man ALDRIG ska hälsa på en främmande hund utan att fråga först.

Och nej, jag kan inte heller se att vi har något enormt behov av KO här i Sverige, men det går ju inte att förneka att dom fungerar riktigt bra som lösgående vakthundar åt vaktbolag. Och dom jag vet om verkar må förträffligt av det livet i alla fall.

Jag tror du missförstod lite, det är ingen som sagt att de skulle förbjudas för att de ser snälla ut, utan att det känns ännu farligare just för att de ser väldigt snälla ut.

Om man tänker ett scenario med lite olika raser som smitit och springer lösa, så är det få människor (både med och utan hundvana) som antagligen skulle gå fram och försöka fånga en okänd tex rottis, schäfer, amstaff etc.
Och betydligt fler skulle antagligen kunna försöka sig på att fånga labbe, golden, "liten hund"
Personligen tror jag en ovtjarka hamnar i den senare gruppen...
Och det tycker jag gör den ännu farligare, eftersom den faktiskt ser helt ofarlig ut.

När det gäller barn så har du naturligtvis rätt att man som förälder ska se till att barn aldrig går fram, men å andra sidan tycker jag inte heller att det ska behöva finnas hundar som innebär en så stor risk för barns säkerhet i samhället.

Jag vet att vi nyligen haft barn diskussionen och jag tycker fortfarande att en hund ska kunna hantera att ett barn springer fram, utan att för den sakens skull anfalla.

Ska raser enbart få besitta aggressivitet, skärpa eller annat farligt - på villkor att den måste SE farlig ut? Och vem bedömer vad som ser gosigt ut?
Jag finner inte pälshundar tilltalande alls, utöver några få raser, så jag anser att en korthårig är bra mycket sötare.
Ska det behöva gå så långt, att hundens utseende ska bestämma hur den "ska" vara, för annars kan minsann barn tro något annat?

Då tycker jag att föräldrarna får göra ett bra mycket hårdare jobb istället och lära sina barn att ALLA hundar kan vara farliga o olika situationer, och att man ALDRIG ska hälsa på en främmande hund utan att fråga först.

Och nej, jag kan inte heller se att vi har något enormt behov av KO här i Sverige, men det går ju inte att förneka att dom fungerar riktigt bra som lösgående vakthundar åt vaktbolag. Och dom jag vet om verkar må förträffligt av det livet i alla fall.

Det har redan gått så långt. Det är ju bara se på hur folk reagerar när de ser en rottis eller amstaff. Ska det nu spridas skräck för stora, håriga hundar också?

Barn är korkade. Barn är impulsiva. Barn, gärna 10-12- åriga flickor i grupp, utbrister "ååååh, vad sööööt. Den måste vi klappa."

Alla föräldrar är inte så intelligenta heller.
Idag reagerar icke hundkunniga föräldrar på små hundar och lurviga hundar med att berätta för sina barn hur söta de är. Samtidigt säger de åt sina barn att akta sig för korthåriga, kraftiga hundar.

Jag har inget emot att de används som vakthundar av vaktbolag. Folk överlag har inget att göra inne på sådana områden hundarna vaktar då.

Men jag förstår inte varför man skaffar en för att vakta sin privata gård.

Jag föredrar också korthåriga, större hundar. Hade jag inte haft en man som är rädd för alla djur större än knähöjd så hade jag förmodligen skaffat både rottis och dobermann.
Men visst sjutton är en KO sådär skabbigt fulsöt.

Eftersom jag lever i den hemska synen på världen, att man får ta sitt egna ansvar - så ser jag faktiskt inget problem med rasens lurviga päls och eventuella förmåga att locka småflickor till sig. Man ska inte någonsin (Och jo, det GÅR att lära dom - kan min 4 åring med kass impulskontroll klara det, så borde andras ungar också kunna..) gå fram till främmande djur oavsett hur söta dom än må vara i ens tycke.

Jag ser det som ett större problem att många vill "ha bort" en hel ras, mestadels baserat på att barn KANSKE vill klappa den? Lättare att vilja bli av med rasen, än att lära barnen någonting...

Jag kan förstå varför man vill ha en effektiv vakthund på sin privata gård, och så länge man tar ansvar och har ett rejält staket samt skyltar uppe så ser jag inget problem med det heller. Och såklart - att man är beredd att betala för skadorna dom kan åsamka, om något går snett.
Jag har själv haft en vakthund av samma typ, och det var väldigt skönt när man satt ensam ute på en stor gård - med eventuell hjälp/grannar långt borta..
Däremot är det inte en hund som rent generellt kan må bra av att vara sällskapshund, enligt min åsikt då, och av DEN anledningen hoppas jag verkligen att den inte blir större i Sverige.

(Jag promenerar med 5 st Amstaffar dagligen, varav två är kuperade, och tycker numera att det är rätt så skönt att slippa klåfingriga små barn som vill hälsa stup i kvarten ;) Nu brukar jag dock ha en skock med 10-13 åringar som väldigt gärna vill klappa - men dom har alltid haft vett att fråga först. Och när jag har min son med mig, så brukar andra småbarnsföräldrar släppa det hårda greppet om sin avkomma, och försiktigt fråga om dom verkligen är snälla mot barn, och om deras kanske skulle kunna få klappa lite då?)

Ja, alla har vi ju delade åsikter om sådana ämnen. Men vad man tycker och vad som är verklighet kan ju också skilja, och nu lever vi alla med faktumet att det finns ostabila, rädda, aggressiva, vaktiga eller puckade hundindivider i vårt samhälle - och därför är det liksom ens eget ansvar som vuxen och som förälder, att försöka förebygga eventuella olyckor. Precis som det är hundägarens också, såklart.

Jag förklarade för folk som ville hälsa på min Fila (Korthårig, med lika mkt skinn som en blodhund, stoooor) att han inte tyckte om främmande människor, och att han utan att tveka skulle bita om dom tog på honom. Han var dock inte dum i huvudet, och gick till attack för att han kände för det bara - utan hade väldigt tydliga zoner kring sig själv, oss och gården.

Men som sagt, jag anser inte heller att extremvaktande hundraser ska finnas hos kreti och pleti - utan enbart där dom behövs för att utföra sitt jobb. Någonting annat är dom inte direkt intresserade av att göra, och då ska dom slippa.

Jag känner mig rätt så övertygad om att det finns hundratals andra saker än just hundar, oavsett ras, som är långt mycket större risker för min son i vårt samhälle. Trafiken, vapen, droger, strömförande tågrälsar eller vad man nu kan tänkas komma på.

Man kan dock fråga sig om det finns avsättning för de hundar som föds. Är behovet av den typen av vakthundar verkligen så stort att alla valpar som föds kommer hamna hos någon som kommer använda dem till vad de är tänkta för?

Jag kan förstå att enstaka individer anser sig ha behov av en sådan hund, men då kanske det är värt att importera i de få fall jag antar att det handlar om ett verkligt behov.

Jag är inte alls för rasförbud, men jag anser att vissa raser inte har någon funktion att fylla i vårat land... annat än i undantagsfall och då finns möjlighet till import.

Personligen vill jag inte förbjuda någon ras, men hoppas innerligt att ovtjarkorna inte blir mer poppis och framförallt inte hos dem som vill ha stora hundar med stora tänder. :crazy:
Förhoppningsvis ser ovtjarkorna inte tillräckligt farliga ut för dessa olämpliga ägare.

Nej, jag tvivlar på att behovet är så stort att dessa (framför allt blandras-) valpar kommer att hamna i sådana hem som dom är gjorda för att bo i. Vilket verkligen inte är någonting som jag ser fram emot. Hundarna kommer att må dåligt, människor kommer att komma till skada och det lär bli ramaskri till slut.

Så jag är inte heller av den åsikten att rasen borde finnas i någon större mängd här i Sverige, den typen av vakthundar är ju inte något som alla företag eller gårdar behöver precis.
Däremot kan jag inte tycka att dom ska anses som onödiga här, bara för att ett barn kanske sticker in handen genom staketet - eftersom hunden ju är lurvig och söt.

Och jag fortsätter dumdristigt nog att hoppas på någon sorts förbud av denna typen av raser i Sverige!

Var nere i bla. Polen för några veckor sedan och som jag upplever det så behöver vi inte dessa extrema raser i Sverige.

Behöver man en stor och stabil "vakthund" så finns redan ett antal liknande MEN mer "västerländskt" avlade raser att välje mellan!

/Swat

Vilka raser anser du vara liknande? Bara av ren nyfikenhet.

Rent teoretiskt kan jag tycka att det inte finns så många liknande raser, för antingen så ligger dom ett rejält snäpp neråt från exempelvis Ovtjarkan - eller så är dom på samma våglängd (Och det är ju inte så himla många raser, där högst upp).

Om man nu skulle leta efter en hund som ska införskaffas till vakt, ett helt självständigt jobb och som utan att tveka ingriper och oskadliggör en inkräktare.

Jag är emot alla sorter av rasförbud, hade man resonerat så om alla potentiellt farliga raser så hade vi haft samma sak som i Danmark nu. Och det är jag verkligen inte intresserad av.

Det finns både pyrre och kuvacz ur linjer som fungerar fint som självständigt vaktande hundar.

Nere på österlen - dina hemtrakter? - finns minst två gårdar som jag känner till med lösgående pyrrar som vaktar lösgående grisar i hägn.

Den dagen de hundarna inte avskräcker eventuella "angripare" då bör man nog hellre kontakta polis eller annan lämplig myndighet istället för att skaffa en ännu "värre" hund.
(Vi får ju inte i Sverige ha hundar som "oskadliggör ovälkommna besökare"!)

Jag har sett nog mycket för att anse att vi inte behöver vissa raser i Sverige och för att slippa ännu fler "olämpliga" raser så ser jag vissa fördelar med förbud.
Hur det sedan skulle utformas vet jag inte riktigt...

/Swat

Jag har ingen koll på grisgårdar häromkring tyvärr, men det ligger en enorm grisfarm (?) en bit bort bara. Men det kan ju såklart vara vilken som helst, finns säkert en hel del.

Ett ställe, en industritomt, hade för några år sedan 2 st lösgående vakthundar av korsningen Fila Brasilerio/"Pitbull", bara några mil härifrån. Dom bet 2 st inbrottstjuvar - vilka valde att inte anmäla händelsen - och sen behövde dom bara visa sig någon gång per natt på tomten under resten av sin karriär, för alla visste vad som fanns där bakom. Dom två som blev bitna, hade med sig fjäderbatong in på området för att försöka oskadliggöra hundarna, som redan hade gått där i 2 år då.
Jag hade i alla fall velat ha hundar som verkligen stod pall för att få stryk med en fjäderbatong, exempelvis, om jag nu skulle tycka att jag verkligen behövde vakthundar. Men det är ju bara min högst personliga åsikt :)

Är dom väldigt ovanliga, dessa linjer i dom två raserna? Jag har träffat väldigt många Pyrrar, och en del Kuvasz också, och dom har vaktat "egendomen" genom att skälla ut, och ställa inkräktaren ifråga. Men jag kan inte påstå att jag sett något större allvar hos dom, vid provokationer.

Nej, det här är bara åsikter och funderingar från min sida. Jag ser som sagt helst att det inte finns en massa Ovtjarkor, bland annat, här i landet - eftersom det mest troligt lär resultera i att en jävla massa idioter avlar på skit som kukförlängare, precis som dom gjort med alla s.k kamphundar och diverse andra raser genom tiderna.
Men ett förbud leder ändå ingenstans egentligen, det är bevisat i MÅNGA andra länder numera - som avvecklar sina rasförbud nu, tack och lov.

Fast som jag ser det så fungerar inte många typer av förbud för att de kommer "uppifrån och ner" istället för att de får utvecklas på ""gräsrotsnivå" och sedan kan vinna lagakraft när de utvärderats.

De som bestämt de olika raserna som skall förbjudas i tex. Danmark uppger ju själv att de inte har någon djupare raskunskap!
Detta gäller inte bara hund-/djur-relaterade förbud utan även annat så som tex fildelning!

Att någon extremt enstaka gård behöver en hund som klarar/står pall för ett angrepp från en fjäderbatong-beväpnad person räcker liksom inte för att jag skall tycka att OK och liknande raser skall accepteras i Sverige.

För till syven och sist så behövs bara ca 2,59 gram för att stoppa vilken hund som helst!Det hjälper liksom inte att sträva efter värre, mer, större och "vassare"...

/Swat

Eftersom jag lever i den hemska synen på världen, att man får ta sitt egna ansvar - så ser jag faktiskt inget problem med rasens lurviga päls och eventuella förmåga att locka småflickor till sig. Man ska inte någonsin (Och jo, det GÅR att lära dom - kan min 4 åring med kass impulskontroll klara det, så borde andras ungar också kunna..) gå fram till främmande djur oavsett hur söta dom än må vara i ens tycke.

Jag ser det som ett större problem att många vill "ha bort" en hel ras, mestadels baserat på att barn KANSKE vill klappa den? Lättare att vilja bli av med rasen, än att lära barnen någonting...

Jag kan förstå varför man vill ha en effektiv vakthund på sin privata gård, och så länge man tar ansvar och har ett rejält staket samt skyltar uppe så ser jag inget problem med det heller. Och såklart - att man är beredd att betala för skadorna dom kan åsamka, om något går snett.
Jag har själv haft en vakthund av samma typ, och det var väldigt skönt när man satt ensam ute på en stor gård - med eventuell hjälp/grannar långt borta..
Däremot är det inte en hund som rent generellt kan må bra av att vara sällskapshund, enligt min åsikt då, och av DEN anledningen hoppas jag verkligen att den inte blir större i Sverige.

(Jag promenerar med 5 st Amstaffar dagligen, varav två är kuperade, och tycker numera att det är rätt så skönt att slippa klåfingriga små barn som vill hälsa stup i kvarten ;) Nu brukar jag dock ha en skock med 10-13 åringar som väldigt gärna vill klappa - men dom har alltid haft vett att fråga först. Och när jag har min son med mig, så brukar andra småbarnsföräldrar släppa det hårda greppet om sin avkomma, och försiktigt fråga om dom verkligen är snälla mot barn, och om deras kanske skulle kunna få klappa lite då?)

Och som pessimistisk cyniker anser jag att vissa inte har vett nog på att ta sitt ansvar eller lära sina barn att låta bli främmande hundar, hästar, andra djur.

Våra barn jobbar vi på att de inte under några omständigheter får hälsa på främmande djur. De blir 3 respektive 1 år i år så än så länge har det inte helt gått in och den älsta testar alla gränser. Hon har fått ett par nafs av vår egna hund.

Sedan kanske vi har olika syn på gårdar också. Jag tänker gårdar som större häst- eller bondgård där hunden går på tomten runt bostadshuset och folk med jämna mellanrum passerar på promenad. Där är hundar av denna sort verkligen inte passande.
Men en ödslig gård halvvägs ut i skogen. Visst, då kan det finnas ett visst behov. Då skulle jag också skaffa en stor vakthund.
Liksom på stora industitomter med dyra maskiner mm.

Jag är inte heller för några förbud på raser. Men vissa raser bör inte hamna lite varsomhelst i samhället.

Jag tillhör f ö de som gärna hälsar på dina hundar. Men som har vett nog på att fråga först. Eller inte vågar fråga alls, eftersom jag vet hur jobbigt det är med alla som ska hälsa. ;)

Nej, det kommer alltid att finnas människor som inte har vett nog att ta ansvar. Korkade föräldrar, naiva också kanske? Inget kan ju hända mitt barn ;)

Min son har aldrig någonsin hälsat på främmande hundar, eftersom han tidigt fick lära sig att han dels har en hel skock med hundar hemma som han kan klappa på hur mycket han vill, och dels att våra hundar är mycket snälla - men det är inte alla andra.
Han har fått lära sig den hårda vägen hur hundar fungerar, genom att se det med egna ögon. Det har jag mycket stor nytta av idag, när han som snart 4 år gammal anser att precis allt jag säger är nonsens, och något man ska göra tvärtemot. Säger jag till honom att hunden kan bli arg, så fortsätter han dock aldrig med tanken - för han vet om att jag inte "bara säger så"..

Så för min del kan det finnas vakthundar bakom varje staket, det stör absolut inte. Jag har koll på mina hundar och mitt barn! Däremot lider jag med dom hundar, ja av alla raser såklart, som inte får må bra och göra något som passar dom, enbart för att deras ägare är av attityden att hunden blir vad man gör den till, eller ännu mer blåsta ideér..
Så jag hoppas att trenden med Ovtjarka lägger sig illa kvickt, och att dom tuffa killarna alternativt snuttegulltjejerna inte tittar tillbaka på min ras återigen efter det ;)

Det är inte så många som brukar hälsa på mina hundar, eftersom jag oftast har allihop på en gång - så jag välkomnar faktiskt trevliga klappande människor för det mesta :p Förutom dom där dagarna då alla 5 muskelpaket drar åt olika håll, skiter i lydnaden totalt och allmänt ser ut som sånadär livsfarliga kamphundar som hänger i halsbandet - då kan man riskera att bli påhoppad, omkullknuffad och sönderslickad i ansiktet, för jag har gett upp. Haha :angel:

När jag går med min lillskit bara, så blir jag jagad av folk som ska klappa och pussas. Han ser ju ut som världens sötaste fläckiga kossa, och ååååh så mycket skinn han har... Om ett halvår kommer han att väga 35 kg - muskler - och då kommer alla återigen att byta sida av trottoaren!

(Yay, totalt OT nu - jag är trött! 9 timmars sömn på över 4½ dygn gör inte gott för hjärnan...)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka