Blev nog lite syftningsfel. Hunden var vuxen och en korsning med puff och Amstaff.Måst varit nakenhund då? Detta var en korsning med puff och vuxen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blev nog lite syftningsfel. Hunden var vuxen och en korsning med puff och Amstaff.Måst varit nakenhund då? Detta var en korsning med puff och vuxen.
Japp, nakenhund x amstaffMåst varit nakenhund då? Detta var en korsning med puff och vuxen.
Eftersom kullarna inte reggas någon stanns är det ett slag i luften dock.....
Ja det skulle det. Men jag undrar hur många som skulle skriva ut det frivilligt? Då försvinner ju deras kassako.....Men om de själva skulle skriva ut hur många kullar de tagit på tiken, få antar jag att det finns en bättre möjlighet?
Kostar tom enbart 50 kr om man göra det via nätet med e-legitimationJa det skulle det. Men jag undrar hur många som skulle skriva ut det frivilligt? Då försvinner ju deras kassako.....
Personligen önskar jag att även ALLA blandrashundar skulle reggas i någon form av register och att det blev dryga viten för dem som blev påkomna med att sälja oreggade hundar så det inte blev lönsamt att försöka fuska.
Är jättevanligt med för många kullar, för unga eller för gamla avelsdjur och för tätt mellan kullarna i den okontrollerade aveln. Tänk om all avel blev under kontroll. Vilken dröm!
Förvisso finns JBV register. Men trots att det bara kostar 70:- att regga sin hund där och det är lag på det så slarvas det enormt och det finns inga påföljder vad jag vet. Tandlöst. Och det är bara ett ägarregister.
Bara jobbigt för den som har något att skämmas överHandlar nog inte om pengar utan om möjligheten att bli kontrollerad....
Låter perfekt! Samma kombination tre gånger är inte aaalls onödigt och pengatörstigt! Vad bra att köpa en retrieverblandning för då får man retrieverpersonligheten utan HD/ED fel! Alla vet ju att man inte behöver röntga blandraser! En sak undrar jag dock, hur intervjuar man en hund?
Du som är seriös uppfödare (antar jag ), hur tänker du att para två närbesläktade tikar (systrar) med samma hane? Kenneln i fråga är väldigt seriös men jag undrar hur vanlig det är?Det ska mycket till innan man gör om en kombo. Då ska verkligen ALLT vara utvärderat och stämma dessutom ska kombon ska verkligen tillföra något. Att det blir käcka, älskvärda hundar är det enklaste att fixa.
Jag/vi skulle inte göra det. Vi använder bara en hane en gång. Oavsett hur bra kullen än blir. Målet med aveln är ju bla att utvecklas, tillföra nytt blod och nya bra kombinationer. Det gör man inte med att "kopiera".Du som är seriös uppfödare (antar jag ), hur tänker du att para två närbesläktade tikar (systrar) med samma hane? Kenneln i fråga är väldigt seriös men jag undrar hur vanlig det är?
Så tänker jag också, tack för svar!Jag/vi skulle inte göra det. Vi använder bara en hane en gång. Oavsett hur bra kullen än blir. Målet med aveln är ju bla att utvecklas, tillföra nytt blod och nya bra kombinationer. Det gör man inte med att "kopiera".
En av de saker som är så otroligt intressant och spännande med avel är dessa olika resultat av olika kombinationer. Extra spännande är ju att ha två väldigt liktypade tikar och använda två helt olika hanar som ändå matchar tiken och sen se och utvärdera resultaten. Det finns inga perfekta kombinationer eller perfekta valpar. Det går alltid att göra det ännu bättre. Inte alltid det blir så men avsikten bör alltid vara att försökaSå tänker jag också, tack för svar!
Jag har gjort det. Nu får min ras oftast bara 2-4 valpar per kull, så risken för att för många av avkommorna går vidare i avel är inte så stor.Du som är seriös uppfödare (antar jag ), hur tänker du att para två närbesläktade tikar (systrar) med samma hane? Kenneln i fråga är väldigt seriös men jag undrar hur vanlig det är?
Fast är det verkligen en kombination att satsa på om det behövs tre kullar för att man ska få något att avla vidare på?. Av kullsysterns avkommor (uppfödaren gjorde om kombinationen tre gånger för att få något att behålla) är det två som gått vidare i aveln så här långt, blir troligen inte fler iom att köparna är "vanliga" sällskapshundsköpare.
Det tråkiga är ju att om det INTE blev bra, så finns det inte stort utrymme kvar för att göra bra kullar på med hela tre kullar gjorda.Fast är det verkligen en kombination att satsa på om det behövs tre kullar för att man ska få något att avla vidare på?
Visserligen säger du att det inte blir så många valpar per kull, men ändå.
Obs, inget klagande, bara en fundering från min sida.
Det är praktiskt om det blir en flicka i någon av kullarna istället för bara pojkarFast är det verkligen en kombination att satsa på om det behövs tre kullar för att man ska få något att avla vidare på?
Visserligen säger du att det inte blir så många valpar per kull, men ändå.
Obs, inget klagande, bara en fundering från min sida.
Fast man behöver ju hanar i aveln med. Kunde inte uppfödaren sålt nån med bibehållen avelsrätt istället för att försöka få fram en tik?Det är praktiskt om det blir en flicka i någon av kullarna istället för bara pojkar