Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att upprepa samma eller liknande kombinationer gör säkert ingen större skillnad för större raser som ni har @Migo och @Red_Chili. Sen är det ju också viss skillnad om det bara blir en mycket liten kull vid första försöket än om det blir 10 valpar även i en mindre ras.

Det är mycket som ska tas hänsyn till vid hundavel, förutom att man ska få så bra avelsresultat som möjligt så ska men tänka på populationens hälsa och variation. Det första är svårt nog men det andra väldigt viktigt om vi vill ha kvar våra raser i framtiden.

Att upprepa samma eller liknande kombinationer gör säkert ingen större skillnad för större raser som ni har @Migo och @Red_Chili. Sen är det ju också viss skillnad om det bara blir en mycket liten kull vid första försöket än om det blir 10 valpar även i en mindre ras.

Det är mycket som ska tas hänsyn till vid hundavel, förutom att man ska få så bra avelsresultat som möjligt så ska men tänka på populationens hälsa och variation. Det första är svårt nog men det andra väldigt viktigt om vi vill ha kvar våra raser i framtiden.

Absolut. Min första tik har ju alltså totalt fått 7 valpar. Det är mindre än vad det föds i vissa vanliga kullar. Intressant är att hennes dotter som kenneln har också fick två valpar i första kullen. Där använde de dock en annan hane till andra kullen (vilket jag är glad för :angel: ).

Vad jag i så fall är mer skeptisk till är att de använde samma hane till två kullsyskon med ett års mellanrum. Visst, valparna blev fantastiska! (i mina ögon långt mycket bättre än de bästa kullarna hos vissa andra uppfödare) Men just ur synvinkel att bredda avelsbasen osv så hade det ju varit fint om man istället kunnat använda en annan hane, åtminstone en bror till honom, till den ena av kullarna.

Absolut. Min första tik har ju alltså totalt fått 7 valpar. Det är mindre än vad det föds i vissa vanliga kullar. Intressant är att hennes dotter som kenneln har också fick två valpar i första kullen. Där använde de dock en annan hane till andra kullen (vilket jag är glad för :angel: ).

Vad jag i så fall är mer skeptisk till är att de använde samma hane till två kullsyskon med ett års mellanrum. Visst, valparna blev fantastiska! (i mina ögon långt mycket bättre än de bästa kullarna hos vissa andra uppfödare) Men just ur synvinkel att bredda avelsbasen osv så hade det ju varit fint om man istället kunnat använda en annan hane, åtminstone en bror till honom, till den ena av kullarna.

Trodde Saluki var en större ras i Sverige men den verkar vara jämnstor med Australian kelpie om man ser till antalet födda valpar per år. De är förhoppningsvis rädda om den genetiska variationen, det ser iaf inte ut att vara jättemånga avelsmatadorer. Hittar bara 7 st vid en snabb koll på avelsdata.

Sen kan jag tänka mig att det finns en hyffsat stor genpool att ta av utomlands för rasen?

/Lite nördig på populationsgenetik

Trodde Saluki var en större ras i Sverige men den verkar vara jämnstor med Australian kelpie om man ser till antalet födda valpar per år. De är förhoppningsvis rädda om den genetiska variationen, det ser iaf inte ut att vara jättemånga avelsmatadorer. Hittar bara 7 st vid en snabb koll på avelsdata.

Sen kan jag tänka mig att det finns en hyffsat stor genpool att ta av utomlands för rasen?

/Lite nördig på populationsgenetik

Det kanske är lätt att få för sig det när jag sitter och skriver överallt på nätet hela tiden :angel:
Jag upplever att uppfödarna (framförallt de som varit med ett tag) pratar en hel del om genetiska variationen, tror att det även varit ett av ämnena på någon RAS-konferans, skrivits om det i rasklubbens tidning (som är galet populär) osv.

Det finns absolut massor att ta ifrån utomlands, men runtom i närliggande länder är svenska salukis populära. I Norge och Finland finns det hur mycket som helst och de få salukis som finns i Danmark verkar också ha mycket svenskt i sig. MEN vad som är bra med saluki är att det inte är sluten stambok, det går fortfarande att importera salukis från ursprungsländerna och få dem inmönstrade. Inte för att det görs speciellt ofta (det är dock inte helt ovanligt i Finland) men möjligheten finns. Jag hoppas verkligen, verkligen, verkligen att det alltid kommer vara möjligt, även om många idag är helt övertygade om att alla salukis som inte ser ut exakt som de svenska och har prydligt dokumenterad stamtavla som sträcker sig lååångt tillbaka är blandraser :grin:

Du som är seriös uppfödare (antar jag ;)), hur tänker du att para två närbesläktade tikar (systrar) med samma hane? Kenneln i fråga är väldigt seriös men jag undrar hur vanlig det är?

Jag ser en klar nytta inom tävlings/tjänsteaveln med både upprepade kombinationer och att använda samma hane på närbesläktade. Att avla arbetshundar handlar inte bara om att utveckla rasen utan även om att producera fullgoda exemplar som ska användas här och nu. Har man då gjort en kombination som visar sig vara kanon inom arbete skulle jag självklart upprepa kombinationen. Kombinationen som min unghunds far kommer ur gjordes nog om både en och två gånger. Med tanke på vad de hundarna presterar förstår jag varför.

Men ni hur ärlig och hur mycket information ger ni till dem som inte vill ha kunskapen?

På sista tiden har jag fått förfrågningar från ytligt bekanta om jag vet om hannar som kan användas till blanrastikar. Hade det varit mina vänner hade jag inte tvekat med att tala om exakt vad jag tycker och bett dem förklara varför de vill avla på sin hund. Mina vänner skulle kanske bli sur men inte ta illa upp även om våra åsikter skulle gå isär

Men när de inte är folk som jag känner utan som frågar efter hannar för att de vet att man är aktiv inom hundvärlden. Jag vet inte om jag anser att det är värt att göra sig ovän med folk i tid och otid men samtidigt vill jag ju som förhindra om möjligt fler blandisar med tveksamma framtidsutsikter på blocket.

Hitills har jag svarat att nej jag vet inga hälsoundersökta hannar som skulle få medverka i blandras avel, (detta med förhoppning om att de åtminstone ska tänka på valparnas hälsa). Men hur skulle ni göra? Hur rättfram är ni med att det dom planerar att göra är rent galet, eller har ni något bra argument som inte anses idiotförklarande utan som faktiskt kan få dessa mäniskor att fundera på vad de är de igentligen är på väg att göra?
Jag brukar typ utbrista, väldigt överdrivet "GUUUUUUD NEEEEJ Det hade jag allllllllllllllllldriiiiiiiiiig vågat mig på!", om nån funderar på att ta kull på sin tik. Följt av att påpeka att risken att tiken dör är för hög för att jag skulle vilja utsätta min älskling för det sveket. Har poletten inte trillat ner tills dess, brukar jag köra vidare med att "det finns ju en anledning att människor föder barn på sjukhus och inte hemma längre!!!!1111".

Du som är seriös uppfödare (antar jag ;)), hur tänker du att para två närbesläktade tikar (systrar) med samma hane? Kenneln i fråga är väldigt seriös men jag undrar hur vanlig det är?
Har den första parningen hunnit utvärderas, och resultatet är bra (friska, trevliga hundar som börjat meritera sig), så ser jag inga hinder. Genetisk blir variationen lite större om helsystern paras, än om den lyckade kombinationen görs om.

Funderar på varför man väljer att avstå skott på MH på blivande avelstik/varför man väljer att para tiken ifråga. En uppfödare jag tidigare uppfattat som seriös.

Det bästa sättet att få svar på den frågan måste väl vara att helt enkelt fråga uppfödaren, eller?

Jag hamnade i en situation där jag valde att avstå skott på BPH med min blivande avelstik. Orsaken var följande: Det var precis när BPH hade startats upp och det fanns ännu bara möjlighet att göra det på fyra platser i Sverige. Några få raser (inte min) var prioriterade i början. Vår aktivitetsgrupp ordnade ett speciellt tillfälle för vår ras där jag lyckades få plats. Någon vecka innan började tiken klia sig i ett öra och dagen innan BPHt blev det veterinärbesök där det konstaterades öroninflammation. Vad göra? Strunta i BPHt och få vänta i upp till ett år på ett nytt tillfälle eller genomföra? Jag valde att åka till testet och rådgöra med arrangörerna som alla avrådde från skott vid öroninflammation så jag genomförde utan skott.

Jag hoppas verkligen att valpköpare eller andra som ser på hunddata att BPH är gjort utan skott frågar mig varför och inte genast stämplar mig som oseriös. För intresserade finns film att se på när tiken i fråga (som är helt skottfast) är med när lillhusse tränar skytte.

(Och innan någon går i taket bör jag väl nämna att ingen eventuellt dopingklassad medicinering påbörjades förrän efter BPHt).

Det bästa sättet att få svar på den frågan måste väl vara att helt enkelt fråga uppfödaren, eller?

Jag hamnade i en situation där jag valde att avstå skott på BPH med min blivande avelstik. Orsaken var följande: Det var precis när BPH hade startats upp och det fanns ännu bara möjlighet att göra det på fyra platser i Sverige. Några få raser (inte min) var prioriterade i början. Vår aktivitetsgrupp ordnade ett speciellt tillfälle för vår ras där jag lyckades få plats. Någon vecka innan började tiken klia sig i ett öra och dagen innan BPHt blev det veterinärbesök där det konstaterades öroninflammation. Vad göra? Strunta i BPHt och få vänta i upp till ett år på ett nytt tillfälle eller genomföra? Jag valde att åka till testet och rådgöra med arrangörerna som alla avrådde från skott vid öroninflammation så jag genomförde utan skott.

Jag hoppas verkligen att valpköpare eller andra som ser på hunddata att BPH är gjort utan skott frågar mig varför och inte genast stämplar mig som oseriös. För intresserade finns film att se på när tiken i fråga (som är helt skottfast) är med när lillhusse tränar skytte.

(Och innan någon går i taket bör jag väl nämna att ingen eventuellt dopingklassad medicinering påbörjades förrän efter BPHt).

Jag hade väntat. Det finns så många dåliga bortförklaringar (speciellt inom sällskapsraser) på varför man avstått eller hunden uppvisar reaktion att jag inte ens brytt mig om att kolla på valpar efter en sådan hund. Om jag fått förklaringen öroninflammation så hade jag undrat varför man då ens genomförde testet och varför det var så bråttom.

Enligt mig ska ingen hund gå i avel om den inte är bevisat skottfast och saknar ljudrädsla. Det behöver inte vara via BPH eller MH. Hunden kan lika gärna ägas av jägare och bo i ett hushåll där det skjuts lite till och från. Men att inte testa skott- och ljudrädsla alls.....nej.

Jag hade väntat. Det finns så många dåliga bortförklaringar (speciellt inom sällskapsraser) på varför man avstått eller hunden uppvisar reaktion att jag inte ens brytt mig om att kolla på valpar efter en sådan hund. Om jag fått förklaringen öroninflammation så hade jag undrat varför man då ens genomförde testet och varför det var så bråttom.

Enligt mig ska ingen hund gå i avel om den inte är bevisat skottfast och saknar ljudrädsla. Det behöver inte vara via BPH eller MH. Hunden kan lika gärna ägas av jägare och bo i ett hushåll där det skjuts lite till och från. Men att inte testa skott- och ljudrädsla alls.....nej.

Jag anade att jag skulle få sådana svar. Alla gör vi våra val och det jag ville ha sagt är att det KAN finnas en fullt förklarlig anledning till ett avstått skott. Jag ville gärna ha ett BPH gjort innan jag tog första kullen för att ha hennes goda egenskaper på papper. Det tas massor av kullar på otestade hundar i min ras och jag har aldrig fått frågan av någon enda valpintressent/köpare om BPH resultat så för den skull kunde jag förvisso ha låtit bli. Och som jag skrev finns det andra bevis för att hon är helt skottfast. Jag har hela BPHt filmat också som bland annat visar när hon stoppar in huvudet i skrammelmaskinen för att kolla vad det var för spännande grej som lät. :)

Ja visst är det bäst att fråga, det är det alltid och jag tycker dessutom att uppfödare ska "tåla" att få sin avel ifrågasatt och kunna motivera den. Behöver inte ha att göra med att de har gjort något som ser "fel" utan, utan som ett "bevis" för att man tänkt igenom allt ordentligt och kan stå för det man gör. Har dock inte frågat utan såg det inatt. Har som sagt inte totalt avfärdat uppfödaren som oseriös men blev förvånad.
Det här gäller bruksras med krav på MH och inget annat finns (på pappret) för att bevisa att tiken är skottfast.

Ja visst är det bäst att fråga, det är det alltid och jag tycker dessutom att uppfödare ska "tåla" att få sin avel ifrågasatt och kunna motivera den. Behöver inte ha att göra med att de har gjort något som ser "fel" utan, utan som ett "bevis" för att man tänkt igenom allt ordentligt och kan stå för det man gör. Har dock inte frågat utan såg det inatt. Har som sagt inte totalt avfärdat uppfödaren som oseriös men blev förvånad.
Det här gäller bruksras med krav på MH och inget annat finns (på pappret) för att bevisa att tiken är skottfast.

Jaa!! Jag gillar när valpintressenterna är frågvisa. Ju mer frågor desto bättre. Det är tyvärr inte så vanligt med den typen av valpköpare i min ras.

Fast tiken var ju inte frisk om hon hade öroninflammation. Att tävla/träna för tävling är inte tillåtet med ett sjukt djur. Likaså skulle jag räkna BPH, men det kanske är fel.

Fast tiken var ju inte frisk om hon hade öroninflammation. Att tävla/träna för tävling är inte tillåtet med ett sjukt djur. Likaså skulle jag räkna BPH, men det kanske är fel.

Jag anade att det svaret skulle komma också. Det är väl en befogad reflektion du gör. Ja vad ska jag svara? Tiken var inte påverkad på något annat sätt än att jag noterat att hon kliade sig lite mer än normalt i ett öra. Frågan är hur många som åkt till veterinär ens. Arrangörerna och beskrivarna informerades ju och rådfrågades på plats och ingen ens antydde att det inte skulle vara ok att delta.

Ja tyvärr....ska man komma åt de oseriösa kan inget vara frivilligt. Man kommer bara åt dem med krav och påföljder.
Vem ska avgöra vad som är oseriöst och inte oseriöst. Var går gränsen?
Är all renrasavel seriös?
Är all blandrasavel oseriös?
Vilka kriterier ska vara uppfyllda för att det ska vara seriöst?

Vem ska avgöra vad som är oseriöst och inte oseriöst. Var går gränsen?
Är all renrasavel seriös?
Är all blandrasavel oseriös?
Vilka kriterier ska vara uppfyllda för att det ska vara seriöst?

Jag gör som med bukefalister; kollar historiken och blir jag misstänksam kollar jag runt efter referenser. Finns det för mycket skräp duger inga förklaringar hur bra de än är. Dessutom onödigt att lägga energi på när det finns så många som är "seriösa" i sitt utövande.

Jag gör som med bukefalister; kollar historiken och blir jag misstänksam kollar jag runt efter referenser. Finns det för mycket skräp duger inga förklaringar hur bra de än är. Dessutom onödigt att lägga energi på när det finns så många som är "seriösa" i sitt utövande.
Ja fast jag svarade på ett inlägg där det stod att en ska komma åt dom oseriösa inom hundavel med krav och påföljder
Då måste ju rimligtvis det finna kriterier för när och hur en uppfödare är seriös/oseriös
:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar