Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter sunt

Det är ett enormt område...
Vad som är friskt råder det delade meningar om
Seriös uppfödning är att använda sig av de hälsoundersökningar och register som finns. Att inte göra det är oseriöst. Svårare än så är det inte att skilja dessa två åt när det gäller hälsobiten.

Sen kommer en rad andra faktorer in. Som redan avverkats i tråden.

Seriös uppfödning är att använda sig av de hälsoundersökningar och register som finns. Att inte göra det är oseriöst. Svårare än så är det inte att skilja dessa två åt när det gäller hälsobiten.

Sen kommer en rad andra faktorer in. Som redan avverkats i tråden.
Det är dom andra faktorerna som är svårast att komma åt
Fö håller jag med dig

Det är dom andra faktorerna som är svårast att komma åt
Fö håller jag med dig
Om det var de hälsokrav som diskuteras så blir det ju inte svårt. Eller vad skulle bli svårt menar du?
Du kollade väl själv upp de hundar du har?

Vem ska avgöra vad som är oseriöst och inte oseriöst. Var går gränsen?
Är all renrasavel seriös?
Är all blandrasavel oseriös?
Vilka kriterier ska vara uppfyllda för att det ska vara seriöst?
Nej, all renrasavel är inte seriös. Den mesta blandrasaveln är oseriös.
Seriös avel ska (enligt mig) bland annat:
- Ha ett tydligt mål, både lång- och kortsiktigt.
- Ske på väldokumenterade avelsdjur.
- Följas upp och utvärderas.
- Prioritera hälsa först.
- Ske på djur med bra temperament som dessutom har något extra att tillföra.

Det bästa sättet att få svar på den frågan måste väl vara att helt enkelt fråga uppfödaren, eller?

Jag hamnade i en situation där jag valde att avstå skott på BPH med min blivande avelstik. Orsaken var följande: Det var precis när BPH hade startats upp och det fanns ännu bara möjlighet att göra det på fyra platser i Sverige. Några få raser (inte min) var prioriterade i början. Vår aktivitetsgrupp ordnade ett speciellt tillfälle för vår ras där jag lyckades få plats. Någon vecka innan började tiken klia sig i ett öra och dagen innan BPHt blev det veterinärbesök där det konstaterades öroninflammation. Vad göra? Strunta i BPHt och få vänta i upp till ett år på ett nytt tillfälle eller genomföra? Jag valde att åka till testet och rådgöra med arrangörerna som alla avrådde från skott vid öroninflammation så jag genomförde utan skott.

Jag hoppas verkligen att valpköpare eller andra som ser på hunddata att BPH är gjort utan skott frågar mig varför och inte genast stämplar mig som oseriös. För intresserade finns film att se på när tiken i fråga (som är helt skottfast) är med när lillhusse tränar skytte.

(Och innan någon går i taket bör jag väl nämna att ingen eventuellt dopingklassad medicinering påbörjades förrän efter BPHt).

Som valpköpare hade jag tagit detta som en bortförklaring och valt att köpa valp efter en annan hund. Som uppfödare hade jag absolut ställt in planerad testaktivitet om hunden samma dag diagnosticerats med öroninflammation.

Nej, all renrasavel är inte seriös. Den mesta blandrasaveln är oseriös.
Seriös avel ska (enligt mig) bland annat:
- Ha ett tydligt mål, både lång- och kortsiktigt.
- Ske på väldokumenterade avelsdjur.
- Följas upp och utvärderas.
- Prioritera hälsa först.
- Ske på djur med bra temperament som dessutom har något extra att tillföra.
Undrar om majoriteten valpar föds i Sverige med dom kriterierna ?

(Jag håller med dig på varje punkt)

Försäkringsbolagen skulle kunna "hjälpa till" när det gäller att få bukt på oseriös avel på hundar som inte är friska.
Varför nekar inte försäkringsbolagen eller har skyhöga premier på hundar som finns i osund avel?

Försäkringsbolagen skulle kunna "hjälpa till" när det gäller att få bukt på oseriös avel på hundar som inte är friska.
Varför nekar inte försäkringsbolagen eller har skyhöga premier på hundar som finns i osund avel?

Fast på vilka grunder ska de neka? De kan väl neka att ersätta höftproblem om inte föräldrarna är friröntgade på vissa raser har jag för mig. Likaså att tex inte kejsarsnitt ersätts på alla raser. Men att inte kunna försäkra valpar drabbar väl mer valpköparna än uppfödarna tänker jag?

Nej, många (även om man bara kollar renrasiga) har nog rätt mycket "valpproduktion" över sig. Vet många uppfödare på rak arm som inte direkt gör något fel men där huvudsyftet verkar vara att få valpar, inte att bidra nåt särskilt till rasen.

Vem ska avgöra vad som är oseriöst och inte oseriöst. Var går gränsen?
Är all renrasavel seriös?
Är all blandrasavel oseriös?
Vilka kriterier ska vara uppfyllda för att det ska vara seriöst?

Första gångsköpare utan någon erfaren hundägare bakom sig kan ju köpa grisen i säcken och ändå påstå att uppfödaren är seriös. Har man lite kött på benen kan man nog ändå avgöra rätt bra själv om man tycker att en uppfödare är seriös eller inte. Men all renrasavel är inte seriös, chansen att en renrasig skk registrerad uppfödare är seriös är däremot mycket högre än blandrasuppfödaren (även de som parar renrasiga som inte reggas i SKK).

All blandrasavel är inte heller oseriös, titta bara på de som föder upp slädhundar. Där håller de nu på att blanda sig fram till en Skandinavisk slädhundsras genom att blanda de bästa individerna med varandra, oavsett ras. Svenska stövarraser blandas också upp för att bredda genpoolen, kan inte tänka mig att många skulle se dessa uppfödare som dåliga på något sätt, inte minst för att sistnämnda går att registrera som renras (antar jag?).

Oavsett avelsspår är en seriös uppfödare en som bryr sig om hälsan på sina avelsdjur, både mentalt, genetiskt och rent fysiskt. Och som tänker med hjärnan istället för hjärtat. En som kan välja bort en hund från att avlas på även om det är den hunden med stort H, för att hälsan sviker. Någon som hjälper valpköparna när/om de stöter på problem. Om man ska vara en seriös blandrasuppfödare måste man ju till exempel testa sina avelsdjur för båda/alla rasers genetiska/fysiska fel som raserna kan dras med, som en renrasuppfödare till båda/alla raser hade testat sina hundar för innan avel. Med tanke på antalet raser i blandraser så blir det väldigt mycket tester, varvid de allra, allra flesta blandrasuppfödare faller som furor när det kommer till att vara riktigt seriösa.

Det är ju redan högre premier på tex trubbnosar och restriktioner på hur många kejsarsnitt som ersätts.

Fast på vilka grunder ska de neka? De kan väl neka att ersätta höftproblem om inte föräldrarna är friröntgade på vissa raser har jag för mig. Likaså att tex inte kejsarsnitt ersätts på alla raser. Men att inte kunna försäkra valpar drabbar väl mer valpköparna än uppfödarna tänker jag?

Nej, många (även om man bara kollar renrasiga) har nog rätt mycket "valpproduktion" över sig. Vet många uppfödare på rak arm som inte direkt gör något fel men där huvudsyftet verkar vara att få valpar, inte att bidra nåt särskilt till rasen.
Valpar till osunda raser bör bli svårsålda om försäkringen är skyhög. Om efterfrågan minskar då minskar den aveln
Jag tycker inte heller det är rätt att dom som väljer att köpa "sund" hundras ska betala höga premier för att det finns andra som avlar på osunda raser
Visst skiljer sig premierna åt lite, men det står inte i proportion till vetkostnader

Valpar till osunda raser bör bli svårsålda om försäkringen är skyhög. Om efterfrågan minskar då minskar den aveln
Jag tycker inte heller det är rätt att dom som väljer att köpa "sund" hundras ska betala höga premier för att det finns andra som avlar på osunda raser
Visst skiljer sig premierna åt lite, men det står inte i proportion till vetkostnader
Finns en ganska markant skillnad på vad man får betala... En skotte kostar närmare 400kr i månaden medan en havanese är nere på 100kr i månaden.

Finns en ganska markant skillnad på vad man får betala... En skotte kostar närmare 400kr i månaden medan en havanese är nere på 100kr i månaden.
Ja då finns en skillnad där
Dock inte tillräckligt

Försäkringspremier på bilar skiljer sig väldigt mycket. Beroende på var en bor, märke på bilen ålder på ägaren etc

Det borde inte vara svårt att göra samma sak med hundar.
Välkända kennlar med friska hundar till ansvarsfull köpare = låg premier
Allt annat ska vara svindyrt och det ska vara lag på att ha hunden försäkrad

Det skiljer flera tusenlappar på årsbasis mellan olika raser i de olika försäkringsbolagen. Det dräller av begränsningar för vad försäkringen ersätter, ovan nämnt kejsarsnitt o höftfel, finns även maxgränser beloppsmässigt för vissa fel, t ex ett bolag som max betalar ut 5000 kr för vetvård för amstaff som behöver operera ett eller båda frambenen pga olika tillväxt.
Boxrar är snordyra att försäkra.

Raserna delas in i olika riskgrupper där varje grupp skall bära sina egna kostnader, t ex är Leon nästan gratis att försäkra jämfört med en Napoletansk mastiff.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar