Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja då finns en skillnad där
Dock inte tillräckligt

Försäkringspremier på bilar skiljer sig väldigt mycket. Beroende på var en bor, märke på bilen ålder på ägaren etc

Det borde inte vara svårt att göra samma sak med hundar.
Välkända kennlar med friska hundar till ansvarsfull köpare = låg premier
Allt annat ska vara svindyrt och det ska vara lag på att ha hunden försäkrad
Det gör det ju väldigt svårt för nya uppfödare att etablera sig dock. Och andelen importer av nytt blod skulle nog också sjunka. Någonting kan definitivt göras, men om det här är rätt väg att gå är en annan femma.

Folk som köper sin första hund kollar inte försäkringspremier som en del av efterforskandet runt rasens hälsa. Om de inte är jättenördiga dvs ;)

Undrar om majoriteten valpar föds i Sverige med dom kriterierna ?

(Jag håller med dig på varje punkt)

Försäkringsbolagen skulle kunna "hjälpa till" när det gäller att få bukt på oseriös avel på hundar som inte är friska.
Varför nekar inte försäkringsbolagen eller har skyhöga premier på hundar som finns i osund avel?
Långt ifrån alla försäkrar sina hundar. Speciellt inte de som buskavlar och köper billiga korsningar på blocket.

Men du får hemskt gärna svara på min fråga i förra inlägget för jag fattar inte vad du menar med att det skulle vara svårt att ta del av kontrollerad avel?

Folk som köper sin första hund kollar inte försäkringspremier som en del av efterforskandet runt rasens hälsa. Om de inte är jättenördiga dvs ;)
Kommer man från hästvärlden gör man kanske det? Jag hade ju islandshäst som var billig att försäkra, t ex. Det är kanske ett trubbigt mått men säger ändå en del.

Valpar till osunda raser bör bli svårsålda om försäkringen är skyhög. Om efterfrågan minskar då minskar den aveln
Jag tycker inte heller det är rätt att dom som väljer att köpa "sund" hundras ska betala höga premier för att det finns andra som avlar på osunda raser
Visst skiljer sig premierna åt lite, men det står inte i proportion till vetkostnader
Då skiter folk ännu mer i att försäkra bara. De bryr sig ju inte om att köpa en frisk hund. Tror du de då är så måna om veterinärvård?

Som valpköpare hade jag tagit detta som en bortförklaring och valt att köpa valp efter en annan hund. Som uppfödare hade jag absolut ställt in planerad testaktivitet om hunden samma dag diagnosticerats med öroninflammation.

Ok, tack för informationen.

Det står dig fritt att tycka att det var oseriöst att genomföra BPHt, fast om du tar min förklaring för en bortförklaring så har du faktiskt fel.

Det gör det ju väldigt svårt för nya uppfödare att etablera sig dock. Och andelen importer av nytt blod skulle nog också sjunka. Någonting kan definitivt göras, men om det här är rätt väg att gå är en annan femma.
Den nya uppfödarens hundar kommer någonstans ifrån. Det är lätt att kolla upp seriösa uppfödare även utomlands
Pappan till min hund bor i annat land hos seriös uppfödare. Min uppfödare vill självklart inte avla på dålig hane och väljer så klart den bästa hen fann

Något väldigt drastiskt måste hända

Ja då finns en skillnad där
Dock inte tillräckligt

Försäkringspremier på bilar skiljer sig väldigt mycket. Beroende på var en bor, märke på bilen ålder på ägaren etc

Det borde inte vara svårt att göra samma sak med hundar.
Välkända kennlar med friska hundar till ansvarsfull köpare = låg premier
Allt annat ska vara svindyrt och det ska vara lag på att ha hunden försäkrad
Som sagt, varje riskgrupp skall bära sina egna kostnader. Dvs @Migo s BCs´sponsrar inte frallors kejsarsnitt.
Varför skulle det vara lag på att ha sina hundar försäkrade?

Då skiter folk ännu mer i att försäkra bara. De bryr sig ju inte om att köpa en frisk hund. Tror du de då är så måna om veterinärvård?
Dom allra flesta vill leva lagligt
Det är mycket få människor som kör runt i en oförsäkrad bil
Det skulle vara väldigt få människor som har oförsäkrad hund om där finns en lag

Kommer man från hästvärlden gör man kanske det? Jag hade ju islandshäst som var billig att försäkra, t ex. Det är kanske ett trubbigt mått men säger ändå en del.

Är man klok och har en bra mentor med sig när man ger sig in i hundvärlden så absolut. Jag upplever dock att ytterst få orkar med att göra några större prisjämförelser när de tecknar försäkring, även om de är vana hundägare.

Själv är jag så snål att det vore en omöjlighet att inte lägga ett par timmar på att leta upp det mest kostnadseffektiva avtalet ;)

Är man klok och har en bra mentor med sig när man ger sig in i hundvärlden så absolut. Jag upplever dock att ytterst få orkar med att göra några större prisjämförelser när de tecknar försäkring, även om de är vana hundägare.

Själv är jag så snål att det vore en omöjlighet att inte lägga ett par timmar på att leta upp det mest kostnadseffektiva avtalet ;)
Jag skulle nog göra det också om jag skaffade djur igen. Långt efter att min FORL-katt var död fick jag klart för mig att det faktiskt finns ett bolag som försäkrar mot FORL. Tror det var If. Skulle jag köpa hund skulle jag kolla om något bolag försäkrade just den rasens vanligaste sjukdomar.

Dom allra flesta vill leva lagligt
Det är mycket få människor som kör runt i en oförsäkrad bil
Det skulle vara väldigt få människor som har oförsäkrad hund om där finns en lag
Vad skulle du basera den lagen på? Hur motiverar du den?

Den nya uppfödarens hundar kommer någonstans ifrån. Det är lätt att kolla upp seriösa uppfödare även utomlands
Pappan till min hund bor i annat land hos seriös uppfödare. Min uppfödare vill självklart inte avla på dålig hane och väljer så klart den bästa hen fann

Men då kommer frågan igen, vem ska bestämma vem som är seriös och inte? Även kennlar som fött upp rasen i 30år, som har fött upp hundratals champions och exporterat hundar över hela världen kan vara oseriösa. Att begära att försäkringsbolagen ska sitta och bestämma vem som är seriös och inte seriös är nog i princip omöjligt. De kan ju kanske på sin höjd göra något formulär där de bockar av vad föräldradjuren fått för resultat på hälsoundersökningar, men MH och dylikt är väl inte kopplat via dem?

Ska man klämma åt de som avlar oseriöst får man nog gå tillväga på annat sätt. Jag tror att tex en programserie på SVT / Tv4 om hundträning från valpkurs och fram hade varit en bra väg att gå. Som det är nu är det -enbart- hundträningsprogram om hundar som redan är vuxna med problem. Om det vävdes in lite info och input om raser, så hade det varit ännu bättre. Så att myter om att BC's och Schäfer tränar sig själva till exempel ("när blir hunden lydig?") kan dö ut.

Vart finns garantin för att en uppfödare väljer bästa hanen?
Uppenbarligen gör ju inte alla det.
Nu vet inte jag vilka register du använde till din ras för att kolla upp att det din uppfödare sa var sant men SKK säger ju ingenting om stam el statistik på importer. Kollade du upp så du är säker på din uppfödare och hanen?
Jag är väldigt tacksam för att ha RSV och Workingdog till hjälp över utlandsfödda linjer.

Lag om trafikförsäkring är för medtrafikanternas säkerhets skull om du orsakar skada. Hundförsäkringen har du för hundindividens skull. Inte i statens intresse alltså.
När det gäller hur vi har djur, så finns andra lagar och bestämmelser. Försäkring är bara en regel till

Ska man klämma åt de som avlar oseriöst får man nog gå tillväga på annat sätt. Jag tror att tex en programserie på SVT / Tv4 om hundträning från valpkurs och fram hade varit en bra väg att gå. Som det är nu är det -enbart- hundträningsprogram om hundar som redan är vuxna med problem. Om det vävdes in lite info och input om raser, så hade det varit ännu bättre. Så att myter om att BC's och Schäfer tränar sig själva till exempel ("när blir hunden lydig?") kan dö ut.
Fast då är frågan, vilken "skola" ska man använda sig av i programmet?
Enbart positiv förstärkning eller en av "gamla skolan"?

När det gäller hur vi har djur, så finns andra lagar och bestämmelser. Försäkring är bara en regel till
Skulle hellre se en lag om kastrering på katter som ska gå ute och framförallt en lag att även katter ska vara id-märkta.
En del väljer att lägga undan pengar varje månad istället för att ha försäkring på sina djur. Skulle man tvinga dem att ha en försäkring fastän de inte vill då?

Men då kommer frågan igen, vem ska bestämma vem som är seriös och inte? Även kennlar som fött upp rasen i 30år, som har fött upp hundratals champions och exporterat hundar över hela världen kan vara oseriösa. Att begära att försäkringsbolagen ska sitta och bestämma vem som är seriös och inte seriös är nog i princip omöjligt. De kan ju kanske på sin höjd göra något formulär där de bockar av vad föräldradjuren fått för resultat på hälsoundersökningar, men MH och dylikt är väl inte kopplat via dem?

Ja det är helt klart en tanke
Köpare måste ha körkort innan köp av hund

Det är hos köparen svaret ligger, tror jag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar