Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och försäkringen täcker ju inte alltid allt. Jag har vid två tillfällen fått operera hundar ur egen ficka.
Sista blandrasen höll jag oförsäkrad och hade sparkonto till.
Inte led hon någon brist på omsorg och vård.
Exakt. Sätter man in motsv premien på ett bankkkonto varje månad så går man förmodligen på plus när djurets liv är slut, om man har ett genomsnittligt friskt/sjukt djur.

Jag har alla mina försäkrade upp över öronen. Eftersom jag har en stor flock med hundar som statistiskt sett löper väldigt hög risk att drabbas av traumaskador och problem med slitna leder. Att skramla till en dyr operation är inga problem, men tre samtidigt är värre. Då är de där 50.000:- per hund i försäkring väldigt välkommet.

Hade jag bara haft en eller två och inte använt dem i sådant riskjobb, hade jag inte köpt nån försäkring.

Ja, olycksfall är bra. Men åtminstone när det gäller katt och sjukdomar så tycker jag att försäkringsbolagen började undanta mer och mer av sånt som katter faktiskt drabbas av. Fast jag vet inte om det är likadant med hund.

Ja, olycksfall är bra. Men åtminstone när det gäller katt och sjukdomar så tycker jag att försäkringsbolagen började undanta mer och mer av sånt som katter faktiskt drabbas av. Fast jag vet inte om det är likadant med hund.

Jo. Så är det. Efter att ha fått hostat upp 18.000:- på en op på en fullförsäkrad blandras tog jag bort försäkringen helt. Hon opererades för OCD och försäkringsbolaget krävde dokumentation på föräldrardjuren för att betala ut eftersom de hänvisade till arv. Trots att jag faktiskt kunde plocka fram allt på båda föräldrardjuren som var renrasiga så fick jag nej av bolaget. Och jag förstår dom.

Förstår inte heller vad försäkring har med god omvårdnad av djuret att göra?

Jobbade i ett stall för några år sen där det fanns dryga 30 hästar och en hund. Ingen försäkring men 100 000 kr sparade om någon skulle skada sig istället. Det tjänade de nog på ganska ordentligt..
Dessutom så är det för mig obegripligt vad tvångsförsäkringar skulle kunna minska den oseriösa aveln.
Nåja det är ju inte första o knappast sista gången som skribenten gått vilse i nattmössan.

Varför kan inte jbv kräva att en ska ha försäkring på sina djur?
Jbv har många andra krav, att hundar ska registreras är ett

Staten kan inte gå in och detaljreglera sådana saker (ja, om vi inte vill ha ett Sovjet-samhälle då vilket jag gärna undviker).

Staten kan kräva minst trafikförsäkring på bilen för att skydda andra trafikanter. Banken (dvs inte staten) kan kräva försäkring på sin investering dvs huset som lånet gäller. Har du inte huset fullförsäkrat får du inte låna så mycket. Staten (och banken om du inte har lån på huset) ger blanka fan i om du har en husförsäkring.

Väldigt enkelt.

Varför skulle det vara vettigt o på vilket sätt skulle man stävja oseriös avel genom att ha alla hundar försäkrade?
Det fattas en hel del olika led i din logik.

Tror snarare att det till viss del kan gynna de som avlar på ohälsosamma hundar om försäkringsbolagen ska gå in och täcka upp för vad för skit som helst som egentligen borde ligga på KÖPAREN att kolla upp att den inte köper på sig.

Men många köpare är lata och ids inte forska i sitt kommande hundköp själva. Eller är naiva och litar blint på uppfödare som har talets gåva. I stället ska försäkringsbolagen täcka upp för deras lathet. Och sen när problemen uppstår och försäkringsbolagen backar så lipas det över oseriösa uppfödare och snåla försäkringsbolag....:cool:

"En fanntastick Fullblod American StaffordshireTerrier säljs ."

Fullbod/Amstaff måste väl ändå ta priset på konstiga blandningar. :angel:

Annars reagerade jag på Dobermann/Borzoi.
Jag tyckte den såg konstig ut för att vara en mixen. Den borde ju ser mer vinthundig ut?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar