Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det bästa sättet att få svar på den frågan måste väl vara att helt enkelt fråga uppfödaren, eller?

Jag hamnade i en situation där jag valde att avstå skott på BPH med min blivande avelstik. Orsaken var följande: Det var precis när BPH hade startats upp och det fanns ännu bara möjlighet att göra det på fyra platser i Sverige. Några få raser (inte min) var prioriterade i början. Vår aktivitetsgrupp ordnade ett speciellt tillfälle för vår ras där jag lyckades få plats. Någon vecka innan började tiken klia sig i ett öra och dagen innan BPHt blev det veterinärbesök där det konstaterades öroninflammation. Vad göra? Strunta i BPHt och få vänta i upp till ett år på ett nytt tillfälle eller genomföra? Jag valde att åka till testet och rådgöra med arrangörerna som alla avrådde från skott vid öroninflammation så jag genomförde utan skott.

Jag hoppas verkligen att valpköpare eller andra som ser på hunddata att BPH är gjort utan skott frågar mig varför och inte genast stämplar mig som oseriös. För intresserade finns film att se på när tiken i fråga (som är helt skottfast) är med när lillhusse tränar skytte.

(Och innan någon går i taket bör jag väl nämna att ingen eventuellt dopingklassad medicinering påbörjades förrän efter BPHt).

Jag kan ärligt säga att jag hade strukit dig direkt på min lista över tilltänkta uppfödare, utan att ens bemöda mig fråga varför du avstått från skott. Hade jag frågat och du sagt att du gått BPH med en sjuk hund, hade vi nog avslutat samtalet där och då. Själv hade jag strukit mig direkt eftersom jag inte med säkerhet kan veta hur öroninflammationen påverkar resultaten i övrigt, och väntat eller istället satt upp mig på ett MH. Hade jag varit du idag, hade jag pronto fått in tiken på ett MH för att bevisa att hon är skottfast. Då blir det desto lättare att förklara BPH-resultatet.

Att avla på hundar som avstått från skott ser helt enkelt dåligt ut på pappret oavsett vad man har för förklaring. Det skulle ju dessutom ta en oändlig tid om man som valpköpare inte ska stryka sådana uppfödare direkt utan istället höra av sig till var och en för att få en förklaring, och sedan hoppas på att förklaringen faktiskt stämmer.

Jag ser att det blivit någon diskussion kring försäkringsbolag och oseriösa uppfödare. Till att börja med har dessa två saker inte med varandra att göra. En uppfödare blir inte mer eller mindre seriös på grund av rasen hen föder upp. Det är uppfödarens egna avelsvillkor som avgör det.

Det är friskheten hos rasen som bestämmer villkor och premie, sjukare raser har mao därför högre premie och ofta särskilda villkor. Ändå finns det givetvis många seriösa uppfödare som kämpar med raser som dras med sjukdomar eller osundhet.

Jag kan för övrigt lägga till, som fd försäkringsförmedlare, att jag aldrig hade vågat ha mitt djur oförsäkrat. Att ha sparat ihop till en operation är en sak, men rehab, medicin med mera kostar även det och har man otur sker två olyckor efter varandra när sparkontot redan är tömt från första olyckan. Nu vet jag ju inte vilken sorts ekonomi ni har, men jag hade haft skaplig ångest under tiden det skulle ta att få ihop pengarna igen, med konsekvensen att jag förmodligen virat in hunden i bubbelplast...

"En försäkring täcker inte allt", helt korrekt, för då skulle nog ingen ha råd att försäkra. Därav vikten att både ha en bra försäkring med bra villkor och ett sparkonto.

En sak slog mig idag. Att ta valpar på ens tik innebär ju en viss risk. För det mesta går det jättebra, men det kan ju bli komplikationer, att tiken blir sjuk, en dödfödd valp "stoppar upp" och så vidare - även om rasen ifråga inte "ska" ha några problem med valpningen. Det kan ju resultera i akut veterinärbesök, och sådant bli sällan billigt, men det är något man som seriös uppfödare får vara beredd på.

Om man då har sin "köksavel" bara för att tjäna pengar, är ju det såklart inte optimalt att inleda med att få lägga ut tusentals (eller tiotusentals kronor), och det är inte alls säkert att man ens går plus på en sådan valpkull (beroende på antal valpar etc.) Nu skulle ju aldrig någon uppfödare medge att de avlar för att tjäna pengar, men nog lär det vara en drivande kraft hos många. Kan det finnas ett mörkertal hos sådana uppfödare? Som avlivar en tik/valparna istället för att åka till veterinären?

Nu skulle ju aldrig någon uppfödare medge att de avlar för att tjäna pengar, men nog lär det vara en drivande kraft hos många. Kan det finnas ett mörkertal hos sådana uppfödare? Som avlivar en tik/valparna istället för att åka till veterinären?
En blandrasuppfödare där jag bodde förut råkade ut för det, men de åkte in med hunden. Kalaset blev dyrt. Vet inte om de föder upp fortfarande. Tänkte jag skulle försöka hitta deras 'kennel' hemsida igen.

En sak slog mig idag. Att ta valpar på ens tik innebär ju en viss risk. För det mesta går det jättebra, men det kan ju bli komplikationer, att tiken blir sjuk, en dödfödd valp "stoppar upp" och så vidare - även om rasen ifråga inte "ska" ha några problem med valpningen. Det kan ju resultera i akut veterinärbesök, och sådant bli sällan billigt, men det är något man som seriös uppfödare får vara beredd på.

Om man då har sin "köksavel" bara för att tjäna pengar, är ju det såklart inte optimalt att inleda med att få lägga ut tusentals (eller tiotusentals kronor), och det är inte alls säkert att man ens går plus på en sådan valpkull (beroende på antal valpar etc.) Nu skulle ju aldrig någon uppfödare medge att de avlar för att tjäna pengar, men nog lär det vara en drivande kraft hos många. Kan det finnas ett mörkertal hos sådana uppfödare? Som avlivar en tik/valparna istället för att åka till veterinären?
Det är betydligt mer lönsamt med "köksavel" än seriös avel. Seriös avel gör ingen för pengarnas skull. Tom de större kennlarna i min ras har extrajobb och sidoinkomster. Ofta hundrelaterade som kurser, läger, affär mm. Men ingen kan livnära sig enbart på sina kullar.
För oss små uppfödare går oftast det eventuella överskottet tillbaka i kenneln i form av nyinköp, renovering/utbyggnad, parningsavgift till nästa kull, meritera nån kommande avelshund osv. Det blir inga spanienresor och nya kök precis :D

Det är betydligt mer lönsamt med "köksavel" än seriös avel. Seriös avel gör ingen för pengarnas skull. Tom de större kennlarna i min ras har extrajobb och sidoinkomster. Ofta hundrelaterade som kurser, läger, affär mm. Men ingen kan livnära sig enbart på sina kullar.
För oss små uppfödare går oftast det eventuella överskottet tillbaka i kenneln i form av nyinköp, renovering/utbyggnad, parningsavgift till nästa kull, meritera nån kommande avelshund osv. Det blir inga spanienresor och nya kök precis :D

Att seriös avel inte görs för pengarna är jag medveten om, har uppfödare i familjen och i bästa fall kanske det kan räcka till nya köksluckor eller vinterdäck ;) Men jag blir lite fundersam över/nyfiken på hur köksavlare resonerar om allt inte går som det ska, att veterinärkostnaderna knappt täcks av försäljningsintäkterna av valparna. Antagligen (förhoppningsvis!) finns ingen sådan här i tråden men någon kanske har erfarenhet av något sådant fall. Självklart sparar man också in på att inte vaccinera, registrera och veterinärbesikta, och man kanske snålar lite på matkvalitén, men nog kostar det ändå.

Samtidigt, så lär ju de allra flesta uppenbarligen gå plus, annars skulle köksaveln inte fortsätta..

Att seriös avel inte görs för pengarna är jag medveten om, har uppfödare i familjen och i bästa fall kanske det kan räcka till nya köksluckor eller vinterdäck ;) Men jag blir lite fundersam över/nyfiken på hur köksavlare resonerar om allt inte går som det ska, att veterinärkostnaderna knappt täcks av försäljningsintäkterna av valparna. Antagligen (förhoppningsvis!) finns ingen sådan här i tråden men någon kanske har erfarenhet av något sådant fall. Självklart sparar man också in på att inte vaccinera, registrera och veterinärbesikta, och man kanske snålar lite på matkvalitén, men nog kostar det ändå.

Samtidigt, så lär ju de allra flesta uppenbarligen gå plus, annars skulle köksaveln inte fortsätta..

Men om man inte meriterar eller gör något av lullet omkring, tiken köptes för 3000 och hanen äger grannen eller man själv, inga kostnader dras av eftersom man inte har kennel och de små liven kan säljas för 7000 kr och det blir 8 valpar, då har man 56000 kr att täcka kostnader med. Det är en ganska bra affär att kränga hundvalpar på löpande band så länge allt går bra. Jag gissar att många säljs svart, eller går som hobbyverksamhet. Det är många tikar som äter de billigaste torrfodren från lidl eller Ica.

Jag kan ta en sorglig historia från min fd svärgerska som köksavlar. Resonemanget är "inga känslor, bara pengar"
Hon hade en korsning schäfer/rottis. Hanen led av hemsk klåda pga kvalsterallergi. Hon gjorde nått halvhjärtat försök hos vetten men några sprutor eller medicin ansåg hon inte att hon hade råd med. Kan lova dig att vi hade en del hätska diskussioner om denna hund.
Nåväl. Hon ville ha ett uterum och fick en snilleblixt att detta var ju populära raser hos blandisar. Så hon ville ha en tik. Givetvis skulle den inte kosta något. Så hon hittade en tik av "populära raser" på blocket. Schäfer/collie. Långhårigt säljer ju bra var resonemanget.
I första kullen blev det 6 levande valpar och två döda. Valparna såldes för 6500:- st utan några som helt utgifter mer än mat till tiken. Mao 39000:- rakt ner i fickan minus någon tusenlapp för mat.
Nästa kull som kom på nästa löp (uterummet skulle ju vara klart till sommaren) blev också 6 valpar. Åter igen 39000:- rätt ner i fickan.
Hon fick sitt uterum plus snygga möbler och ett soldäck på utsidan.
Hanen som det sista hade svårt att gå pga av att han ruskade så på huvudet och kliade sig så frenetiskt i öronen fick äntligen somna in så fort han hade parat sista gången. Tiken gavs bort till en kompis så fort sista valpen åkt. Tiken dog nått åt senare 7 år gammal av troligtvis hjärtinfarkt. En valp köptes av en släkting. Den såg ut som en banan i samtliga ben och blev bara 6 år pga alla hälsoproblem.
Valparna såldes plättlätt på blocket.

Som jämförelse kan jag säga att i vår senaste kull gick allt som det skulle. 9 valpar. Inte fick vi ut några 39000:- trots att vi hade 3 valpar mer. Vi fick 24000:- dvs vi hade turen att få behålla pengarna för två valpar efter alla omkostnader :)
De gick till en ny säkerhetsbur till hundarna och en uppsättning hundgårdsgaller så hundarna kan få en bättre hundgård.

Jag hoppas verkligen inte att jag sätter griller i huvudet på någon nu som vill tjäna pengar!:nailbiting:

Att köksavla för pengarna skull är lika intelligent som tonårstjejerna en kompis hörde på bussen. De hade inga pengar men om de skulle skaffa barn skulle de ju få 1000 kr/månaden i barnbidrag och då skulle de ju ha 1000 kr mer än nu och det är ju mycket pengar. Att barn kostar betydligt mer än så och innebär ett ansvar fanns det inga som helst reflektioner om.

Att köksavla för pengarna skull är lika intelligent som tonårstjejerna en kompis hörde på bussen. De hade inga pengar men om de skulle skaffa barn skulle de ju få 1000 kr/månaden i barnbidrag och då skulle de ju ha 1000 kr mer än nu och det är ju mycket pengar. Att barn kostar betydligt mer än så och innebär ett ansvar fanns det inga som helst reflektioner om.
Att köksavla för pengarnas skull är absolut "intelligent" på så vis att det funkar. Att däremot avla seriöst för pengars skull går att jämföra med ditt exempel.

Lägger mig lite i denna tråd då jag tycker den är så intressant :p

Vi hade en blandrastik som gick bort i sommaras, en omplaceringshund som vi köpte som valp, denna tik fick vi senare veta lämnade sin mamma allt för tidigt och de syskon som inte blev sålda avlivades. Vår tik gick bort endast 8 år gammal och man kan kort å gott säga att hennes rygg rasade på henne, diskbråck efter diskbråck, fick kontakt med ett av hennes syskons ägare och denna hund hade gått bort två år innan av samma orsak.
Denna "s.k. uppfödare" är väldigt aktiv med att sälja valpar på blocket än idag.

Har fått kontakt med en del folk som tyvärr har köpt valp där ifrån, många hundar har haft extrema rädslor, rygg samt höftproblem och aggressivitet av alla dess former.
Vissa är även lite korkade som köper valp där ifrån, valparna säljs som t.ex. BC blandisar, för om man blandar i lite BC så slipper man jakten automatiskt tydligen. ;) De har istället fått en hund med hög jaktdriv i sig (99% av alla hundar har husky i sig så vad trodde dem), går inte ha lös, jagar allt och har energi som tusan, dom som köpte hunden vill ju bara ha en "trevlig sällskapshund som man kan skrutta runt med oftast". :banghead:

Varje gång jag kollar på blocket gör det ont i mig när jag ser alla dessa valpar,många blandis ägare säger att jag bara hade otur eftersom blandisar är friskare än renrashundar.
Jag å andra sidan tycker min hund var ett fint skräckexemplar (tyvärr) hur illa det kan gå med oseriösa "uppfödare". Ett bevis på hur viktigt det är egentligen att man kanske bör kolla efter en kennel som föder upp renrasiga hundar där man kan få lite mer ett hum över man man köper för något.

Skrattar lite varje gång jag tänker på att den var någon som ville ha valp efter vår hund för att hon var så fin och det skulle bli såå bra om vi korsade vår tik med hennes Border Collie hane :D
Vad säger ni, skulle inte Alaskan Husky (blandras, lite gott å blandat med andra ord) med världens jaktdriv som jagar allt, med dålig rygg, leder och höfter korsad med en gullig liten Border Collie hane som ägaren så gärna ville ha valpar efter? :meh:

Skrattar lite varje gång jag tänker på att den var någon som ville ha valp efter vår hund för att hon var så fin och det skulle bli såå bra om vi korsade vår tik med hennes Border Collie hane :D
Vad säger ni, skulle inte Alaskan Husky (blandras, lite gott å blandat med andra ord) med världens jaktdriv som jagar allt, med dålig rygg, leder och höfter korsad med en gullig liten Border Collie hane som ägaren så gärna ville ha valpar efter? :meh:

Border Collie kan man ju korsa med allt *ironi*, så blir valparna automatiskt lydiga och utan jaktinstinkt. Det är väl det alla vill ha?

Kanske skulle leta upp en border collie till min Jack Russel/Kinesisk Nakenhund/Schipperke på ca 8 kg. Hade väl blivit perfekt? Då får man väl bort jaktinstinkten med som hon har? Att hon är skarp som sjutton borde ju försvinna med en border collie som hane? *högst ironisk, min tik ska aldrig avlas på* Undrar hur mycket jag kunnat ta för dom valparna? Minst 10 tusen va? :banghead:O_o

Border Collie kan man ju korsa med allt *ironi*, så blir valparna automatiskt lydiga och utan jaktinstinkt. Det är väl det alla vill ha?

Kanske skulle leta upp en border collie till min Jack Russel/Kinesisk Nakenhund/Schipperke på ca 8 kg. Hade väl blivit perfekt? Då får man väl bort jaktinstinkten med som hon har? Att hon är skarp som sjutton borde ju försvinna med en border collie som hane? *högst ironisk, min tik ska aldrig avlas på* Undrar hur mycket jag kunnat ta för dom valparna? Minst 10 tusen va? :banghead:O_o

Fasen, jag har ju två intakta hanar. Den ena är söt och den andra snäll. Om jag tar samma parningsavgift som jag läste att de fick för "renrasig men oreggad"-avel, dvs 12000:- per parning, så kan jag ju snart köpa en större gård!! :D

Lägger mig lite i denna tråd då jag tycker den är så intressant :p

Vi hade en blandrastik som gick bort i sommaras, en omplaceringshund som vi köpte som valp, denna tik fick vi senare veta lämnade sin mamma allt för tidigt och de syskon som inte blev sålda avlivades. Vår tik gick bort endast 8 år gammal och man kan kort å gott säga att hennes rygg rasade på henne, diskbråck efter diskbråck, fick kontakt med ett av hennes syskons ägare och denna hund hade gått bort två år innan av samma orsak.
Denna "s.k. uppfödare" är väldigt aktiv med att sälja valpar på blocket än idag.

Har fått kontakt med en del folk som tyvärr har köpt valp där ifrån, många hundar har haft extrema rädslor, rygg samt höftproblem och aggressivitet av alla dess former.
Vissa är även lite korkade som köper valp där ifrån, valparna säljs som t.ex. BC blandisar, för om man blandar i lite BC så slipper man jakten automatiskt tydligen. ;) De har istället fått en hund med hög jaktdriv i sig (99% av alla hundar har husky i sig så vad trodde dem), går inte ha lös, jagar allt och har energi som tusan, dom som köpte hunden vill ju bara ha en "trevlig sällskapshund som man kan skrutta runt med oftast". :banghead:

Varje gång jag kollar på blocket gör det ont i mig när jag ser alla dessa valpar,många blandis ägare säger att jag bara hade otur eftersom blandisar är friskare än renrashundar.
Jag å andra sidan tycker min hund var ett fint skräckexemplar (tyvärr) hur illa det kan gå med oseriösa "uppfödare". Ett bevis på hur viktigt det är egentligen att man kanske bör kolla efter en kennel som föder upp renrasiga hundar där man kan få lite mer ett hum över man man köper för något.

Blanda på. Med dåliga höfter blir inte hunden så aktiv och jobbig ;)

Fasen, jag har ju två intakta hanar. Den ena är söt och den andra snäll. Om jag tar samma parningsavgift som jag läste att de fick för "renrasig men oreggad"-avel, dvs 12000:- per parning, så kan jag ju snart köpa en större gård!! :D

Låter perfekt, ;) vi satsar på det du! Frågan är om den söta eller den snälla är det bästa valet? Söt borde räcka va?

Nästan ALLA som säger "Jag har minsann haft renrasiga hundar med stamtavla och de var inte friskare" kollade INTE upp linjerna när de köpte hunden utan tog för givet att det uppfödaren sa var sant och antog att stamtavla var en garant för frisk hund.

Stamtavla är ett hjälpmedel för hundägaren att själv kunna undersöka friskhet och mentalitet och på så vis ge sig själv de bästa förutsättningarna i sitt hundägande. Det ger också köparen möjlighet att avstå från att stödja oseriösa uppfödare.

Stamtavla har inte bara med tävling och utställning att göra.

Sen undrar jag HUR alla vet att deras oreggade hundar verkligen är friska? Få röntgas. Kan lova att det döljer sig en herrans massa ED 1, 2 och tom 3: or under pälsarna. Likaså C, D och tom E-höfter.
Men man ska veta att en ED2:a och en C-höft kanske inte märks på många år. Om ens någonsin om hunden aldrig utför fysiskt jobb.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar