F
Fruentimber
Det bästa sättet att få svar på den frågan måste väl vara att helt enkelt fråga uppfödaren, eller?
Jag hamnade i en situation där jag valde att avstå skott på BPH med min blivande avelstik. Orsaken var följande: Det var precis när BPH hade startats upp och det fanns ännu bara möjlighet att göra det på fyra platser i Sverige. Några få raser (inte min) var prioriterade i början. Vår aktivitetsgrupp ordnade ett speciellt tillfälle för vår ras där jag lyckades få plats. Någon vecka innan började tiken klia sig i ett öra och dagen innan BPHt blev det veterinärbesök där det konstaterades öroninflammation. Vad göra? Strunta i BPHt och få vänta i upp till ett år på ett nytt tillfälle eller genomföra? Jag valde att åka till testet och rådgöra med arrangörerna som alla avrådde från skott vid öroninflammation så jag genomförde utan skott.
Jag hoppas verkligen att valpköpare eller andra som ser på hunddata att BPH är gjort utan skott frågar mig varför och inte genast stämplar mig som oseriös. För intresserade finns film att se på när tiken i fråga (som är helt skottfast) är med när lillhusse tränar skytte.
(Och innan någon går i taket bör jag väl nämna att ingen eventuellt dopingklassad medicinering påbörjades förrän efter BPHt).
Jag kan ärligt säga att jag hade strukit dig direkt på min lista över tilltänkta uppfödare, utan att ens bemöda mig fråga varför du avstått från skott. Hade jag frågat och du sagt att du gått BPH med en sjuk hund, hade vi nog avslutat samtalet där och då. Själv hade jag strukit mig direkt eftersom jag inte med säkerhet kan veta hur öroninflammationen påverkar resultaten i övrigt, och väntat eller istället satt upp mig på ett MH. Hade jag varit du idag, hade jag pronto fått in tiken på ett MH för att bevisa att hon är skottfast. Då blir det desto lättare att förklara BPH-resultatet.
Att avla på hundar som avstått från skott ser helt enkelt dåligt ut på pappret oavsett vad man har för förklaring. Det skulle ju dessutom ta en oändlig tid om man som valpköpare inte ska stryka sådana uppfödare direkt utan istället höra av sig till var och en för att få en förklaring, och sedan hoppas på att förklaringen faktiskt stämmer.