Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sak slog mig idag. Att ta valpar på ens tik innebär ju en viss risk. För det mesta går det jättebra, men det kan ju bli komplikationer, att tiken blir sjuk, en dödfödd valp "stoppar upp" och så vidare - även om rasen ifråga inte "ska" ha några problem med valpningen. Det kan ju resultera i akut veterinärbesök, och sådant bli sällan billigt, men det är något man som seriös uppfödare får vara beredd på.

Om man då har sin "köksavel" bara för att tjäna pengar, är ju det såklart inte optimalt att inleda med att få lägga ut tusentals (eller tiotusentals kronor), och det är inte alls säkert att man ens går plus på en sådan valpkull (beroende på antal valpar etc.) Nu skulle ju aldrig någon uppfödare medge att de avlar för att tjäna pengar, men nog lär det vara en drivande kraft hos många. Kan det finnas ett mörkertal hos sådana uppfödare? Som avlivar en tik/valparna istället för att åka till veterinären?
Spontant (eller så är jag naiv i vanlig ordning) så tror jag inte att särskilt många avlivar istället för att de inte tycker det är värt det ekonomiskt så sett, men det finns nog många som inte tänker igenom risken i förväg och därmed inte har råd. Vad som görs med sådana tikar vet jag inte riktigt?
Men- även sådana har väl oftast hundarna försäkrade och de flesta försäkringar täcker väl ett första kejsarsnitt på de flesta raser?

Blanda på. Med dåliga höfter blir inte hunden så aktiv och jobbig ;)
Tyvärr finns det nog mer än en person som faktiskt resonerar på det sättet...

Instruktören för min och Sigges valpkurs gav även mycket råd kring foder etc. Han fick tydligen mycket frågor om ifall man kunde ge ett sämre foder så att inte valparna hade så mycket energi.

Instruktören för min och Sigges valpkurs gav även mycket råd kring foder etc. Han fick tydligen mycket frågor om ifall man kunde ge ett sämre foder så att inte valparna hade så mycket energi.
Tragiskt :(

Troligen är det tyvärr så.
Har varit med om en djurägare som själv drog ner på hundens medicin för den blev för jobbig = den mådde bra och blev aktiv igen men djurägaren hade vant sig med en hund som bara var (veterinären tog sig ett ordentligt samtal med den djurägaren men jag vet inte om det hjälpte).

Likaså, halvt ot, har jag fått frågan om det finns nåt som gör kattungar lite lugnare för de var så busiga :confused:

Samma läge som inom min ras. Vet inte hur många som gått men det är nog inte många. Om man väljer att ta sin hund genom en mentalbeskrivning, men medvetet hoppar över ett moment så är det för mig ett kvitto på att man redan vet att hunden inte kommer klara det momentet, så därför skiter man i det.
Tänker likadant.

kl
Dagens blocket: Aussiehane sökes till vår tik för parning (finns noll info om tiken utom en bild).
Vi är ute efter en renrasig hane men är inte uppfödare eller skriver stamtavlor.

Och ja, enda kravet på hanen enl annonsen.

Tänker likadant.

kl
Dagens blocket: Aussiehane sökes till vår tik för parning (finns noll info om tiken utom en bild).
Vi är ute efter en renrasig hane men är inte uppfödare eller skriver stamtavlor.

Skriver inte stamtavlor? Vilken latmask. Här sitter man i veckor med linjal och kritor för att göra fina stamtavlor. A-kullen säger jag bara....11 valpar. Phu!!

Tänker likadant.

kl

Den röda tiken? Annonsen skriven på engelska?

Tiken har varken gått MH, röntgats eller ögonlysts, plus att tikens pappa lämnat avkommor med EP.... Och ägarens enda önskan är att hanen är blue merle för hon vill ha en blå valp efter sin tik. Det kommer verkligen bli tippen toppen det där....

Tiken har varken gått MH, röntgats eller ögonlysts, plus att tikens pappa lämnat avkommor med EP.... Och ägarens enda önskan är att hanen är blue merle för hon vill ha en blå valp efter sin tik. Det kommer verkligen bli tippen toppen det där....

EP är inget som registreras i avelsdata?

Troligen är det tyvärr så.
Har varit med om en djurägare som själv drog ner på hundens medicin för den blev för jobbig = den mådde bra och blev aktiv igen men djurägaren hade vant sig med en hund som bara var (veterinären tog sig ett ordentligt samtal med den djurägaren men jag vet inte om det hjälpte).

Likaså, halvt ot, har jag fått frågan om det finns nåt som gör kattungar lite lugnare för de var så busiga :confused:
:banghead::yuck::banghead::yuck::banghead:

Tänker likadant.

kl

Passar kanske ihop med "lugn och väldigt kärleksfull" aussiehanne som letar flickvän? Även denna på blocket. Större delen av annonsen går ut på att beskriva hur han ser ut. Och ja, han är ju "MH-testad!" Dock med en 5a på skott.

/Mvh en som sällan skriver här men läser desto mer

Just ja, han skulle vara merle också ja!
Ja, det är den jag menar (annonsen recenserad ur huvudet).

Edit: Lika bra att de inte bryr sig om stamtavla då...

Nu måste jag erkänna att jag bgriper inte så mycket om hundavel, men jag blev inspirerad av tråden att titta på hundannonserna på Blocket för att se lite av märkligheterna.

Förutom alla märkliga korsningar för att få små, söta hundar, så verkar det finnas en uppsjö av märkliga korsningar för jakt:

Jag hittade bl.a. en korsning med mycket allt: grythund, stötande, ställande, drivande och något apporterande samt för att stärka det hela någon sådan där riktigt superskarp ras...

Vad tror man att man får? En jakthund som automatiskt kan användas till alla jaktformer?

(Ser för mig en stor vuxen hund som prompt ska ner i ett gryt, eller som raskt tuggar sönder fasanen...)

Är den inte en liver merle? Ser lite melerad ut på det lilla man ser av ryggen. Är väl förbjudet (i Svensk djurskyddslag) att producera dubbel merles?

Är den inte en liver merle? Ser lite melerad ut på det lilla man ser av ryggen. Är väl förbjudet (i Svensk djurskyddslag) att producera dubbel merles?

Liver merle finns inte som benämning på aussie, den är i såfall en red merle med minimalt med merle :). Jag har faktiskt inte tittat riktigt så noga på den, så jag bara benämnde den "den röda" för att den ser röd ut :) !

Men svar ja, man får/ska inte para merle x merle.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar