Skillnader och likheter på retrievers?

Jag tänkte jämfört med andra sällskapsraser förstås. :) Jag har nog aldrig träffat en cavalier som jag ens skulle komma i närheten av att beskriva som en hund med drag i. De går mest runt och småler och viftar lite på svansen i min erfarenhet. :D Typ en perfekt sällskapshund utöver hälsoläget.
Med det sagt är det säkert flera som glatt skulle hänga med på någon hundsport också! Jag har bara aldrig sett det.
 
Jag tänkte jämfört med andra sällskapsraser förstås. :) Jag har nog aldrig träffat en cavalier som jag ens skulle komma i närheten av att beskriva som en hund med drag i. De går mest runt och småler och viftar lite på svansen i min erfarenhet. :D Typ en perfekt sällskapshund utöver hälsoläget.
Ja det är ju möjligt att de aktuella uppfödarna försöker ta fram aktiva hundar som kan få synas också :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja det är ju möjligt att de aktuella uppfödarna försöker ta fram aktiva hundar som kan få synas också :)
En del cavalierer är säkert med på lite träning men det är verkligen ingen arbetsvillig ras i grunden och jag håller helt med @Sel här. Vill man ha en hund med drag i eller krut under tassarna passar liksom en terrier eller pinscher bättre.
Hälsoproblemen inom rasen är ofantliga så pass att man nu korsar in andra raser i olika projekt. Jag hade aldrig köpt eller rekommenderat någon att köpa en cavalier pga den mycket dåliga hälsan.
 
Jag är uppvuxen med en cavalier. Han hade mycket driv och energi, men väldigt lite will to please.
Tränade hundsport med honom och tävlade lite i agility. Men han var ingen talang. 😅
Han var däremot en jäkel på bruksspår, det var helt klart hans grej.

Älskar rasen, så det är en sorg att det aldrig kommer bli en ny, hälsoproblemen är för stora.
 
Det är intressant att du skriver att de inte är väldigt aktiva. Jag har pratat med flera uppfödare och cavalierägare och det de säger är ju just att de är i behov av mycket (med sällskapshundars mått) aktivering osv. Sen kan jag såklart förstå att hälsoproblem minskar orken.
Då vet jag inte vad dom jämför med för inte ens i jämförelse med andra raser i grupp 9 är dom särskilt aktiva?
Om uppfödaren menar att dom är lite glada och livliga kan jag köpa det men aktiv som ras nej :)
 
Cavalier ska ju vara väldigt aktiva. Den rasen är jag sugen på som nästa hund men tyvärr har de ju lite hälsoproblem. Jag hade faktiskt också kollat mer på spaniel om jag var du. Om det nu inte är så att du önskar en flatte dvs. Får lite känslan av att du vill ha en sådan också. Det är ju himla trevliga hundar.
I linje med en del tidigare inlägg: när man talar om spaniel i samma andetag som retriever är det inte sällskapsspaniels i rasgrupp 9 som avses. Det är jaktspaniels och sällskapsvarianterna av jaktspaniels i rasgrupp 8. Det är alltså två olika typer av hundar som råkar ha samma namn (och förmodligen ett gemensamt ursprung men långt tillbaka).
 
Det är intressant att du skriver att de inte är väldigt aktiva. Jag har pratat med flera uppfödare och cavalierägare och det de säger är ju just att de är i behov av mycket (med sällskapshundars mått) aktivering osv. Sen kan jag såklart förstå att hälsoproblem minskar orken.
Fast va? De ska ju ligga i paritet med med Bichon Frisé möjligen. Nu är hon rätt aktiv för att vara en sällskapshund då hon har bra kondition och är van att mycket händer iofs. Men de är ju glada och aktiva när de inte behöver göra så mycket. Försöker man stimulera dem som en jaktretriver så kollapsar de av utmattning rätt snart 😅
 
Cavalier är en mysig och charmig ras, men de är inte rätt för mig. Dels på grund av deras hälsoproblem, men också för att de är för små (det trodde jag aldrig att jag skulle tycka!) och, som jag har förstått det, för "sällskapsavlade". D. v. s. jag har förstått det som att deras huvudsakliga syfte är just sällskap, inte träning/arbete i någon större omfattning, så jag misstänker att de inte riktigt matchar mina önskemål.

Ska jag ha en spaniel, så ska det vara någon av de större raserna som ESS eller WSS. Men jag vet inte helt om spaniel är "rätt typ" för mig.

Nu är ju av förklarliga skäl de flesta av mina "hundträningsbekanta" retrieverägare, och kan förstås därför ha en lite partisk bild. Å andra sidan är flera av dem mycket erfarna av många sorters hundar. Så som jag uppfattat det av dem, arbetar spaniels generellt mer självständigt än retrievers. Jag har fått uppfattningen att flera av retrieverägarna tycker att spaniels är lite mindre föriga/följsamma, och inte lika "roliga".

Självklart är de förmodligen partiska för sin egen ras/hundtyp, men jag funderar på om det ligger något i det?

Jag har inte själv "stängt dörren" för en spaniel ännu, och mitt hundköp ligger ju ännu i framtiden, så jag hinner försöka träffa och umgås med fler hundar för att bilda mig en egen uppfattning. Det är ju lite svårt, när man genom sitt umgänge mest "bara" får höra att retrievers, och då allra helst flattar, är de ultimata träningskompisarna ;)
Min erfarenhet av welsh vs flat stämmer helt med ovan. Welshar är så himla roliga men de gör lite som de vill när de vill och det får man liksom leva med. Flattar å andra sidan är följsamma och arbetsvilliga och gör vad som helst för en torrfoderkula. Klart du ska ha en flat, de är underbara! Jag brukar säga att det enda negativa med dem är att svansen är i soffbordshöjd 😅
 
Jag brukar säga att det enda negativa med dem är att svansen är i soffbordshöjd 😅
Nu fick jag en flashback till min barndom och mormor som hastigt lyfter undan saker på soffbordet när morbror var där med sin flatte.
Konstigt nog har jag inga sådana minnen från den golden vi hade några år senare. Men flatte kanske är snäppet större och det var en hane och vår en tik, så det är väl som med min nuvarande, att svansen är strax under bordsskivan och inte precis över (som flattens) och då kan svepa ner saker.
 
På tal om spaniels - vad finns det för spanielraser som inte tillhör SSRK?
Tibetansk, cavalier, king charles, finns det fler? Är de alla små och av sällskapshundstyp?

Om vi leker med tanken att jag i alla fall skulle vilja ha en spaniel. Vilken är då den bästa kandidaten, skulle ni säga? Welsh eller ESS? Eller någon av de lite mindre kända, kanske?
 
Det beror kanske på vad man är van vid/jämför med. Jag tycker att det är en glad och pigg men sävlig ras som aldrig/väldigt sällan ses i hundsport till exempel. En pudel är rätt räser i jämförelse.
Jag tycker jag ser cavaliers mycket oftare än pudel i rallylydnad, och inte sävliga utan de verkar vara pigga och glada (svans som går som en propeller på en av dem :p) och inte helt ovanligt att de hamnar på prispallen :D Men det är nog för att jag bor hyfsat nära en som har ett gäng ;) Så jag brukar hamna på ungefär samma tävlingar som henne. (hon kör även agility, men där brukar det finnas mer pudlar också och jag har inte lika bra koll på dem på de tävlingarna eftersom jag tävlar i en annan storlek, men i alla fall en kör i klass II).
 
På tal om spaniels - vad finns det för spanielraser som inte tillhör SSRK?
Tibetansk, cavalier, king charles, finns det fler? Är de alla små och av sällskapshundstyp?

Om vi leker med tanken att jag i alla fall skulle vilja ha en spaniel. Vilken är då den bästa kandidaten, skulle ni säga? Welsh eller ESS? Eller någon av de lite mindre kända, kanske?
Ska du arbeta med den så säger jag ESS, men kolla linjerna så att det finns faktiska arbetsmeriter i stamtavlan.
 
Jag tycker jag ser cavaliers mycket oftare än pudel i rallylydnad, och inte sävliga utan de verkar vara pigga och glada (svans som går som en propeller på en av dem :p) och inte helt ovanligt att de hamnar på prispallen :D Men det är nog för att jag bor hyfsat nära en som har ett gäng ;) Så jag brukar hamna på ungefär samma tävlingar som henne. (hon kör även agility, men där brukar det finnas mer pudlar också och jag har inte lika bra koll på dem på de tävlingarna eftersom jag tävlar i en annan storlek, men i alla fall en kör i klass II).
Jag har också några cavalierer på min klubb och i jämförelse med pudlarna så är dom inte särskilt snabba verken i inlärning eller i tempo :)
 
Tror papillion/phalene är en typ av spaniel, men är inte helt säker.

Jag googlade, och ja, nu får jag helt klart skämmas! :o

Vi har alltså en papillon i familjen, och jag har under alla dessa år aldrig förstått att det är en "dvärgspaniel" :bag:

Vår lilla "gubbe" är förstås alldeles underbar på sitt sätt, men väldigt långt ifrån vad jag hoppas på av min framtida träningskompis :)
 
På tal om spaniels - vad finns det för spanielraser som inte tillhör SSRK?
Tibetansk, cavalier, king charles, finns det fler? Är de alla små och av sällskapshundstyp?

Om vi leker med tanken att jag i alla fall skulle vilja ha en spaniel. Vilken är då den bästa kandidaten, skulle ni säga? Welsh eller ESS? Eller någon av de lite mindre kända, kanske?
Tänk grupp 8 istället för SSRK. Alla raser i grupp 8 (stötande och apporterade fågelhundar) har inte SSRK som specialklubb, ex kooiker är en kontinental spaniel.

Jag har cocker spaniel och de kan rätt mycket hund (för de som tror det är en ren sällskapshund) men som med alla raser där man inte systematiskt avlat på arbetsförmåga kan det vara spretigt. Tidigare har jag haft hundar med mycket will to please, det har inte den nuvarande. Men det finns många bra cockrar.

Jag tror att för den som vill ha en spaniel för olika hundsporter är ESS det säkraste kortet. Sen kan man kolla på cocker och field ur linjer där det finns meriter och uppfödare med koll. Om Welsh - jag tycker att det verkar finnas en del tveksamma temperament. Tror som sagt ESS är ett säkrare kort bland lite större spaniels.
 
Senast ändrad:
Tror papillion/phalene är en typ av spaniel, men är inte helt säker.
Det är precis det här jag menar angående skillnaderna mellan grupp 8 och 9 som jag skrev ovan. Sällskapsspaniels från grupp 9 (cavalier, King Charles, papp/phalene) har förmodligen ett gemensamt förflutet med sporting spaniels från grupp 8, men det är länge sen de hade kontakt. När man talar om ”spaniels” i samma kontext som ”retriever” är det sporting spaniels som avses, inte toy/sällskapsspaniels.
 
Tänk grupp 8 istället för SSRK. Alla raser i grupp 8 (stötande och apporterade fågelhundar) har inte SSRK som specialklubb, ex kooiker är en kontinental spaniel.

Jag har cocker spaniel och de kan rätt mycket hund (för de som tror det är en ren sällskapshund) men som med alla raser där man inte systematiskt avlat på arbetsförmåga kan det vara spretigt. Tidigare har jag haft hundar med mycket will to please, det har inte den nuvarande. Men det finns många bra cockrar.

Jag tror att för den som vill ha en spaniel för olika hundsporter är ESS det säkraste kortet. Sen kan man kolla på cocker och field ur linjer där det finns meriter och uppfödare med koll. Om Welsh - jag tycker att det verkar finnas en del tveksamma temperament. Tror som sagt ESS är ett säkrare kort bland lite större spaniels.

Här ser vi ju helt klart min bristande kunskap om spaniels! :o Jag hade ingen aning om att t. ex. Kooiker är en spaniel! Hur är de med de andra raserna i grupp 8, är de spaniels de också, trots att de inte har det i namnet? D. v. s. vattenhundarna och wachtel. Jag har nog på sin höjd tänkt på den som "spanielliknande", men vid närmare eftertanke vet jag nog inte helt och hållet vad som definierar en spaniel.

ESS är nog den spanielras jag själv känner mest dragning till också, så då är jag kanske på rätt spår i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 998
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 738
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 734
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 578
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp