Det här är en tråd jag
aldrig trodde att jag skulle skapa
Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever!
Vi har haft hundar i familjen i många år, åt det mindre hållet. Jag har tyckt att stora hundar är "för stora", helt enkelt. Sedan blev dottern bekant med en golden retriever, och blev stormförtjust. När hon senare skulle ha en egen hund, blev det en flatcoated retriever. Den bodde hos mig de första månaderna, och när den nu vuxit på sig ytterligare är jag helt enkelt totalt såld! Utöver dessa två härliga hundar, har jag förstås träffat en hel del genom träningar, utställningar o. s. v. Och så har jag bekanta med diverse retrievers.
Nu ska vi snart flytta till en gård, och förutsättningarna kommer att se annorlunda ut vad gäller hund-livet. Större tomt, inte lika mycket grannar, och mindre restid till och från jobb, gör att jag nu känner att det kanske kan bli läge för en retriever. Inte nu direkt, men kanske till våren/sommaren.
Men - för någon som "nyss" fått upp ögonen för de här härliga hundarna, hur väljer jag ras? Jag har naturligtvis koll på att golden och labrador finns i utställningstyp och jakttyp, men så enormt mycket mer koll än så har jag egentligen inte. När dotterns hund skulle hittas pratade vi med en bekant, berättade vad vi sökte för hund (egentligen tänkte vi oss en labrador eller en golden), och fick veta att vi skulle ta kontakt med den och den uppfödaren, då de hade sådana hundar som vi sökte. Med facit i hand blev det väldigt bra!
Men det var då en person som själv lite grann har samma "krav" på hund, som dottern har. D. v. s. hen hade väldigt bra koll på just sådana hundar. Jag har lite andra önskemål, och vet därför inte hur jag kommer fram till vilken retrieverras som är "rätt" för mig.
Ni som har bättre koll - har ni några tips?