Skillnader och likheter på retrievers?

Här ser vi ju helt klart min bristande kunskap om spaniels! :o Jag hade ingen aning om att t. ex. Kooiker är en spaniel! Hur är de med de andra raserna i grupp 8, är de spaniels de också, trots att de inte har det i namnet? D. v. s. vattenhundarna och wachtel. Jag har nog på sin höjd tänkt på den som "spanielliknande", men vid närmare eftertanke vet jag nog inte helt och hållet vad som definierar en spaniel.

ESS är nog den spanielras jag själv känner mest dragning till också, så då är jag kanske på rätt spår i alla fall.
Nej dom har bara gemensamt ursprung/användningsområde. Alla är inte spaniels.
 
Även om man nyss flyttat och är mitt uppe i husrenovering, stall/lösdriftsbygge, återgång i arbete efter lång sjukskrivning, ponnyletande etc. ? :angel:
En ras som flatte hade jag inte tvekat på att ta emot dom är ju födda sociala och vänliga 🙈
Någon form av reserverad ras som behöver massor med miljö och socialträning som ung hade jag däremot tackat nej till.
En flatte är ju bara ta med dom älskar ju allt och alla oavsett.
 
En ras som flatte hade jag inte tvekat på att ta emot dom är ju födda sociala och vänliga 🙈
Någon form av reserverad ras som behöver massor med miljö och socialträning som ung hade jag däremot tackat nej till.
En flatte är ju bara ta med dom älskar ju allt och alla oavsett.

Ja, jag inte särskilt orolig för att en flatte inte skulle bli en glad och lättsam hund - det ligger ju så att säga i deras natur :D

Vad jag däremot är lite orolig för, om jag skulle skaffa valp nu, är att inte hinna/orka med ge den den träning jag skulle vilja för att ha en stabil, okomplicerad, lättarbetad hund i 10-12 år framåt.

Lyckligtvis hinner jag ju fundera ett tag. Valparna (förutsatt att det blir några) är väl nätt och jämnt tillverkade ännu, så innan en eventuell valp skulle flytta kommer det att gå några månader.

Vilket får mig att undra, hur mycket jobbigare är det med en vintervalp jämfört med en vår-/sommarvalp?
 
Ja, jag inte särskilt orolig för att en flatte inte skulle bli en glad och lättsam hund - det ligger ju så att säga i deras natur :D

Vad jag däremot är lite orolig för, om jag skulle skaffa valp nu, är att inte hinna/orka med ge den den träning jag skulle vilja för att ha en stabil, okomplicerad, lättarbetad hund i 10-12 år framåt.

Lyckligtvis hinner jag ju fundera ett tag. Valparna (förutsatt att det blir några) är väl nätt och jämnt tillverkade ännu, så innan en eventuell valp skulle flytta kommer det att gå några månader.

Vilket får mig att undra, hur mycket jobbigare är det med en vintervalp jämfört med en vår-/sommarvalp?
Jag tycker det är jobbigt med valp oavsett årstid så att det är lite extra jobbigt med vinter känns som det kvittar. Dessutom känns det roligare att ha en unghund man faktiskt kan göra lite med framåt sommaren tex kurser.
 
Jag hör till dem som älskar valptiden och inte tycker att den är jobbigt alls oavsett årstid så för min del spelar det ingen roll. Skulle gärna ha en pluttis hemma hela tiden och sedan byta ut den när den börjar närma sig halvåret 🥰.

Dock jobbar vi mycket med valparna från det de börjar äta fast föda och det tar inte lång tid innan de verkligen inte vill göra ifrån sig inomhus så vid leverans är de så gott som rumsrena. Jag har bara tagit hem valpar från vår egen uppfödning så jag kanske är bortskämd...
 
Kan inte säga så mycket om övriga retrievers, men en sak om jaktgoldens: De är snabba, väldigt snabba. Det är stor skillnad mot showvarianten där. Läste nått tidigare i tråden om att de var sega och inte lika "kul" i arbete efter 2-årsåldern..vilket definitivt inte stämmer för jaktvarianten. Samtliga hundar jag träffat som är upp i åren är arbetsmaskiner in i äldre ålder, särskilt i jakt/övrig apportering då.

Alla jag träffat är fortfarande väldigt trevliga och väldigt sociala hundar. Det är dock sant att de är väldigt hoppiga studsbollar. Vettefasen om det är nått de föds med eller nått, för en viss valp här har ett automatiskt hoppa-upp-och-ner-studsbeteende.. precis som hela släkten har -.-

Det är mycket hund helt klart, och det går fort. Dock inget för skydd eller sådant, även om det säkert går att lydnadsträna en golden till att bita och hålla en ärm, förstås.

Somliga har en viss sorts skärpa (som att de skulle kunna vilja springa ifatt och avliva ett rådjur, tex) så det är värt att vara medveten om. Gäller väl iofs andra jaktavlade retrievers också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 998
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 738
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 734
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 578
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp