Jag funderar vidare kring det här med DP-typ av golden och labrador, och flattar o. s. v.
Jag har fått höra (av inbiten flat-ägare, kanske bör tilläggas) att flattarna är de enda "äkta" DP-hundarna av de vanligare retriverraserna, på så sätt att den rasen inte är uppdelad i showtyp och jakttyp. Hen menar att en DP-labbe eller DP-golden är bra i tanken, men sällan i praktiken. Som jag förstod det menar hen att även om tanken är att en DP-retriever ska vara "både och", så är det oftare så att de blir "varken eller". Bland flattarna däremot, skulle det då vara mer vanligt förekommande med hundar som både är bra i jakt/apportering, samtidigt som de har en bra exteriör och gör bra ifrån sig på utställning.
Ni som kan retriever, vad säger ni om det? Ligger det något i det, eller är det helt enkelt partisk flatte-reklam?
Jag tycker att det är så svårt, om jag håller mig till de tre vanligaste retrieverraserna. Flatte - ja, kanske, men jag vet inte om jag är partisk tack vare dotterns hund och därför tänker att alla flattar är "så bra"? Och jag har kanske också lite för lite kunskap om de övriga för att faktiskt kunna göra en rättvis jämförelse.
Utställningsavlad golden eller labbe - för "sega" och omotiverade till arbete?
Jaktavlad dito - för mycket hund?
DP-typ - Är det som min flat-ägande bekanta menar? Är risken större att jag inte blir nöjd med en DP-labbe eller DP-golden, än med en flatte?