Skillnader och likheter på retrievers?

Chesapeake Bay Retrievers ar mer en brukshund an en retreiver, de har mycket vaktinstinkt och ar mer avstandstagande till frammande manniskor och har mycket egen vilja. En jatte harlig hund, men det kan ha valdigt mycket egen vilja i vad den vill gora och hur det ska ske.

Tack, det låter med andra ord inte som "rätt" hund för mig!
 
Chesapeake Bay Retrievers ar mer en brukshund an en retreiver, de har mycket vaktinstinkt och ar mer avstandstagande till frammande manniskor och har mycket egen vilja. En jatte harlig hund, men det kan ha valdigt mycket egen vilja i vad den vill gora och hur det ska ske.
Är de inte också ganska stora för en retriever (en hane 58-66 cm och 30-36 kg) plus ganska ovanliga i Sverige (=svårt att välja uppfödare och linjer. Typ var glad om du hittar en valp att köpa. Svårt även gör uppfödare att hitta obesläktade avelsdjur som överensstämmer med de egna målen)

Vem ropar vi på om tollare? Kag tror att en tollare kan vara vad doktorn ordinerar, men jag upplever drm som ojämna (å andra sidan uppfattar jag de flesta raser som ojämna)
 
Valde att fetmarkera detta eftersom vi har en extremt följsam, men socialt osäker labbe. Efter att jag har råkat ut för det själv har jag upptäckt att det inte är helt ovanligt, även om den typen sällan lyfts fram på sociala medier osv. Det är lite tabu med hundar som skäller och morrar på främlingar osv. En del beskriver förstås att deras hundar är vaktiga eller dominanta, men jag misstänker att en del av dem är osäkra. Pratade även med en uppfödare som slutade avla på jaktlabbe eftersom mentaliteten blivit så svajig.

Har bara tränat med två jaktlabbar, min egen och en kompis jaktlabbe som jag har lånat periodvis. De är extremt följsamma, om man är van vid andra raser. Att de är så följsamma gör det också svårt att avgöra vad som är en lagom aktivitetsnivå, tycker jag. Om jag vill träna mycket är hunden på, men jag har svårt att se att de skulle ge upp även om de är trötta. På motsvarande sätt ställer hunden här hemma inte till med hyss, även om han är uttråkad, eftersom han är så följsam.

Vet inte om ni med mer erfarenhet delar bilden men...

Jag skulle inte säga att mentaliteten är svajig på jaktlabradorer - jag träffar väldigt många från olika uppfödare och linjer, och tycker det förekommer men inte att det är väldigt vanligt. Det finns vissa uppfödare som har mer problem, och vissa som har mindre, är min erfarenhet.

Ett problem som jag ser det är att många vill ha dem ”BC-föriga” och med det är man hela tiden på gränsen för vad som blir mjukt och vad som helt enkelt blir för vekt. Är de då inte helt stabila, blir det helt enkelt inte så lyckat.
 
Jag skulle inte säga att mentaliteten är svajig på jaktlabradorer - jag träffar väldigt många från olika uppfödare och linjer, och tycker det förekommer men inte att det är väldigt vanligt. Det finns vissa uppfödare som har mer problem, och vissa som har mindre, är min erfarenhet.

Ett problem som jag ser det är att många vill ha dem ”BC-föriga” och med det är man hela tiden på gränsen för vad som blir mjukt och vad som helt enkelt blir för vekt. Är de då inte helt stabila, blir det helt enkelt inte så lyckat.

Då är det säkert som du säger. Fysion som jag tog min hane till tyckte att han påminde om hennes BC.

Jag är i ett läge där jag blir glad när hunden någon gång inte lyssnar, och då är han ändå en unghund på 15 månader.
 
Då är det säkert som du säger. Fysion som jag tog min hane till tyckte att han påminde om hennes BC.

Jag är i ett läge där jag blir glad när hunden någon gång inte lyssnar, och då är han ändå en unghund på 15 månader.

Jag ska inte säga att det är någon sanning, men det är min personliga erfarenhet :)

Förstår din känsla! Det är ju också väldigt svårt att träna så mjuka hundar…
 
Är de inte också ganska stora för en retriever (en hane 58-66 cm och 30-36 kg) plus ganska ovanliga i Sverige (=svårt att välja uppfödare och linjer. Typ var glad om du hittar en valp att köpa. Svårt även gör uppfödare att hitta obesläktade avelsdjur som överensstämmer med de egna målen)

Vem ropar vi på om tollare? Kag tror att en tollare kan vara vad doktorn ordinerar, men jag upplever drm som ojämna (å andra sidan uppfattar jag de flesta raser som ojämna)
Tollare är ju också rätt ojämna i mentaliteten, men ljuvliga när man hittar rätt! Mycket nättare i kroppen än övriga retrievers. Stark arbetslust, men jag tycker inte de kräver lika mycket som mina jaktlabbar gjort. Den kanske ändå TS skulle kolla närmre på?
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag funderar vidare kring det här med DP-typ av golden och labrador, och flattar o. s. v.

Jag har fått höra (av inbiten flat-ägare, kanske bör tilläggas) att flattarna är de enda "äkta" DP-hundarna av de vanligare retriverraserna, på så sätt att den rasen inte är uppdelad i showtyp och jakttyp. Hen menar att en DP-labbe eller DP-golden är bra i tanken, men sällan i praktiken. Som jag förstod det menar hen att även om tanken är att en DP-retriever ska vara "både och", så är det oftare så att de blir "varken eller". Bland flattarna däremot, skulle det då vara mer vanligt förekommande med hundar som både är bra i jakt/apportering, samtidigt som de har en bra exteriör och gör bra ifrån sig på utställning.

Ni som kan retriever, vad säger ni om det? Ligger det något i det, eller är det helt enkelt partisk flatte-reklam?

Jag tycker att det är så svårt, om jag håller mig till de tre vanligaste retrieverraserna. Flatte - ja, kanske, men jag vet inte om jag är partisk tack vare dotterns hund och därför tänker att alla flattar är "så bra"? Och jag har kanske också lite för lite kunskap om de övriga för att faktiskt kunna göra en rättvis jämförelse.
Utställningsavlad golden eller labbe - för "sega" och omotiverade till arbete?
Jaktavlad dito - för mycket hund?
DP-typ - Är det som min flat-ägande bekanta menar? Är risken större att jag inte blir nöjd med en DP-labbe eller DP-golden, än med en flatte?
 
Tollare är ju också rätt ojämna i mentaliteten, men ljuvliga när man hittar rätt! Mycket nättare i kroppen än övriga retrievers. Stark arbetslust, men jag tycker inte de kräver lika mycket som mina jaktlabbar gjort. Den kanske ändå TS skulle kolla närmre på?

Hur "svårt" är det att hitta en bra tollare? Det är ju också något att ha med i beräkningen, även om en ras i teorin bör vara perfekt för mig, men om det i praktiken är snudd på omöjligt att hitta en bra valp av den rasen, så hjälper det ju inte hur lämplig den rasen "ska" vara s. a. s.
 
Jag funderar vidare kring det här med DP-typ av golden och labrador, och flattar o. s. v.

Jag har fått höra (av inbiten flat-ägare, kanske bör tilläggas) att flattarna är de enda "äkta" DP-hundarna av de vanligare retriverraserna, på så sätt att den rasen inte är uppdelad i showtyp och jakttyp. Hen menar att en DP-labbe eller DP-golden är bra i tanken, men sällan i praktiken. Som jag förstod det menar hen att även om tanken är att en DP-retriever ska vara "både och", så är det oftare så att de blir "varken eller". Bland flattarna däremot, skulle det då vara mer vanligt förekommande med hundar som både är bra i jakt/apportering, samtidigt som de har en bra exteriör och gör bra ifrån sig på utställning.

Ni som kan retriever, vad säger ni om det? Ligger det något i det, eller är det helt enkelt partisk flatte-reklam?

Jag tycker att det är så svårt, om jag håller mig till de tre vanligaste retrieverraserna. Flatte - ja, kanske, men jag vet inte om jag är partisk tack vare dotterns hund och därför tänker att alla flattar är "så bra"? Och jag har kanske också lite för lite kunskap om de övriga för att faktiskt kunna göra en rättvis jämförelse.
Utställningsavlad golden eller labbe - för "sega" och omotiverade till arbete?
Jaktavlad dito - för mycket hund?
DP-typ - Är det som min flat-ägande bekanta menar? Är risken större att jag inte blir nöjd med en DP-labbe eller DP-golden, än med en flatte?
Varken eller beror mycket på vem du frågar.
Jag som har dp, satsar på att kunna få championat i rally, nosework.

Mitt mål är att starta WT, och n-klass b-prov.
Allt över det är plus för min del.

Ett excellent i ringen är inte fel, och det kommer vi kunnat uppnå.

Men för någon som siktar på högre klass på jaktprov, typ elit eller öppenklass, så räcker kanske inte en dp.

Jag personligen skulle inte vilja ha en jaktgolden igen, för de passade inte mig alls.

Har dock hundar som är mentalt stabila, har en härlig och okomplicerad inställning till träning och är fantastiska familjemedlemar.
Friska och sunda.
De klarar också av dagar utan träning utan att de ballar ur helt.
 
Jag funderar vidare kring det här med DP-typ av golden och labrador, och flattar o. s. v.

Jag har fått höra (av inbiten flat-ägare, kanske bör tilläggas) att flattarna är de enda "äkta" DP-hundarna av de vanligare retriverraserna, på så sätt att den rasen inte är uppdelad i showtyp och jakttyp. Hen menar att en DP-labbe eller DP-golden är bra i tanken, men sällan i praktiken. Som jag förstod det menar hen att även om tanken är att en DP-retriever ska vara "både och", så är det oftare så att de blir "varken eller". Bland flattarna däremot, skulle det då vara mer vanligt förekommande med hundar som både är bra i jakt/apportering, samtidigt som de har en bra exteriör och gör bra ifrån sig på utställning.

Ni som kan retriever, vad säger ni om det? Ligger det något i det, eller är det helt enkelt partisk flatte-reklam?

Jag skulle säga att det är helt sant :)
Även om uppdelningen börjar komma starkt även inom flattevärlden.
 
Jag kollade en hel del på tollare innan det blev jaltlabbe och en bra tollare är verkligen en jättekul trevlig hund i betydligt bättre storlek för min del. Men jag stötte på så mycket sjukdomar när jag kollade runt:(
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag funderar vidare kring det här med DP-typ av golden och labrador, och flattar o. s. v.

Jag har fått höra (av inbiten flat-ägare, kanske bör tilläggas) att flattarna är de enda "äkta" DP-hundarna av de vanligare retriverraserna, på så sätt att den rasen inte är uppdelad i showtyp och jakttyp. Hen menar att en DP-labbe eller DP-golden är bra i tanken, men sällan i praktiken. Som jag förstod det menar hen att även om tanken är att en DP-retriever ska vara "både och", så är det oftare så att de blir "varken eller". Bland flattarna däremot, skulle det då vara mer vanligt förekommande med hundar som både är bra i jakt/apportering, samtidigt som de har en bra exteriör och gör bra ifrån sig på utställning.

Ni som kan retriever, vad säger ni om det? Ligger det något i det, eller är det helt enkelt partisk flatte-reklam?

Jag tycker att det är så svårt, om jag håller mig till de tre vanligaste retrieverraserna. Flatte - ja, kanske, men jag vet inte om jag är partisk tack vare dotterns hund och därför tänker att alla flattar är "så bra"? Och jag har kanske också lite för lite kunskap om de övriga för att faktiskt kunna göra en rättvis jämförelse.
Utställningsavlad golden eller labbe - för "sega" och omotiverade till arbete?
Jaktavlad dito - för mycket hund?
DP-typ - Är det som min flat-ägande bekanta menar? Är risken större att jag inte blir nöjd med en DP-labbe eller DP-golden, än med en flatte?
Jag skulle säga att uppdelningen är rätt stark hos flattar med.

Tänker att man får ha med sig också att flattarär överrepresenterande i
cancerstatistiken tyvärr. Cancer är den vanligaste dödsorsaken hos flatte.
 
Senast ändrad:
Är de inte också ganska stora för en retriever (en hane 58-66 cm och 30-36 kg) plus ganska ovanliga i Sverige (=svårt att välja uppfödare och linjer. Typ var glad om du hittar en valp att köpa. Svårt även gör uppfödare att hitta obesläktade avelsdjur som överensstämmer med de egna målen)

Vem ropar vi på om tollare? Kag tror att en tollare kan vara vad doktorn ordinerar, men jag upplever drm som ojämna (å andra sidan uppfattar jag de flesta raser som ojämna)

Chessies ar definitivt storre och "brotigare" an andra retreivers och aven har inte helt latt att hitta bra uppfodare. Nar Jag bodde i Maryland (dar de kommer fran, Chessapeake Bay) sa fanns det en hel del, men har ar det fa och "far between".
 
Jag skulle säga att uppdelningen är rätt stark hos flattar med.

Tänker att man får ha med sig också att flattarär överrepresenterande i
cancerstatistiken tyvärr. Cancer är den vanligaste dödsorsaken hos flatte.

Vad jag har förstått är den statistiken i alla fall under förbättring, även om cancer tyvärr fortfarande är allt för vanligt förekommande hos flattarna.
 
Jag funderar vidare kring det här med DP-typ av golden och labrador, och flattar o. s. v.

Jag har fått höra (av inbiten flat-ägare, kanske bör tilläggas) att flattarna är de enda "äkta" DP-hundarna av de vanligare retriverraserna, på så sätt att den rasen inte är uppdelad i showtyp och jakttyp. Hen menar att en DP-labbe eller DP-golden är bra i tanken, men sällan i praktiken. Som jag förstod det menar hen att även om tanken är att en DP-retriever ska vara "både och", så är det oftare så att de blir "varken eller". Bland flattarna däremot, skulle det då vara mer vanligt förekommande med hundar som både är bra i jakt/apportering, samtidigt som de har en bra exteriör och gör bra ifrån sig på utställning.

Ni som kan retriever, vad säger ni om det? Ligger det något i det, eller är det helt enkelt partisk flatte-reklam?

Jag tycker att det är så svårt, om jag håller mig till de tre vanligaste retrieverraserna. Flatte - ja, kanske, men jag vet inte om jag är partisk tack vare dotterns hund och därför tänker att alla flattar är "så bra"? Och jag har kanske också lite för lite kunskap om de övriga för att faktiskt kunna göra en rättvis jämförelse.
Utställningsavlad golden eller labbe - för "sega" och omotiverade till arbete?
Jaktavlad dito - för mycket hund?
DP-typ - Är det som min flat-ägande bekanta menar? Är risken större att jag inte blir nöjd med en DP-labbe eller DP-golden, än med en flatte?

Jag håller med där och det är främst för jag tycker utställning vs jaktvarianten av labbe och golden är såå långt från varandra.
Så jag ser inte att en blandning skulle bli bra 🙈
 
En anledning till att jag backar för labrador är att många av individerna saknar generna som har som uppgift att producera hormon som gör att man känner mättnad. Något som märks om man tänker efter lite, vilka hundar är mer matglada än labradorer? Givetvis är detta en potentiell fördel om man vill att hunden ska kunna jobba mycket, de är lättmotiverade som attan.

Får jag slå ett slag för Curly coated retriever? Kan egentligen inte mycket om rasen, men min kompis har haft en sådan och han var så himla trevlig med mycket bra arbetsmoral!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 864
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 211
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp