Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu måste jag erkänna att jag bgriper inte så mycket om hundavel, men jag blev inspirerad av tråden att titta på hundannonserna på Blocket för att se lite av märkligheterna.

Förutom alla märkliga korsningar för att få små, söta hundar, så verkar det finnas en uppsjö av märkliga korsningar för jakt:

Jag hittade bl.a. en korsning med mycket allt: grythund, stötande, ställande, drivande och något apporterande samt för att stärka det hela någon sådan där riktigt superskarp ras...

Vad tror man att man får? En jakthund som automatiskt kan användas till alla jaktformer?

(Ser för mig en stor vuxen hund som prompt ska ner i ett gryt, eller som raskt tuggar sönder fasanen...)

Japp naturligvis och blandar man i stora tuffa hundar kan ju dessa blivande stjärnjägare både jaga på all de tänkabara sätt OCH förvara sig mot varg.... :banghead:

Nu måste jag erkänna att jag bgriper inte så mycket om hundavel, men jag blev inspirerad av tråden att titta på hundannonserna på Blocket för att se lite av märkligheterna.

Förutom alla märkliga korsningar för att få små, söta hundar, så verkar det finnas en uppsjö av märkliga korsningar för jakt:

Jag hittade bl.a. en korsning med mycket allt: grythund, stötande, ställande, drivande och något apporterande samt för att stärka det hela någon sådan där riktigt superskarp ras...

Vad tror man att man får? En jakthund som automatiskt kan användas till alla jaktformer?

(Ser för mig en stor vuxen hund som prompt ska ner i ett gryt, eller som raskt tuggar sönder fasanen...)

Det är tydligen så att ju fler sorter du klämmer in i en hund, desto bättre blir den på gris... Det är nog magi, eller något liknande. :grin:

"Hon är renrasig dock inte reggad i SKK pga att modern är en
"tjuvparning" (dock full koll på vem fadern är).
Priset är därför kraftigt reducerat."
Utannonserad för 3 000 kronor billigare än en skk-registrerad av samma ras.

"Hon är renrasig dock inte reggad i SKK pga att modern är en
"tjuvparning" (dock full koll på vem fadern är).
Priset är därför kraftigt reducerat."
Utannonserad för 3 000 kronor billigare än en skk-registrerad av samma ras.
"Renrasig och registrerad i jbv" (annan annons)
Borde nästan vara falsk marknadsföring.

OT då det inte är en hundannons men jag älskar formuleringen "Jag antar att potentiella köpare är av det nördigare slaget så..."

Japp naturligvis och blandar man i stora tuffa hundar kan ju dessa blivande stjärnjägare både jaga på all de tänkabara sätt OCH förvara sig mot varg.... :banghead:
Plus att du aldrig får tag i hunden sen Haha.

Jag klarar inte att läsa annonser längre.
Mår illa qv alla amstaffkorsningar som säljs som vid 7 månaders ålder sen kommer ut igen på annons

Jag dör.

Funderar Ni på att köpa valp!?

Samika kommer att bli mamma igen! Valparna kommer att födas runt den 24.e januari och är då leveransklara till PÅSKLOV! De kommer att växa upp i en familj miljö och att vara vann vid barn, katter och mycket stoj!

Mamman är 50% Golden Retriever, 50% Australian Shepard. Pappan är en renrasig Wachtelhund. Blandningen lämpar sig till många typer av färdigheter - spår, jakt, agility, mm. Blandraser är också friska, stabila, smarta hundar.

Gå med Facebook gruppen och läs om Samikas första kull.
https://www.facebook.com/groups/143306809035175/

Innan den 20.e mars kommer valparna att vara veterinärs besiktigade, vaccinerade och dolda fel försäkrade.

Priset är 8000:- och en handpenning på 2000:- lämnas när Ni har valt valp. Handpenningen återbetalas inte vid ånger!

Jag dör.

Samika kommer att bli mamma igen! Valparna kommer att födas runt den 24.e januari och är då leveransklara till PÅSKLOV! De kommer att växa upp i en familj miljö och att vara vann vid barn, katter och mycket stoj!

Mamman är 50% Golden Retriever, 50% Australian Shepard. Pappan är en renrasig Wachtelhund. Blandningen lämpar sig till många typer av färdigheter - spår, jakt, agility, mm. Blandraser är också friska, stabila, smarta hundar.

Innan den 20.e mars kommer valparna att vara veterinärs besiktigade, vaccinerade och dolda fel försäkrade.

Priset är 8000:- och en handpenning på 2000:- lämnas när Ni har valt valp. Handpenningen återbetalas inte vid ånger!
Tiken måste vara rätt gammal? Förra kullen verkar ju vara 5 år.

Jag dör.

De skriver inte att valparna blir utmärkta soffhundar? :angel:

Hon beskriver parningen väldigt fint i gruppen: Samika got re-married. She and this charming gentleman "tied the knot" today, which means we might expect puppies at the end of January, ready to go to their new homes at EASTER!

Japp. Det ser jag väl inte som ett hinder om den är fräsch, men jag får spader av dylika annonser. 8000 för en påse gott och blandat. I mina svaga stunder funderar jag på att börja buskavla istället för att jobba häcken av mig.
Bra ide! Vilka raser skulle man blanda då för att få in allergivänliga jaktvaktvall-valpar?

Japp. Det ser jag väl inte som ett hinder om den är fräsch, men jag får spader av dylika annonser. 8000 för en påse gott och blandat. I mina svaga stunder funderar jag på att börja buskavla istället för att jobba häcken av mig.
Alltså, jag har inga problem med att para bra äldre tikar som t.ex. @Voff gammeltik, som dessutom visat sig förärva sig bra MEN gamla blandrastikar? Nej, det känns mest som man är ute efter pengar.

Hon lyckades ju kränga en valp till USA sist, undrar hur hon lyckades med det.

De skriver inte att valparna blir utmärkta soffhundar? :angel:

Hon beskriver parningen väldigt fint i gruppen: Samika got re-married. She and this charming gentleman "tied the knot" today, which means we might expect puppies at the end of January, ready to go to their new homes at EASTER!

Pååååååsk! Jamen perfekt! 1,5 vecka ledigt om man har ett bra jobb. Räcker ju ypperligt. Och 8000. Det är ett rejält pris för wachtel-Golden-aussie-vovvar som i och för sig passar till allt.

När folk korsar små sällskapshundar tycker jag att det är illa men hanterbart. En nakenyorkapoo ställer inte till så jäkla mycket (för det mesta) och bjäbbar mest irriterande. När man buskavlar jakt-brukshundar blir det så mycket mer att styra upp, och folk som har viljan att lägga massa tid på sin hund siktar oftast på renras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar