Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pååååååsk! Jamen perfekt! 1,5 vecka ledigt om man har ett bra jobb. Räcker ju ypperligt. Och 8000. Det är ett rejält pris för wachtel-Golden-aussie-vovvar som i och för sig passar till allt.

När folk korsar små sällskapshundar tycker jag att det är illa men hanterbart. En nakenyorkapoo ställer inte till så jäkla mycket (för det mesta) och bjäbbar mest irriterande. När man buskavlar jakt-brukshundar blir det så mycket mer att styra upp, och folk som har viljan att lägga massa tid på sin hund siktar oftast på renras.
Jag har funderat över det när jag kollat på Blocket. Visst finns där en del amstaff-pitbullkorsningar men det som verkar överväga är småhundar. Mängden vitt fluff verkar vara oändlig - havanais-malteser-lhasa apso osv.

Det där bör väl bero på att "det blir liksom inga problem med småhundar, de kan inte ställa till så mycket, man behöver inte kräva något av dem, det är bara att svepa upp dem i famnen om de mopsar sig".

Men småhundar kräver väl fostran och träning precis som alla andra - och blir BRA hundar om de bara får det?

Jag har funderat över det när jag kollat på Blocket. Visst finns där en del amstaff-pitbullkorsningar men det som verkar överväga är småhundar. Mängden vitt fluff verkar vara oändlig - havanais-malteser-lhasa apso osv.

Det där bör väl bero på att "det blir liksom inga problem med småhundar, de kan inte ställa till så mycket, man behöver inte kräva något av dem, det är bara att svepa upp dem i famnen om de mopsar sig".

Men småhundar kräver väl fostran och träning precis som alla andra - och blir BRA hundar om de bara får det?

Småhundsr kräver ofta en fast hand upplever jag, det är rätt mycket vakt och bjäbb/larm som ska hanteras och det kan ju vara svårare med en liten hund som det är svårare att ta tag i än en större.
En liten hund kan vara hur bra som helst, om den är bra mentalt. Tyvärr verkar storleken vara det viktigaste för många, ju mindre desto bättre.
Det är ju också lättare att låta bli att uppfostra en liten bjäbb än en stor hund, den stora skrämmer omgivningen mycket lättare.

Småhundsr kräver ofta en fast hand upplever jag, det är rätt mycket vakt och bjäbb/larm som ska hanteras och det kan ju vara svårare med en liten hund som det är svårare att ta tag i än en större.
En liten hund kan vara hur bra som helst, om den är bra mentalt. Tyvärr verkar storleken vara det viktigaste för många, ju mindre desto bättre.
Det är ju också lättare att låta bli att uppfostra en liten bjäbb än en stor hund, den stora skrämmer omgivningen mycket lättare.
Jag bor i typiska äldre stadskvarter där många äldre damer skrider omkring med vitt fluff i koppel. Så jag hör bjäbb utanför köksfönstret dagligen, det är ett jäkla liv på dem :D

Väldigt ofta ser jag också damen i kappa med foxterrier och har tänkt att den får åtminstone gå ut ofta. Men för ett tag sedan upptäckte jag plötsligt förklaringen: det är TVÅ damer i kappa med foxterrier. Den dagen möttes de i backen nedanför mitt, det var uppenbarligen inte första gången för hundarna var rasande och damerna hade strategier som verkade inövade: den ena gick över på andra sidan gatan för att slippa mötet, hennes hund hängde på bakbenen i kopplet och råskällde. Den andres matte slet upp en påse godis och tryckte metodiskt i honom godisbitar. Båda strategierna innebar alltså att ekipagen stannade så att hundarna fick god tid på sig att hata varann utan närmare möte - istället för att mattarna bara knallade vidare. Vilket med mina minimala hundkunskaper framstod som den bättre lösningen.

Den här tråden påminner mig om en video som en i min bekantskapskrets postade på facebook för ett tag sedan :angel:
Har gett upp att diskutera hund med människan då hen så starkt förespråkar blandsrasavel pga "friskare hundar" och tycker att människor som köper hund av väletablerade och seriösa uppfödare istället för att plocka in gatuhundar från random shelter i Rumänien/Ryssland/Spanien/whatever är både egoistiska, hjärtlösa och dumma i huvudet :grin::banghead:

Alltså, jag har inga problem med att para bra äldre tikar som t.ex. @Voff gammeltik, som dessutom visat sig förärva sig bra MEN gamla blandrastikar? Nej, det känns mest som man är ute efter pengar.

Hon lyckades ju kränga en valp till USA sist, undrar hur hon lyckades med det.

Och vi tvekade ändå med vår tik. Hon är sju, blir åtta och är iaf i så fin form att hon var anmäld att tävla i schäferslaget i somras som är en av nordens största IPO-tävlingar.
Att vi strök henne en vecka innan var för att tiken själv inte alls hade glöden och glädjen i lydnadsmomentet. Där är det typ långfingret åt förararen numera :cool:
Om man ändå bara kunde köra skyddet, spår och apporteringsmomentet i lydnaden:idea:

Jag bor i typiska äldre stadskvarter där många äldre damer skrider omkring med vitt fluff i koppel. Så jag hör bjäbb utanför köksfönstret dagligen, det är ett jäkla liv på dem :D

Väldigt ofta ser jag också damen i kappa med foxterrier och har tänkt att den får åtminstone gå ut ofta. Men för ett tag sedan upptäckte jag plötsligt förklaringen: det är TVÅ damer i kappa med foxterrier. Den dagen möttes de i backen nedanför mitt, det var uppenbarligen inte första gången för hundarna var rasande och damerna hade strategier som verkade inövade: den ena gick över på andra sidan gatan för att slippa mötet, hennes hund hängde på bakbenen i kopplet och råskällde. Den andres matte slet upp en påse godis och tryckte metodiskt i honom godisbitar. Båda strategierna innebar alltså att ekipagen stannade så att hundarna fick god tid på sig att hata varann utan närmare möte - istället för att mattarna bara knallade vidare. Vilket med mina minimala hundkunskaper framstod som den bättre lösningen.
Jag tycker du ska skaffa hund nu. Du har så himla bra tolkningsförmåga för hund. Du skulle bli en ypperlig hundägare :up:

Sen behöver vi mer valpbilder att dreggla över:p

Häng kvar här på hund ett tag till, så ska vi se om det inte löser sig ;)
Vem kan motstå @mysboll ´s
6B2E138A-9C30-40CB-97A1-07B0B681FE80_zpsgi2mpqx9.jpg

Observation från dagens runda i naturområdet:

Mötte
en ridgeback (?)
en JRT
en labbe
tre heelers
två huskies
ett vitt fluff.

EN av hundarna skällde på mig - det vita fluffet :laugh:

Tyvärr är det ju lite så att många småhundar är osäkra och rädda. För "det gör ändå inget om de beter dig illa" eller något.
De mår ju dock lika dåligt som en stor hund som är osäker. Men tänker man bara på sig själv så tänker man att det är ju ingen fara att hantera ett litet skällande och dragande djur..

Sen bör man väl även betänka att många små raser är larmare. Och låter därför mer/lättare än raser som inte är det :)

Tyvärr är det ju lite så att många småhundar är osäkra och rädda. För "det gör ändå inget om de beter dig illa" eller något.
De mår ju dock lika dåligt som en stor hund som är osäker. Men tänker man bara på sig själv så tänker man att det är ju ingen fara att hantera ett litet skällande och dragande djur..

Sen bör man väl även betänka att många små raser är larmare. Och låter därför mer/lättare än raser som inte är det :)
Ja, just det där med "det gör inget om de beter sig illa" var det jag var inne på i ett tidigare inlägg. Man struntar i både fostran och träning med den motiveringen. Och det är ju synd för hunden.

Dessutom är det få småhundsraser som testas mentalt. Bara en sån sak som att många väljer bort skott på testet säger en del om hur många nonchalerar mentalitet i små hundar. Har man avlat i årtionen utan att överväga mentaliteten så kan det inte bli annat än rädslor tillslut.

När jag köpte mitt skägg frågade jag flera uppfödare om de gjort någon form av beskrivning på mentaliteten. Alla utom en sa "Det behöver man inte på dvärgschnauzer".

Nä, man behöver det inte på samma sätt som för många bruksraser för att få regga valparna, men det är ju bra ändå och veta vad man avlar på.
Läser ofta om olika ljudrädslor på den dvärgschnauzergrupp som jag är med i på fb. Även andra tråkiga beteenden som bottnar i rädslor dyker upp då och då, så jag hoppas verkligen att det blir poppis med BPH bland uppfödarna för rasen ska vara "Klok, orädd, uthållig och viljestark" enligt rasbeskrivningen.

De flesta hundar är ju framavlade för ett syfte, björnhundar, foxterrier, vallhundar, apporterande fågelhund, gårdsvaktare. Och så kommer vi ner till tempelvaktare... Aka småfluff. Det är ju väldigt små vakthundar, men tillika vakthundar. Ett vitt litet fluff gör ju säkert inget men tänk 20 stycken vita fluff som vrålskäller, det skrämmer ju lätt bort den som bara skulle in och tjuva lite. Att de sen kanske mest är framavlade till sällskap/levande muff nu på senare tid är en annan femma. De har ju kapacitet att vrålskälla för det. Är väl ingen som avlat på tysthet direkt?

Ja, just det där med "det gör inget om de beter sig illa" var det jag var inne på i ett tidigare inlägg. Man struntar i både fostran och träning med den motiveringen. Och det är ju synd för hunden.
Var inne på en djuraffär och hör en ung kvinna påväg ut ur butiken utbrista "men va fan den bet mig?!" Är precis påväg in i affären och hör inte resterande meningsbyte och tänker inte så mycket på det förs jag kommer in bland hyllorna och ser en annan kvinna med en liten hund i koppel. En yngre man kommer fram till henne varav hon utbrister "nu blev det så där igen!"
Mannen-jaha höll du inte i henne?
"Jo men du vet de blir ju så hela tiden när jag inte hinner hålla ordning på kopplet eller ha henne i famnen :banghead:"

Det var alltså damens hund som hade huggit en främmande förbipasserande kvinna i benet. Vad man förstod på samtalet var det helt oprovocerat och något hunden hade för vana att göra.

Hade det varit mig hunden hade bitit hade jag dragit det precis lika hårt som om det vore en schäfer eller liknande, varför ska det vara okej och bara förlåta bara får att det är en liten hund? Nästa gång kanske det är ett barn som hunden hugger rätt i ansiktet.

Och VARFÖR I HELA HELVETE UTSÄTTER MAN SIN HUND FÖR DESSA SITUVATIONER? Ha inte hundstackarn i en butik ibland folk om den uppenbarligen inte känner sig trygg :rage:

Var inne på en djuraffär och hör en ung kvinna påväg ut ur butiken utbrista "men va fan den bet mig?!" Är precis påväg in i affären och hör inte resterande meningsbyte och tänker inte så mycket på det förs jag kommer in bland hyllorna och ser en annan kvinna med en liten hund i koppel. En yngre man kommer fram till henne varav hon utbrister "nu blev det så där igen!"
Mannen-jaha höll du inte i henne?
"Jo men du vet de blir ju så hela tiden när jag inte hinner hålla ordning på kopplet eller ha henne i famnen :banghead:"

Det var alltså damens hund som hade huggit en främmande förbipasserande kvinna i benet. Vad man förstod på samtalet var det helt oprovocerat och något hunden hade för vana att göra.

Hade det varit mig hunden hade bitit hade jag dragit det precis lika hårt som om det vore en schäfer eller liknande, varför ska det vara okej och bara förlåta bara får att det är en liten hund? Nästa gång kanske det är ett barn som hunden hugger rätt i ansiktet.

Och VARFÖR I HELA HELVETE UTSÄTTER MAN SIN HUND FÖR DESSA SITUVATIONER? Ha inte hundstackarn i en butik ibland folk om den uppenbarligen inte känner sig trygg :rage:

För att man inte förstår att hunden är rädd och otrygg, man ser det som något den bara gör. Den är sån. Bits lite, kissar inne ibland, vägrar gå (för rasen ääääär sån).

Ja. Men det är också otroligt svårt att träna bort genetiska rädslor, om inte omöjligt. Det kommer alltid finnas där även om man kan få viss kontroll och lydnad och tillvänjning..

Jag är liksom sån som förväntar mig att en hund ska klara olika miljöer och människor utan npgon större träning (eller ingen alls) för det. Det ska liksom finnad där, genetiskt. Vissa svagheter går givetvis att träna bort. Men är hunden på riktigt rädd så njaaa. Då är det svårt. Bättre kan det givetvis bli, men helt vra är jag högst tveksam till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel