Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu fattar jag! Det är så man löser det för att få mindre aktiva hundar som egentligen är en väldigt aktiv ras. :up:
Japp. Eller så tråkar man ut den så till den grad med noll stimulans så den "stänger ner" och ligger som ett deppigt kolli i soffan. Då kan du säga "Min hund är en äkta soffpotatis som älskar att ligga i soffan. den kräver ingenting"

Jag kan ta en sorglig historia från min fd svärgerska som köksavlar. Resonemanget är "inga känslor, bara pengar"
Hon hade en korsning schäfer/rottis. Hanen led av hemsk klåda pga kvalsterallergi. Hon gjorde nått halvhjärtat försök hos vetten men några sprutor eller medicin ansåg hon inte att hon hade råd med. Kan lova dig att vi hade en del hätska diskussioner om denna hund.
Nåväl. Hon ville ha ett uterum och fick en snilleblixt att detta var ju populära raser hos blandisar. Så hon ville ha en tik. Givetvis skulle den inte kosta något. Så hon hittade en tik av "populära raser" på blocket. Schäfer/collie. Långhårigt säljer ju bra var resonemanget.
I första kullen blev det 6 levande valpar och två döda. Valparna såldes för 6500:- st utan några som helt utgifter mer än mat till tiken. Mao 39000:- rakt ner i fickan minus någon tusenlapp för mat.
Nästa kull som kom på nästa löp (uterummet skulle ju vara klart till sommaren) blev också 6 valpar. Åter igen 39000:- rätt ner i fickan.
Hon fick sitt uterum plus snygga möbler och ett soldäck på utsidan.
Hanen som det sista hade svårt att gå pga av att han ruskade så på huvudet och kliade sig så frenetiskt i öronen fick äntligen somna in så fort han hade parat sista gången. Tiken gavs bort till en kompis så fort sista valpen åkt. Tiken dog nått åt senare 7 år gammal av troligtvis hjärtinfarkt. En valp köptes av en släkting. Den såg ut som en banan i samtliga ben och blev bara 6 år pga alla hälsoproblem.
Valparna såldes plättlätt på blocket.

Som jämförelse kan jag säga att i vår senaste kull gick allt som det skulle. 9 valpar. Inte fick vi ut några 39000:- trots att vi hade 3 valpar mer. Vi fick 24000:- dvs vi hade turen att få behålla pengarna för två valpar efter alla omkostnader :)
De gick till en ny säkerhetsbur till hundarna och en uppsättning hundgårdsgaller så hundarna kan få en bättre hundgård.

Jag hoppas verkligen inte att jag sätter griller i huvudet på någon nu som vill tjäna pengar!:nailbiting:
Vilken förfärlig historia! :cry:

Jag kan ärligt säga att jag hade strukit dig direkt på min lista över tilltänkta uppfödare, utan att ens bemöda mig fråga varför du avstått från skott. Hade jag frågat och du sagt att du gått BPH med en sjuk hund, hade vi nog avslutat samtalet där och då. Själv hade jag strukit mig direkt eftersom jag inte med säkerhet kan veta hur öroninflammationen påverkar resultaten i övrigt, och väntat eller istället satt upp mig på ett MH. Hade jag varit du idag, hade jag pronto fått in tiken på ett MH för att bevisa att hon är skottfast. Då blir det desto lättare att förklara BPH-resultatet.

Att avla på hundar som avstått från skott ser helt enkelt dåligt ut på pappret oavsett vad man har för förklaring. Det skulle ju dessutom ta en oändlig tid om man som valpköpare inte ska stryka sådana uppfödare direkt utan istället höra av sig till var och en för att få en förklaring, och sedan hoppas på att förklaringen faktiskt stämmer.

Du hade förmodligen inte varit intresserad av min ras överhuvud taget då. Det är inte många hundar som är mentalbeskrivna. BPH var helt nytt när min tik gjorde det. Fortfarande testas endast runt 30 hundar / år (det registreras ca 600 - 700 valpar/år) och kanske en handfull gör MH. Jag inbillar mig att det ser ut så för många sällskapsraser men jag kan ha fel.

Du hade förmodligen inte varit intresserad av min ras överhuvud taget då. Det är inte många hundar som är mentalbeskrivna. BPH var helt nytt när min tik gjorde det. Fortfarande testas endast runt 30 hundar / år (det registreras ca 600 - 700 valpar/år) och kanske en handfull gör MH. Jag inbillar mig att det ser ut så för många sällskapsraser men jag kan ha fel.

Det hade jag säkert visst kunnat vara. Inom corgi finns det ännu inte många beskrivna, men intresset ökar mer och mer. Det tar fortfarande inte bort det faktum att jag inte hade hört av mig till någon som avlar på en tik som avstått skott. Det ser helt enkelt alldeles för dåligt ut på papperet.

Border Collie kan man ju korsa med allt *ironi*, så blir valparna automatiskt lydiga och utan jaktinstinkt. Det är väl det alla vill ha?

Kanske skulle leta upp en border collie till min Jack Russel/Kinesisk Nakenhund/Schipperke på ca 8 kg. Hade väl blivit perfekt? Då får man väl bort jaktinstinkten med som hon har? Att hon är skarp som sjutton borde ju försvinna med en border collie som hane? *högst ironisk, min tik ska aldrig avlas på* Undrar hur mycket jag kunnat ta för dom valparna? Minst 10 tusen va? :banghead:O_o

Nej, nej, nej du kan para henne med min blandras med patella och renrasiga chihuahua föräldrar! Vill bara ha 10 000:- för det så det är billigt och bra!

Inom min ras finns det extremt få hundar som gått någon typ av mentalitetsbeskrivning. Tror att det är ca 10st som gått BPH och jag tror inte att någon hund gått MH sedan BPH dök upp. Det reggas ca 100 valpar per år.
Skulle en uppfödare gå någon typ av mentalitetsbeskrivning och hoppa över skott så hade jag blivit mycket skeptisk och troligen sållat bort den uppfödaren om jag letat valp, detta trots att det i princip inte går att hitta avelshundar som gått mentalitetsbeskrivning.

Inom min ras finns det extremt få hundar som gått någon typ av mentalitetsbeskrivning. Tror att det är ca 10st som gått BPH och jag tror inte att någon hund gått MH sedan BPH dök upp. Det reggas ca 100 valpar per år.
Skulle en uppfödare gå någon typ av mentalitetsbeskrivning och hoppa över skott så hade jag blivit mycket skeptisk och troligen sållat bort den uppfödaren om jag letat valp, detta trots att det i princip inte går att hitta avelshundar som gått mentalitetsbeskrivning.
Samma läge som inom min ras. Vet inte hur många som gått men det är nog inte många. Om man väljer att ta sin hund genom en mentalbeskrivning, men medvetet hoppar över ett moment så är det för mig ett kvitto på att man redan vet att hunden inte kommer klara det momentet, så därför skiter man i det.

Ah, leken "Hur många raser med väldigt olika egenskaper kan vi klämma in i en hund" :up:

Lite dåligt av dem att inte klämma in lite vall- och jakthund också. Och pudel givetvis.

En som gick i samma gymnasie som mig skaffade sig en hund under tiden vi pluggade. Det var 8(!) olika raser i den påstods det... Och tja, det syntes ju att den inte var renrasig i alla fall :p

Nej, nej, nej du kan para henne med min blandras med patella och renrasiga chihuahua föräldrar! Vill bara ha 10 000:- för det så det är billigt och bra!

Och så parar vi DEN med en Border Collie? *ser hur jag tjänar multum med pengar* Joakim Von Anka kan slänga sig i väggen när jag fått fram den ultimata hunden. Jack Russel/Schipperke/Kinesisk Nakenhund/Chihuahua/Border Collie/Pudel. En liten och söt hund som föds lydig, inte jagar, inte kräver aktivitet, allergivänlig och såklart kärnfrisk - för det är ju bara renrasiga hundar som blir sjuka? Eller hur :) Kanske borde korsa in Staffordshire Bullterrier, så får vi in dagens moderna nanny-dog, är det något jag missat?

Och så parar vi DEN med en Border Collie? *ser hur jag tjänar multum med pengar* Joakim Von Anka kan slänga sig i väggen när jag fått fram den ultimata hunden. Jack Russel/Schipperke/Kinesisk Nakenhund/Chihuahua/Border Collie/Pudel. En liten och söt hund som föds lydig, inte jagar, inte kräver aktivitet, allergivänlig och såklart kärnfrisk - för det är ju bara renrasiga hundar som blir sjuka? Eller hur :) Kanske borde korsa in Staffordshire Bullterrier, så får vi in dagens moderna nanny-dog, är det något jag missat?

Ovtjarka måste du ju ha med! De är så söta och missförstådda och folk är elaka som är rädda för dem för det vet ju alla att hunden blir vad man gör den till. Att blanda in den i en tvivelaktig blandning bara måste ju vara det bästa sättet att rentvå deras rykte :idea:

Söt räcker. En hund blir ju vad du gör den till så är du snäll mot den så blir den snäll:)
Baahhh...:crazy: det kan bli knepigt, visserligen är Leon sockersöt på bilden i min avatar (fotat av @Gnist ) o hans MH är en våt dröm för de flesta uppfödare av rasen Berger des Pyrénées à face rase, antalet kullar per år snittar nog på under antalet fingrar på min ena hand. Leons MH:
http://berger.forum24.se/berger-about1042.html

Liksom matte är han ganska asocial o skarp. Många skulle nog klassa honom som svår, men i rätta (erfarna) händer skulle han nog kunna skolas in i några av flockarna som en del skribenter i tråden har. Tänker på bl a @Migo o @Voff , finns säkert fler, såååå svååår är han inte.
Säger hen som haft 3 BCs som skulle platsat som Aussies, förutom att de faktiskt kunde valla både nöt o får + lite till.

Eller så hittar jag en tik av rasen Ciobanesc romanesc carpatin

ciobanesc-romanesc-carpatin-350.jpg

Dom ser ju nästan likadana ut, båda är i grupp 1, vallhund som herde/vallhund lixom, man behöver ju inte trassla till det för sig. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar