Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle hellre se en lag om kastrering på katter som ska gå ute och framförallt en lag att även katter ska vara id-märkta.
En del väljer att lägga undan pengar varje månad istället för att ha försäkring på sina djur. Skulle man tvinga dem att ha en försäkring fastän de inte vill då?
Ja tvång på försäkring tycker jag är vettigt
Det är priset och ansvaret en får ta om en skaffar sig ett djur

Håller inte med och tror inte att krav på försäkring är rätt väg att gå.

Det gäller att på nåt vis lära folk vad som är seriös avel och vad som inte är det. Titta på trubbnos-uppropet. Trots det är det inte alla som förstått vad det kan innebära för problem att ha brachycephala raser.

Vart finns garantin för att en uppfödare väljer bästa hanen?
Uppenbarligen gör ju inte alla det.
Nu vet inte jag vilka register du använde till din ras för att kolla upp att det din uppfödare sa var sant men SKK säger ju ingenting om stam el statistik på importer. Kollade du upp så du är säker på din uppfödare och hanen?
Jag är väldigt tacksam för att ha RSV och Workingdog till hjälp över utlandsfödda linjer.
Om premier blir väldigt höga och därmed blir valparna mycket svårsålda. Då tror jag uppfödare tänker sig för både en och två ggr vid val av hane

Jag kollade upp tiken noga, jag litade på uppfödarens omdöme när det gällde pappan
Uppfödaren är mycket noga med hälsotester på sina hundar. Hens hundar är bara helt underbara mentalt. Vilket uppfödaren lägger stor vikt vid

Vår hane är helt fantastisk mentalt det säger alla som möter honom
Nu är han inte så gammal.. jag hoppas att fortsätter vara lika go härlig hund

Ställer frågan en gång till. Vad ska tvånget baseras på?
Det är frivilligt att försäkra sina egendomar. Hus, bil, mm. Trafikförsäkring är dock ett måste. Som säkerhet mot andra trafikanter. Så åter igen...vad ska motivera ett sånt krav?

Om premier blir väldigt höga och därmed blir valparna mycket svårsålda. Då tror jag uppfödare tänker sig för både en och två ggr vid val av hane

Jag kollade upp tiken noga, jag litade på uppfödarens omdöme när det gällde pappan
Uppfödaren är mycket noga med hälsotester på sina hundar. Hens hundar är bara helt underbara mentalt. Vilket uppfödaren lägger stor vikt vid

Som jag sa innan. Skiter man i att köpa en frisk hund så skiter man i försäkring också. Det finns ju redan stora skillnader i försäkringspremierna och det avskräcker ingen. Lika lite som inom bilägandet.

Vad är en "Underbar" mentalitet?:confused:
Skottfast? Bra avreaktioner? socialt öppen? Kamplust?

Ställer frågan en gång till. Vad ska tvånget baseras på?
Det är frivilligt att försäkra sina egendomar. Hus, bil, mm. Trafikförsäkring är dock ett måste. Som säkerhet mot andra trafikanter. Så åter igen...vad ska motivera ett sånt krav?
Villaförsäkring är ett tvång
Du kan inte välja att ha ditt hus oförsäkrat som ägare

En baserar tvånget på att alla djur har rätt till den bästa vården oavsett vad den kostar

En baserar tvånget på att alla djur har rätt till den bästa vården oavsett vad den kostar
Det finns ingenting som säger att ett djur INTE får vård utan försäkring så det håller inte.

Och snälla, varför undviker du att svara på min förra fråga? Har ställt den två ggr nu. Varför ge sig in i diskussioner om den bara ska gå en väg?

Även de som köper grisen i säcken litar ju på omdömet från sina uppfödare. Den uppfödaren jag pratar om som fött upp samma ras i 50år (var det visst), pumpat ut hundratals champions och exporterat mängder av hundar utomlands är tillika oseriös. Den är tex inte med i rasklubbens uppfödarregister, de har tagit in fler kennelägare för att kunna ta fler kullar per år och några av kullarna har högre COI än som rekommenderas. Hundar från uppfödaren upplevs som vekare mentalt än andras hundar av samma ras. Det är inte en ras som genomgår MH sådär jätteofta. Det är inte en ras med krav på HD/AD tester, det är en ras med genetisk sjukdom som alla uppfödare, seriösa som oseriösa(re) testar för och avlar inte två bärare med varandra. Men kommer man som ny, utan kontakter i rasen finns absolut inga sätt att ta reda på om den här kennelns hundar är bra eller dåliga. Köper man hund av denna kennel köper man grisen i säcken även om man får en väluppfödd, väl dokumenterad valp med kanon stamtavla.

Ibland är inte den bästa vården det bästa för en individ, även om det är bättre för en annan. Ibland vill djurägaren inte lägga ner tid/pengar/ork på ett sjukt djur och väljer istället avlivning utan att det är fel. Djur ska inte vårdas till varje pris.
Och vissa lägger ner pengar på vård för sitt djur, fastän de inte har försäkring/försäkringen inte täcker/kostnaden blir hög trots försäkring.

Kan inte du tala om vart i lagen det står att man måste försäkra sitt hus?

Även om vi uppfödare är noggranna så kan vi missa något. Jag hoppas verkligen att våra valpköpare inte tror vi är övermänskliga i vår avel utan faktiskt själva också har koll. Hur ska de annars veta att de köper från rätt parning?
Uppfödaren monterar ihop en kombo med så bra förutsättningar som möjligt. Det är faktiskt upp till köparen ha koll.
Om inga köpare ids kolla upp hundarna i statistiken är det ju helt meningslöst med alla register och kontroller. Då blir det ju fritt fram för oseriösa uppfödare att avla på vad för skit som helst.

Första gångsköpare utan någon erfaren hundägare bakom sig kan ju köpa grisen i säcken och ändå påstå att uppfödaren är seriös. Har man lite kött på benen kan man nog ändå avgöra rätt bra själv om man tycker att en uppfödare är seriös eller inte. Men all renrasavel är inte seriös, chansen att en renrasig skk registrerad uppfödare är seriös är däremot mycket högre än blandrasuppfödaren (även de som parar renrasiga som inte reggas i SKK).

All blandrasavel är inte heller oseriös, titta bara på de som föder upp slädhundar. Där håller de nu på att blanda sig fram till en Skandinavisk slädhundsras genom att blanda de bästa individerna med varandra, oavsett ras. Svenska stövarraser blandas också upp för att bredda genpoolen, kan inte tänka mig att många skulle se dessa uppfödare som dåliga på något sätt, inte minst för att sistnämnda går att registrera som renras (antar jag?).

Oavsett avelsspår är en seriös uppfödare en som bryr sig om hälsan på sina avelsdjur, både mentalt, genetiskt och rent fysiskt. Och som tänker med hjärnan istället för hjärtat. En som kan välja bort en hund från att avlas på även om det är den hunden med stort H, för att hälsan sviker. Någon som hjälper valpköparna när/om de stöter på problem. Om man ska vara en seriös blandrasuppfödare måste man ju till exempel testa sina avelsdjur för båda/alla rasers genetiska/fysiska fel som raserna kan dras med, som en renrasuppfödare till båda/alla raser hade testat sina hundar för innan avel. Med tanke på antalet raser i blandraser så blir det väldigt mycket tester, varvid de allra, allra flesta blandrasuppfödare faller som furor när det kommer till att vara riktigt seriösa.

Drar lite i bromsen, stövarrasernas avel är ingen blandras avel faktiskt!
Det är ett projekt där stövarna som föds anses tillhöra en specifik ras och det hela är väldigt grundligt utfört och krävs tillstånd från SSK.
Sen är det inte så vanligt att det händer, skulle gissa på högst en kull år och en hel del av hundarna har ansetts som ej dugliga för fortsatt avel.
Så det är ingen blandrasavel utan avel som är godkänd från SKK till skillnad mot slädhundarna (vilket jag tycker är helt ok)

Varför kan inte jbv kräva att en ska ha försäkring på sina djur?
Jbv har många andra krav, att hundar ska registreras är ett
De lagar som finns är ju för att det skall finnas ett minimumkrav på hur folk sköter sina djur så att det går att hjälpa djuret om det far illa.
Ser du inte skillnaden?
Ett djur far väl inte illa bara för att det är oförsäkrat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar