Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du som är seriös uppfödare (antar jag ;)), hur tänker du att para två närbesläktade tikar (systrar) med samma hane? Kenneln i fråga är väldigt seriös men jag undrar hur vanlig det är?

Detta är nog otroligt vanligt att man upprepar eller gör mycket lika kombinationer flera gånger. Kan förstå om man utvärderat första omgången och sett att den blev jättebra. Det blir säkert lättsålda valpar eftersom det är en beprövad kombination. Men sett till rasens framtid är det inte särskilt positivt då det minskar den effektiva populationen. Det är bättre för rasen om det är så stor variation som möjligt mellan kullarna och så många olika (lämpliga) hanar och tikar som möjligt går i avel.

I min ras vet jag otaliga kombinationer som upprepats eller gjorts mycket snarlika kombinationer. Inte bara samma uppfödare utan att olika uppfödare gör "samma" stamtavlor. Lägg på en hel del matadoravel på det (både hanar och tikar) så kan man säga att det inte ser så kul ut populationsmässigt...

Detta är nog otroligt vanligt att man upprepar eller gör mycket lika kombinationer flera gånger. Kan förstå om man utvärderat första omgången och sett att den blev jättebra. Det blir säkert lättsålda valpar eftersom det är en beprövad kombination. Men sett till rasens framtid är det inte särskilt positivt då det minskar den effektiva populationen. Det är bättre för rasen om det är så stor variation som möjligt mellan kullarna och så många olika (lämpliga) hanar och tikar som möjligt går i avel.

I min ras vet jag otaliga kombinationer som upprepats eller gjorts mycket snarlika kombinationer. Inte bara samma uppfödare utan att olika uppfödare gör "samma" stamtavlor. Lägg på en hel del matadoravel på det (både hanar och tikar) så kan man säga att det inte ser så kul ut populationsmässigt...
I detta fallet är tikarna beräknade samma vecka. :crazy:

I detta fallet är tikarna beräknade samma vecka. :crazy:

Ja då verkar det ju väldigt konstigt, de måste tro mycket på just den hanen...

Skulle jag köpa en valp från en upprepad kombination skulle jag ju åtmindstånde vilja att den första omgången är utvärderad mentalt och hälsomässigt.

Men jag vet också uppfödare som gjort mycket snarlika kombinationer som andra uppfödare innan dessa är utvärderade. Inte kul för rasen om det visar sig att sen att denna kombination gav brister hälsomässigt och/eller mentalt. Många potentiella avelshundar som faller bort i onödan :(

Skulle jag köpa en valp från en upprepad kombination skulle jag ju åtmindstånde vilja att den första omgången är utvärderad mentalt och hälsomässigt.

Men jag vet också uppfödare som gjort mycket snarlika kombinationer som andra uppfödare innan dessa är utvärderade. Inte kul för rasen om det visar sig att sen att denna kombination gav brister hälsomässigt och/eller mentalt. Många potentiella avelshundar som faller bort i onödan :(
Han har haft två kullar tidigare, som är 7 och 4 månader gamla nu. Hanen är en import.

Fast man behöver ju hanar i aveln med. Kunde inte uppfödaren sålt nån med bibehållen avelsrätt istället för att försöka få fram en tik?

Som sagt, inget anklagande, bara mina funderingar :)
Jo, så är det ju.
Jag kan inte svara för någon annans val, eller försvara dem. Personligen hade jag kanske valt att göra en annan kombination (och gjorde det), men tror man på kombinationen och inte har två separata tiklinjer så vill man ju verkligen ha en tikvalp. Man kan ju inte själv fortsätta aveln med en hane som inte går att använda på sina egna tikar.
Det går ju att köpa in en tikvalp efter sagda hane, men det är inte alla som vill göra så.
Finns många vägar att gå, men det är uppfödaren som måste välja och vara öppen för möjligheterna.

Svårt det där. En bra kombination som gett fina hundar, men där kanske 20% av avkommorna ens ges chans att gå i avel, då förstår jag att uppfödaren vill göra om och kanske försöka få fler att bli potentiella avelshundar. (I min ras handlar det ju om ett arbetsprov som förvisso inte är speciellt svårt, men som kräver att föraren är intresserad och lägger ner tid - tid som inte alla har. Och tyvärr är det inte möjligt i dagsläget att enbart sälja hundar till vallande hem (tyvärr)).

Jo, så är det ju.
Jag kan inte svara för någon annans val, eller försvara dem. Personligen hade jag kanske valt att göra en annan kombination (och gjorde det), men tror man på kombinationen och inte har två separata tiklinjer så vill man ju verkligen ha en tikvalp. Man kan ju inte själv fortsätta aveln med en hane som inte går att använda på sina egna tikar.
Det går ju att köpa in en tikvalp efter sagda hane, men det är inte alla som vill göra så.
Finns många vägar att gå, men det är uppfödaren som måste välja och vara öppen för möjligheterna.

Det går ju leasa tikar - i teorin iaf. Jag står med huvudet i pottan som vill starta min uppfödning med en hanhund. Inte optimalt att stå i sådant beroende till andra för att hålla liv i sin linje, då hade jag nog också gjort om en kombination i hopp om tik!

• Gilla
Reactions: Laa
Jag har gjort det. Nu får min ras oftast bara 2-4 valpar per kull, så risken för att för många av avkommorna går vidare i avel är inte så stor.
Mitt resonemang var: min och min tiks första kull. Kombinationen var prövad med ok resultat (min tiks kullsystrers avkommor var ett år, alltså inte helt utvärderade, men so far so good iaf). Hanen var erfaren och var inte 30mil iväg. Krasst sett en testkull för att jag skulle lära mig, inte något som skulle föra aveln mycket framåt. Resultatet blev rätt ok: fina och trevliga valpar. Dock ett höftledsfel på den jag behöll, så ingen vidare avel där. Av kullsysterns avkommor (uppfödaren gjorde om kombinationen tre gånger för att få något att behålla) är det två som gått vidare i aveln så här långt, blir troligen inte fler iom att köparna är "vanliga" sällskapshundsköpare.
Så min åsikt i frågan: har man en ok anledning till en sådan parning så är det ok.
Skulle sådan parning ske inom raserna jag är intresserad av skulle det vara lika bra att sätta sista spiken i kistan med en gång för rasen helt oberoende anledning.

D
"Labradollare

Tredje gången gillt väntar vi dessa underbara valpar med en trevlig och social Tollare som mamma och vår egen uppfödda pappa som är Golden/labrador. *klipp* De tidigare 15 valparna har samtliga blivit succéer var de än hamnat hos jaktintresserade eller barnfamiljer. Den perfekta retrievermixen med både gas och broms, lättlärda och oerhört tillgivna. *klipp* Även pappa Bailys och de tidigare valpköparna finns att intervjua."

Låter perfekt! Samma kombination tre gånger är inte aaalls onödigt och pengatörstigt! Vad bra att köpa en retrieverblandning för då får man retrieverpersonligheten utan HD/ED fel! Alla vet ju att man inte behöver röntga blandraser! En sak undrar jag dock, hur intervjuar man en hund? :confused:

Det var den annonsen jag hade i åtanke när jag ställde min fråga om antalet kullar. Den är liksom inte rimlig någonstans.

Ang att ta flera kullar på samma tik med samma hanhund: Precis det gjordes med min första tik.

Hon fick en kull med två valpar i kullen, en tik och en hane. Hanen såldes och tiken var hos fodervärd. Tyvärr blev tiken påkörd av en bil och dog när hon var 9 månader gammal. Hanen, han har visserligen parat någon tik, men när han väl visats på utställningar så har han varit mer eller mindre fet(!) och han har aldrig fått tävla lure coursing, så det har inte blivit så mycket av honom just ur avelssynvinkel. Båda hundarna i kullen var dock otroligt bra.

Min tik parades igen med samma hane några år senare. Hon fick då 5 valpar, 3 tikar och 2 hanar. En av hanarna har aldrig fått synas öht, den andra bor i Finland och är använd i avel där, han har även en kull hos uppfödaren. Sedan var det min Wahidah, en tik som bor kvar på kenneln och en som "försvunnit" (vi har tappat kontakten med ägaren och inte fått några livstecken alls. Vet tyvärr inte vad som hänt där).

Att den andra kullen blev till är jag otroligt tacksam för, dels för min Wahidah, dels för att systern på kenneln är mor till min Ebrah, dels för att det ger möjlighet för min första tiks gener att leva vidare. Hon var fantastisk och har inte heller en allt för vanlig stamtavla. (pappan till kullarna är dock flitigt använd, tyvärr. Han är otroligt bra men finns nu i något fler stamtavlor än vad jag hade önskat.)

I ett sådant läge som med min tiks första kull, då förstår jag utan tvekan att uppfödaren väljer att göra om samma kombination.

Har i dagarna varit ramaskri i en fb grupp för min ras angående oseriös avel (både en kull som är oreggad men "renrasig" & en renrasig kull där tiken har avbrutet mh).
Bra tycker jag att folk reagerar på det galna, från "alla sidor" dvs både riktiga uts folk o bruks folk.
Är den oseriösa uppfödaren med i gruppen? I så fall, får ni veta något om hur h*n tänkt kring det där?

Läser många annonser nu och hittade en formulering jag blev fundersam över. Ur minnet stod det att hunden behövde mycket aktivering men inte överdrivet med fysisk träning eftersom hunden började bli till åren och hade haft valpar. Nu vet jag inte var överdrivet med fysisk träning egentligen innebär men är det så att tikar aldrig blir helt återställda efter en valpkull? Då syftar jag alltså på en okomplicerad valpning där inget särskilt händer? Hunden var 5 år gammal och fått valpar för ca 5 månader sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar