Jag brukar säga att det är billigare och enklare att köpa en valp än att föda upp en själv. Funkar inte alla gånger tyvärrMen ni hur ärlig och hur mycket information ger ni till dem som inte vill ha kunskapen?
På sista tiden har jag fått förfrågningar från ytligt bekanta om jag vet om hannar som kan användas till blanrastikar. Hade det varit mina vänner hade jag inte tvekat med att tala om exakt vad jag tycker och bett dem förklara varför de vill avla på sin hund. Mina vänner skulle kanske bli sur men inte ta illa upp även om våra åsikter skulle gå isär
Men när de inte är folk som jag känner utan som frågar efter hannar för att de vet att man är aktiv inom hundvärlden. Jag vet inte om jag anser att det är värt att göra sig ovän med folk i tid och otid men samtidigt vill jag ju som förhindra om möjligt fler blandisar med tveksamma framtidsutsikter på blocket.
Hitills har jag svarat att nej jag vet inga hälsoundersökta hannar som skulle få medverka i blandras avel, (detta med förhoppning om att de åtminstone ska tänka på valparnas hälsa). Men hur skulle ni göra? Hur rättfram är ni med att det dom planerar att göra är rent galet, eller har ni något bra argument som inte anses idiotförklarande utan som faktiskt kan få dessa mäniskor att fundera på vad de är de igentligen är på väg att göra?
Edit: med de människor jag inte vill umgås med längre säger jag precis som jag tycker