Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men ni hur ärlig och hur mycket information ger ni till dem som inte vill ha kunskapen?

På sista tiden har jag fått förfrågningar från ytligt bekanta om jag vet om hannar som kan användas till blanrastikar. Hade det varit mina vänner hade jag inte tvekat med att tala om exakt vad jag tycker och bett dem förklara varför de vill avla på sin hund. Mina vänner skulle kanske bli sur men inte ta illa upp även om våra åsikter skulle gå isär

Men när de inte är folk som jag känner utan som frågar efter hannar för att de vet att man är aktiv inom hundvärlden. Jag vet inte om jag anser att det är värt att göra sig ovän med folk i tid och otid men samtidigt vill jag ju som förhindra om möjligt fler blandisar med tveksamma framtidsutsikter på blocket.

Hitills har jag svarat att nej jag vet inga hälsoundersökta hannar som skulle få medverka i blandras avel, (detta med förhoppning om att de åtminstone ska tänka på valparnas hälsa). Men hur skulle ni göra? Hur rättfram är ni med att det dom planerar att göra är rent galet, eller har ni något bra argument som inte anses idiotförklarande utan som faktiskt kan få dessa mäniskor att fundera på vad de är de igentligen är på väg att göra?
Jag brukar säga att det är billigare och enklare att köpa en valp än att föda upp en själv. Funkar inte alla gånger tyvärr :(

Edit: med de människor jag inte vill umgås med längre säger jag precis som jag tycker :devil:

Men ni hur ärlig och hur mycket information ger ni till dem som inte vill ha kunskapen?

På sista tiden har jag fått förfrågningar från ytligt bekanta om jag vet om hannar som kan användas till blanrastikar. Hade det varit mina vänner hade jag inte tvekat med att tala om exakt vad jag tycker och bett dem förklara varför de vill avla på sin hund. Mina vänner skulle kanske bli sur men inte ta illa upp även om våra åsikter skulle gå isär

Men när de inte är folk som jag känner utan som frågar efter hannar för att de vet att man är aktiv inom hundvärlden. Jag vet inte om jag anser att det är värt att göra sig ovän med folk i tid och otid men samtidigt vill jag ju som förhindra om möjligt fler blandisar med tveksamma framtidsutsikter på blocket.

Hitills har jag svarat att nej jag vet inga hälsoundersökta hannar som skulle få medverka i blandras avel, (detta med förhoppning om att de åtminstone ska tänka på valparnas hälsa). Men hur skulle ni göra? Hur rättfram är ni med att det dom planerar att göra är rent galet, eller har ni något bra argument som inte anses idiotförklarande utan som faktiskt kan få dessa mäniskor att fundera på vad de är de igentligen är på väg att göra?
Jag hjälper ju till på en stor kennel här i Sverige, så jag har fått förfrågningar om det finns någon hane där som skulle vilja para någons söta blandrastik :banghead::banghead::banghead: Jag har väl svarat typ "Nej, uppfödaren är inte intresserad av blandrasavel och det skulle dessutom bryta mot SKK's regler. Jag hoppas inte du parar din tik men om du nu gör det så hoppas jag att den är hälsotestad UA och att du har kunskapen som behövs.'' O så några skräckexempel på vad som kan hända ;)

Det beror nog på på vilket sätt de är bekanta/vilka sammanhang vi träffas. "Nej jag vet ingen och sen är det många som inte vill hålla på med blandrasavel eftersom de flesta inte hälsokollas" eller så kanske? Brukar inte få frågan på det sättet, oftare nån som börjar prata om att de funderar på att para sin tik "men... (hon är för gammal eller vad det nu må vara). Jag brukar göra det lätt för mig (om det inte är någon jag vill ta diskussionen med) och hålla med om/trycka på nackdelarna även om de inte stämmer. Typ en fyraårig BC-korsning som skulle vara "för gammal".

Du kan ju säga att de du känner med bra hundar är intresserade av att tävla men dem och om de låter hundarna gå i blandrasavel så kan de bli uteslutna ur SKK och alla klubbar därunder inkl. SBK och då får de inte tävla mer inom grenar som går under SBK/SKK... Man får väl inte ens gå med en hund på MH om man inte är medlem så det är lite kört på de flesta håll om man blir utesluten.

Haha, jag tänker på alla som köper blandisar osv. Ok, jag kan på ett sätt förstå att okunnigt folk köper korsningar mellan tex sällskapshundar, eller hundar som på annat vis är lika varandra mentalt. Men när det blir hundar med helt olika användningsområden som paras... Jag fattar det inte.
Det förstår du väl!! Blandraser blir precis det du vill ha! Och absolut inga medfödda sjukdomar för de försvinner iom att du blandar raserna även om de råkar ha samma problem,,
Det är det jag får höra konstant när jag kommenterar

Det förstår du väl!! Blandraser blir precis det du vill ha! Och absolut inga medfödda sjukdomar för de försvinner iom att du blandar raserna även om de råkar ha samma problem,,
Det är det jag får höra konstant när jag kommenterar
Säger som jag brukar "en blandras är ett blankt papper, den blir vad man gör den till. En renrasig har redan en stamtavla tryckt på sagt papper så där är det kört från början".

Vad sägs som labrador/staffordshire bullterrier.... kombinerat med en Chinese Crested Dog. Borde ju bli perfekta familjehundar va? Har man tur så gillar de att apportera fåglar? Kanske kan vara användbart.

:crazy:

De borde inte ha fötts alls men jag hoppas det är tiken som är en leonberger...
"Både mamma och pappa finns här och båda två är väldigt sociala , stabila och trevliga hundar ! mamma hund älskar spår mm
och pappa hund är mer en lufs som gillar att kela och åka bil !" Låter ju som att pappan är leonberger :nailbiting:

Vad sägs som labrador/staffordshire bullterrier.... kombinerat med en Chinese Crested Dog. Borde ju bli perfekta familjehundar va? Har man tur så gillar de att apportera fåglar? Kanske kan vara användbart.
Fanns en Amstaff/Chinese Crested Powder Puff på annons för flera år sedan. Jäklar vilken söt hund, blev lite förälskad. Tyvärr gör det inte att jag förstår hur man ens kommer på tanken, eller inte avbryter dräktigheten om det var ett misstag.

Fanns en Amstaff/Chinese Crested Powder Puff på annons för flera år sedan. Jäklar vilken söt hund, blev lite förälskad. Tyvärr gör det inte att jag förstår hur man ens kommer på tanken, eller inte avbryter dräktigheten om det var ett misstag.
Jag såg annons på valpar av en sådan korsning för några år sedan. Alla såg ut som amstaffvalpar med skabb :nailbiting: några hårtestar här och där och naket för övrigt...

Jag har himla dålig koll får erkännas, men alltså - om en hundägare inte är ansluten till SKK utan avlar fram en "egen ras" ( :grin: ), hur många kullar får hen då ta på sin tik? Jag antar att det tillslut faller under djurplågeri om tiken får för många kullar?

Och fö så såg jag en, vuxen, blandras som var korsning mellan Fralla och Samojed. Ursöt. Men jag undrar lite vad som hände där? Försökte någon få fram en friskare fralla?! :D

Jag har himla dålig koll får erkännas, men alltså - om en hundägare inte är ansluten till SKK utan avlar fram en "egen ras" ( :grin: ), hur många kullar får hen då ta på sin tik? Jag antar att det tillslut faller under djurplågeri om tiken får för många kullar?

Och fö så såg jag en, vuxen, blandras som var korsning mellan Fralla och Samojed. Ursöt. Men jag undrar lite vad som hände där? Försökte någon få fram en friskare fralla?! :D
Tror det är 5 kullar. Borde stå på jordbruksverkets hemsida någon stans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar