Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar hur den pälsen blir....
TvFYehB.jpg

Ser ut att vara ganska fluffig

Ja, uppställningsbilder finns. Sitter på mobilen nu, kan inte lägga in bild då. Men jag kan lägga in när jag sätter mig vid datorn :)
Ser det lika illa ut då? Jag tänkte det kan ju vara tillfället som är illa valt beroende på vad den gjorde innan, reser sig från sittande och inte fått ordning på benen än? Nja, tittade igen och det är nog inte hela förklaringen.

Om uppfödaren inte är svensk så kan jag säga att den behöver gå en kurs i uppställningsteknik.Och köpa sig en kloklippare.

Hundavelsannons; "Svart Pudel eller Shitzu (eller blandning)" som rubrik :confused:

Hundavelsannons; "Letar hane till min tik när hon snart ska löpa, renrasig tibetansk spaniel eller lite blandras går också bra om han ser ut som en Tibbe." Låter ju jättebra :grin:

Hundavelsannons; "XXX är en mycket fin renrasig Shih tzu tik. Hon är 1,5 år gammal och har ett underbart lynne, är lekfull, glad och snäll. Vi söker nu en Shih tzu hane helst med stamtavla för parning (priset kan diskuteras). Hon löper om cirka 4 månader." Låter ju seriöst och välplanerat :crazy:

Hundavelsannons; "Söker en fin snäll och frisk borderhane för parning av underbar renrasig tik med stamtavla. Har ej godkänt vallprov" :banghead::banghead::banghead: Undrar om det är så att tiken har misslyckats med VP eller inte gjort det?

Hundavelsannons; "Min älskande fransk bulldog heter XXX och hon är 5 år gammal och behöver paras. Vi är med SKK och har godkännas av veterinärer för parning." :confused:

Hundavelsannons; "Vi har en underbar BC blandning tik som vi önskar para med en lämplig hane.
Vi söker en hane av tex Collie, Border Collie eller Aussie. Helst merle färgad (Blue merle eller red merle) eller red / sobel." :banghead::banghead::banghead: Närrå, ser inga problem med det alls...

Hundavelsannons; "Jag letar efter en liten kille till min söta söta shitzu/ yorki för parning. Gärna i *liten skånsk by*. Alla allergifria raser är intressanta. även blandraser." Min hund fäller inte, så han borde väl vara allergifri? :idea:

Hundavelsannons; "Min blandras tik söker en han med liknande utseende för avel.
Tikens gener : Pappilon, Tyskmitelspitz, Lhasa Apso och
Chinese Crested (nakenhund).
Är 35cm i mkh och väger ca 6-7kg.
I maj -15 deltog hon i en inofficiell blandras utställning, där hon tog hem
första pris i Ung hunds gruppen small." :meh::cautious::banghead:

Hundavelsannons; "Jag söker en mopshane reg i SKK till min tik som också är reg i skk
helst vill jag att hanen är svart. Hon är på väg att löpa nu så vill ha svar i denna vecka." Välplanerat :crazy:

Spenderat lite för lång tid på detta :o

Hundavelsannons; "Svart Pudel eller Shitzu (eller blandning)" som rubrik :confused:

Hundavelsannons; "Letar hane till min tik när hon snart ska löpa, renrasig tibetansk spaniel eller lite blandras går också bra om han ser ut som en Tibbe." Låter ju jättebra :grin:

Hundavelsannons; "XXX är en mycket fin renrasig Shih tzu tik. Hon är 1,5 år gammal och har ett underbart lynne, är lekfull, glad och snäll. Vi söker nu en Shih tzu hane helst med stamtavla för parning (priset kan diskuteras). Hon löper om cirka 4 månader." Låter ju seriöst och välplanerat :crazy:

Hundavelsannons; "Söker en fin snäll och frisk borderhane för parning av underbar renrasig tik med stamtavla. Har ej godkänt vallprov" :banghead::banghead::banghead: Undrar om det är så att tiken har misslyckats med VP eller inte gjort det?

Hundavelsannons; "Min älskande fransk bulldog heter XXX och hon är 5 år gammal och behöver paras. Vi är med SKK och har godkännas av veterinärer för parning." :confused:

Hundavelsannons; "Vi har en underbar BC blandning tik som vi önskar para med en lämplig hane.
Vi söker en hane av tex Collie, Border Collie eller Aussie. Helst merle färgad (Blue merle eller red merle) eller red / sobel." :banghead::banghead::banghead: Närrå, ser inga problem med det alls...

Hundavelsannons; "Jag letar efter en liten kille till min söta söta shitzu/ yorki för parning. Gärna i *liten skånsk by*. Alla allergifria raser är intressanta. även blandraser." Min hund fäller inte, så han borde väl vara allergifri? :idea:

Hundavelsannons; "Min blandras tik söker en han med liknande utseende för avel.
Tikens gener : Pappilon, Tyskmitelspitz, Lhasa Apso och
Chinese Crested (nakenhund).
Är 35cm i mkh och väger ca 6-7kg.
I maj -15 deltog hon i en inofficiell blandras utställning, där hon tog hem
första pris i Ung hunds gruppen small." :meh::cautious::banghead:

Hundavelsannons; "Jag söker en mopshane reg i SKK till min tik som också är reg i skk
helst vill jag att hanen är svart. Hon är på väg att löpa nu så vill ha svar i denna vecka." Välplanerat :crazy:

Spenderat lite för lång tid på detta :o

Man blir fan mörkrädd för mindre. :banghead:

I avdelningen salukikorsningar KAN jag ha sett en saluki/BC idag. Jag frågade inte men den hade salukiben, något böjd rygglinje men inte lika mycket som saluki, något mer massa i kroppen - och BC-huvud.

Slår förmodlingen hastighetsrekord i vallning.

Var i världen såg du den? Jag vet en hund som låter ungefär som det du beskrev. Eller.. kanske inte... jag skulle mer beskriva den som "lurvig whippet med sån där bc-typisk, svartvit färg" :p

Men ni hur ärlig och hur mycket information ger ni till dem som inte vill ha kunskapen?

På sista tiden har jag fått förfrågningar från ytligt bekanta om jag vet om hannar som kan användas till blanrastikar. Hade det varit mina vänner hade jag inte tvekat med att tala om exakt vad jag tycker och bett dem förklara varför de vill avla på sin hund. Mina vänner skulle kanske bli sur men inte ta illa upp även om våra åsikter skulle gå isär

Men när de inte är folk som jag känner utan som frågar efter hannar för att de vet att man är aktiv inom hundvärlden. Jag vet inte om jag anser att det är värt att göra sig ovän med folk i tid och otid men samtidigt vill jag ju som förhindra om möjligt fler blandisar med tveksamma framtidsutsikter på blocket.

Hitills har jag svarat att nej jag vet inga hälsoundersökta hannar som skulle få medverka i blandras avel, (detta med förhoppning om att de åtminstone ska tänka på valparnas hälsa). Men hur skulle ni göra? Hur rättfram är ni med att det dom planerar att göra är rent galet, eller har ni något bra argument som inte anses idiotförklarande utan som faktiskt kan få dessa mäniskor att fundera på vad de är de igentligen är på väg att göra?

Men ni hur ärlig och hur mycket information ger ni till dem som inte vill ha kunskapen?

På sista tiden har jag fått förfrågningar från ytligt bekanta om jag vet om hannar som kan användas till blanrastikar. Hade det varit mina vänner hade jag inte tvekat med att tala om exakt vad jag tycker och bett dem förklara varför de vill avla på sin hund. Mina vänner skulle kanske bli sur men inte ta illa upp även om våra åsikter skulle gå isär

Men när de inte är folk som jag känner utan som frågar efter hannar för att de vet att man är aktiv inom hundvärlden. Jag vet inte om jag anser att det är värt att göra sig ovän med folk i tid och otid men samtidigt vill jag ju som förhindra om möjligt fler blandisar med tveksamma framtidsutsikter på blocket.

Hitills har jag svarat att nej jag vet inga hälsoundersökta hannar som skulle få medverka i blandras avel, (detta med förhoppning om att de åtminstone ska tänka på valparnas hälsa). Men hur skulle ni göra? Hur rättfram är ni med att det dom planerar att göra är rent galet, eller har ni något bra argument som inte anses idiotförklarande utan som faktiskt kan få dessa mäniskor att fundera på vad de är de igentligen är på väg att göra?

Man tycker ju att det borde räcka med att länka till Hundstallet och Blocket och fråga om de vill att deras valpar ska gå samma väg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar