Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
O så lägger man på en tusenlapp om de har olikfärgade ögon.

Folk frågar mig det rätt ofta ang. min Aussie. "Fick du betala mer för färgen/ögonen?" Eller klassikern; "Köpte du honom på grund av färgen?".

NÄ det behövde jag inte och NÄ det gjorde jag inte. Uppfödaren valde valp åt mig och dom färgglada blåögda kostade inte mer. :yuck:

Vad säger ni om att ta en sista kull på sin aggressiva tik innan man tar bort henne? Det låter väl som en bra plan, när alla valpar är sålda åker man in till veterinären med tiken och avlivar. Alla vet väl att utseendet är det enda som spelar någon roll inom avel. :banghead:
Men fy, vilken ras eller typ av ras (ifall du inte vill säga vilken)?

Ägarna till dobbisvalparna som diskuteras i tråden har nu dykt upp i dobermann Sverige på fb.
Man lämnar glatt ut info om pappan till kullen som är "bäst i världen" men vägrar lämna ut info om mamman. Luktar skumt.

Om det är den stamtavla som säljaren påstår så verkar både hane och tik vara rätt hårt linjeavlade på Prinz vom Norden Stamm, som lämnade en hög frekvens DCM till sina avkommor(trots att han själv levde länge). Charmigt. Verkligen något man vill betala extra pengar för.

Om det är den stamtavla som säljaren påstår så verkar både hane och tik vara rätt hårt linjeavlade på Prinz vom Norden Stamm, som lämnade en hög frekvens DCM till sina avkommor(trots att han själv levde länge). Charmigt. Verkligen något man vill betala extra pengar för.
Japp man blir ju verkligen sugen.
Eftersom tiken dessutom inte gjort MH blir det en dyr blandras med stor chans att dö i DCM.

Japp man blir ju verkligen sugen.
Eftersom tiken dessutom inte gjort MH blir det en dyr blandras med stor chans att dö i DCM.
Jag tänker att en hund som inte lever lika länge inte heller har lika höga driftskostnader totalt sett i livet så då måste ju inköpspriset vara högre för att det liksom ska gå ihop i slutet? Så att alla inom rasen totalt sett kostar samma liksom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 872
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 612
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar