Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har de parat syskon? :confused::nailbiting:

7C9EC9BC-EB8D-49B6-B579-FF9CC1CB3863_zpsnotyibto.png

Och Astor del Citone dog i DCM. Tjolahopp.

Jag har PMS så tröskeln är låg.... men JÄVLAR vad trött jag är på "Jo det är en BC, det sa uppfödaren. Den är faktiskt visst renrasig även om den är oreggad, den är bara inte reggad för uppfödarna vill inte ta fram vallidioter". Gärna sagt om valfri pastellfärgad hund med en aning BC-look när den sover i skum belysning.

Eller lika irriterande. Att alla, _alla_, vallhundsgrupper och forum svämmar över med efterlysningar efter border collies som inte vallar, för nån vill ha dem till sport istället. Det går fyra sporthundsefterlysningar på varje arbetshundsförfrågan.

Och alla sporthunds/oreggadmenfaktisktvisstrenrasig-ägare som frågar om treibball, för att slippa valla men ändå valla med sin hund. Och blir askränkta när man påpekar att det inte har ett jäkla dyft att göra med vallning.

Dobberannonsen disskuteras på Hundar-ocensurerat också. Och flera försvarar uppfödarna. Mest godtrogna som menar på att de säkert är seriösa och andra är bara dumma som misstror :angel:
Ja, vi har ju abra missförstått stackaren som tagit sin finfina dobermannkull på en tik som inte ens har MH. Som han dessutom tänker gå MH med om 2 veckor, att man inte får det regelmässigt kan man ju skita i..

Jag har PMS så tröskeln är låg.... men JÄVLAR vad trött jag är på "Jo det är en BC, det sa uppfödaren. Den är faktiskt visst renrasig även om den är oreggad, den är bara inte reggad för uppfödarna vill inte ta fram vallidioter". Gärna sagt om valfri pastellfärgad hund med en aning BC-look när den sover i skum belysning.

Eller lika irriterande. Att alla, _alla_, vallhundsgrupper och forum svämmar över med efterlysningar efter border collies som inte vallar, för nån vill ha dem till sport istället. Det går fyra sporthundsefterlysningar på varje arbetshundsförfrågan.

Och alla sporthunds/oreggadmenfaktisktvisstrenrasig-ägare som frågar om treibball, för att slippa valla men ändå valla med sin hund. Och blir askränkta när man påpekar att det inte har ett jäkla dyft att göra med vallning.
Samma argument, samma typ av avel och idiotiska påståenden bara en annan ras och ett annat användningsområde-Schäfer.
Och dessa jäkla FM-hundar...hundratals blandraser varje år som ALLA har en fodervärd/ägare som gapar "min hund är vist renrasig. Den har stamtavla"
Dessa blir kränkta av MH-disskusionen ist.
I bland vill man peta ut ögonen på sig själv när man läser dessa disskusioner.

GD valpar, någon? Hanen ED 1, utställd 2 gånger, diskad båd gångerna och dessutom rapporterad ena gången. Mamman oröntgad och bäst av allt, dom är halvsyskon :up::banghead:
Finns det inte nån regel om max 6,25% inavel? (Fast det kanske bara är en rekommendation, eller så blir halvsyskonparning mindre än så, jag har ingen aning hur man räknar ut inavelsprocent men 6,25 är ju kusinparning).
Och oacceptabelt beteende på utställningar brukar ju vara aggression.. Toppen med en 90 cm hög GD som vill döda grannens hund eller kanske grannen själv. :up:

Långhårig sällskapshund (rasgrupp 9) som ska vara bra familjehundar. :meh:
Tur att de är små, synd att de lär hamna hos någon utan nån som helst aning hur de ska hantera aggressionen. Läser man hundattackstråden alternativt tar en promenad i ett hundtätt område verkar det dock inte särskilt ovanligt att folk avlar på aggressiva småfluff...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 871
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 612
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar