Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är precis därför jag inte läser varken på blocket eller på nätet (utom här då)
Jag vill gärna hålla mig a jour i rasgrupper för min ras. Finns mycket info om parningar, tävlingar osv där som jag kan dra nytta av samt att vi själva har möjlighet att flagga för parningar. Rasen är ju så jäkla stor att det finns ju allt mellan grymt bra folk och intressanta och relevanta diskussioner till pannan-i-väggenmoment :meh:

Finns det inte nån regel om max 6,25% inavel? (Fast det kanske bara är en rekommendation, eller så blir halvsyskonparning mindre än så, jag har ingen aning hur man räknar ut inavelsprocent men 6,25 är ju kusinparning).
Och oacceptabelt beteende på utställningar brukar ju vara aggression.. Toppen med en 90 cm hög GD som vill döda grannens hund eller kanske grannen själv. :up:
Det mesta är väl bara rekommendationer, tyvärr. Är få raser som faktiskt har några krav. :( och ang inavelsgrad verkar man kunna ha hur hög som helst typ, jag vet en kull som har 19,9%..

Skulle man kalla det för oseriös avel om man i flera år har haft sin hane uppe för avel på Blocket?

Har själv en jättefin hund på honom. 100% renrasig med i SKK, klockren stamtavla, frisk, fri från typiska rassjukdomar osv.
Nu visste jag dock inte att det just var pappan som varit uppe på Blocket så länge, förrän jag gjorde extra research på hemsidan och snappat upp att jag sett honom där hur ofta som helst. Fick ju min relevanta information vid köpet av min hund för 3 år sedan och jag har aldrig haft problem med min hund och hade inte kunnat vara en lyckligare matte.

Men vad tycker ni, finns det en etisk gräns för hur många kullar som bör tas på en och samma hanhund? Eller är det full fart så länge hunden är frisk och man som uppfödare håller koll på honan och hennes stamtavla?

Skulle man kalla det för oseriös avel om man i flera år har haft sin hane uppe för avel på Blocket?

Har själv en jättefin hund på honom. 100% renrasig med i SKK, klockren stamtavla, frisk, fri från typiska rassjukdomar osv.
Nu visste jag dock inte att det just var pappan som varit uppe på Blocket så länge, förrän jag gjorde extra research på hemsidan och snappat upp att jag sett honom där hur ofta som helst. Fick ju min relevanta information vid köpet av min hund för 3 år sedan och jag har aldrig haft problem med min hund och hade inte kunnat vara en lyckligare matte.

Men vad tycker ni, finns det en etisk gräns för hur många kullar som bör tas på en och samma hanhund?
Ja det finns gränser tycker jag. Men bara för att han har varit tillgänglig behöver ju inte det betyda att han har massa kullar. Hur många kullar/valpar har han och hur stor numerärt sett är rasen? Är kullarna utvärderade innan flera parningar är gjorda? Är hunden en exceptionellt bra avelshund? Du behöver inte svara på frågorna men det är ju exempel på frågor som man kan reflektera över i frågan om det är seriöst eller ej. Många hanar är ju tillgängliga större delen av sitt liv, även om alla kanske inte annonserar på blocket..

Men vad tycker ni, finns det en etisk gräns för hur många kullar som bör tas på en och samma hanhund? Eller är det full fart så länge hunden är frisk och man som uppfödare håller koll på honan och hennes stamtavla?
Varför skulle det vara oseriöst att visa att man har en bra (förmodar jag) hane som står till tjänst,i alla fall om han bara finns tillgänglig för skk avel.

Ja det finns gränser tycker jag. Men bara för att han har varit tillgänglig behöver ju inte det betyda att han har massa kullar. Hur många kullar/valpar har han och hur stor numerärt sett är rasen? Är kullarna utvärderade innan flera parningar är gjorda? Är hunden en exceptionellt bra avelshund? Du behöver inte svara på frågorna men det är ju exempel på frågor som man kan reflektera över i frågan om det är seriöst eller ej. Många hanar är ju tillgängliga större delen av sitt liv, även om alla kanske inte annonserar på blocket..
Har för mig att flera rasklubbar har rekommendation att avelshanar ej skall vara pappa till mer än 20% av rasens föryngring per år.

Intressant med lite input. Jag har som sagt inget att gnälla över egentligen då det resulterat i att jag fått en underbar hund. Så på så sätt är det väl seriös avel, då pappan fortfarande är frisk och uppfyller kriterierna.
Var mest lite fundersam kring det etiska :confused:

Ponera extrem avel på hanhund då, kan det i teorin (eller praktiken om någon har exempel) ge fysiska eller mentala men?

Ja, vi har ju abra missförstått stackaren som tagit sin finfina dobermannkull på en tik som inte ens har MH. Som han dessutom tänker gå MH med om 2 veckor, att man inte får det regelmässigt kan man ju skita i..

Jag hittade ett inlägg i en facebookgrupp från i april där denna stackare sökte partner till sin 2,5 år gamla dobermanntik. Verkar överlag vara en väldigt genomtänkt parning.

Intressant med lite input. Jag har som sagt inget att gnälla över egentligen då det resulterat i att jag fått en underbar hund. Så på så sätt är det väl seriös avel, då pappan fortfarande är frisk och uppfyller kriterierna.

Ponera extrem avel på hanhund då, kan det i teorin (eller praktiken om någon har exempel) ge fysiska eller mentala men?
Vi har ju MSR1 som anses härröra från en tik med genmutationen i GB vid förra sekelskiftet.

Alltså, den här kombinationen?!
mamma är en korsning mellan Eurasier, Samojed, Collie och Tervueren och pappan en golden. Den får mig typ att vilja gråta lite - hundens förvisso supersöt men det är ju verkligen helt olika typer av raser med olika behov :arghh:
Det låter ju nästan som att tiken är en jag sett tidigare..undrar om det är samma? :arghh:

Just nu diskuterar vi ju dobermann, där man räknar med att en stor del av rasen bär på anlaget för hjärtsjukdomen DCM. Rasen skapades från från flera raser/blandraser i slutet av 1800-talet och nu, 125 år senare, har man kokat ner denna genetiska blandning så hårt att det är utopiskt att tro att man ska kunna bli av med DCM annat än om man blandar in nytt, friskt blod från en annan ras. Redan på 40-50-talet användes hundar som fallit döda ner i 7-8-årsåldern som avelsmatadorer!

Så för individen kanske det inte är några problem, för rasen är det en helt annan femma.

Frågade igen och hävdade att det inte var fysiskt möjligt att få till sådana färger, fick detta till svar:

Mamman till Zorro är en renrasig Golden retriever som jag äger själv. Pappan ägs av en bekant som är hälften av Golden och Labrador. Nej inte omöjligt, Zorro lever ju och jag vet vad jag parat med.
Bara för att hens bekant är korsning golden/labbe behöver väl inte Zorros pappa vara det? (Eller är det hälften av den bekante som är golden/labbe och andra hälften något annat?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 871
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 607
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar