Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Olika raser har ju olika färgbenämningar för samma färger. Till exempel "Café au lait" på pudel (lever med 1-2 grå blekgener - bb G-) heter "lever" hos Bedlingtonterriern och "buff" på många andra raser (i den mån att det är en färg som beskrivs). Intensiteten i den vit-till-röda färgen kontra olika raser skiljer sig ju också. Fralla klubben beskriver att de varierar från beige till röd, men jag har då aldrig sett en fralla med så intensivt röd färg som hos en irl. setter :D

Olika raser har ju olika färgbenämningar för samma färger. Till exempel "Café au lait" på pudel (lever med 1-2 grå blekgener - bb G-) heter "lever" hos Bedlingtonterriern och "buff" på många andra raser (i den mån att det är en färg som beskrivs). Intensiteten i den vit-till-röda färgen kontra olika raser skiljer sig ju också. Fralla klubben beskriver att de varierar från beige till röd, men jag har då aldrig sett en fralla med så intensivt röd färg som hos en irl. setter :D

Bara på i mina senaste inlägg så visas ett rätt tydligt exempel. Sobel(förmodligen clear sable) kallas hos RR för "wheaten" medan det hos fransk bulldogg(verkar oftast vara tipped men clear ser också ut att förekomma) kallas fawn.

Bara på i mina senaste inlägg så visas ett rätt tydligt exempel. Sobel(förmodligen clear sable) kallas hos RR för "wheaten" medan det hos fransk bulldogg(verkar oftast vara tipped men clear ser också ut att förekomma) kallas fawn.
Frallans fawn ska vara clear inte Dirty även om det är gk att dom har svarta strån i fawnfärgen.
Det verkar som om dom är renare ju ljusare (Cream) eller mörkare dom är (min helt ovetenskapliga uppfattning av egen uppfödning)

Frallans fawn ska vara clear inte Dirty även om det är gk att dom har svarta strån i fawnfärgen.
Det verkar som om dom är renare ju ljusare (Cream) eller mörkare dom är (min helt ovetenskapliga uppfattning av egen uppfödning)

Man måste skilja på genotyp och fenotyp. Många av de bilder jag ser på frallor som är fawn verkar vara ticked sabel(även titelhundar), däremot verkar det knappt var några som är shaded(som t ex collie brukar vara). Så jag misstänker att "clear fawn" kan innefatta genetiskt både clear sable och ticked sable.

Man måste skilja på genotyp och fenotyp. Många av de bilder jag ser på frallor som är fawn verkar vara ticked sabel(även titelhundar), däremot verkar det knappt var några som är shaded(som t ex collie brukar vara). Så jag misstänker att "clear fawn" kan innefatta genetiskt både clear sable och ticked sable.
Det är bra om man googlar innan man uttalar sig:o frallor ska INTE vara clear sable. http://www.bing.com/images/search?q...c024cfca3bf58862b2f14e31163b57f5o0&ajaxhist=0

Och som den nörd du är måste du översätta till svenska vad du menar,annars fattar man nada. ;) Utan att googla är det inte så många som vet vad geno o feno är.

Genotyp - vad hunden har för genuppsättning
Fenotyp - hundens fysiska egenskaper, t ex utseende
Jag vet men inte alla andra.Däremot gick jag ju på pumpen på clear och tog det bokstavligt,men googel visade upp något icke önskvärt inom fralla som bara ses när någon utlands uppfödare leker med black and tan linjer.

Det är bra om man googlar innan man uttalar sig:o frallor ska INTE vara clear sable. http://www.bing.com/images/search?q...c024cfca3bf58862b2f14e31163b57f5o0&ajaxhist=0

Det här är en clear sable:

http://vicjudges.com/Shetland-Sheepdog/images/coat7.jpg

Eftersom det är en sheltie så vet vi att det inte är en recessiv röd eftersom den färgen inte finns i rasen, men den ser ändå inte ut att ha några som helst svart i pälsen, förutom vid öronen. Eftersom den är långhårig skulle även tickade hårstrån synas väldigt tydligt, på korthåriga raser gör det mest att krämfärgad-röd päls blir lite dovare i färgen.

Det här är en clear sable:

http://vicjudges.com/Shetland-Sheepdog/images/coat7.jpg

Eftersom det är en sheltie så vet vi att det inte är en recessiv röd eftersom den färgen inte finns i rasen, men den ser ändå inte ut att ha några som helst svart i pälsen, förutom vid öronen. Eftersom den är långhårig skulle även tickade hårstrån synas väldigt tydligt, på korthåriga raser gör det mest att krämfärgad-röd päls blir lite dovare i färgen.
Det var så jag tänkte mig att clear skulle se ut men antingen har någon missat på googelbilden eller så är dom yra i mössan,för frallan på bilden är så "skitig " man kan bli

Det var så jag tänkte mig att clear skulle se ut men antingen har någon missat på googelbilden eller så är dom yra i mössan,för frallan på bilden är så "skitig " man kan bli

Jag tycker att den ser ut som en shaded sable.

Clear sable(inget svart, svårt att skilja från recessivt röd som inte har något svart i pälsen):
Peanut%20BUtter.jpg

Ticked sable(tydlig skuggning av svart över öron, rygg och bröst) :
.p53884070.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 377
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 884
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar