Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dessutom svart? :confused: weimaranerna är väl blåa och rr röda? :o

Argh, jag kan inte låta bli! Genetiknörden flyger in med fladdrande mantel!

Weimaraner är i grunden svarta men med blekanlag som gör dem blå(eller lila om de även har chokladanlag). RR är, så vitt jag vet, sobelfärgade(även om färgen har ett annat namn i rasen). Korsar man dessa färger så kommer anlaget för svart(utan röda tecken) från weimaranern göra att ingen röd färg syns men eftersom hunden också bara får ett blekanlag i stället för två så blir inte hunden blekt eftersom dessa anlag är recessiva och det krävs att de är dubblerade för att synas.

RR är, så vitt jag vet, sobelfärgade(även om färgen har ett annat namn i rasen).

Anlaget som bleker svart till brunt finns hos RR eftersom brun nos är tillåten, så blandningen hade mycket väl kunnat bli brun om Weimaranern varit av färgen lila. Däremot verkar genen för blått i princip vara bortavlad från RR, rasen kunde hade fler färger från början.

Argh, jag kan inte låta bli! Genetiknörden flyger in med fladdrande mantel!

Weimaraner är i grunden svarta men med blekanlag som gör dem blå(eller lila om de även har chokladanlag). RR är, så vitt jag vet, sobelfärgade(även om färgen har ett annat namn i rasen). Korsar man dessa färger så kommer anlaget för svart(utan röda tecken) från weimaranern göra att ingen röd färg syns men eftersom hunden också bara får ett blekanlag i stället för två så blir inte hunden blekt eftersom dessa anlag är recessiva och det krävs att de är dubblerade för att synas.
Tack Genetiknörden du räddade mig! :up::D
Väldigt intressant info, helt ärligt, tack :)

@Dentaku vill du ha något att bita i så grotta ner dig i frallans färggenetik,den är helt sjuk eller rättare sagt det finns 0 logik.

De anlag som är relevanta för godkända färger hos frallor verkar vara:
Ay - ger sobelfärg eller fawn som det kallas i rasen. Tan-tecken sitter på samma lokus men är recessivt mot sobel och ju inte godkänt.
Em, E - mask respektive inte mask(jag hittar i princip bara hundar som genetiskt verkar ha mask men det utesluter ju inte att det finns hundar som inte har det)
kbr, k - brindle respektive inte brindle
S, si, sp, sw - Olika grader av vit utbredning. Genetiken är inte helt klarlagd men nedärvningen fungerar som om det skulle se ut så här - S ger hund utan vita tecken, si ger hund med irländsk teckning(t ex collie eller bostonterrier), sp ger hund som är piebald(skäck), sw ger hund med maximal vit utbredning(kan vara i princip helvit).

Sedan finns förstås också anlag som påverkar om om den röda färgen bleks och hur mycket och eventuellt också hur kraftigt brindle-mönstret är. Genetiken bakom detta är dock inte utredd. Vad gäller rött är det dock dominant över fawn och fawn är dominant över cream.

Det är massa konstigheter,röd med röd tex blir inte röd eller någon av dom andra färgern,det finns liksom inte någon dominant färg.

Fast det behöver inte alls vara konstigt. Egentligen är ju t ex fawn och brindle samma färg i grunden, inte två helt olika färger.

Även fast annonsen verkade seriös och hunden enligt egen utsago är väldigt snäll kunde jag bara inte låta bli att sucka lite åt en amstaff/rottweilerkorsning som dök upp i mitt facebook-feed idag. O_o (Till salu, typ 8-9 månader).

Alltså, den här kombinationen?!
mamma är en korsning mellan Eurasier, Samojed, Collie och Tervueren och pappan en golden. Den får mig typ att vilja gråta lite - hundens förvisso supersöt men det är ju verkligen helt olika typer av raser med olika behov :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 379
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 884
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar