Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, det var därför jag la till det där om ev extra meritering bland annat, det kanske man inte satsar lika fullt ut på om man inte ska avla (beroende på ens ras och intresse, antar jag).

Men mat, försäkring, de "vanliga" hälsotesterna t ex, gör man väl ofta ändå tänker jag. Typ som om jag ska gå på bröllop och ska räkna ut vad det kostar mig. Jag ska köpa en present och en ny klänning. Resten har jag. Då räknar jag inte med allt det andra, typ skor, halsband och handväska utan jag räknar på det jag inte hade behövt annars = klänning och present.

Hade jag däremot inte haft hund om jag inte avlat - tja då känns det logiskt att räkna med precis ALLA utgifter, från valppris till käk och försäkring och koppel och spårlina och får.

MVH inte företagare. :D

Nja. Alltså, jag förstår tanken, men så kan man inte riktigt tänka (:D) när en pratar om "vinst". Jag hade bil innan företaget startades, men nu kan jag göra avdrag på en del av bilens kostnader när den används i tjänst. Det är ju inte något jag skiter i att göra för att jag "ändå skulle ha kostnader" om jag inte använt den i företaget, och det är något som måste räknas in innan man kommer fram till eventuell vinst. Get my point?

Kunde inte låta bli att kolla några annonser...
"Nu finns det 4 st små Bordercolliesar som söker ny bostad
Alla är killar
Pappan tävlar i klass 1 agility medans mamma är ren soff Border"

Såg även en valpkull, blandraser, där en av valparna såldes billigare pga bettfel... Alltså, är det så stort att det faktiskt påverkar hunden borde den väl inte säljas och är det så att uppfödaren bara sett att renrasuppfödare brukar göra så, då har hen ju inte förstått varför...

Soffborder, måste vara en sån där ny designerras? :cool:

Soffborder, måste vara en sån där ny designerras? :cool:
image.php

Nja. Alltså, jag förstår tanken, men så kan man inte riktigt tänka (:D) när en pratar om "vinst". Jag hade bil innan företaget startades, men nu kan jag göra avdrag på en del av bilens kostnader när den används i tjänst. Det är ju inte något jag skiter i att göra för att jag "ändå skulle ha kostnader" om jag inte använt den i företaget, och det är något som måste räknas in innan man kommer fram till eventuell vinst. Get my point?

Avdrag kan man säkert göra, det har jag inte nämnt något om.
Och med ditt exempel tänker jag att visst kan man räkna med vissa kostnader för bilen, men kanske inte för sitt körkort? :p

(Jag menar alltså inte att det skulle vara fel att göra avdrag för det man "ska" göra avdrag för. Det är säkert i sin ordning, jag argumenterar heller inte för att man blir superrik som hobbyuppfödare. Jag tycker enbart det känns snett att räkna med t ex hundmat i flera år när man tar säg en kull på sin ena hund. Den hade ju ätit oavsett. Precis som att jag hade tagit körkort vare sig jag använt bilar i arbete eller ej. Jag tänker ju inte min månadslön - vad körkortet kostade).

Räknar man med alla kostnader så hade det såklart varit billigare att inte ha hund alls, men en kull på en tik där allt går som det ska inbringar ju ändå en liten slant, beroende på hur man räknar. Vilket inte alls är fel!

Senast ändrad:
I mitt nyhetflöde på facebook dyker det ibland upp massor av bilder och info om hundar från en uppfödare av bruksras. Fina bilder och noggrann info om hundarna m.m, så det hade ju kunnat vara trevligt.

Meeen hundarna har aldrig något som ens liknar en arbetsmerit (skulle någon råka ha det så har det inte nämnts). De har dock högar av framgångar i utställningsringarna och "alla" beundrar hundarna, deras ägare m.m. Kenneln har en egen facebooksida också med flera tusen personer som gillar den.

Jag vill se arbetande hundar i arbete! Inte raser som borde fungera utmärkt i arbete som springer runt på jäkla utställningar :banghead:

I mitt nyhetflöde på facebook dyker det ibland upp massor av bilder och info om hundar från en uppfödare av bruksras. Fina bilder och noggrann info om hundarna m.m, så det hade ju kunnat vara trevligt.

Meeen hundarna har aldrig något som ens liknar en arbetsmerit (skulle någon råka ha det så har det inte nämnts). De har dock högar av framgångar i utställningsringarna och "alla" beundrar hundarna, deras ägare m.m. Kenneln har en egen facebooksida också med flera tusen personer som gillar den.

Jag vill se arbetande hundar i arbete! Inte raser som borde fungera utmärkt i arbete som springer runt på jäkla utställningar :banghead:

Jag har känt liknande.. Å ena sidan så läste jag en gång ett vettigt inlägg från en bruksrasuppfödare som handlade om den motsatta sidans förakt mot "utställare", som inte blir helt rätt heller. Dvs det är knappast negativt att ställa ut hunden, men om det är allt man håller på med så är det ju verkligen inte bra.

Jag tycker ibland det känns fel att allt ska handla så mycket om titlar och tävlingsvinster, vare sig det rör sig om utställning, lydnadsklass elit eller agility. Personligen känner jag mig inte som en människa som passar in perfekt i nått av det. Visst kan det vara kul att tävla (och är), men jag tycker det är synd att det ska bli som att olika titlar är det ultimata beviset på vilken typ av hundägare man är och hur bra hundens liv är. För brukstävlingar är ju ändå inte riktigt "arbete", det är hundsport. Inget emot det, jättekul! Och passande! Men det är inte ett jobb på gården ala @Migo .

Nu blev det lite OT och det är inte riktat mot dig @Red_Chili , bara att jag råkade spinna vidare.. Kort och gott håller jag verkligen med dig om att jag vill se såna hundar få "jobba", men för mig är det sak samma om en husky springer och drar på fjällvandringar med sina ägare, eller i iditarod, typ.

Såg även en valpkull, blandraser, där en av valparna såldes billigare pga bettfel... Alltså, är det så stort att det faktiskt påverkar hunden borde den väl inte säljas och är det så att uppfödaren bara sett att renrasuppfödare brukar göra så, då har hen ju inte förstått varför...
Skulle tippa på alt 2, i ett försök att verka seriös.

En bekant har en kull valpar nu. Tiken är bc/jaktlabrador/schäfer( "nästan renrasig-bara lite Malle också":banghead:) , hanen är jaktgolden/flat/tollare. .. valparna är jättesöta och gosiga med bra psyke, enligt uppfödaren ( de är 5 veckor). Men VARFÖR?? Jag blir halvknäpp. Tiken är dessutom väldigt osäker med mkt rädslor. Men hon ville ju bli mamma..... :banghead::banghead:

Jag har liknande uppfödare i mitt fb flöde även om de flesta har nån pytteliten arbetsmerit men annars är det uts som gäller. Tråkigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 341
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar