Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som gör avdrag på skatten för era valpkullar, vad får man dra av?

Vart börjar man räkna hur mycket man tjänar på en kull?

Säg den yngre tiken jag har nu. Vad lägger jag ut innan jag tar första kullen?
Inköp av tik 13.000kr
Försäkring 3 år ca 7.000kr
Foder 3 år ca 36x500kr = 18.000kr
Eventuella veterinärkostnader under 3 år
Anmälningsavgift till utställningar ca 30x400kr = 12.000kr
+ resekostnader och eventuellt uppehälle
Röntgen+avläsning ca 2.500kr
Parningsavgift ca 15.000kr
+eventuella resor
Eventuellt progtest, röntgen, UL ?
Foder till 10 valpar
Besiktning av 10 valpar ca 6.000kr
Registrering av 10 valpar ca 4.550kr

Allt som allt lägger jag minst 100.000 kr på tiken innan hon får valpar.

Intäkt ca 120.000 om jag får 10 "felfria" valpar.

Jag menar alltså inte att det är fult eller fel att tjäna pengar på hunduppfödning, inte alls. Uppfödaren jag jobbar hos livnär sig på hunduppfödning och visst önskar jag att jag också gjorde det. Men tyvärr känns det inte realistiskt för en hobbyuppfödare.

Iofs är det väl en gnutta felräknat då du antagligen tar fler kullar på samma tik så du kan nog inte räkna inköpspris av tiken för varje kull. Gör ju inte så stor skillnad dock. Sen måste man väl inte resa och delta i 30 utställningar (dessutom räknat för varje kull som du gör här) för att avla på en tik?

När det gäller att tjäna pengar på hundar så måste det ju (i Sverige) vara absolut lättast genom att föda upp just någon typ av dyr sällskapsras med utställning som enda meriteringsform, med få hälsotester och stora valpkullar. Då kan jag absolut förstå om det går att tjäna pengar på det!

Däremot är det väl förhoppningsvis inte speciellt vanligt med raser där det fungerar som för ridgeback och personen som @Tetri känner. Själv upplever jag att det inom samtliga raser med någon form av "arbetsinriktning" är totalt omöjligt att tjäna pengar på aveln om den ska vara seriös.

Jag skulle faktiskt tro att ridgebacken är den i Sverige lättaste rasen att tjäna pengar på. Dyra valpar, stora kullar och få utgifter i form av veterinärbesök och meritering. I och för sig kostar dom ju en del i drift så räknar man in dom kostnaderna är det kanske mer lönsamt med en mindre men billigare ras.

Personligen tror jag inte att det höga priset är gynnsamt för rasen, det känns som ett väldigt effektovt sätt att uppmuntra oseriös avel.

Dom äger två hanar (minst, det är två personer bakom kennelnamnet) så jag skulle tro att dom både använder sina egna och andras samt lånar ut sina hanar och på så sätt tjänar in språngavgiften.
Även om man betalar 18000-20000 i språng så blir det ju strax under 200 000 kvar från en kull på 12 valpar. Vet inte vad ultraljud och andra "dräktighetsutgifter" går på men oavsett blir det ju rätt stor vinstmarginal.
Det beror ju på hur man räknar,en del räknar bara på vad dom tjänat på kullen och en del räknar på hela alltet (se ovan)

Det svåra verkar ju verkligen ligga i att ta ett högre pris för valpar utan att man får problemet att skräpavel då uppstår. Om folk fattade mer vad det kostar att avla seriöst, och vilken skillnad det gör i produkten (valpen) beroende på hur seriös uppfödaren är eller inte. Folk i regel tror jag är väldigt mycket mer pålästa och försiktiga när de köper andra saker - mat, fordon, elektronik, whatever än när de köper husdjur.

Som du säger @isafore så är det nog så att det kan bli svårare att hitta köpare då. Kanske är marknaden övermättad med uppfödare av renrasiga hundar, då majoriteten verkar göra det som en hobby/intresse och lägga ner mycket obetald tid på det. Det gör det ju extremt svårt att göra en bra affär av det hela, när "konkurrensen" gratisjobbar. Ha, efter allt det här så känner jag att jag vill göra nått extra för den uppfödaren jag väl köper av...

Kan uppge vad vår förra parning kostade.

Veterinäsundersökning 650:- (frivilligt men vi ville ha ett ok då det var en fodertik vi inte lever med i vardagen)
Parningsavgift 2000:-
5 st resor till hanen 800:- (2 första var inte tiken redo så de lekte bara. Den sista var hon färdig, mera lek)
UL 1200:- (man såg inget. Kanske för tidigt)
UL igen 1200:-

Tiken var tom.
-5850 ur egen ficka.

Iofs är det väl en gnutta felräknat då du antagligen tar fler kullar på samma tik så du kan nog inte räkna inköpspris av tiken för varje kull. Gör ju inte så stor skillnad dock. Sen måste man väl inte resa och delta i 30 utställningar (dessutom räknat för varje kull som du gör här) för att avla på en tik?
Min plan är att ta 2-3 kullar på henne. Glömde i beräkningen innan, hörseltest 2.000 kr också!

Inköpspriset är en väldigt liten summa i det hela. Men lever hon i 12 år och får tre kullar så blir det i snitt 1 kull var fjärde år. Jag kan garantera att skötsel i 4 år + kostnader för en valpkull kostar mer än vad jag får in på att sälja valparna. Nej, hon kostar inte 13.000 i inköp varje 4års-period, men kanske går dom 13.000 till veterinärkostnader istället? Stor risk. I den beräkningen jag skrev i inlägget innan tog jag inte med att hon redan kostat flera tusen hos veterinär.

Och jo, utställning (eller annan meritering) ca 10 ggr/år är rimligt för att meritera och attrahera de köpare jag vill vända mig till.

Min plan är att ta 2-3 kullar på henne. Glömde i beräkningen innan, hörseltest 2.000 kr också!

Inköpspriset är en väldigt liten summa i det hela. Men lever hon i 12 år och får tre kullar så blir det i snitt 1 kull var fjärde år. Jag kan garantera att skötsel i 4 år + kostnader för en valpkull kostar mer än vad jag får in på att sälja valparna. Nej, hon kostar inte 13.000 i inköp varje 4års-period, men kanske går dom 13.000 till veterinärkostnader istället? Stor risk. I den beräkningen jag skrev i inlägget innan tog jag inte med att hon redan kostat flera tusen hos veterinär.

Och jo, utställning (eller annan meritering) ca 10 ggr/år är rimligt för att meritera och attrahera de köpare jag vill vända mig till.

Absolut, fattar att det inte blir nån stor summa i det hela, men tänkte bara att det var intressant att få det så rätt som möjligt.. Jag fattar absolut att det inte blir nån vinst i ditt exempel (och om det blir det så blir det inte mycket). Det kan ju vara så att du köper en tikvalp som får HD-fel eller nått så du inte kan använda henne alls också.

Antar att jag inte är en sån köpare helt enkelt :) För mig spelar det 0 roll om föräldrarna har några särskilda utställningsmeriter...Men jag fattar att det gör det för andra! Det handlar väl om att synas och göra reklam för sin uppfödning också kanske antar jag. Och annan typ av meritering än utställning är ju inte gratis den heller i tid och pengar (antar jag, @Voff ?:D).

Jag fattar inte, hon kostar ju fortfarande? Utan att jag tjänar något på det (mer än kärlek :love:).
Om du ska räkna som firma så kan du inte räkna hennes år då hon är pensionerad från avel,producerar man inte så är man ute ur ekvationen,
Tänk så här hon är en mjölkko,behåller du den när den inte mjölkar längre? Nä det gör man inte för den drar inte in pengar till företaget.
Så resonerar även skattemyndigheten.Så då får du betala resten av hennes tid för egna pengar.

Absolut, fattar att det inte blir nån stor summa i det hela, men tänkte bara att det var intressant att få det så rätt som möjligt.. Jag fattar absolut att det inte blir nån vinst i ditt exempel (och om det blir det så blir det inte mycket). Det kan ju vara så att du köper en tikvalp som får HD-fel eller nått så du inte kan använda henne alls också.

Antar att jag inte är en sån köpare helt enkelt :) För mig spelar det 0 roll om föräldrarna har några särskilda utställningsmeriter...Men jag fattar att det gör det för andra! Det handlar väl om att synas och göra reklam för sin uppfödning också kanske antar jag. Och annan typ av meritering än utställning är ju inte gratis den heller i tid och pengar (antar jag, @Voff ?:D).
I min ras får man även lägga till hjärttester i utgifter med. Avelsdjur bör testas var år med 24h ekg (holter) & ekg. Kostar väl ca 3000kr
Lånar man hane som inte är testad vet jag att den som tar kullen brukar stå för det med.

Precis. Mycket kan hända. Jag ser inget fel i att tjäna pengar på hundavel så länge det går seriöst till, däremot har jag svårt att se hur en hobbyuppfödare kan tjäna på det. Visst, man får in en större klumpsumma när man säljer valparna men med tanke på att tiken går flera år och bara kostar fram tills dess så ser jag inte hur man tjänar pengar.. Men om någon har något knep så tar jag tacksamt emot det ;)

Absolut, det handlar om reklam! Oavsett om man meriterar inom utställning eller bruks. Uppfödare med välmeriterade hundar kan ta mer betalt för valparna, har fler intressenter i kö osv. Iallafall syns det tydligt inom min ras. Sen handlar det också om att jag vill sälja mina valpar till folk som gör tester så jag kan utvärdera min avel.

Om du ska räkna som firma så kan du inte räkna hennes år då hon är pensionerad från avel,producerar man inte så är man ute ur ekvationen,
Tänk så här hon är en mjölkko,behåller du den när den inte mjölkar längre? Nä det gör man inte för den drar inte in pengar till företaget.
Så resonerar även skattemyndigheten.Så då får du betala resten av hennes tid för egna pengar.
Nu förstår jag vad du menar. Och ja, det förstår jag. Men i min beskrivning tänkte jag inte som firma. Jag förstår ju att jag inte kan göra avdrag hos skattemyndigheten på vad hon kommer kosta i framtiden :) Men i min räkning som hobbyuppfödare så vad hon kostar under sin livstid och vad hon drar in under sin livstid så har jag svårt att se att jag skulle kunna livnära mig på det. Jag gör mig ju inte av med henne som en gammal mjölkko eftersom jag bara är hobbyuppfödare. Hade jag livnärt mig på det så hade jag ju behövt göra mig av med henne.

Vill man ha hög kvalité på sin avel så man klassas som seriös och då även når ut till de seriösa köparna som vill nyttja hunden till det den är ämnad för måste man både meritera och marknadsföra. Och ja...det tar tid. Uppdaterade hemsidan i går med lite saker plus bilder och MH. Det tog 2 timmar (jag är ingen hacker) Och att skapa hemsidan..jösses, jag satt många timmar under 4 månader innan den var ok nog att publicera.
Meritera tar som sagt också en del tid och pengar. Men på tikarna nöjer vi oss med MH och korning, som tillsammans med övrig statistik och stam ger god hint om tikens kvalitéer inom avel. Våra egna tikar tävlar sambon med.

Vill man ha hög kvalité på sin avel så man klassas som seriös och då även når ut till de seriösa köparna som vill nyttja hunden till det den är ämnad för måste man både meritera och marknadsföra. Och ja...det tar tid. Uppdaterade hemsidan i går med lite saker plus bilder och MH. Det tog 2 timmar (jag är ingen hacker) Och att skapa hemsidan..jösses, jag satt många timmar under 4 månader innan den var ok nog att publicera.
Meritera tar som sagt också en del tid och pengar. Men på tikarna nöjer vi oss med MH och korning, som tillsammans med övrig statistik och stam ger god hint om tikens kvalitéer inom avel. Våra egna tikar för de tävlar sambon med.

Fattar det. Jag tror som jag skrev tidigare att det kommer vara svårt att göra bra ekonomi i det så länge det finns så pass många seriösa uppfödare som jobbar gratis eller går back på sitt uppfödningsarbete.. tyvärr, imo! Om man inte riktar in sig på en väldigt ovanlig ras där man ändå lyckas sälja valparna...kanske.

Fattar det. Jag tror som jag skrev tidigare att det kommer vara svårt att göra bra ekonomi i det så länge det finns så pass många seriösa uppfödare som jobbar gratis eller går back på sitt uppfödningsarbete.. tyvärr, imo! Om man inte riktar in sig på en väldigt ovanlig ras där man ändå lyckas sälja valparna...kanske.
Sen är ju frågan vad målet med uppfödningen är? Mitt mål är att utveckla rasen åt rätt håll. Jag tycker det är roligt att nörda i stamtavlor och statistik. Jag ser sååå fram emot den dagen jag kan utvärdera min första kull. Blev den som jag hade tänkt mig? Jag ser fram emot att träffa valpköpare som älskar sina hundar, jag ser fram emot att vara stolt över mina uppfödningar. Jag gör det för min egen skull, för att bevara och förbättra rasen jag vill leva med. Jag kan inte bara lita på att alla andra ska göra det utan att dra mitt strå till stacken.

Att jag inte tjänar en massa pengar på det gör inget, jag tjänar så mycket annat. Att "bara ha" hund tjänar jag inte heller pengar på ;)

Vet inte vart jag ville komma med det här inlägget. Typ att det inte behöver vara "tyvärr" att uppfödare inte tjänar pengar på aveln.

Sen är ju frågan vad målet med uppfödningen är? Mitt mål är att utveckla rasen åt rätt håll. Jag tycker det är roligt att nörda i stamtavlor och statistik. Jag ser sååå fram emot den dagen jag kan utvärdera min första kull. Blev den som jag hade tänkt mig? Jag ser fram emot att träffa valpköpare som älskar sina hundar, jag ser fram emot att vara stolt över mina uppfödningar. Jag gör det för min egen skull, för att bevara och förbättra rasen jag vill leva med. Jag kan inte bara lita på att alla andra ska göra det utan att dra mitt strå till stacken.

Att jag inte tjänar en massa pengar på det gör inget, jag tjänar så mycket annat. Att "bara ha" hund tjänar jag inte heller pengar på ;)

Vet inte vart jag ville komma med det här inlägget. Typ att det inte behöver vara "tyvärr" att uppfödare inte tjänar pengar på aveln.
Det där är hela grejen med uppfödning....att utveckla och få fram bra individer som man kan vara stolt över och så alla dessa fantastiska valpköpare. Helheten...det är skitkul!
Det är faktiskt lite som med ens barn. Man är glad och stolt i medgång och känner med både ägare och hundar när det inte blir som det var önskat.

Absolut, sett som ett intresse eller hobby så går det ju finfint. Anledningen att vi gled in på det här med tjäna pengar var ju frågan om uppfödare bör få ta betalt, dvs tjäna pengar på det - nått som tydligen setts som lite "fult" nästan. Det är ju såklart fritt fram att ha det som hobby och inte ha som mål att tjäna nått just på det ekonomiskt sett - det enda jag iaf menade var att det också bör vara helt ok att även tjäna pengar på det, om man kan och vill! :)

Absolut, sett som ett intresse eller hobby så går det ju finfint. Anledningen att vi gled in på det här med tjäna pengar var ju frågan om uppfödare bör få ta betalt, dvs tjäna pengar på det - nått som tydligen setts som lite "fult" nästan. Det är ju såklart fritt fram att ha det som hobby och inte ha som mål att tjäna nått just på det ekonomiskt sett - det enda jag iaf menade var att det också bör vara helt ok att även tjäna pengar på det, om man kan och vill! :)
Absolut. Om andra tjänar pengar på sin uppfödning - kul för dem! :) Jag är inte bitter, jag blir inte ledsen för att jag själv inte tjänar pengar. Börjar man föda upp för att tjäna pengar så tror jag att man börjar i fel ände. Däremot kanske man kan, med mycket hårt slit, utveckla hobbyn till en verksamhet o börja tjäna pengar. Till exempel är det ju inte helt ovanligt att de mest framgångsrika kennlarna sponsras med bl.a. Hundmat.

Så mitt svar är: Visst bör seriösa uppfödare ha rätt att tjäna pengar, för de gör ett gediget jobb. Men ja..

Jag har funderat mycket på om det är lönt att göra kenneln till företag och försörja mig på det. Jag är ju halvt "sjukpensionär" och behöver alltså inte hel inkomst från uppfödningen. Jag är dessutom låginkomsttagare. Men vi har ju i så liten skala. Nu ca 1-2 kullar per år. Har suttit och räknat lite på hur många kullar per år vi isf behöver ha för att täcka upp min halvtid. Men tyvärr är det nog fler än vad vi vill ha. Man blir ju oerhört låst också.
Har för mig att en större dvärgpincherkennel en gång skrev att för att kunna leva helt på uppfödningen, så behövdes typ 8 kullar per år (räkna snitt 4 valpar per kull där). Men då skulle det vara enda inkomsten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 340
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 860
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar