Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
En alternativ förklaring till varför uppfödaren inte är ett alternativ är att uppfödaren erbjudit sig att köpa tillbaka valpen per pris enligt skks kontrakt. Dvs förlustaffär för valpägarna. Ger mer pengar att själv sälja vidare.
Nu har jag aldrig lämnat tillbaka en valp till uppfödaren, men vad är SKKs rekommendation då? Jag tänker att man normalt inte får särsklit bra betalt för en "gammal" valp..?

Jamen i detta fallet så var ju inte egenskaper och test resultat viktigt, o häslotesterna görs vid 12 mån ålder.
Inte i detta fallet nej, men som orsak till att man väntar. Även om vi gör de obligatoriska testerna vid 12 mån så känns det bättre att avvakta med avel för att se om andra saker dyker upp.
Bara en allmän reflektering till varför man kan vilja vänta till efter 3 års ålder :)

Fast det avslöjas ju så fort man ser stamtavlan o passet. Och som 5 mån så borde dom inte behöva mörka var tiken är,hon är mer än laglig för att vara i landet.

Ja...inte direkt den billigaste rasen. Men det borde ju framgå vid köpet?.

Jo visst, men dels tillåter blocket ofta inte annonser om det framgår att hunden är utlandsfödd (beror på vem som godkänner den) och dels är det ju betydligt enklare att bara skriva att man omplacerar den.
Många har dessutom inte särskilt bra koll på hur papperna ska se ut eller bryr sig inte, däremot brukar dom veta att man bör få träffa valpen i hemmiljö tillsammans med tiken osv.

Just den här valpen kan säkert vara svenskfödd. En annan annonsör försöker sälja en chihuahua som jag vet är importerad för strax under 20000. Undrar hur mycket dom går i vinst egentligen?
Om någon nu betalar så mycket för en chihuahua det vill säga.

@Tetri Spelar det någon roll hur mycket dom går i vinst? Det gör många svenska uppfödare också .
Och jag tror inte det är jätte många som förväntar sig att träffa tiken i samband med att dom köper en äldre valp eller en omplac. hund.

@Tetri Spelar det någon roll hur mycket dom går i vinst? Det gör många svenska uppfödare också .
Och jag tror inte det är jätte många som förväntar sig att träffa tiken i samband med att dom köper en äldre valp eller en omplac. hund.

Nej, jag tycker bara att det hade varit intressant att veta. Jag tycker inte att det är fel att importera och sälja valpar så länge det sker lagligt. :)

Just därför menar jag att det är enklare att skriva att man omplacerar den.

Vidare kan man läsa
"...har inte haft några tidigare sjukdomar. Hon har klarat alla hälsotester.."

Jag lyckades lista ut vilken hunden är. Röntgad med HD B ED 1! Har en kull född i oktober förra året, parad med en hane med HD C. Seriöööst..
Denna underbara uppfödare har även två kullar efter en tik med ED 2 :up::banghead::banghead::banghead:

Myten om att man inte kan göra vinst på avel omhuldas ivrigt av fantastiskt många. Det är spännande, hästar får man tjäna pengar på men inte hundar eller katter.
Det ska vara fattiga idealister som alltid går back.

Om man inte föder upp blandraser, då tjänar man fett med pengar och drar till Thailand en månad om året.

Personligen tycker jag att det vore väl super om man kan dels föda upp bra hundar och dels göra en bra slant på det. Ser inget fult i det.

Myten om att man inte kan göra vinst på avel omhuldas ivrigt av fantastiskt många. Det är spännande, hästar får man tjäna pengar på men inte hundar eller katter.

Om man inte föder upp blandraser, då tjänar man fett med pengar och drar till Thailand en månad om året.

Personligen tycker jag att det vore väl super om man kan dels föda upp bra hundar och dels göra en bra slant på det. Ser inget fult i det.

En bekant till mig föder upp Rhodesian ridgeback. Hon berättade vad dom tjänar per kull, jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det var men minst 140 000 per kull, oskattat, säkert mer. 12 valpar x 18000 kr, minus lite omkostnader såklart. :up:

Nu har jag aldrig lämnat tillbaka en valp till uppfödaren, men vad är SKKs rekommendation då? Jag tänker att man normalt inte får särsklit bra betalt för en "gammal" valp..?

"Om JA är ikryssat gäller följande:

Om återköpet sker inom 14 dagar, räknat från leveransdagen, återbetalas 80% av den kontanta köpeskillingen.
Om återköpet sker senare men inom tre månader, räknat från leveransdagen, återbetalas 60% av köpeskillingen.
Om återköpet sker senare men inom tolv månader, räknat från leveransdagen, återbetalas 40% av köpeskillingen.
Om återköpet sker senare men inom 24 månader, räknat från leveransdagen, återbetalas 10% av köpeskillingen"

Är det jag hittade, osäker på om det fortfarande gäller

En bekant till mig föder upp Rhodesian ridgeback. Hon berättade vad dom tjänar per kull, jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det var men minst 140 000 per kull, oskattat, säkert mer. 12 valpar x 18000 kr, minus lite omkostnader såklart. :up:
Fast vad räknar dom in då? Bara från parningsdatumet tills valparna flyttat? Jag antar att hundarna meriteras en hel del med tanke på att hon kan sälja dom för 18 papp? Räkna då in alla anmäldningsavgifter, resekostnader osv. Utan meriteringen hade inte valparna gått att sälja så dyrt (antar jag? vet iofs inget om RR.).

Verkligen! Ärligt talat betalar jag hellre några tusen extra för min valp isåfall, om uppfödaren är väldigt seriös och lägger manken till. Ser inga som helst problem med att de kan få tjäna lite pengar på det också! Det är ju mycket jobb de lägger ner, och vi borde väl alla kunna premiera det.

Jag har heller aldrig förstått varför det är fulare att tjäna pengar på hundar än andra säljbara produkter.
Jag tjänar alltid en slant på min uppfödning eller på importhundarna,utom då det är importerad fralla a multumpris,snitt o få överlevande valpar,då går man minus.

Fast vad räknar dom in då? Bara från parningsdatumet tills valparna flyttat? Jag antar att hundarna meriteras en hel del med tanke på att hon kan sälja dom för 18 papp? Räkna då in alla anmäldningsavgifter, resekostnader osv. Utan meriteringen hade inte valparna gått att sälja så dyrt (antar jag? vet iofs inget om RR.).

Jag är inte alls insatt i varken rr eller hennes avel, det är bara vad hon berättat och jag kommer som sagt inte ihåg exakta siffran. Men 18000 är (eller var) rekommenderat pris på rasen, vissa kostar säkert lite mer eller mindre men det är helt enkelt en dyr ras att köpa som dessutom får väldigt stora kullar.
Jag tror iaf inte att hundarna var överdrivet meriterade, hon ställer bara ut en del så vitt jag vet.

Verkligen! Ärligt talat betalar jag hellre några tusen extra för min valp isåfall, om uppfödaren är väldigt seriös och lägger manken till. Ser inga som helst problem med att de kan få tjäna lite pengar på det också! Det är ju mycket jobb de lägger ner, och vi borde väl alla kunna premiera det.
Med tanke på att vi oftast "jobbar" 24 tim/dygnet i minst 8v,så förtjänar vi en vinst.Och då har jag inte räknat allt jobb innan o efter.

Jag känner likadant, min valp kostade lite över rekommenderat pris för rasen men är efter en väldigt meriterad tik och uppfödaren har lagt ner otroligt mycket jobb både på linjen och kullen. Jag ser uppfödaren som en vän och om hon tjänade några tusen på kullen så ja, då har hon gott förtjänat det.

Sen får man ju också komma ihåg att det dom tjänar ofta går tillbaka till hundarna och aveln på ett eller annat sätt.

Med tanke på att vi oftast "jobbar" 24 tim/dygnet i minst 8v,så förtjänar vi en vinst.Och då har jag inte räknat allt jobb innan o efter.

Ja det är exakt det jag menade! Jag gillar inte alls det här om att det skulle vara "fult" att då gå med ekonomisk vinst. Jag antar att det är som att ha jour i 8 veckor mer eller mindre med valparna hemma. Och nu är jag ju ingen uppfödare och har aldrig varit, så jag missar säkert en del..men jag tänker att det sen även är en hel del jobb att bara välja avelsdjur, planera och följa upp avelsarbetet. Resa land och rike runt för att para djuren (kanske tom utomlands). Ha kontakt med alla potentiella valpköpare. Etc etc.

Nä, klart man ska få tjäna pengar på det.

Ja det är exakt det jag menade! Jag gillar inte alls det här om att det skulle vara "fult" att då gå med ekonomisk vinst. Jag antar att det är som att ha jour i 8 veckor mer eller mindre med valparna hemma. Och nu är jag ju ingen uppfödare och har aldrig varit, så jag missar säkert en del..men jag tänker att det sen även är en hel del jobb att bara välja avelsdjur, planera och följa upp avelsarbetet. Resa land och rike runt för att para djuren (kanske tom utomlands). Ha kontakt med alla potentiella valpköpare. Etc etc.

Nä, klart man ska få tjäna pengar på det.
:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 335
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 860
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar