Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, man kan ju välja att använda en tik i avel som lämnat överbett (såpass att hörntänderna i underkäken växte upp i överkäken), samma hund fick avlivas pga cysteneri vid 2 års ålder. En tik i samma kull fick PYO vid 1,5 år och även hon överbett som korrigerats. Ingen i den kullen är röntgad.

Seriöst va? :nailbiting::rage::banana:

Okej jag har insett att såna här saker kanske inte helt passar in i denna tråd, men det är en del av hela skitkakan som jag ser det..

På grund av ändrade omständigheter söker vi nu ett nytt hem till vår älskade lilla Lotta.
Lotta är en Engelsk Bulldog som i dag är lite äldre än 5 månader.
Du som är intresserad av Lotta ska vara påläst om rasen och noga tänkt igenomvad det innebär att äga hund och då självklart ska det finnas en fungerande daglösning. Vi är väldigt noga med vart Lotta hamnar.
Gör dig inte besvär med att pruta.

Jag tycker bara det är lite komiskt att man säljer en 5mån valp pga "ändrade omständigheter" (kan folk sluta använda den jäkla standardskrivningen nångång?), men samtidigt predikar vikten av att veta vad det innebär att äga hund och hur viktigt det är var hunden hamnar.

Okej jag har insett att såna här saker kanske inte helt passar in i denna tråd, men det är en del av hela skitkakan som jag ser det..

Jag tycker bara det är lite komiskt att man säljer en 5mån valp pga "ändrade omständigheter" (kan folk sluta använda den jäkla standardskrivningen nångång?), men samtidigt predikar vikten av att veta vad det innebär att äga hund och hur viktigt det är var hunden hamnar.
De predikar eftersom DE själva inte gjorde ovanstående :idea::banghead:

Med lite tur innebär det väl att de insett vad de själva gjort för misstag och inte vill sälja till någon som är lika okunnig som de själva var vid hundköpet...

Med lite tur innebär det väl att de insett vad de själva gjort för misstag och inte vill sälja till någon som är lika okunnig som de själva var vid hundköpet...
Sen kan saker ju faktiskt hända, familjemedlemmar får cancer osv, sånt som man inte rår över men som kanske gör att man inte känner att man har tid/ork för en hund. Och då är det ju bra att man försöker hitta ett nytt hem, som tänkt igenom så gott det går.

Ja. Jag är alltså inte militant mot omplaceringar på nått sätt. Det finns absolut bra skäl till det och jag hoppas också det är precis som du säger. Men personligen skulle jag inte kunna lagt ut en blocketannons med "ändrade omständigheter" eller "ändrade familjeförhållanden" eftersom alla som gör det har de skälen. En renrasig 5-månadersvalp av en relativt ovanlig ras borde väl kunna omplaceras bäst egentligen genom uppfödaren eller tänker jag snett?

Men absolut, det är väl mest mängden av såna där annonser som gör mig mer cynisk och irriterad än det faktiska innehållet i just denna. Men just detta om att den personen som inte ens ger ett riktigt skäl på varför de omplacerar en valp samtidigt skriver om hur viktigt det är att man tänker över köp, tja.. Återigen, mängden av exakt likadana annonser är väl det som gör det värre.

Och om man inte tävlar varför väntar man då tills avelsdjuren är över 3 år?
Med tanke på resten kan den uppfödaren lägga ner.

Jag tänker på sjukdomar som kan debutera sent? I vår ras rekommenderas att hundarna ska vara över en viss ålder för att minimera risken för att ep-drabbade används i avel tex (Sen att inte en jäkel bryr sig om det i praktiken är en annan femma...)

"Valparna är renrasiga men säljes utan stamtavlor, därför säljs dom så billigt. Endast seriösa, tack!"

Är man seriös om man säljer "renrasiga" hundar utan stamtavla? :wtf:
Jag tror jag skrivit det förut här, men när jag ifrågasatte en sån "uppfödare" och undrade varför de inte registrerade renrasiga valpar, så var svaret att de ville förhindra att de skulle säljas till "utställningsfolk" för det tyckte att "utställningshundar" for illa. :banghead:
Ja ba... sälj till folk som inte är utställningsintresserade då..?

Jag tror jag skrivit det förut här, men när jag ifrågasatte en sån "uppfödare" och undrade varför de inte registrerade renrasiga valpar, så var svaret att de ville förhindra att de skulle säljas till "utställningsfolk" för det tyckte att "utställningshundar" for illa. :banghead:
Ja ba... sälj till folk som inte är utställningsintresserade då..?
Ville hen inte sälja till tävlingsintresserade heller eller?

Vi väntar tills tiken är korad och det blir efter 3 års ålder. Vill också se hur hunden verkligen utvecklats både fysiskt, hälsomässigt och egenskapsmässigt innan hon tas i avel.
Jamen i detta fallet så var ju inte egenskaper och test resultat viktigt, o häslotesterna görs vid 12 mån ålder.

Jag tänker på sjukdomar som kan debutera sent? I vår ras rekommenderas att hundarna ska vara över en viss ålder för att minimera risken för att ep-drabbade används i avel tex (Sen att inte en jäkel bryr sig om det i praktiken är en annan femma...)
Tänkte inte på det,då jag inte har sådan ras.

Ja. Jag är alltså inte militant mot omplaceringar på nått sätt. Det finns absolut bra skäl till det och jag hoppas också det är precis som du säger. Men personligen skulle jag inte kunna lagt ut en blocketannons med "ändrade omständigheter" eller "ändrade familjeförhållanden" eftersom alla som gör det har de skälen. En renrasig 5-månadersvalp av en relativt ovanlig ras borde väl kunna omplaceras bäst egentligen genom uppfödaren eller tänker jag snett?

Men absolut, det är väl mest mängden av såna där annonser som gör mig mer cynisk och irriterad än det faktiska innehållet i just denna. Men just detta om att den personen som inte ens ger ett riktigt skäl på varför de omplacerar en valp samtidigt skriver om hur viktigt det är att man tänker över köp, tja.. Återigen, mängden av exakt likadana annonser är väl det som gör det värre.

Med tanke på vilka priser rasen säljs för skulle jag inte bli förvånad om dom, och många andra säljare av liknande raser, importerat den för att sälja vidare och skriver att dom omplacerar den för att slippa svara på frågor om var tiken är osv.

Med tanke på vilka priser rasen säljs för skulle jag inte bli förvånad om dom, och många andra säljare av liknande raser, importerat den för att sälja vidare och skriver att dom omplacerar den för att slippa svara på frågor om var tiken är osv.
Fast det avslöjas ju så fort man ser stamtavlan o passet. Och som 5 mån så borde dom inte behöva mörka var tiken är,hon är mer än laglig för att vara i landet.

Ja...inte direkt den billigaste rasen. Men det borde ju framgå vid köpet?.

En alternativ förklaring till varför uppfödaren inte är ett alternativ är att uppfödaren erbjudit sig att köpa tillbaka valpen per pris enligt skks kontrakt. Dvs förlustaffär för valpägarna. Ger mer pengar att själv sälja vidare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 334
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 853
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar