Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Om JA är ikryssat gäller följande:

Om återköpet sker inom 14 dagar, räknat från leveransdagen, återbetalas 80% av den kontanta köpeskillingen.
Om återköpet sker senare men inom tre månader, räknat från leveransdagen, återbetalas 60% av köpeskillingen.
Om återköpet sker senare men inom tolv månader, räknat från leveransdagen, återbetalas 40% av köpeskillingen.
Om återköpet sker senare men inom 24 månader, räknat från leveransdagen, återbetalas 10% av köpeskillingen"

Är det jag hittade, osäker på om det fortfarande gäller
Rutan med ja eller nej för återköp är borttagen :) Dock står fortfarande resterande av texten kvar.

En bekant till mig föder upp Rhodesian ridgeback. Hon berättade vad dom tjänar per kull, jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det var men minst 140 000 per kull, oskattat, säkert mer. 12 valpar x 18000 kr, minus lite omkostnader såklart. :up:
Men då måste de ju nästan äga hanen också?
Bara parningsavgiften brukar ju ligga på ca 2000:- sen summa per valp, ca 1500:- om man inte betalar ett valppris. Antar att de skippar ultraljud, ev progtest också?
Vår ras kan få stora kullar men vi kommer inte i närheten av sådana summor. På denna kull kommer vi inte börja gå plus förens på valp nr 6 :crazy:

Bara parningsavgiften brukar ju ligga på ca 2000:- sen summa per valp, ca 1500:- om man inte betalar ett valppris. Antar att de skippar ultraljud, ev progtest också?
Vår ras kan få stora kullar men vi kommer inte i närheten av sådana summor. På denna kull kommer vi inte börja gå plus förens på valp nr 6 :crazy:

Parningsavgiften, är det betalning till avelshannens ägare? Eller nått annat?

Parningsavgiften, är det betalning till avelshannens ägare? Eller nått annat?
Japp. Hanhundsägaren brukar vilja ha en avgift för upplåtandet av hanen. Ifall tiken går tom. Det är ju ändå en del jobb för dom med. Även de får ju stå lite på "jour" och kunna ställa upp ett par timmar med kort varsel när en tik går i höglöp.

Japp. Hanhundsägaren brukar vilja ha en avgift för upplåtandet av hanen. Ifall tiken går tom. Det är ju ändå en del jobb för dom med. Även de får ju stå lite på "jour" och kunna ställa upp ett par timmar med kort varsel när en tik går i höglöp.

Fattar! Men vad menar du ifall tiken går tom? Nog för att det är trist, men vad spelar det för roll annars för ägaren av hannen menar du? Aha! Tolkar jag det rätt såsom att de får betalt per valp som föds också?

Fattar! Men vad menar du ifall tiken går tom? Nog för att det är trist, men vad spelar det för roll annars för ägaren av hannen menar du? Aha! Tolkar jag det rätt såsom att de får betalt per valp som föds också?
Det finns 3 hanhundsägar varianter
1 valp
språngavg + per pålagd levande valp
eller ett valppris

Det är dom 3 vanligast

Det finns två förfarande. Antingen vill hanhundsägaren ha ett valppris eller en valp som betalning. Så var vanligt förr. Nu är det vanligast (iaf i vår ras) att hanhundsägaren tar en avgift för sin tjänst, ca 2000:- och sen ett pris på varje levande valp. Brukar ligga på 1500:-. Parningsavgiften brukar oftast inte inträda om tiken tar sig. Men det kan skilja. Så i en kull på 7 valpar som är snitt i min ras får man isf betala 10500/12500:- i avgift till hanägaren.

Ni som gör avdrag på skatten för era valpkullar, vad får man dra av?

Vart börjar man räkna hur mycket man tjänar på en kull?

Säg den yngre tiken jag har nu. Vad lägger jag ut innan jag tar första kullen?
Inköp av tik 13.000kr
Försäkring 3 år ca 7.000kr
Foder 3 år ca 36x500kr = 18.000kr
Eventuella veterinärkostnader under 3 år
Anmälningsavgift till utställningar ca 30x400kr = 12.000kr
+ resekostnader och eventuellt uppehälle
Röntgen+avläsning ca 2.500kr
Parningsavgift ca 15.000kr
+eventuella resor
Eventuellt progtest, röntgen, UL ?
Foder till 10 valpar
Besiktning av 10 valpar ca 6.000kr
Registrering av 10 valpar ca 4.550kr

Allt som allt lägger jag minst 100.000 kr på tiken innan hon får valpar.

Intäkt ca 120.000 om jag får 10 "felfria" valpar.

Jag menar alltså inte att det är fult eller fel att tjäna pengar på hunduppfödning, inte alls. Uppfödaren jag jobbar hos livnär sig på hunduppfödning och visst önskar jag att jag också gjorde det. Men tyvärr känns det inte realistiskt för en hobbyuppfödare.

Det finns 3 hanhundsägar varianter
1 valp
språngavg + per pålagd levande valp
eller ett valppris

Det är dom 3 vanligast

Det finns två förfarande. Antingen vill hanhundsägaren ha ett valppris eller en valp som betalning. Så var vanligt förr. Nu är det vanligast (iaf i vår ras) att hanhundsägaren tar en avgift för sin tjänst, ca 2000:- och sen ett pris på varje levande valp. Brukar ligga på 1500:-. Parningsavgiften brukar oftast inte inträda om tiken tar sig. Men det kan skilja. Så i en kull på 7 valpar som är snitt i min ras får man isf betala 10500/12500:- i avgift till hanägaren.

Du skrev enklare och hann först :D

Allright! @Voff bra att du skrev ändå..jag fattade mer exakt efter ditt inlägg :)

Inköp av tik 13.000kr
+eventuella resor
Foder till 10 valpar

Jag menar alltså inte att det är fult eller fel att tjäna pengar på hunduppfödning, inte alls. Uppfödaren jag jobbar hos livnär sig på hunduppfödning och visst önskar jag att jag också gjorde det. Men tyvärr känns det inte realistiskt för en hobbyuppfödare.
Jag har funderat mycket på om det är lönt att göra kenneln till företag och försörja mig på det. Jag är ju halvt "sjukpensionär" och behöver alltså inte hel inkomst från uppfödningen. Jag är dessutom låginkomsttagare. Men vi har ju i så liten skala. Nu ca 1-2 kullar per år. Har suttit och räknat lite på hur många kullar per år vi isf behöver ha för att täcka upp min halvtid. Men tyvärr är det nog fler än vad vi vill ha. Man blir ju oerhört låst också.

När det gäller att tjäna pengar på hundar så måste det ju (i Sverige) vara absolut lättast genom att föda upp just någon typ av dyr sällskapsras med utställning som enda meriteringsform, med få hälsotester och stora valpkullar. Då kan jag absolut förstå om det går att tjäna pengar på det!

Däremot är det väl förhoppningsvis inte speciellt vanligt med raser där det fungerar som för ridgeback och personen som @Tetri känner. Själv upplever jag att det inom samtliga raser med någon form av "arbetsinriktning" är totalt omöjligt att tjäna pengar på aveln om den ska vara seriös.

Inköp av tik 13.000kr
+eventuella resor
Foder till 10 valpar

Du kan lika gärna göra av med dom sista 20 också,avmaskningsmedel,ev skador på tik eller valpar,ledighet från jobbet ,ev valpvakt mm

Jag har funderat mycket på om det är lönt att göra kenneln till företag och försörja mig på det. Jag är ju halvt "sjukpensionär" och behöver alltså inte hel inkomst från uppfödningen. Jag är dessutom låginkomsttagare. Men vi har ju i så liten skala. Nu ca 1-2 kullar per år. Har suttit och räknat lite på hur många kullar per år vi isf behöver ha för att täcka upp min halvtid. Men tyvärr är det nog fler än vad vi vill ha. Man blir ju oerhört låst också.
Precis.. Säg att man tar 3 kullar per tik och tiken lever i 12 år. Månadslönen är inte precis fet då..

Det jag får ut av alla beräkningar här och upplägg av kostnader som uppfödare har är att 12000 inte är tillräckligt högt pris för en seriöst framavlad valp.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Laa

Dom äger två hanar (minst, det är två personer bakom kennelnamnet) så jag skulle tro att dom både använder sina egna och andras samt lånar ut sina hanar och på så sätt tjänar in språngavgiften.
Även om man betalar 18000-20000 i språng så blir det ju strax under 200 000 kvar från en kull på 12 valpar. Vet inte vad ultraljud och andra "dräktighetsutgifter" går på men oavsett blir det ju rätt stor vinstmarginal.

Vi står ju mitt upp i en ombyggnation här hemma för att kunna ha en bra och säker hundhållning här hemma när vi tar hem tikar för valpning...för man kan inte bara nyttja ett par tre hemmaboende tikar. Då står man snart utan avelsmattrial. Så vi har tikar ute på foder också.
I källaren har vi renoverat upp och klinkrat ett rum för att nyttja som valprum. Det kostade 5000:- cirka och det är ingen lyx där.
Vi har även byggt tre hundgårdar med tillhörande boxar. Det bygget kommer gissningsvis sluta på 60000:-.
Sen kommer regga kennel 2750:-, hemsida 1400:-/år, avgifter till SKK, SBK och rasklubbca 1000:-/år.

Ska man ha någon form av regelbunden uppfödning, även i liten skala så är det en hel del fasta kostnader.

Just ja. Vi behöver köpa in en hundkärra nu också nu när vi kommit upp i antal 4 hundar :angel:

Det jag får ut av alla beräkningar här och upplägg av kostnader som uppfödare har är att 12000 inte är tillräckligt högt pris för en seriöst framavlad valp.
Visst är det så, men få valpköpare skulle betala ett pris som är "tillräckligt högt" för att uppfödaren ska kunna tjäna på det hela.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 335
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 860
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar