Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Sezziyanen
Som vanlig hundägare spelar det ju inte jättestor roll om hunden får meriter eller inte. Men för bruksraser är det ju det enda sättet att visa att hunden duger i arbete. Om inte hunden går i tjänst hos polis, väktare etc. Det är ju det enda "riktiga jobbet" som dessa hundar kan utföra idag. I övrigt är det ju sporterna som visar vad hunden är kapabel till. Annars har man ju bara uppfödarens ord att gå på. Och nej, det är inte jobb på gården á la Migo, men det är inte alla raser som har ett sådant jobb att utföra längre, och då är det finns det "bara" sporterna kvar.

Sen håller jag med om att det såklart inte är ett kvitto på hur bra hunden har det i vardagen.

Blev lite beklämd när jag såg en som frågade om hjälp till sin tik som hade löpt två gånger, blivit skendräktig båda gångerna och mådde dåligt. Någon svarade att hen skulle fundera på att kastrerar, men nej det kunde ju bli en bra avelstik... :( Är det verkligen bra gener att föra vidare? skendräktighet tycker åtminstone jag verkar väldigt besvärligt och jobbigt för hundarna?

Blev lite beklämd när jag såg en som frågade om hjälp till sin tik som hade löpt två gånger, blivit skendräktig båda gångerna och mådde dåligt. Någon svarade att hen skulle fundera på att kastrerar, men nej det kunde ju bli en bra avelstik... :( Är det verkligen bra gener att föra vidare? skendräktighet tycker åtminstone jag verkar väldigt besvärligt och jobbigt för hundarna?
Nej det är inte bra gener att föra vidare.

Det är hemskt för dom tikarna min är en sån som blev extremt skendräktig med tiden värre för varje år. Nu är hon elva och det är värre än någonsin . Hon har inget annat i huvudet än att bygga bo och ligga och slicka tuttarna på mjölk. Går inte gå lös med henne för då drar hon in i närmsta rotvällta och lägger sig. Det förstör så mycket på en annars pigg och glad tik. Verkligen inget att avla på skedräktighet :(

Det är hemskt för dom tikarna min är en sån som blev extremt skendräktig med tiden värre för varje år. Nu är hon elva och det är värre än någonsin . Hon har inget annat i huvudet än att bygga bo och ligga och slicka tuttarna på mjölk. Går inte gå lös med henne för då drar hon in i närmsta rotvällta och lägger sig. Det förstör så mycket på en annars pigg och glad tik. Verkligen inget att avla på skedräktighet :(
Har du prövat galastop

Jag har tagit mig en tur på Blocket...

Vad sägs om valpar som är "blandning av alaskan huskey , lite tjeckisk varghund och malamute."

Blev även lite beklämd när jag såg den här formuleringen i en omplaceringsannons, gällande två mopsar mor och dotter: "Mamman " snarkar " lite men inget som stör henne. Andningen för övrigt är bra." :cry:

@dobbis Du som importerar från Ungern, visst är det här bara skitsnack?
"de är reggade i Ungern , det är svårt att få en exportstamtavla från Ungern eftersom regeringen vill skydda de ungerska hundraser så det blir en långsam och kostbar byråkratisk process att få ta på såna stamtavla."
Svaret efter att en undrat om en Fila valp är SKK reggad.

HU stamtavlan har dom på en gång,exportstamtavlan, kostar 60 euro och då tar det allt från 1-3v,men kan också expressa den och få den inom 3 tim om man åker upp till Meoe till en extra kostnad av 30 euro.Tar 3 dagar om man inte åker upp.Allt står på meoe hemsida.
Så JA det är ren bullhit!
Jo jag tänkte det med, kunde inte tänka mig att du skulle importera på det sättet du gör om det var ett helvete att få ut stamtavlan :P

Tragiskt många kommenterade (facebookanonns) att detta var en spännande korsning och intresset för valparna var stort. Någon stanns i sverige sitter just nu en brud som kommit på en ny lönsamhet :meh:
Alla är dock inte sålda och hon har annonserat ut dem på ett flertal ställen så det har nog inte gått så bra som det var tänkt.

Jo jag tänkte det med, kunde inte tänka mig att du skulle importera på det sättet du gör om det var ett helvete att få ut stamtavlan :P
Det låter som att det är någon som försöker blåsa någon eller har blivit blåst av en ungrare.Pga dom "nya" skattereglern som infördes är det många uppfödare som skiter i att regga och/eller inte är så sugna på att göra exp.stamtavlor.

@dobbis Du som importerar från Ungern, visst är det här bara skitsnack?
"de är reggade i Ungern , det är svårt att få en exportstamtavla från Ungern eftersom regeringen vill skydda de ungerska hundraser så det blir en långsam och kostbar byråkratisk process att få ta på såna stamtavla."
Svaret efter att en undrat om en Fila valp är SKK reggad.
Länka mig eller kopiera mitt svar o gå in o svara.

En 4 mån dobermannvalp ligger ute för omplacering pga "ändrade familjeförhållanden". Så skulle det väl kunna vara, men iom att den är kuperad = garanterat en import så kan den omöjligt ha varit i familjen särskilt länge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 341
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar