Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, men det de verkar ha missat är ju hur det ska gå för hunden? En blind hund kan ofta klara sig bra så länge den är med sin familj och i sitt hem. Bara att möblera om hemma kan vara mycket påfrestande för en blind hund, och att då omplacera den till en helt okänd familj och ett okänt hem?

Nja jag vet inte, kanske går det jättebra. Min erfarenhet av blinda hundar har i alla fall varit att de har mycket svårt för att anpassa sig till nya situationer.
Jo det är klart. Så långt tänkte inte jag :/

"Våra hundar är inte alls meriterade men bland de bästa i landet inom sin ras"
Sagt av person vars ras absolut är lämplig att testa på olika typer av arbetsprov/tävlingar, men enligt uppfödaren säger det inte något om en hund ifall den så är brukschampion, det betyder bara att ägaren till hunden gillar tävlingar... (Och visst att en bra förare kan få fram en dålig hund som helt ok osv, men kanske lite väl magstarkt att påstå att helt omeriterade hundar skulle vara bättre än de med meriter)

"Våra hundar är inte alls meriterade men bland de bästa i landet inom sin ras"
Sagt av person vars ras absolut är lämplig att testa på olika typer av arbetsprov/tävlingar, men enligt uppfödaren säger det inte något om en hund ifall den så är brukschampion, det betyder bara att ägaren till hunden gillar tävlingar... (Och visst att en bra förare kan få fram en dålig hund som helt ok osv, men kanske lite väl magstarkt att påstå att helt omeriterade hundar skulle vara bättre än de med meriter)
Om de inte är meriterade alls,vad är det de är bland de bästa på och vem har bestämt det? :confused:

Träffade på en golden/flatte+leonberger/border collie-blandning idag. 12 veckor gammal och bedårade, men tror inte att ägarna vet vad de har köpt :cool:

Varför blandar man ens leonberger och border collie, och sen blandar in lite retrievers också?? :arghh:
Fast det där var ju inte så farligt.. Har du sett alla ovtjarka schäfer huskys amstaff schäfer bla bla blandningar..

Jag såg nåt liknande på FB igår, då vill jag minnas att det var tax inblandad också.

Du menar kanske en Dachsweiler !

dachsweiler-full.jpg

dsc01530.jpg

DachsweilerDachshundRottweilerHybridDogsCaesar1HalfYearsOld1.jpg

(okej denna är riktigt fake :angel:)
dachsweiler_by_dwarf4r-d6w7qog.jpg

Jag blir så himla less. Nu har det lagts fram ett förslag på att ta bort kravet på bruksmerit för SUCH på boxer av uställningssektionen.

Kan vi sluta förstöra bruksraser? Pretty please?

Åh jösses vad det gnälls. Kränkta utställningsmänniskor all over the place.
"Min hane är fantastisk, både i kropp och huvud, varför förtjänar inte han ett Such?!"
"Jaha är det bara de som tävlar som ses som fullvärdiga boxerägare eller???!"
"Vi vill behålla boxern så som den ser ut!!" (:confused: ja precis?!)
"I Sverige förvrider vi inte exteriörer" (HAHA VA?)

Har en bekant som ska para sin tik nu så fort den löper, frågade bara lite enkelt vad tanken var bakom denna kull med valpar. Tiken skulle ge så mycket för "rasen" då hon är så fin och trevlig fick jag som svar, en ganska stor hund som är en "variant" av en friskare Schäfer. Denna tik har syskon bakom sig som har dött av epilepsi, tiken själv har haft lite små problem med sin hud och att kolla HD och ED är ingen idé att kolla då "rasen" är friskare än Schäfer och då behöver man inte kolla dom. :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V