Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en bekant som ska para sin tik nu så fort den löper, frågade bara lite enkelt vad tanken var bakom denna kull med valpar. Tiken skulle ge så mycket för "rasen" då hon är så fin och trevlig fick jag som svar, en ganska stor hund som är en "variant" av en friskare Schäfer. Denna tik har syskon bakom sig som har dött av epilepsi, tiken själv har haft lite små problem med sin hud och att kolla HD och ED är ingen idé att kolla då "rasen" är friskare än Schäfer och då behöver man inte kolla dom. :confused:
Är det inte typ, helförbjudet att avla på hundar som har EP i närliggande släkt?

Har en bekant som ska para sin tik nu så fort den löper, frågade bara lite enkelt vad tanken var bakom denna kull med valpar. Tiken skulle ge så mycket för "rasen" då hon är så fin och trevlig fick jag som svar, en ganska stor hund som är en "variant" av en friskare Schäfer. Denna tik har syskon bakom sig som har dött av epilepsi, tiken själv har haft lite små problem med sin hud och att kolla HD och ED är ingen idé att kolla då "rasen" är friskare än Schäfer och då behöver man inte kolla dom. :confused:
Är det alltså östereuropeiska? tänker dom går ju ändå som blandras och därför kan dom avla på va tusan dom känner för utan att SKK kan säga något :mad:

Jag borde veta bättre än att kolla på blocket.. Nu är det några "miniaussie" som säljs. Jag blir lite äcklad varje gång jag hör talas om denna s.k "ras". Nu är den ju till och med en ras i USA! Miniature American Shepherd (idiotiskt namn eftersom det inte finns en 'standard' american shepherd. de kunde lika gärna döpt den till bara american shepherd). Blä för avel på utseende. "Ja men vi tar den här väldigt krävande bruks- och vallhunden, KRYMPER den och så tror folk att den inte behöver lika mycket och vi får massa pengar! it's a win-win!" Nej. Hunden förlorar.

Tänk om folk skulle försöka avla fram en Mini-Rottis! (Skulle väl heta Miniature American Weiler eller något lika idiotiskt) Eller en Mini-Malle! (Miniature American Malinois??) Då skulle det minsann bli uppror, men tydligen får man göra vad man vill med Aussies bara för de är "söta hundar".

Jag tycker ALL utseendebaserad avel är idioti. Hundar ska må bra och ha ett syfte. Till och med mopsar hade ett syfte när man avlade fram dem!
/rant

Jag borde veta bättre än att kolla på blocket.. Nu är det några "miniaussie" som säljs. Jag blir lite äcklad varje gång jag hör talas om denna s.k "ras". Nu är den ju till och med en ras i USA! Miniature American Shepherd (idiotiskt namn eftersom det inte finns en 'standard' american shepherd. de kunde lika gärna döpt den till bara american shepherd). Blä för avel på utseende. "Ja men vi tar den här väldigt krävande bruks- och vallhunden, KRYMPER den och så tror folk att den inte behöver lika mycket och vi får massa pengar! it's a win-win!" Nej. Hunden förlorar.

Tänk om folk skulle försöka avla fram en Mini-Rottis! (Skulle väl heta Miniature American Weiler eller något lika idiotiskt) Eller en Mini-Malle! (Miniature American Malinois??) Då skulle det minsann bli uppror, men tydligen får man göra vad man vill med Aussies bara för de är "söta hundar".

Jag tycker ALL utseendebaserad avel är idioti. Hundar ska må bra och ha ett syfte. Till och med mopsar hade ett syfte när man avlade fram dem!
/rant

Vänta bara, innan man vet ordet av finns det Teacup not-so-grand Danois! :cool:

Vänta bara, innan man vet ordet av finns det Teacup not-so-grand Danois! :cool:
Usch nej, det hoppas jag inte! Även om GD's kanske skulle må bättre av att vara lite mindre..

Nä men jag kanske ska skapa en egen ras? Vad ska jag satsa på för utseende.. Jag vet! Alla älskar väl rävar?? Jag blandar Kelpie, Alaskan Klee Kai, American Eskimo Dog och såklart Shiba Inu, men BARA Shiba Inus med de där svarta benen, för då blir ju rasen mest lik en räv! Hundrasen får vara vit, svart och rävröd, med eller utan vita tecken och svarta ben. Lagom stora och väldigt söta, de där kan jag tjäna pengar på!

(Nej, skulle aldrig.)

Usch nej, det hoppas jag inte! Även om GD's kanske skulle må bättre av att vara lite mindre..

Nä men jag kanske ska skapa en egen ras? Vad ska jag satsa på för utseende.. Jag vet! Alla älskar väl rävar?? Jag blandar Kelpie, Alaskan Klee Kai, American Eskimo Dog och såklart Shiba Inu, men BARA Shiba Inus med de där svarta benen, för då blir ju rasen mest lik en räv! Hundrasen får vara vit, svart och rävröd, med eller utan vita tecken och svarta ben. Lagom stora och väldigt söta, de där kan jag tjäna pengar på!

(Nej, skulle aldrig.)

Låter som en riktig pengamaskin!! Kan ju betala familjens Thailandssemestrar flera år framöver!

/rant

Jag är 1000% med på at jag avskyr avel för utseende. Men just detta med mindre varianter av större/mellanhundar måste väl inte alltid bli dåligt? Dvärgschnauzrar är ju en "lyckad" ras kan man väl säga, och den avlades ju fram från schnauzern. Nu avlades den ju inte fram för att vara "liten och söt" från början vad jag vet dock, utan hade ett arbetssyfte.

Jag är 1000% med på at jag avskyr avel för utseende. Men just detta med mindre varianter av större/mellanhundar måste väl inte alltid bli dåligt? Dvärgschnauzrar är ju en "lyckad" ras kan man väl säga, och den avlades ju fram från schnauzern. Nu avlades den ju inte fram för att vara "liten och söt" från början vad jag vet dock, utan hade ett arbetssyfte.
Precis, Schnauzer är en annan historia. De andra storlekarna avlades inte fram för att folk tyckte att det skulle vara gulligt med mindre Schnauzers, det fanns ett bättre syfte. Aussien har en förbannelse över sig; sina vackra färger och allround-förmågor. De glömmer bort att det är en vallande brukshund med stort behov av aktivering och motion, de ser bara de där vackra färgerna, blå ögonen och att de kan lära sig en massa tricks..

/rant

Det finns ju anledningar till varför USA inte är med i FCI:grin:

Håller med dig till fullo. Tycker det är fruktansvärt med de som kör färgavel liksom varför inte hellre satsa på mentalt stabila och friska hundar??? "Nej med det är så sött med den och den färgen":banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

/rant

Grannen har två..... Vet inte om man ska skratta eller gråta. Den första dom köpte för några år sedan är en liten tik i storlek som en papillion. Lugn men med ganska mycket rädslor, Sedan var dom och köpte en hanne (ni förstår tanken med det köpet) och får hem en 8 veckorsvalp som redan då är större än tiken. Idag är den lika stor som en fullstor aussi och med samma drifter, men uppfödaren SÄGER ju att den är en mini så då måste det ju vara det

Det finns ju anledningar till varför USA inte är med i FCI:grin:

Håller med dig till fullo. Tycker det är fruktansvärt med de som kör färgavel liksom varför inte hellre satsa på mentalt stabila och friska hundar??? "Nej med det är så sött med den och den färgen":banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Eller hur! Det är helt okej att älska vissa färger, men färgavel ska aldrig gå före mentalitet. Jag kan ju bara titta på min Benji, en "brun jaktlabrador". Jomen tjena, fanns verkligen inga bruna jaktlabradorer när vi köpte honom, tror knappt det finns idag. Han är enbart avlad på färgen, och det märks på både kroppen och mentaliteten...

Grannen har två..... Vet inte om man ska skratta eller gråta. Den första dom köpte för några år sedan är en liten tik i storlek som en papillion. Lugn men med ganska mycket rädslor, Sedan var dom och köpte en hanne (ni förstår tanken med det köpet) och får hem en 8 veckorsvalp som redan då är större än tiken. Idag är den lika stor som en fullstor aussi och med samma drifter, men uppfödaren SÄGER ju att den är en mini så då måste det ju vara det
Jag tycker så synd om dessa "miniaussies" för antingen är de underliga blandraser eller så är de ostabila kullminstingar som verkligen inte bör gå i avel.. Tror aldrig jag kommer kunna respektera den "rasen". Och jag har en träningskompis med två stycken, båda från samma uppfödare, och båda med väldigt skarp och ostabil mentalitet. Utfall, skällande, väldigt skarpa och svårbelönade. Hon har lärt sig sin läxa, det fanns många röda flaggor som hon bara ignorerat..

Jag vill starta uppfödning av Australian Shepherd i framtiden, och jag ska göra mitt allra bästa för att föra rasen framåt. Jag vill kunna titta tillbaka och vara STOLT över vad jag bidragit med.

Har sett att i USA (var annars :grin:) finns det schnauzrar i alla möjliga färger och även med olika hårlag med extra fluff

Nu hade blocketannonsen tagits bort men fick en varning i flödet i en grupp på fb där en dobermanvalp sålts vid 4,5 veckor och fler verkade vara till salu. Några misstänktes även de ha sålts förtidigt men inte kunnat bekräftats.

Denne (ökända) uppfödare hade tydligen även djurförbud men som de verkade kommit runt genom att paret bott på olika adresser( i samma trappuppgång..) och den andre haft hundarna stått på sig..
:mad:
:(

Man måste ju älska de där "lovande valparna från en mycket välplanerad parning mellan två väldigt meriterade föräldrar"... Och så är det oregistrerade blandraser alá Schäfer. Vit Herdehund och Schäfer. Vad jag sett på facebook när annonsen flytit runt där så är det mycket tvivelaktiga HD-resultat i linjerna samt inga meriter alls att tala om..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar