Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från gruppen Hundavel Blandras på fejan...

"Vi söker en hane till vår mopstik då hanen vi hade planerat med tyvärr var tvungen att tas bort. Hon löper nu, så bortåt lördag nästa vecka borde det vara dags.

Söker mops/fralla/chihuahua främst, men nya idéer uppskattas också.

Hon är ej parad tidigare."
Å där nådde vi en ny bottennivå.....

Jag ska inte kolla på blocket, jag ska inte kolla på blocket, jag ska inte kolla på blocket :banghead:
"hej jag är en 3 årig gullig svar/vit Bc som önskar tjejer velkomna till en mysstund. Jag är inte reggad skk. Men finns det nogra där ute i värden som vill treffa mej. Har varit på en utställning uoff. ble best i rasen

ring/skriv till momo"

Hur var det @Migo visst är du lite valpsugen?!
Jag tror Ale skulle slå honom gul och blå bara för den illa formulerade annonsen. Nån gräns får det faktiskt vara! ;)

Jag blir så himla less. Nu har det lagts fram ett förslag på att ta bort kravet på bruksmerit för SUCH på boxer av uställningssektionen.

Kan vi sluta förstöra bruksraser? Pretty please?

Hejsan! Har läst forumet under en tid men inte varit registrerad (eller jo, för en herrans massa år sen, men det kontot existerar visst inte längre och jag använde det nog bara någon gång), men ville bara hoppa in här och säga att förslaget dragits tillbaka efter stora protester.

Dock var det tydligen inte så att man ville ta bort kravet på bruksmerit för SUCH utan endast för att vinna cert, för SUCH skulle fortfarande bruksmerit behövas, vad nu poängen skulle vara med att samla en massa cert. Jo, det skulle tydligen sporra till att börja med bruks när man hade tre cert. Och så skulle det se till att de som fick SUCH inte fick sina cert i för låg konkurrens.

Det ligger visserligen något i att konkurrensen exteriörmässigt kan vara lägre i bruksklass, men förslaget kändes ändå riskabelt. Tydligen hade tanken först varit att SBK skulle lägga fram detta förslag för alla bruksraser, men de lade ner detta, och sen gick Boxerklubben av någon anledning vidare själva.

(Och ja, jag är så klart boxernörd. Älskar att ställa ut men hoppas kunna komma till tävlan i bruks med den nuvarande vovven, det är bara det att matte får lära sig att träna hund, så det tar sin lilla tid.)

Hejsan! Har läst forumet under en tid men inte varit registrerad (eller jo, för en herrans massa år sen, men det kontot existerar visst inte längre och jag använde det nog bara någon gång), men ville bara hoppa in här och säga att förslaget dragits tillbaka efter stora protester.

Dock var det tydligen inte så att man ville ta bort kravet på bruksmerit för SUCH utan endast för att vinna cert, för SUCH skulle fortfarande bruksmerit behövas, vad nu poängen skulle vara med att samla en massa cert. Jo, det skulle tydligen sporra till att börja med bruks när man hade tre cert. Och så skulle det se till att de som fick SUCH inte fick sina cert i för låg konkurrens.

Det ligger visserligen något i att konkurrensen exteriörmässigt kan vara lägre i bruksklass, men förslaget kändes ändå riskabelt. Tydligen hade tanken först varit att SBK skulle lägga fram detta förslag för alla bruksraser, men de lade ner detta, och sen gick Boxerklubben av någon anledning vidare själva.

(Och ja, jag är så klart boxernörd. Älskar att ställa ut men hoppas kunna komma till tävlan i bruks med den nuvarande vovven, det är bara det att matte får lära sig att träna hund, så det tar sin lilla tid.)
Ja, det kommer ju bara sluta med en massa fullcertade hundar eller en inbördes tävling i vem som har flest cert :P Känns ju inte som en förbättring?

Ja, det kommer ju bara sluta med en massa fullcertade hundar eller en inbördes tävling i vem som har flest cert :P Känns ju inte som en förbättring?

Nej, det kändes väl inte direkt som en bra motivering till en sådan förändring. Räcker så gott att man kan samla CK:n. Men förhoppningsvis dyker inte detta förslag upp igen.

Jag borde veta bättre än att kolla på blocket.. Nu är det några "miniaussie" som säljs. Jag blir lite äcklad varje gång jag hör talas om denna s.k "ras". Nu är den ju till och med en ras i USA! Miniature American Shepherd (idiotiskt namn eftersom det inte finns en 'standard' american shepherd. de kunde lika gärna döpt den till bara american shepherd). Blä för avel på utseende. "Ja men vi tar den här väldigt krävande bruks- och vallhunden, KRYMPER den och så tror folk att den inte behöver lika mycket och vi får massa pengar! it's a win-win!" Nej. Hunden förlorar.

Tänk om folk skulle försöka avla fram en Mini-Rottis! (Skulle väl heta Miniature American Weiler eller något lika idiotiskt) Eller en Mini-Malle! (Miniature American Malinois??) Då skulle det minsann bli uppror, men tydligen får man göra vad man vill med Aussies bara för de är "söta hundar".

Jag tycker ALL utseendebaserad avel är idioti. Hundar ska må bra och ha ett syfte. Till och med mopsar hade ett syfte när man avlade fram dem!
/rant
Minirottis finns ju redan ;) dvärgpinscher haha
OBS ej allvarligt menat, älskar dvärgpinschrar

Om man har en tik av bruksras med stamtavla (dessutom ganska känd sådan) och hon uppfyller avelskriterierna....varför parar man då med en oreggad hane?
Pris för valparna 8000:-
Money, Money......

Träffade en människa i dag som jag inte träffat på länge. Personen berättade att de köpt hund. Blandning av Chihuahua och ett par små fluffraser. Personen berättade glatt att hunden var så söt speciellt med sitt underbett.
"Hon kan knappt stänga munnen, hon ser så himla gullig ut...vänta...du ska få se...."
Hon halar fram mobilen och visar upp en bild på en stackars hund med det värsta underbett jag sett!!
Jag funderade allvarligt på om hunden kunde äta någorlunda vettigt.
6000:- har de betalat för en missbildad blandras.

Träffade en människa i dag som jag inte träffat på länge. Personen berättade att de köpt hund. Blandning av Chihuahua och ett par små fluffraser. Personen berättade glatt att hunden var så söt speciellt med sitt underbett.
"Hon kan knappt stänga munnen, hon ser så himla gullig ut...vänta...du ska få se...."
Hon halar fram mobilen och visar upp en bild på en stackars hund med det värsta underbett jag sett!!
Stackars hund :(

Verkligen.
Och den är av raser som bör ögonlysas och kolla patella.
Fy f*n va giriga människor det finns som avlar fram dessa djur. Och hur snål får man bli som tycker att det är dyrt att lägga 4000:- på en livskamrat från en seriös, frisk uppfödning?
Men bananer ska fanimej vara kravodlade, kaffet rättvisemärkt och äggen frigående, men vidrig hundavel betalar man glatt tusenlappar för :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:

Fy fan vad vidrigt. Men då måste de ju köpt den utan vetbesiktning? För ingen vet kan väl släppa igenom det där ua?
(Jag tkr ändå många blandisavlare "skryter" med att valparna minsann är vetbesiktade )

Reg förbud kanske :idea:
Tiken är helt okej. Bara att regga valparna om ägaren hade parat med en godkänd hane. Helt ofattbart korkat.
"Uppfödaren" är en privatperson och kullen hens första så det finns inget gammlat ofog med i bagaget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar