Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, men det de verkar ha missat är ju hur det ska gå för hunden? En blind hund kan ofta klara sig bra så länge den är med sin familj och i sitt hem. Bara att möblera om hemma kan vara mycket påfrestande för en blind hund, och att då omplacera den till en helt okänd familj och ett okänt hem?

Nja jag vet inte, kanske går det jättebra. Min erfarenhet av blinda hundar har i alla fall varit att de har mycket svårt för att anpassa sig till nya situationer.
Vår tvååring som blev blind hade det jobbigt att anpassa sig till blindheten eftersom den kom så plötsligt, men sen var han otroligt flexibel. Möbler som flyttades var inga problem, han lärde sig också stigarna ute osv.

Vår tvååring som blev blind hade det jobbigt att anpassa sig till blindheten eftersom den kom så plötsligt, men sen var han otroligt flexibel. Möbler som flyttades var inga problem, han lärde sig också stigarna ute osv.
Jag tror iofs att de använder sitt luktsinne.
Sambon berättade om en film han sett om en hund som de satte ögonbildel på och gick ett vanligt IPO3-spår. Hunden spårade mycket bättre med ögonbildel än utan. Utan synintryck och störningsmoment blev den 100% fokuserad.
Kanske funkar det lika dant med blinda hundar? De lär sig dofterna på sina stigar, hur olika möbler luktar osv och lär sig hur de ska förhålla sig till dom?

Jag tror iofs att de använder sitt luktsinne.
Sambon berättade om en film han sett om en hund som de satte ögonbildel på och gick ett vanligt IPO3-spår. Hunden spårade mycket bättre med ögonbildel än utan. Utan synintryck och störningsmoment blev den 100% fokuserad.
Kanske funkar det lika dant med blinda hundar? De lär sig dofterna på sina stigar, hur olika möbler luktar osv och lär sig hur de ska förhålla sig till dom?
Ja, innan han blev blind så använde han nog nosen otroligt sällan. I början gick han in i lyktstolpar osv, men sen såg man att han började inse att de ju faktiskt luktar ganska mycket.
Hemma också, om han stötte i en stol som flyttats så märkte man att han liksom nosade lite extra och "skrev upp i minnet" att den stod där nu.
Det var ascoolt att han dessutom visste exakt hur högt utrymmet var under stolar osv. Vi kastade mycket boll inomhus (han gillar inte att kasta boll ute) och när bollen rullade in under en lägre fotölj så bara hukade han sig i språnget och gled in under hur snyggt som helst för att hämta bollen.
På nya stigar så lärde han sig att vi ropade "akta" om det var något i vägen på stigen, då stannade han till, nosade, och sen seglade han över stockar eller vad som nu var ivägen.
Hade operationen inte lyckats hade det inte varit några problem, det enda som verkligen var jobbigt var hundmöten. Där var han väldigt osäker eftersom han inte såg något. Självklart lät vi dem inte hälsa, men han hörde ju när vi mötte andra hundar och det var jättejobbigt.

Fast det skulle fasen i mig inte förvåna mig. Min kompis hans käring äger en golden-tax. Den ser mest ut som en terrier med lååååång kropp med krullig päls. Och så mentalt kass så den vet nog knappt vad som är upp och ner.
Och i min hemby fanns en tax/Saluki....
Den såg ut som en Saluki som man hade satt tassarna direkt på magen...

Och i min hemby fanns en tax/Saluki....
Den såg ut som en Saluki som man hade satt tassarna direkt på magen...
Hur jävla svårt ska det vara att hålla isär sina hundar när tiken löper?? jag och en kompis har (hade) en stående deal när hennes hanhund ff levde, när tiken löpte så bodde antingen tiken eller hannen hos mig. Min egna är ju kastrerad så i hans huvud så luktade tiken bara konstigt så säkerhets avstånd intogs :angel::D Att hennes hanhund lyckades få in ett lyckoskott dem tre sekunderna det tog för kompisen att gå från ytterdörren till bilen kunde ju ingen förutspå. Men valparna bor iaf allihopa hos jägare så dem får utlopp för sina drifter.

Jag ska inte kolla på blocket, jag ska inte kolla på blocket, jag ska inte kolla på blocket :banghead:
"hej jag är en 3 årig gullig svar/vit Bc som önskar tjejer velkomna till en mysstund. Jag är inte reggad skk. Men finns det nogra där ute i värden som vill treffa mej. Har varit på en utställning uoff. ble best i rasen

ring/skriv till momo"

Hur var det @Migo visst är du lite valpsugen?!

Från gruppen Hundavel Blandras på fejan...

"Vi söker en hane till vår mopstik då hanen vi hade planerat med tyvärr var tvungen att tas bort. Hon löper nu, så bortåt lördag nästa vecka borde det vara dags.

Söker mops/fralla/chihuahua främst, men nya idéer uppskattas också.

Hon är ej parad tidigare."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar