Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
OMFG
Valpar väntas

I andra veckan i januari kommer
x antal valpar till världen
1f642.png
:) ca 9:e gissar jag.
Far är renrasig Cane Corso 5,5 år.
Mor är dogue de bordeaux /boerboel 2,5 år. Lägger ut annons för att förbereda intresserade av garanterat världens goaste hund! Enligt mig självklart

OMFG
Valpar väntas

I andra veckan i januari kommer
x antal valpar till världen
1f642.png
:) ca 9:e gissar jag.
Far är renrasig Cane Corso 5,5 år.
Mor är dogue de bordeaux /boerboel 2,5 år. Lägger ut annons för att förbereda intresserade av garanterat världens goaste hund! Enligt mig självklart

Nja, jag skulle nog snarare säga att det blir en hund som testar vad som är godast: Mattor, stolar, mindre barn, bilar osv

Jag är för tillfället rätt trött på allt vad skk heter, har helt tappat förtroendet för denna klubb.
För det första tillåter de raser som engelsk och fransk bulldog, bara det är helt åt helvete.
Sedan står det så fint att alla hundar som registreras ska genomgått de och de testerna , men när man tittar på vissa tikar och hanar i avel i min sällskapsras , ja då finns det kullar där en eller båda föräldrarna inte alls ens testat för det som ska testas där , ändå är valparna registrerade.
Nä jag fortsätter nog ta omplaceringsblandisar , letar valp nu men har inte lust att stödja denna utseendefixerade klubb mer.

Jag är för tillfället rätt trött på allt vad skk heter, har helt tappat förtroendet för denna klubb.
För det första tillåter de raser som engelsk och fransk bulldog, bara det är helt åt helvete.
Sedan står det så fint att alla hundar som registreras ska genomgått de och de testerna , men när man tittar på vissa tikar och hanar i avel i min sällskapsras , ja då finns det kullar där en eller båda föräldrarna inte alls ens testat för det som ska testas där , ändå är valparna registrerade.
Nä jag fortsätter nog ta omplaceringsblandisar , letar valp nu men har inte lust att stödja denna utseendefixerade klubb mer.

Hur kommer de runt testerna och vad är det för tester som krävs för rasen?

Hur kommer de runt testerna och vad är det för tester som krävs för rasen?
Pudel
Hundar som inte är varken ögonlysta eller knäundersökta som de ska vara ,men som Ändå har en kull valpar där alla valparna är reggade och säljs till samma pris som valpar där uppfödarna gjort alla tester samt har annat än pengar i sikte.

Pudel
Hundar som inte är varken ögonlysta eller knäundersökta som de ska vara ,men som Ändå har en kull valpar där alla valparna är reggade och säljs till samma pris som valpar där uppfödarna gjort alla tester samt har annat än pengar i sikte.

Är det krav på detta från SKK eller bara rekomendation?
I min ras ska de tex införa HD-index och tillåta avel på C-höfter. Men tyvärr är index på 100 bara en rekomendation, inte ett krav så då kan hundar med lågt index efter C-höfter reggas. Ett rejält steg bakåt:(

I min ras ska de tex införa HD-index och tillåta avel på C-höfter. Men tyvärr är index på 100 bara en rekomendation, inte ett krav så då kan hundar med lågt index efter C-höfter reggas. Ett rejält steg bakåt:(
Du ser skk ser inte till hundarnas bästa...
Min personliga åsikt , jag går ur den klubben nu.
Har harlekinpudel själv och de är inte godkända pga färgen, men D höfter och hundar som opereras pga andningsproblem, som inte kan föda, som inte kan leka ... de godkänns och får fina poäng på utställningar, ush.

Du ser skk ser inte till hundarnas bästa...
Min personliga åsikt , jag går ur den klubben nu.
Har harlekinpudel själv och de är inte godkända pga färgen, men D höfter och hundar som opereras pga andningsproblem, som inte kan föda, som inte kan leka ... de godkänns och får fina poäng på utställningar, ush.
SKK lämnar mycket att önska.
Dock ska man inte dra alla uppfödare över en kant, de har ju inget val än att vara med. Vill man verkligen gynna den seriösa aveln och slå den oseriösa på fingrarna så tycker jag man ska köpa från en uppfödare som gör alla tester mm. De har inget med SKK att göra. Personligen ser jag det som en nödvändig formalitet att vi är med där. I vår ras finns det andra organisationer ihopsatta av eldsjälar som gör ett bättre jobb för rasen där vi hellre nätverkar.

Men köp av en seriös uppfödare då ?
Då stöttar du ju den uppfödaren snarare än SKK.

Och din pudel råkar inte vara från en viss uppfödare i Skåne, eller finns det fler som avlar på felfärgade pudlar ?
Apropå oseriös avel..

Men köp av en seriös uppfödare då ?
Då stöttar du ju den uppfödaren snarare än SKK.

Och din pudel råkar inte vara från en viss uppfödare i Skåne, eller finns det fler som avlar på felfärgade pudlar ?
Apropå oseriös avel..
Nej min köpte jag från ett annat land , han är ganska gammal nu.
Numera finns flera uppfödare i hela Sverige som föder upp flerfärgat och kämpar för att de ska bli godkända.
Finns till och med uppfödare av både en och flerfärgat numer :)

Det är ju helt otroligt att rasklubbar inte tar tag i den här typen av uppfödare.
Det måste till någon form av kvalitétsgräns när det kommer till mentalitet. Även mentalitet kan ju bli ett lidande för en hund, men här finns inga gränser alls :confused:

Jag skulle snarare säga att det är helt otroligt att inte SKK tar tag i den här typen av uppfödare. Rasklubben har jobbat med frågan föredömligt i många år.

Det blir ingen avelsspärr på såna valpar då? Vissa raser har ju så att avlas det mot all förmodan på sämre än B-höft, så får valparna förvisso reggas eftersom de är renrasiga, men de beläggs med olyftbar avelsspärr.

Det blir ingen avelsspärr på såna valpar då? Vissa raser har ju så att avlas det mot all förmodan på sämre än B-höft, så får valparna förvisso reggas eftersom de är renrasiga, men de beläggs med olyftbar avelsspärr.
Nej det ska tydligen inte vara ett krav och därmed ingen avelsspärr. När jag först hörde om indexinförandet blev jag glad iom att det skulle sätta punkt för individavel. Men då det bara blir en rekomendation så öppnar det ju ännu mer upp för de där som tar genvägar och individavlar redan nu :(

Jag skulle snarare säga att det är helt otroligt att inte SKK tar tag i den här typen av uppfödare. Rasklubben har jobbat med frågan föredömligt i många år.
Låter gott att höra att rasklubben jobbar på det. Inte alla som gör det.

mhdiagram.JPG

Jag är inte jättebra på att utläsa MH-diagram, men att den har 5a på skott gjorde att blev lite misstänksam.
@Voff och ni andra som är bra på detta, är det mer som inte är "bra"? Jag TROR nämligen att denna hund ska användas i avel. (sällskapsras men ändå?!)

mhdiagram.JPG

Jag är inte jättebra på att utläsa MH-diagram, men att den har 5a på skott gjorde att blev lite misstänksam.
@Voff och ni andra som är bra på detta, är det mer som inte är "bra"? Jag TROR nämligen att denna hund ska användas i avel. (sällskapsras men ändå?!)

Är hunden hjärndöd?
Var är leklusten, nyfikenheten, förföljandet?
Hunden verkar ha ramlat ihop och dött halvägs in intestet :confused:

Min känsla är att det här är en hund som tyckte testet var så jobbigt att den stängde av.

mhdiagram.JPG

Tycker det är en hel del som inte är bra här, bl.a. det Voff sa.

Att den ligger så lågt på nyfikenhet men så högt i rädsla/skott får mig att dra öronen åt mig. Även om det "bara" är en sällskapsras så tycker jag det är fruktansvärt och skittrist.:(

Vet att tråden handlar om oseriös avel, men är det någon här på buke som ska gå uppfödarutbildningen på distans i januari? :)

Ska bli spännande att se vilka kursdeltagarna blir. Gick SKKs Hundens Beteende-kurs i våras och trots 15-20 deltagare i kursen, så var vi bara en handfull som deltog i diskussionsdelen. Vilket ju var tråkigt, då det var den som var mest givande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar