Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
....och den där blyga tiken ser antagligen för eländig ut för att kunna läggas ut på bild:cry:

Du ser skk ser inte till hundarnas bästa...
Min personliga åsikt , jag går ur den klubben nu.
Har harlekinpudel själv och de är inte godkända pga färgen, men D höfter och hundar som opereras pga andningsproblem, som inte kan föda, som inte kan leka ... de godkänns och får fina poäng på utställningar, ush.
Såvitt jag har förstått vill SKK iofs tillåta "felfärgade" pudlar, men pudelklubben sätter sig på tvären.
I övrigt är det bara gentest på PRA som är krav från SKK, sen finns det rek att göra lite annat från pudelklubbens sida. Jag är inte SÅ insatt, men det känns som att SKK egentligen har lite sundare värderingar, men i slutänden så måste de ju få rasklubben med sig också.
/också pudelägare

Men köp av en seriös uppfödare då ?
Då stöttar du ju den uppfödaren snarare än SKK.

Och din pudel råkar inte vara från en viss uppfödare i Skåne, eller finns det fler som avlar på felfärgade pudlar ?
Apropå oseriös avel..
Det finns flera seriösa som avlar på "felfärgat" och är seriösa, det är godkänt "på kontinenten". Dessutom föds det ju "felfärgade" ur korrekt färgade linjer, så varför pudelklubben envisas att strula med färg är för mig obegripligt.

Överhuvudtaget är jag lite förundrad över hur upprörande det verkar vara med färg.
På en sida som driver frågan med hundars rätt att andas lades en bild upp på en merlefärgad fralla. Den hade riktigt fina näsborrar och lades upp som ett gott exempel. Genast högg frallafolket på färgen och glömde varför bilden lagts upp. Det var alltså viktigare med rätt färg än att kunna andas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand