Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trillade förövrigt in på en annan LH collie kennel igår då jag följer en på instagram som har hund därifrån, sidan såg bra ut och så, de hade skrivit att de avlar för att få fram mentalt bra hundar -- bra tycker jag! :up: Så gick jag in på avelstikarnas sidor. Det stod i stort sett bara "genomfört MH." .... :meh: och så ska dom ha kull nästa år. Såhär såg den tilltänkta mammans MH ut:
2vimfkn.jpg

Förstår inte alls hur avel likt den här kan fortgå, men så är det väl när utseendet styr. :wtf:

Är hunden hjärndöd?
Var är leklusten, nyfikenheten, förföljandet?
Hunden verkar ha ramlat ihop och dött halvägs in intestet :confused:

Min känsla är att det här är en hund som tyckte testet var så jobbigt att den stängde av.
Har sett hunden på utställning och den har då rätt jobbigt med hantering också.
Jag blir faktiskt väldigt förvånad över att den ska användas hos den här uppfödaren som jag annars har mest hört gott om och som verkar väldigt noga. Jag hoppas att jag har fel och att det är en annan hund som är tilltänkt..

Trillade förövrigt in på en annan LH collie kennel igår då jag följer en på instagram som har hund därifrån, sidan såg bra ut och så, de hade skrivit att de avlar för att få fram mentalt bra hundar -- bra tycker jag! :up: Så gick jag in på avelstikarnas sidor. Det stod i stort sett bara "genomfört MH." .... :meh: och så ska dom ha kull nästa år. Såhär såg den tilltänkta mammans MH ut:
2vimfkn.jpg

Förstår inte alls hur avel likt den här kan fortgå, men så är det väl när utseendet styr. :wtf:

Här tänker jag att hunden visar iaf någon typ av intresse på lek och nyfikenhet men inte vågar aggera på det. Rädslor tar över och hunden väljer att avstå.
Om kontaktmomentet hade legat i slutet av testet skulle jag kunna sätta 100:- på att den hade fått lägre på kontakt efter "allt som testet utsatt den för".

SKK lämnar mycket att önska.
Dock ska man inte dra alla uppfödare över en kant, de har ju inget val än att vara med. Vill man verkligen gynna den seriösa aveln och slå den oseriösa på fingrarna så tycker jag man ska köpa från en uppfödare som gör alla tester mm. De har inget med SKK att göra. Personligen ser jag det som en nödvändig formalitet att vi är med där. I vår ras finns det andra organisationer ihopsatta av eldsjälar som gör ett bättre jobb för rasen där vi hellre nätverkar.

Eller hur. Jag tycker jätteilla om väldigt mycket som SKK står för, men att vända sig till helt okontrollerad avel är ännu sämre. Det gäller att titta inom de registrerade kennlarna och sen själv kolla upp de kennlar man är intresserad av.

Har sett hunden på utställning och den har då rätt jobbigt med hantering också.
Jag blir faktiskt väldigt förvånad över att den ska användas hos den här uppfödaren som jag annars har mest hört gott om och som verkar väldigt noga. Jag hoppas att jag har fel och att det är en annan hund som är tilltänkt..

Vill du skvallra i pm om vilken hund detta är?? :eek:

Vet att tråden handlar om oseriös avel, men är det någon här på buke som ska gå uppfödarutbildningen på distans i januari? :)

Ska bli spännande att se vilka kursdeltagarna blir. Gick SKKs Hundens Beteende-kurs i våras och trots 15-20 deltagare i kursen, så var vi bara en handfull som deltog i diskussionsdelen. Vilket ju var tråkigt, då det var den som var mest givande.
Jag är väldigt nyfiken på den, så du får gärna skriva sedan om hur den var! Jag kommer inte gå nu till våren utan hoppas på att det dyker upp fler tillfällen senare.

Vet att tråden handlar om oseriös avel, men är det någon här på buke som ska gå uppfödarutbildningen på distans i januari? :)

Ska bli spännande att se vilka kursdeltagarna blir. Gick SKKs Hundens Beteende-kurs i våras och trots 15-20 deltagare i kursen, så var vi bara en handfull som deltog i diskussionsdelen. Vilket ju var tråkigt, då det var den som var mest givande.
Jag går den nu :) Eller ja, just nu har jag jättedålig närvaro pga flytt o annat som tar tid men iaf. :)

Jag tänkte att jag skulle gå den till våren :)

Nej, tyvärr. Collieklubben är riktigt bra på arbetet med mentalitet men det finns många uppfödare som vägrar att ta till sig all kunskap och tvångsåtgärder måste komma från högre ort.
Fast det där är en sanning med modifikation,det beror helt på vilka som sitter i styrelsen,jag som är gammal som gatan har erfarenhet av utställnings maffian då var det inget snack om mentalitet,det var först när Kicki o kompani kom in som det äntligen blev ordning på torpet.

Fast det där är en sanning med modifikation,det beror helt på vilka som sitter i styrelsen,jag som är gammal som gatan har erfarenhet av utställnings maffian då var det inget snack om mentalitet,det var först när Kicki o kompani kom in som det äntligen blev ordning på torpet.

Jo, men det var ju mer än 20 år sedan saker såg annorlunda ut? Jag skrev att Collieklubben är riktigt bra på arbetet med mentalitet, inte att den historiskt sett alltid varit det. Styrelsen har ändrat utseende några gånger de senaste decennierna och arbetet har fortgått.

Jo, men det var ju mer än 20 år sedan saker såg annorlunda ut? Jag skrev att Collieklubben är riktigt bra på arbetet med mentalitet, inte att den historiskt sett alltid varit det. Styrelsen har ändrat utseende några gånger de senaste decennierna och arbetet har fortgått.
Sa jag inte att det var på hedenhös tid jag hade collie :o:nailbiting::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter