Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta MHt har en schäfertik som ska paras (är parad?). Och ja, det är exteriöravel.

Motiveringen till att ha tiken i avel är: "Tiken är en fodertik som aldrig lämnat hemmet och inget jag kan kräva av dom,det är en syster till puff och mkt trevlig men utan livserfarenhet. inget jag sätter värde på ett sånt mh, jag vet vad det är för hund i grunden. Puff har lämnat mkt bra och hoppas även systern gör detta." Hoppas citering är okej, annars får jag ta bort..

Alltså va? För det första, ALDRIG lämnat hemmet? :confused: Vad betyder ens det? :crazy:
För det andra. Det är ju så råa hundar som möjligt man vill ha på MH. En riktigt jävla usel förklaring. Man ser ju iaf var prioriteringarna ligger. Inte ligger det i att ta fram bra arbetande hundar iaf.. :(

15327369_10211382321973076_9126173517953662228_n.jpg

Syskonet till tiken som har 5 på skott, vad är ursäkten där? Och det syskon som har D-höfter, har det fått motionera för mycket?

När vi ändå snackar MHn... trillade över en tik där det såg ut såhär:
m8pf88.jpg

En avelstik på en LH collie kennel, utställningsavlad såklart. Hon har tre kullar registrerade efter sig (den senaste förra året). Kan också säga att denna typ av resultat var ganska genomgående för alla avelshundarna i den kenneln... tycker det är rent ut sagt bedrövligt. :(

:rage: :cry:

Tillägg ang collietiken: hennes Mentalidex för Nyfikenhet/Orädsla är 91 och för Skott 76... :wtf:
Av 15 avkommor är hittills 6 röntgade, en av dem har C och en E.

När vi ändå snackar MHn... trillade över en tik där det såg ut såhär:
m8pf88.jpg

En avelstik på en LH collie kennel, utställningsavlad såklart. Hon har tre kullar registrerade efter sig (den senaste förra året). Kan också säga att denna typ av resultat var ganska genomgående för alla avelshundarna i den kenneln... tycker det är rent ut sagt bedrövligt. :(
Men fy fan på ren svenska. Stackars hund. Hon kan inte ha ett skönt liv med den mentaliteten:(

Verkar vara samma hane från kullen innan. Snygga färger, men det väger ju inte upp den urkassa mentaliteten...

Japp. Han har för övrigt en inavelsgrad på över 9 men båda hundarna är ju importerade så det kan man inte lasta den här uppfödaren för.
Och den tidigare kullen är ju gammal nog att vara utvärderad både mentalt och ledmässigt, märkligt att inte det gjorts om man vill göra om kombinationen.

Japp. Han har för övrigt en inavelsgrad på över 9 men båda hundarna är ju importerade så det kan man inte lasta den här uppfödaren för.
Och den tidigare kullen är ju gammal nog att vara utvärderad både mentalt och ledmässigt, märkligt att inte det gjorts om man vill göra om kombinationen.

Det är ju för att det inte behövs, förstår du väl, alla vet ju att ett MH inte säger något om hur hunden egentligen är och har den inte ont har den ju inga ledproblem ........ ;)

Får man inte nedslag på det på utställning? Och valpbesiktningen innan försäljning gör väl nedslag på över/underbett?

Ja, så jag antar att det inte ställs så mycket i det hushållet.. Och om hon fött upp själv kanske de inte är besiktigade, och är de inköpta kan de ju få ändringar i bettet långt efter 8-veckorstiden.. För mig är det en aning mindblowing att någon hundägare (oavsett uppfödare eller ej) aldrig öppnar truten på sin hund. Tandsten, munhälsa liksom?

Ja, så jag antar att det inte ställs så mycket i det hushållet.. Och om hon fött upp själv kanske de inte är besiktigade, och är de inköpta kan de ju få ändringar i bettet långt efter 8-veckorstiden.. För mig är det en aning mindblowing att någon hundägare (oavsett uppfödare eller ej) aldrig öppnar truten på sin hund. Tandsten, munhälsa liksom?
Måste man det så länge de äter? :confused:

Min ena omplacering fick dra fyra tänder, operera bort en godartad tumör och tandstenen fixad när jag övertog honom + jag fick börja om med vaccinationerna och tagit baktprov för att få ordning på öronproblemen. Senaste vaccinationen var gjord 2009 ... :cautious: :banghead:

Måste man det så länge de äter? :confused:

Min ena omplacering fick dra fyra tänder, operera bort en godartad tumör och tandstenen fixad när jag övertog honom + jag fick börja om med vaccinationerna och tagit baktprov för att få ordning på öronproblemen. Senaste vaccinationen var gjord 2009 ... :cautious: :banghead:
Och jag som skämdes när jag insåg att vår jämte missat vaccinationen med 4månader -min egen schäfertik som tränas dagligen bland främmande hundar är så välvaccinerad som en hund kan vara och lite till men jämten som bara jobbar i skogen hade helt fallit mellan stolarna sedan han "gjort klart" sin utställning och jaktprovskarriär O_o

Nu tappade du bort mig :p Vad menas med det där? (det om nyfikenhet/orädlsa och skott alltså)

Mentalindex fungerar som blup och är uppdelat på fem olika egenskapsvärden - Nyfikenhet/Orädsla, Socialitet, Lekfullhet, Jaktlust och Skotträdsla. Medelhunden i en ras(i det här fallet långhårig collie) ligger på 100, är värdet högre är hunden bättre avseende egenskapen än snittet, är det lägre är hunden sämre. MI beräknas förstås utifrån MH men baseras inte bara på hundens egna utan även alla släktingar som gått samt många andra parametrar, t ex ålder vid beskrivning, vem som beskrev osv.

Med tanke på att långhårscollien har ett rätt dåligt snitt för skotträdsla som det är är en hund som har ett MI på 76 för den egenskapen rätt katastrofal.

Mentalindex fungerar som blup och är uppdelat på fem olika egenskapsvärden - Nyfikenhet/Orädsla, Socialitet, Lekfullhet, Jaktlust och Skotträdsla. Medelhunden i en ras(i det här fallet långhårig collie) ligger på 100, är värdet högre är hunden bättre avseende egenskapen än snittet, är det lägre är hunden sämre. MI beräknas förstås utifrån MH men baseras inte bara på hundens egna utan även alla släktingar som gått samt många andra parametrar, t ex ålder vid beskrivning, vem som beskrev osv.

Med tanke på att långhårscollien har ett rätt dåligt snitt för skotträdsla som det är är en hund som har ett MI på 76 för den egenskapen rätt katastrofal.
Tack! Då hänger jag med :D

Det är ju helt otroligt att rasklubbar inte tar tag i den här typen av uppfödare.
Det måste till någon form av kvalitétsgräns när det kommer till mentalitet. Även mentalitet kan ju bli ett lidande för en hund, men här finns inga gränser alls :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30