Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där är ett krav jag aldrig förstått. Det betyder, tydligen i vissas ögon, röntga men är det dåligt så bry dig inte.
Många raser har krav på känd status, det är bättre än inga krav alls. Ofta så är det uppfödare inom rasen som motarbetar kraven som avelsråden vill införa, som t ex amstaff klubben där avelsrådet arbetat i motvind i många år.

Alltså O_o Nog för att vi alla värderar bettfel olika (tråden handlade om fel där hela käken är sned btw och en annan uppf ville ha stöd för att det inte var ärftligt så hon kunde avla på det) men att inte ens kolla sina djur i käften..??
Får man inte nedslag på det på utställning? Och valpbesiktningen innan försäljning gör väl nedslag på över/underbett?

Nu ni, nu börjar det bli dags med alla julklappar på blocket... Självklart är ingen av hundarna från seriös uppfödare, i princip alla är oreggade/blandraser också.

"Årets mjukaste julklapp" (1 chihuahua)
"Tidig julklapp?" (4st japansk spets)
"Årets bästa julklapp" (8st, korsning rottis/shiba)
"Bichon havanaise till JULKLAPP" (7st)
"Kanske finaste julklappen?!" (6st dvärgschnauzer, reggade i SKK men modern har som bäst "good" på utställning och ingen förälder är hälsoundersökt)
"en perfekt julklapp kanske ?" (nakenhund/yorkshireterrier)
"Han är den perfekta julklappen" (chihuahuavalp)

Om några veckor lär det finnas många, många fler sådana annonser.

Kollade blocket igen. Just nu 12 annonser på hund om "julklappar" (ska jämföra och se hur det ser ut veckan innan jul).
Det har tillkommit 4 annonser sedan jag kollade förra gången. Nu finns även 6st Chihuahua-valpar där pappan ska vara reggad i skk. Det finns 4 Yorkshire/malteser-valpar där föräldrarna ska ha stamtavlor. 3st pomeranian/papillon. 3st pomeranian där pappan ska vara reggad i skk.

Tillägg: 32 annonser om man söker på allergi (orkar inte läsa annonserna, men ska kolla hur det ser ut efter nyår igen...)

Nu finns det ännu fler julklappsannonser... Sedan jag kollade sist har 11 nya annonser dykt upp, eller ja, nästan 11, några är gamla annonser som är uppdaterade och därmed inlagda på nytt.

Där fanns bland annat:
"Maila endast om du har råd och är seriös. Tiken kommer vara lite dyrare, 16000 men väl värd det, riktigt söt liten luddig sak. Säljer inte till någon som prutar, det är jobbigt nog som det är och valparna är unika om man vill ha just en liten chihuahua med lite mjukare päls. Finns det någon pappa därute som vill och kan skämma bort sin dotter med världens bästa julklapp?"
(chihuahua/pomeranian)

"Bästa julklappen?"
(chihuahua/dvärgpincher)

"Den bästa julklapp i år!"
(dvärgpincher, oreggade)

"Jag är en supersöt Amerikansk Cockerspanielvalp, strax innan jul blir jag 8v och hoppas få flytta till en egen familj, en perfekt Julklapp"

"Världens underbaraste julklapp!"
(Lhasa Apso/shih tzu)

"SpringerSpaniel/Bordercollie valp i julklapp?"

:meh:

Nu finns det ännu fler julklappsannonser... Sedan jag kollade sist har 11 nya annonser dykt upp, eller ja, nästan 11, några är gamla annonser som är uppdaterade och därmed inlagda på nytt.

Där fanns bland annat:
"Maila endast om du har råd och är seriös. Tiken kommer vara lite dyrare, 16000 men väl värd det, riktigt söt liten luddig sak. Säljer inte till någon som prutar, det är jobbigt nog som det är och valparna är unika om man vill ha just en liten chihuahua med lite mjukare päls. Finns det någon pappa därute som vill och kan skämma bort sin dotter med världens bästa julklapp?"
(chihuahua/pomeranian)

"Bästa julklappen?"
(chihuahua/dvärgpincher)

"Den bästa julklapp i år!"
(dvärgpincher, oreggade)

"Jag är en supersöt Amerikansk Cockerspanielvalp, strax innan jul blir jag 8v och hoppas få flytta till en egen familj, en perfekt Julklapp"

"Världens underbaraste julklapp!"
(Lhasa Apso/shih tzu)

"SpringerSpaniel/Bordercollie valp i julklapp?"

Skrämmande. Och sorgligt.

Detta MHt har en schäfertik som ska paras (är parad?). Och ja, det är exteriöravel.

Motiveringen till att ha tiken i avel är: "Tiken är en fodertik som aldrig lämnat hemmet och inget jag kan kräva av dom,det är en syster till puff och mkt trevlig men utan livserfarenhet. inget jag sätter värde på ett sånt mh, jag vet vad det är för hund i grunden. Puff har lämnat mkt bra och hoppas även systern gör detta." Hoppas citering är okej, annars får jag ta bort..

Alltså va? För det första, ALDRIG lämnat hemmet? :confused: Vad betyder ens det? :crazy:
För det andra. Det är ju så råa hundar som möjligt man vill ha på MH. En riktigt jävla usel förklaring. Man ser ju iaf var prioriteringarna ligger. Inte ligger det i att ta fram bra arbetande hundar iaf.. :(

15327369_10211382321973076_9126173517953662228_n.jpg

Detta MHt har en schäfertik som ska paras (är parad?). Och ja, det är exteriöravel.

Motiveringen till att ha tiken i avel är: "Tiken är en fodertik som aldrig lämnat hemmet och inget jag kan kräva av dom,det är en syster till puff och mkt trevlig men utan livserfarenhet. inget jag sätter värde på ett sånt mh, jag vet vad det är för hund i grunden. Puff har lämnat mkt bra och hoppas även systern gör detta." Hoppas citering är okej, annars får jag ta bort..

Alltså va? För det första, ALDRIG lämnat hemmet? :confused: Vad betyder ens det? :crazy:
För det andra. Det är ju så råa hundar som möjligt man vill ha på MH. En riktigt jävla usel förklaring. Man ser ju iaf var prioriteringarna ligger. Inte ligger det i att ta fram bra arbetande hundar iaf.. :(

Såg det där :( sorgligt är det enda man kan säga

Jaa helt bedrövligt! :( Är med i den FB gruppen och har frågat uppfödaren där varför MH:t är utan värde. Chockerande nog har jag inte fått ngt svar. :grin: :banghead:

Inte ovanligt för den uppfödarens hundar. Såg tom ett ännu sämre MH på en tik som har en kull till salu nu. Också E-typ.
Och folk köper :confused:

@linnsan
Jag fattar inte det där. VEM köper dessa hundar :confused::banghead:
Min mamma har en omplacering därifrån. Första ägaren är en typisk sådan som vettiga uppfödare inte säljer till, och mamma köpte henne från den personen. Hunden verkar i sig vara väldigt trevligt, men inte så krävande, drag av soff-schäfer, vilket är precis vad mamma söker.
Personligen håller jag med om grundinställningen "varför vilja ha en icke-rastypisk hund?", men alla andra gör ju inte det.

@linnsan

Min mamma har en omplacering därifrån. Första ägaren är en typisk sådan som vettiga uppfödare inte säljer till, och mamma köpte henne från den personen. Hunden verkar i sig vara väldigt trevligt, men inte så krävande, drag av soff-schäfer, vilket är precis vad mamma söker.
Personligen håller jag med om grundinställningen "varför vilja ha en icke-rastypisk hund?", men alla andra gör ju inte det.

Omplacering ser jag annorlunda på. Där kan man ju kolla på individen. Men att avla på icke rastypiska hundar tycker jag är riktigt tråkigt..

Tråkigt att uppfödaren säljer till sånt folk :(

Jag fattar inte det där. VEM köper dessa hundar :confused::banghead:
De flesta vanliga hundköparna vet inte hur man tyder ett MH. Det är inte ovanligt att folk inte ens vet att MH krävs i renrasavel för Schäfer. Och många tror även att MH är en kvalitétsstämpel.
"Pappan till min hund var mentaltestad så det är bra föräldrar.."

De flesta vanliga hundköparna vet inte hur man tyder ett MH. Det är inte ovanligt att folk inte ens vet att MH krävs i renrasavel för Schäfer. Och många tror även att MH är en kvalitétsstämpel.
"Pappan till min hund var mentaltestad så det är bra föräldrar.."

Det är ju just det när det kommer till E-avel. Dom säljs till okunniga sällskapshem. Men det är väl vad hundarna duger till :angel:

Äsch nu var jag elak :p

Å ena sidan så passar de ju till folks om "jag har alltid haft schäffer - vaddå träning?! :confused:", "jag har vuxit upp med schäfer", "vill ha en sällskapshund, ska inte träna eller tävla, har alltid drömt om en schäfer"-människor. Liksom alla andra e-linjade raser... Om man bara kunde dela upp raserna helt och hållet... Fast å andra sidan vet jag inte om det hade varit så lyckat när det kommer till kritan... Jaktspringers tycks falla mellan stolarna och verkar mer eller mindre ses som blandraser (om de inte redan är det?) i och med att de skiljer sig så extremt mycket från utställningslinjerna. Men om extriören skulle kvarstå alt. tillåta större variation (beroende på vilken ras man skulle göra delningen på) men raserna splittades i två läger skulle det väl bara vara till det bättre.

När vi ändå snackar MHn... trillade över en tik där det såg ut såhär:
m8pf88.jpg

En avelstik på en LH collie kennel, utställningsavlad såklart. Hon har tre kullar registrerade efter sig (den senaste förra året). Kan också säga att denna typ av resultat var ganska genomgående för alla avelshundarna i den kenneln... tycker det är rent ut sagt bedrövligt. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar