Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är grejen med att blanda in karelsk björnhund i det mesta? Karelsk björnhund är en ras jag aldrig sett irl men träffat många blandraser ofta i kombination med labrador och border collie....

Ja, så jäkla sant. Schäfer tillhör ju en sådan ras som man vill framhäva i blandningar. Gärna med tillägget "liknar mest en schäfer" trots de ynka 25%. Även rottis verkar vara en sådan. Jag gillar blandraser faktiskt. Genomtänkta sådana.
O så var det det där med genetik.
Konkret exempel. Fähunden visade sig växa upp till en tvättäkta NZ BC, fanns inget sådant o moderns stamtavla, där fanns bara UK o norska vovvar. På faderns sida hittade jag långt om länge att det fanns NZ BC i en linje 5 generationer tbx o en annan anfäder i en linje 6 generationer tbx.

Han inte bara såg ut som en NZ, han arbetade oxå som en NZ. Pappa hund fick drygt 70 avkommor, ingen annan blev som Fähunden.

Vad är grejen med att blanda in karelsk björnhund i det mesta? Karelsk björnhund är en ras jag aldrig sett irl men träffat många blandraser ofta i kombination med labrador och border collie....
Tror också tufft namn, men sen är deras utseende också väldigt "sött" och gulligt ändå för att vara en "tuff" hund. Min morfar hade en sån, otroligt trevlig hund och folk var väldigt intresserad att klappa och gulla. Tror det var svårt att förstå att han var en jakthund som krävde en hel del. :p (sen hade just denna hund blivit sparkad av älg så han jagade helst bara småvilt typ, lite dålig jakthund efter det ;))
e23bae59-ed73-463a-8cde-fd727c7b96b8
Men ja, han såg ut lite som en nallebjörn. :love:
ySaGwej.jpg

d5a9f4d4-e213-437d-ad11-fe8d5dbd1c5a
fGZGTZe.jpg

"Mamman är renrasig chihuahua och pappan är blandning mellan chihuahua, papillon, toypudel." 6000 riksdaler.

I kommentatorsfälten finns kommentarer som "åååh om jag hade haft så mycket pengar hade jag köpt direkt" och liknande....

Haha, vi är vän med samma person på facebook tror jag. Tack för att det inte bara var jag som reagerade på den kommentaren :nailbiting::rage:

Fick för första gången någonsin höra hela dravlet om att blandraser är friskare av en person IRL idag. Har faktiskt aldrig tidigare stött på någon i verkligheten som uttalat haft den åsikten utan har bara läst det överallt på nätet.
Stod och pratade med grannen som har nya blandisvalpen. En av hans bekanta dök då upp, berömde valpen och frågade vad hon är för ras. Grannen svarade förstås blandras, "en riktig fyrvägskorsning."
Då säger den bekanta på allvar "Ja det är bra det! Blandraser är så mycket friskare! Renras är inget att ha, de är sönderavlade allihop."
Mmmhm. :meh:

Jag har hört den kommentaren i Australien :p så det verkar vara en global föreställning. Jättemärkligt. När man tänker på det. Liksom... Förstår folk inte genetik? Inte ens lite liksom, basic knowledge. Känns inte som att det skulle vara allt för mycket begärt.

Jag har hört den kommentaren i Australien :p så det verkar vara en global föreställning. Jättemärkligt. När man tänker på det. Liksom... Förstår folk inte genetik? Inte ens lite liksom, basic knowledge. Känns inte som att det skulle vara allt för mycket begärt.
Jag tror att det tänket grundar sig i typ gatuhundar. De som är starkast och mest friska överlever och kan fortplanta sig. Det ger antagligen en ganska frisk stam gatuhundar skulle jag tippa på, i längden, om de får hålla på ostört.
Så, då har man hört vad friska och starka "blandraser" är, och så tror man att det gäller per automatik så snart man korsar två renrasiga. Hur exakt man tänkte där kan jag tyvärr inte spekulera i, men det finns ju folk som röstar på Trump så... :angel:

Jag tror att folk har idén om att mindre inavel = automatiskt mindre sjukare, rashund = inavlade, så korsa två olika raser så blir det mindre inavel och därmed automatiskt friskare, och saker som ärftliga sjukdomar är som magiskt helt borttrollade, eller något. :cautious:
Troligtvis är det så. Den biten verkar dock glömmas bort när det sen avlas vidare på dessa blandraser och helt plötsligt kan de vara extremt inavlade utan att nån vet om det, eftersom man inte vet vad som finns bakom. :meh:

"Säljer min tik med fyra hann valpar. Säljer för ska börja jobba på heltid och kommer inte kunna ge dom de dom behöver i tid. Dom är födda 18 juli så dom är sex veckor gamla. Blandning papillon/chiwawa. Dom är ute dagligen och är pigga och leker."
:crazy::banghead::rage:

På bilden syns en suddig liten hund och två valpar i en bur med mat och vatten.
20 000, om nån undrade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar